Welke caravan verzekering

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
ronald tdi
Berichten: 70
Lid geworden op: za 26 mar 2016 21:47

Welke caravan verzekering

Bericht door ronald tdi » do 5 sep 2019 22:28

Ik ben aan het rond kijken welke caravan verzekering ik moet nemen.
Maar er is nest veel om te kiezen.
Wat hebben jullie en wat kost het.
Achter de auto is het verzekerd voor een ander niet voor jezelf
en wat zou je doen qua verzekering.

Voorbeeld plaatje;
Fendt diamand 2009
Mover wel /niet
Grote voortent wel /niet
Wel / geen storm
Interieur wel / niet

Ik ben benieuwd wat mijn mefe caravaners hebben en wat de kosten zijn
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op zo 10 jan 2021 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast i.v.m. zoek functie

ronald tdi
Berichten: 70
Lid geworden op: za 26 mar 2016 21:47

Re: Welke verzekering

Bericht door ronald tdi » zo 15 sep 2019 19:02

Helemaal niets??

Gebruikersavatar
Tjub
Berichten: 948
Lid geworden op: zo 10 jul 2016 23:06

Re: Welke verzekering

Bericht door Tjub » zo 15 sep 2019 20:34

Wij hebben een Chateau uit 2003 en (nog) wel verzekerd incl, mover, stukje inventaris en hagelschade.. Bij Unive: €15 per maand.
Chateau Caratt 430TMF achter Renault Kadjar Techno TCe 140

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Welke verzekering

Bericht door dieseltijger » ma 16 sep 2019 05:51

All risk verzekering voor caravan en inventaris. Irritatiepunt: unfaire premie als je de oorspronkelijke eigenaar bent. Dan is deze gebaseerd op de nieuwprijs.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Welke verzekering

Bericht door DanielW » ma 16 sep 2019 07:28

2002 Knaus verzekerd tot 10.000 euro (toendertijd afgesloten met zicht op mover, airco en voortent), all-risk met hagelschade etc, kost met 30 euro per maand. Ja, dat is niet goedkoop, maar wel goed.
2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Welke verzekering

Bericht door Unplugged » ma 16 sep 2019 12:53

Onnodige quote op voorgaand bericht verwijderd. Ab

Houd er wel rekening mee dat alles tot dagwaarde (of hooguit vervangingswaarde) vergoed wordt. Dus je kunt verzekerd zijn tot 10.000 euro, maar zoveel zul je waarschijnlijk niet krijgen als je hut door b.v. hagelschade total loss is.

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Welke verzekering

Bericht door DanielW » ma 16 sep 2019 15:16

Zijn we ons bewust van, maar is geen "probleem", ik verwacht ook geen 10K voor de hut terug te krijgen bij TL

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

ronald tdi
Berichten: 70
Lid geworden op: za 26 mar 2016 21:47

Re: Welke verzekering

Bericht door ronald tdi » di 17 sep 2019 07:01

Dat snap ik.
Maar er is zoveel keuze.
Wat is nu echt belangrijk om te verzekeren.
Ik heb het net de caravan de vorige was heel oud om het caravanen/kamperen uit te proberen.

Echter weet ik niet goed wat ik wel of juist niet moet verzekeren.
Als ik alles want ik betaal ik de hoofdprijs

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Welke verzekering

Bericht door Daphne » di 17 sep 2019 07:35

Wat belangrijk is om te verzekeren is voor iedereen anders. Heb je een potje achter de hand om bij totaal verlies een andere caravan te kopen? Lig je al wakker van een klein krasje of deukje, of wil je volledig ontzorgd worden?

De meeste kans om schade op te lopen is eigen schuld schade, bijvoorbeeld bij manoeuvreren, tijdens de rit, voortent opbouwen en er valt een stok tegen de caravan, tegen een open raam lopen etc. Dan kom je al gauw aan de volledig casco verzekering. Vergeet dan ook niet om hagelschade mee te verzekeren, dat is bij de meeste verzekeraars niet automatisch meeverzekerd. Ook als je een hagelbestendig dak hebt, moet je die wel aanvinken want er is meer dan een dak dat door hagel beschadigd kan worden. Met een hagelbestendig dak krijg je meestal wel korting op de premie.
Of je een voortent of accessoires wil meeverzekeren is ook persoonlijk. Bedenk dat de verzekeraar deze spullen snel afschrijft. Koop je deze nieuw, bewaar dan de facturen en check na een paar jaar de verzekering. Want van een flinke premie betalen voor een voortent, die na een paar jaar volgens de verzekering nog maar 20% van de aankoopprijs waard is, word je niet vrolijk als deze een storm niet heeft overleefd.

Verzekeringen veranderen heel erg snel. Laatst nog even online een rondje verzekeraars gedaan, en ik zie dat er weer een en ander veranderd is ten opzichte van 2016 toen wij onze caravanverzekering afsloten. Je hebt dus niet zoveel aan ervaringen van een ander, want ook al zou je dezelfde verzekering nemen, de polisvoorwaarden kunnen al heel anders zijn. Je moet dus zelf goed opletten. Ook de hoogte van de premie is afhankelijk van wat je verzekert, wat je caravan waard is, of wat de nieuwwaarde was, hoe oud de caravan is bij aankoop etc etc. Er spelen teveel factoren mee om een goed advies te kunnen geven of uit te gaan van ervaringen van anderen.

Als je de zoekfunctie in dit forum gebruikt, zul je zien dat er veel draadjes over welke verzekering te nemen lopen. Eigenlijk allemaal oud nieuws.
Je zult dus toch zelf moeten vergelijken, en dan niet alleen de premie, maar ook de voorwaarden.

Een tipje: sommige verzekeraars bieden een aankoopwaarde verzekering voor 3 jaar aan. Dat is gunstig voor gebruikte caravans. Dan betaal je alleen premie over het aankoopbedrag en niet over de nieuwwaarde. Raakt de caravan total loss, dan krijg je binnen die 3 jaar het aankoopbedrag vergoed.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

ronald tdi
Berichten: 70
Lid geworden op: za 26 mar 2016 21:47

Re: Welke verzekering

Bericht door ronald tdi » vr 20 sep 2019 07:12

Dat klopt helemaal.
Ik ben veel aan het lezen geweest en de mogelijkheden zijn enorm verschillend.
Dat van de voorwaarde wist ik niet ik zal nog eens een middag er voor uittrekken

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Welke verzekering

Bericht door Henri Berends » vr 8 jan 2021 21:06

Onze huidige maatschappij FBTO houdt op met caravanverzekeringen. Dus zoekende naar een andere maatschappij voor onze Eriba van april-2017. Is dus bijna 4 jaar oud. Aanschafwaarde 30K. Wil wel gaan voor All-Risk met hageldekking. Bij Centraal Beheer krijg ik 5% werkgeverskorting.
Iemand met suggesties voor een maatschappij?
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2455
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Welke verzekering

Bericht door SBerend » vr 8 jan 2021 21:51

Zie hiervoor een stuk van Daphne. Wat heeft je eigen voorkeur..... Korting zegt niet alles.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Welke verzekering

Bericht door Henri Berends » vr 8 jan 2021 21:59

[re.gif]
Nee, ik heb helemaal geen voorkeur.
Heb sowieso een grote hekel aan banken en verzekeraars. Vooral het laatste... Mijn ervaring is, dat als je ze nodig hebt, dan proberen ze er altijd er tussen uit te piepen. Maar wil mijn fijne caravan natuurlijk wel verzekerd hebben. Mij gaat het overigens ook niet om de goedkoopste, maar wel voor kwaliteit.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Gebruikersavatar
Musso53
Berichten: 447
Lid geworden op: zo 24 sep 2017 17:50
Locatie: Kerk-Avezaath

Re: Welke verzekering

Bericht door Musso53 » vr 8 jan 2021 22:04

Ik heb ook de brief van FBTO ontvangen. Ze verwijzen naar Centraal Beheer maar daar moet ik 8 euro per maand meer gaan betalen dan nu.

Bij Univé kom ik 12 euro lager uit dan nu. Ik denk dat die het wel gaat worden.
SsangYong Rexton RX270 XVT AWD Sapphire (181 pk, 410 Nm) met Hobby Premium 560 CFe (2017)

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Welke verzekering

Bericht door Henri Berends » za 9 jan 2021 09:55

Univé kent een 5-jaars nieuwwaarde garantie (bij nieuwe aanschaf). Is dat een bijzondere termijn? Lijkt mij wel een pluspunt.

Verder wordt in de premieberekening uitgegaan van de basisprijs vd caravan. Maar zoals bijna gewoonlijk worden caravans die in de showroom staan met diverse opties 'af fabriek' aangeboden en afgeleverd. Dus met diverse af-fabriek pakketten. Dat kan vanuit de basisprijs dus flink in de euro's oplopen. Dan heb ik het over een bedrag van 5-8K. Ben voor de premieberekening dus geneigd om een flink bedrag als opties op te nemen.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

workel

Re: Welke verzekering

Bericht door workel » za 9 jan 2021 11:35

[re.gif]
Hier ook verzekeringen aan het vergelijken voor onze nieuwe Knaus die in febr. geleverd gaat worden.
Wens: All-risk incl. nieuwprijs caravan, accessoires, opties en inboedel en 5 jaar of langere nieuwwaarde,

Unive, 5 jaar nieuwwaarde, eigenrisico € 100, slot Dissel, kost € 44,- per mnd.
IAK, 7 jaar nieuwwaarde, eigenrisico € 150, slot Dissel en Wielklem, € 56,- per mnd.
Aveco, 8 jaar nieuwwaarde, eigelijk 5 en dan 3 jaar 1,5% afschrijven, eigenrisico € 250 of € 300 krijg je 5% premie korting , € 52,- per mnd.

Wacht nog op Hema, heeft 10 jaarnieuwwaarde en partij internetverzekeringen, geen idee zien het wel.

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Welke verzekering

Bericht door Davendre » za 9 jan 2021 11:56

Wij hebben bij de aanschaf van onze caravan gekozen voor Unigarant met 10 jaar nieuwwaardedekking. Deze loopt in april dit jaar af.

Dit staat er in mijn voorwaarden:
Tot en met een leeftijd van 10 jaar van uw caravan de nieuwwaarde zoals vermeld op uw polis. Bij een leeftijd van de caravan vanaf 10 jaar maar niet ouder dan 13 jaar vergoeden wij de nieuwwaarde min 2% voor elke hele verstreken maand gerekend vanaf het 10e jaar. De vergoeding is nooit minder dan de dagwaarde +10%.
Ik zou bij aangaan van een verzekering goed kijken naar de uitkering bij schade. Elke maatschappij is goed tot er schade ontstaat. Dan zie je de verschillen ontstaan.
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

workel

Re: Welke verzekering

Bericht door workel » za 9 jan 2021 14:02

[re.gif]
Unigarant net gecheckt, heeft geen 10 jaar nieuwwaarde meer, helaas.
Premieberekening gedaan, All-risk 5 jaar, € 75 eigenrisico, € 61,- per mnd.
T.o.v. wat ik heb liggen valt deze af.

Uitkering lijkt mij vrij eenvoudige, schade word herstel en verzekering betaald, totaal verlies is uitkering van het verzekerde bedrag wat in de polis staat. Makkelijker kan het niet .

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Welke verzekering

Bericht door Davendre » za 9 jan 2021 15:15

Klopt inderdaad dat 10 jr nieuwwaardedekking niet meer wordt aangeboden, zijn ze mee gestopt. In verhouding betaal ik voor deze regeling wel iets meer. Premie is nu € 115,86 per kwartaal, € 38,62 per maand. Is gebaseerd op verzekerd bedrag van € 24.245,00 (caravan + accessoires + inboedel).

Totaal verlies is enkel bij eerste (nu) 5 jaar of bepaalde tijd na aanschaf. De caravan wordt niet verzekerd op taxatiewaarde. Dan krijg je de waarde die op taxatierapport staat. Of dat wordt aangeboden bij caravans? Geen idee.
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

workel

Re: Welke verzekering

Bericht door workel » za 9 jan 2021 15:38

[re.gif]
@Davendre, heb je een mooie goedkoper verzekering, ons verzekerd bedrag is € 26.196 inboedel is bij Unive, IAK en Aveco gratis mee verzekerd.
Heb nog nooit met een caravan langer dan 5 jaar gedaan en verwacht met deze ook niet, een jaar of 4 begint het wel te kriebelen en verkopen wij hem wel denk ik, afhankelijk van de markt.

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Welke verzekering

Bericht door Henri Berends » za 9 jan 2021 20:51

Henri Berends schreef:
za 9 jan 2021 09:55
Univé kent een 5-jaars nieuwwaarde garantie (bij nieuwe aanschaf). Is dat een bijzondere termijn? Lijkt mij wel een pluspunt.

Verder wordt in de premieberekening uitgegaan van de basisprijs vd caravan. Maar zoals bijna gewoonlijk worden caravans die in de showroom staan met diverse opties 'af fabriek' aangeboden en afgeleverd. Dus met diverse af-fabriek pakketten. Dat kan vanuit de basisprijs dus flink in de euro's oplopen. Dan heb ik het over een bedrag van 5-8K. Ben voor de premieberekening dus geneigd om een flink bedrag als opties op te nemen.
De nieuwwaarderegeling lijkt bij mij een keuzefactor te zijn. Univé lijkt mij met een 5 jaars-regeling het meest gunstige. Buiten de stalling staat de caravan altijd op het Alko disselslot en bij huis zelfs ook nog extra met een wielklem.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Welke verzekering

Bericht door RDDR » zo 10 jan 2021 09:52

Ben zelf tevreden klant bij Ohra, ook die bieden 5 jaar nieuwwaarde regeling.

Verstuurd vanaf mijn POCOPHONE F1 met Tapatalk

2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Welke verzekering

Bericht door PD » zo 10 jan 2021 09:59

Wij zijn erg tevreden over Aveco, die deden ook niet moeilijk toen we een miniem deukje in het tafelblad hadden. Zonder discussie ca. € 1.200,- uitgekeerd terwijl de prijsindicatie bij de schademelding nog geen € 900,- bedroeg.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Welke verzekering

Bericht door Wally » zo 10 jan 2021 12:24

Davendre schreef:
za 9 jan 2021 15:15
Klopt inderdaad dat 10 jr nieuwwaardedekking niet meer wordt aangeboden, zijn ze mee gestopt. In verhouding betaal ik voor deze regeling wel iets meer. Premie is nu € 115,86 per kwartaal, € 38,62 per maand. Is gebaseerd op verzekerd bedrag van € 24.245,00 (caravan + accessoires + inboedel).

Totaal verlies is enkel bij eerste (nu) 5 jaar of bepaalde tijd na aanschaf. De caravan wordt niet verzekerd op taxatiewaarde. Dan krijg je de waarde die op taxatierapport staat. Of dat wordt aangeboden bij caravans? Geen idee.
Met deze gegevens kun je iets.

De overige genoemde bedragen in dit topic is appels met peren vergelijken, zolang daar geen nieuwwaarde etc, etc is bijvermeld.

Frans

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Welke caravan verzekering

Bericht door Daphne » zo 10 jan 2021 13:35

Wally schreef:
zo 10 jan 2021 12:24
Met deze gegevens kun je iets.
Dat iets is maar heel weinig. Davendre heeft deze verzekering 10 jaar geleden afgesloten en kan ook niet meer worden afgesloten. Geen enkele situatie is gelijk, het enige dat je kunt doen is de eigen caravan met wensen door een vergelijkingssite halen en dan een vergelijk maken in prijs en voorwaarden.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”