Bodemvrijheid movers

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
evelienenrik
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 17 jul 2017 15:13

Bodemvrijheid movers

Bericht door evelienenrik » wo 4 sep 2019 22:46

Onder mijn Hobby 420 KB. verloor ik vorige maand bij uitwijken de Trumamover "SER" in een diepe voor met kei op een Frans eenzaam boerenwegje. deze 85 jarige zaagde op zijn ouwe rugje in drie uur tijd het ding er af, ik werd gesmeerd met 3 blikjes Heineken.
Banden zijn cargomax 195 /70 R14. (zoals fabrikant wil).
Het voor de wielen overgebleven exemplaar wil ik als verloren beschouwen omdat ik nooit meer een mover voor de wielen wil. (waanzin) liever wat vuil.
VRAAG aan insiders;
Is het mogelijk om het huidige prima besturingssysteem te handhaven met twee nieuwe automatische Trumamovers achter de wielen ?
Inmiddels heb ik de banden vervangen door cargo Dunlops die 4 cm. meer diameter hebben.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Bodemvrijheid movers

Bericht door dieseltijger » do 5 sep 2019 05:32

De vraag is evenwel of je goedkoper uit bent. Ik betwijfel het. Als mijn aanname klopt, dan koop je gewoon een complete set, monteert alles minus de controller, en als her werkt biedt je de controller aan op marktplaats.

Vervolgens moet je je niet druk maken over de knieperts die voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, en - gratis tip- als de belangstelling overweldigend blijkt, dan zou ik m toch maar houden als reserve: Blijkbaar is het dan een component die veroudert.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Musso53
Berichten: 447
Lid geworden op: zo 24 sep 2017 17:50
Locatie: Kerk-Avezaath

Re: Bodemvrijheid movers

Bericht door Musso53 » do 5 sep 2019 08:57

Het zou ook best eens kunnen zijn dat de mover voor de as de as en hiermee de hele caravan en vakantie heeft gered. Door de 4 cm meer heb je ook weer meer bodem vrijheid. Een mover achter de as slipt wel sneller bij zware belasting.
SsangYong Rexton RX270 XVT AWD Sapphire (181 pk, 410 Nm) met Hobby Premium 560 CFe (2017)

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Bodemvrijheid movers

Bericht door JPGeetje » do 5 sep 2019 10:16

evelienenrik schreef:
wo 4 sep 2019 22:46
Onder mijn Hobby 420 KB. verloor ik vorige maand bij uitwijken de Trumamover "SER" in een diepe voor met kei op een Frans eenzaam boerenwegje. deze 85 jarige zaagde op zijn ouwe rugje in drie uur tijd het ding er af, ik werd gesmeerd met 3 blikjes Heineken.
Banden zijn cargomax 195 /70 R14. (zoals fabrikant wil).
Het voor de wielen overgebleven exemplaar wil ik als verloren beschouwen omdat ik nooit meer een mover voor de wielen wil. (waanzin) liever wat vuil.
VRAAG aan insiders;
Is het mogelijk om het huidige prima besturingssysteem te handhaven met twee nieuwe automatische Trumamovers achter de wielen ?
Inmiddels heb ik de banden vervangen door cargo Dunlops die 4 cm. meer diameter hebben.
Er valt veel te zeggen over het voor of achter de as monteren van de mover. De uiteindelijke keuze zul je nooit als "waanzin" kunnen beschrijven.
Als je dat woord dan toch wil bezigen, dan denk ik eerder aan het rijden op "een Frans eenzaam boerenweggetje" met een auto-caravancombinatie.
Een beetje makkelijk om op zo'n manier je eigen onkunde af te schuiven op de techniek stom.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Bodemvrijheid movers

Bericht door PD » do 5 sep 2019 10:19

Ik vraag me af of je voor één ongelukkig incident het concept moet aanpassen....

Onlangs reed ik schade met mijn Passat maar ik ga nu echt niet op de fiets naar mijn werk knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Bodemvrijheid movers

Bericht door Wally » do 5 sep 2019 10:36

Musso53 schreef:
do 5 sep 2019 08:57
Het zou ook best eens kunnen zijn dat de mover voor de as de as en hiermee de hele caravan en vakantie heeft gered. Door de 4 cm meer heb je ook weer meer bodem vrijheid. Een mover achter de as slipt wel sneller bij zware belasting.
Omtrent het eerder slippen, ben ik zeer benieuwd naar een uitleg hierover.

Frans

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Bodemvrijheid movers

Bericht door Conradi » do 5 sep 2019 10:49

PremiumDiscovery schreef:
do 5 sep 2019 10:19
Ik vraag me af of je voor één ongelukkig incident het concept moet aanpassen....
Dat is ook mijn gevoel. Ik vind het erg vervelend voor TS dat z'n mover beschadigd is, zeker omdat je de rest van de vakantie zonder zit. Maar het is een ongeluk, en die zijn nooit met elkaar te vergelijken. Ik kan zo wel een situatie bedenken waar 'ie ook achter de as beschadigd wordt, dat staat eigenlijk los van het concept. Alleen de Mammut zit tussen de chassisbalken, helaas een unieke Al-ko oplossing, maar ook die kan beschadigd worden.
Ik zou de boel netjes (laten) repareren.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Bodemvrijheid movers

Bericht door Chris » do 5 sep 2019 12:59

Mijn eerste opwelling...
Wat moet een 84 jarige met een 420 KB.
Dus een hut met stapelbed.
Ik had dat type nl. en daar zelf een Mover onder gebouwd...ik ken ze dus.
Bijna alle movers steken 4-5 cm onder het chassis uit.
Maw..welke je ook neemt, de "bodemvrijheid" maakt per type niet veel uit.
Het is de fabrikant die een chassis kiest, daar zul je het mee moeten doen.
Hobby heeft geen Vario chassis, heel veel winst om achter de wielen te monteren zul je dus niet vinden.
ALKO geeft wel die winst...
Maar..nu kwam je eerst de kei tegen met de Mover, straks kon je hem het eerst tegen met het wiel...dan dr overheen, en dan de Mover weer aan flarden.???
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Bodemvrijheid movers

Bericht door Hobby Linka » do 5 sep 2019 14:05

Chris schreef:
do 5 sep 2019 12:59
Mijn eerste opwelling...
Wat moet een 84 jarige met een 420 KB.
Dus een hut met stapelbed.
Dat is toch niet de vraag?
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Musso53
Berichten: 447
Lid geworden op: zo 24 sep 2017 17:50
Locatie: Kerk-Avezaath

Re: Bodemvrijheid movers

Bericht door Musso53 » do 5 sep 2019 15:55

Wally schreef:
do 5 sep 2019 10:36

Omtrent het eerder slippen, ben ik zeer benieuwd naar een uitleg hierover.

Frans
Bij de mover achter de as zit de aandrijfrol veel verder vanaf het scharnierpunt van de as-arm. De vlucht van het wiel is hier veel groter. Bij een grotere belasting zal het aangrijpingspunt makkelijker bij het middelpunt van de aandrijfrol worden weggedrukt en kan slip ontstaan. Ook is de invloed van de caravan belading op positie wiel/aandrijfrol aanzienlijk groter.
Screen Shot 09-05-19 at 02.50 PM.JPG
Screen Shot 09-05-19 at 02.50 PM.JPG (51.71 KiB) 1749 keer bekeken
SsangYong Rexton RX270 XVT AWD Sapphire (181 pk, 410 Nm) met Hobby Premium 560 CFe (2017)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Bodemvrijheid movers

Bericht door Chris » do 5 sep 2019 17:05

Hobby Linka schreef:
do 5 sep 2019 14:05
Chris schreef:
do 5 sep 2019 12:59
Mijn eerste opwelling...
Wat moet een 84 jarige met een 420 KB.
Dus een hut met stapelbed.
Dat is toch niet de vraag?
Daarom schreef ik ook 7 regels verder he...
Die zijn niet gekopieerd.... scratch.gif

Maar zo ziet een mover VOOR de as onder een Hobby 420KB eruit..
Kan je zelf het hoogte verlies inschatten.
.
IMGP0472.jpg
Laatst gewijzigd door Chris op do 5 sep 2019 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Bodemvrijheid movers

Bericht door p_vingerhoets » do 5 sep 2019 17:09

RE.gif RE.gif
Dan is het wel van belang dus hoe de as onder de caravan zit
Bij mijn caravan zit de as voor de wielas dus zou een mover voor de as beter zijn of bekijk ik het plaatje verkeerd
RE.gif
Als je diezelfde mover aan de achterkant van de as zet komt die toch bijna net zo ver omlaag ding zit aan schassis geschroeft
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Bodemvrijheid movers

Bericht door Chris » do 5 sep 2019 17:12

Musso53 schreef:
do 5 sep 2019 15:55
Wally schreef:
do 5 sep 2019 10:36

Omtrent het eerder slippen, ben ik zeer benieuwd naar een uitleg hierover.

Frans
Bij de mover achter de as zit de aandrijfrol veel verder vanaf het scharnierpunt van de as-arm. De vlucht van het wiel is hier veel groter. Bij een grotere belasting zal het aangrijpingspunt makkelijker bij het middelpunt van de aandrijfrol worden weggedrukt en kan slip ontstaan. Ook is de invloed van de caravan belading op positie wiel/aandrijfrol aanzienlijk groter.

Screen Shot 09-05-19 at 02.50 PM.JPG
Klopt toch niet helemaal...
De wielarm is duidelijk naar beneden gericht, zal zo'n 30 tot 45 graden zijn schat ik.
Inveren betekend vermindering van de vrije afstand.
Als het wiel dus iets inveert zou de mover alleen maar meer tegen de band gaan drukken.
Dat is ook de reden waarom een mover afgesteld moet worden als de caravan op z'n wielen staat, en niet met hangende wielen op de brug..
Hangend is de afstand moverrol-band bij mij zo'n 25 mm, op z,n wielen exact 19 mm... ( officiele afstand voor mijn mover)

Denk ik.. is mij "wijs" gemaakt in de werkplaats van mijn dealer tijdens het overbouwen van mijn mover van de oude naar de nieuwe hut... en kan ik ook goed volgen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Bodemvrijheid movers

Bericht door Chris » do 5 sep 2019 17:15

p_vingerhoets schreef:
do 5 sep 2019 17:09
RE.gif RE.gif
Dan is het wel van belang dus hoe de as onder de caravan zit
Bij mijn caravan zit de as voor de wielas dus zou een mover voor de as beter zijn of bekijk ik het plaatje verkeerd
RE.gif
Als je diezelfde mover aan de achterkant van de as zet komt die toch bijna net zo ver omlaag ding zit aan schassis geschroeft
toch niet... wel goed gedacht.
Maar..
Het chassis voor de as is anders van hoogte dan achter de as.
Achter is het minder chassis al minder hoog.
En Alko, met de Vario chassis is nog veel grotere winst achter de as te behalen.
Dat is ook de enige reden waarom ik mijn mover ACHTER de as gemonteerd heb... scheelt dacht ik 6 cm..
Zoek maar eens een plaatje van een vario chassis op, dan snap je het.
Ik zal een foto van de huidige montage van mijn mover even posten, kan je tov de vorige hut het verschil wel zien. ( foto hier net boven)
Ook nog een foto waar je onder het chassis doorkijkt, vanaf de voorkant..
JE ziet dan direct waarom er zoveel hoogtewinst achter de as te vinden is...
Echter, dit geldt alleen voor ALKO chassis.
Hobby gebruikt een Knott as en een eigen vervaardigd chassis, daar is de situatie dus heel anders mee.
Wel vermindering in hoogte naarmate het chassis verder naar achteren steekt.
.
IMGP0494.jpg
IMGP0482.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Bodemvrijheid movers

Bericht door Chris » do 5 sep 2019 17:26

@ TS...

Ja, je kan 2 losse movermotoren kopen en de "oude" kast weer gebruiken.
Je kan zelfs een totaal andere mover kopen, zolang de opzetmotoren maar hetzelfde werken.
En voor of achter de as, maakt niets uit..
Alleen voor de juiste werking moet de bedrading juist andersom aangesloten worden in de stuurkast.
Dat is expirimenteel zelfs zonder problemen te proberen.... hooguit reageert de caravan anders dan verwacht, maar er gaat niets stuk als een mover fout is aangesloten.
Hoogtewinst achter het wiel is niet veel alleen schat ik... de 2 cm hogere band is meer winst.

Als je heel slim bent vraag je dit aan onze Forum moverwiki... Ralf.
( de fa. willemsen, hier boven aan de pagina vermeld)
Hij zal je vermoedelijk uitstekend kunnen helpen.... echte vakman.. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Bodemvrijheid movers

Bericht door p_vingerhoets » do 5 sep 2019 17:32

Oke heb en knott as onder de hobby 440 en is ook "maar" een korte caravan dus ook kort chassis voor of achter het wiel is het chassis gelijk dacht ik zo even vlug te zien niet gemeten.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Bodemvrijheid movers

Bericht door Conradi » do 5 sep 2019 18:11

Ter vergelijk:

Afbeelding
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Kipke98
Berichten: 546
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 22:59

Re: Bodemvrijheid movers

Bericht door Kipke98 » do 5 sep 2019 19:38

Een Reich die gemonteerd zit boven het chassis bij een kip shelter. Foto geleend van de shelter groep op fb.Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Bodemvrijheid movers

Bericht door Chris » do 5 sep 2019 19:43

RE.gif
Hoe zit die dan vast ???

Meerdere chassis hebben de A gaten... dat zijn de Alko gaten al voorgeboord af fabriek.
Die gaten zijn speciaal voor de Alko Mammut mover, en die steekt idd niet onder het chassis uit.
Deze Reich lijkt mij niet op de originele manier gemonteerd, daar lijkt mij een hele slimme oplossing speciaal voor gemaakt te zijn.
Volgens mij past Reich niet op de Alko gaten, dus er is iets anders gemaakt.
Tegen de bodem vastgemaakt misschien???
Wel heel fraai zo... da's zeker, maar volgens mij dus niet een standaard oplossing/montage.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Bodemvrijheid movers

Bericht door PD » do 5 sep 2019 19:49

Conradi schreef:
do 5 sep 2019 18:11
Ter vergelijk:

Afbeelding
Uitstekende oplossing thumbup.gif Hobby heeft sinds 2018 gaten in het chassis voor Reich movers.

Persoonlijk ben ik erachter gekomen dat de zorg om voldoende bodemvrijheid wordt overdreven. Bij onze tandem zitten de movermotoren voor en achter de as en ook dat voldoet uitstekend.
Laatst gewijzigd door PD op do 5 sep 2019 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Bodemvrijheid movers

Bericht door Chris » do 5 sep 2019 19:50

RE.gif

Zooo... da's een mooie extra, zitten er ook nog de Alko gaten in??? kan je dus 2 verschillende kiezen??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Kipke98
Berichten: 546
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 22:59

Re: Bodemvrijheid movers

Bericht door Kipke98 » do 5 sep 2019 19:51

Uit de post van fb. 'Ze hebben bestaande gaten in het chassis gebruikt en er is een metalen plaat geplaatst boven de mover. Hierdoor is er geen stang overdwars nodig, wat ze normaal wel doen.'
Er staat ook bij waar het gedaan is maar ik weet niet of het plaatsen daarvan hier op prijs gesteld wordt. Afbeelding
Inmiddels is er nog een Shelteraar die het zo heeft laten doen maar helaas niet meer info.Afbeelding

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Bodemvrijheid movers

Bericht door PD » do 5 sep 2019 19:53

Chris schreef:
do 5 sep 2019 19:50
Zooo... da's een mooie extra, zitten er ook nog de Alko gaten in??? kan je dus 2 verschillende kiezen??
Nee, zoals Alko kiest voor Alko, kiest Hobby voor Reich mrgreen.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Bodemvrijheid movers

Bericht door Chris » do 5 sep 2019 19:55

Zeker mooi...
Jammer dat niet alle movers zo gemonteerd kunnen worden.
Ik heb ook gepuzzeld of er een andere optie mogelijk was met mijn mover..... effe niet zo eenvoudig helaas.
En zelf gaten in een chassis boren... niet dus.. fout... nooit...
Daarnaast, ook is tegen het chassis niet altijd juist, de aandrijfrol moet wel ongeveer op ashoogte zitten..
Met de Reich onder die Kip ziet dat er zeker goed uit.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Bodemvrijheid movers

Bericht door Chris » do 5 sep 2019 19:56

PremiumDiscovery schreef:
do 5 sep 2019 19:53
Chris schreef:
do 5 sep 2019 19:50
Zooo... da's een mooie extra, zitten er ook nog de Alko gaten in??? kan je dus 2 verschillende kiezen??
Nee, zoals Alko kiest voor Alko, kiest Hobby voor Reich mrgreen.gif
Aha... niet meer dus..
In mijn Hobby van 2012 zaten de Alko gaten in het chassis, ook achter het wiel de Alko reservewielhouder gaten...
Hobby heeft afscheid genomen van die A varianten dus..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Movers”