Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
Toch wil ik nog eens terugkomen op mijn idee van een windzijl op de caravan.
Op caravantrekker , idee van dit zijl achter de caravan.
4 ogen op strategische plekken aan de achterkant, en daar bijvoorbeeld een regionale vlag aan bevestigen met musketonhaken.
Een simpele oplossing, wel zorgen dat nummerbord zichtbaar blijft.
Dit remt de caravan af, hoe meer snelheid, hoe meer effect. Mogelijk genoeg om de oplooprem minder in werking te zetten.
Boven aan de berg bevestigen, en beneden weer loshalen. Maar in ieder geval voordat je weer 80 kmpu of meer gaat rijden.
Wie gaat er eens mee expirimenteren met deze goedkoopste oplossing?
Op caravantrekker , idee van dit zijl achter de caravan.
4 ogen op strategische plekken aan de achterkant, en daar bijvoorbeeld een regionale vlag aan bevestigen met musketonhaken.
Een simpele oplossing, wel zorgen dat nummerbord zichtbaar blijft.
Dit remt de caravan af, hoe meer snelheid, hoe meer effect. Mogelijk genoeg om de oplooprem minder in werking te zetten.
Boven aan de berg bevestigen, en beneden weer loshalen. Maar in ieder geval voordat je weer 80 kmpu of meer gaat rijden.
Wie gaat er eens mee expirimenteren met deze goedkoopste oplossing?
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
Ik in ieder geval niet..ook al zou ik een caravan hebben..bewaar me...
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
RE.gif RE.gif
Leuk als je 80 km alleen maar afdaalt maar als ik door de Alpen rijd dan is het constant dalen en stijgen, soms maar enkele kilometers.
Voor het stijgen heb ik al niet echt een trekorgel ter beschikking dus denk dat ik bij het stijgen dan stil sta of achteruit rij met die Rotterdamse vlag achterop.
Om de paar kilometer de vlag strijken gaat mij te ver.
Leuk als je 80 km alleen maar afdaalt maar als ik door de Alpen rijd dan is het constant dalen en stijgen, soms maar enkele kilometers.
Voor het stijgen heb ik al niet echt een trekorgel ter beschikking dus denk dat ik bij het stijgen dan stil sta of achteruit rij met die Rotterdamse vlag achterop.
Om de paar kilometer de vlag strijken gaat mij te ver.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
RE.gif RE.gif RE.gif
Hoop dat ze mensen met dit soort verzinsels (remparachute) direct van de weg halen en bekeuren.
Hoop dat ze mensen met dit soort verzinsels (remparachute) direct van de weg halen en bekeuren.
Porsche + Tabbert
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
RE.gif
En veroordelen tot 20 jaar eenzame opsluiting
En veroordelen tot 20 jaar eenzame opsluiting
Hobby 420 De Luxe uit 1988
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
@jadatis
Als je nu een extra gote spoiler verkeerdom op je caravan dak monteerd, wel een verstelbaremet motor bediening, kun je die koppelen aan je remlichten zodat die omhoog gaat bij aanraken van de rem en weer omlaag bij loslaten, of een schakelaar op dashboard kan ook,
Dan heb je eenzelfde effect en ziet er ook koddig uit. Voordeel als het regend op de camping kun je de dakluiken gewoon open laten staan
Als je nu een extra gote spoiler verkeerdom op je caravan dak monteerd, wel een verstelbaremet motor bediening, kun je die koppelen aan je remlichten zodat die omhoog gaat bij aanraken van de rem en weer omlaag bij loslaten, of een schakelaar op dashboard kan ook,
Dan heb je eenzelfde effect en ziet er ook koddig uit. Voordeel als het regend op de camping kun je de dakluiken gewoon open laten staan
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
Ik heb nooit last van hete remmen bij een afdaling. Tempo naar beneden door terugschakelen, af en toe een beetje bijremmen. Als het te heet wordt ga je volgens mij te hard en rem je dus teveel.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
Het gaat hier over de oplooprem.....
-
- Berichten: 6189
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
Je weet hopelijk zelf dat dit onzin is,
Met bijremmen of terugschakelen zal de caravan vanzelf oplopen en zo de caravan remmen inwerking stellen,daarom heet t ook oplooprem.
Dit is n normaal typisch verschijnsel van de oplooprem,te hard naar beneden en teveel remmen heeft er niks mee te maken.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
RE.gif dan kom ik blijkbaar niet op die berghellingen van jullie
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
- dieseltijger
- Berichten: 10956
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
Bij mij koelen de remmen juist af na een afdaling...
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
Het blijft tobben, dat caravannen in de bergen
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
- dieseltijger
- Berichten: 10956
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
Ja hè. Caravannen is gewoon niets voor teerhartige zieltjes. Stalen zenuwen moet je hebben. Stalen zenuwen....
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
Je zegt het goed; juist NA een afdaling
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers
Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
Nergens last van gewoon ITBS op de hut, net zo snel naar boven als naar beneden.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
In principe is de caravan al een rem parachute.
Tot 80km/u is de luchtweerstand niet heel spannend en dus gaat het pas werken als je al veel te hard gaat.
Berg af met 80km/u is daarbij vaak al veel te hard.
Als je echter je verstand gebruikt en zorgt dat het al niet te hard gaat dan hoef je ook niet hard te remmen op een afdaling.
Wanneer je dan toch moet remmen, rem dan door tot een flink stuk onder je gewenste snelheid strek dan de combinatie en rem dan zoveel mogelijk door op de motor. Je remmen krijgen dan weer de gelegenheid om af te koelen.
Dus zorg dat de snelheid er niet in komt dan hoef je deze er ook niet uit te halen....
Tot 80km/u is de luchtweerstand niet heel spannend en dus gaat het pas werken als je al veel te hard gaat.
Berg af met 80km/u is daarbij vaak al veel te hard.
Als je echter je verstand gebruikt en zorgt dat het al niet te hard gaat dan hoef je ook niet hard te remmen op een afdaling.
Wanneer je dan toch moet remmen, rem dan door tot een flink stuk onder je gewenste snelheid strek dan de combinatie en rem dan zoveel mogelijk door op de motor. Je remmen krijgen dan weer de gelegenheid om af te koelen.
Dus zorg dat de snelheid er niet in komt dan hoef je deze er ook niet uit te halen....
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
Hyunday Tucson met Hobby 420 De Luxe.
Ik heb een iets zwaardere oploopdemper gemonteerd. Dat kwam eigenlijk omdat de juiste niet voorradig was maar hierdoor remt de caravan wel iets later. Vanwege mijn zware trekker geen probleem. Mijn remmen worden nauwelijks warm.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
RE.gif
Kentekengewicht van een Tucson ligt tussen de 1350 en 1450 kilo. Vergelijkbaar met een Golf/Passat/Mondeo. Niet overdreven zware trekker dus.
Kentekengewicht van een Tucson ligt tussen de 1350 en 1450 kilo. Vergelijkbaar met een Golf/Passat/Mondeo. Niet overdreven zware trekker dus.
Porsche + Tabbert
- dieseltijger
- Berichten: 10956
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
Fred G zei:
In de praktijk ervaar ik gewoon weinig problemen.
Je had me door. Altijd leuk om de principiëlen onder ons een beetje te provoceren...Je zegt het goed; juist NA een afdaling
In de praktijk ervaar ik gewoon weinig problemen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
Nou vraag ik me toch af..
Over welk hellingspercentage hebben jullie het eigenlijk.
5 % of 7% of nog veel meer ???
Mis ik iets???
Over welk hellingspercentage hebben jullie het eigenlijk.
5 % of 7% of nog veel meer ???
Mis ik iets???
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 6189
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
RE.gif
Warmlopende remmen van de caravan treden meestal op op de steilere hellingen van zeg maar,meer dan 6 a 7 %.
En dan niet op autobahn hellingen waar je met wat hogere snelheid de combi naar beneden kunt laten lopen zodat de caravan door de rijwind zelf al afgeremd word,en door de snelheid óók de remmen al afgekoeld worden.
Wat anders word t als je (langere) bergpassen af gaat dalen ,waar je door de eigenschap van de weg,denk aan korte steile stukken die op t eind overgaan in een hairpin ( S bocht)
Doordat je dit soort hellingen in een lagere versnelling af moet dalen zal de caravan ,op zeker,flink oplopen zodat de remmen ervan aardig aangesproken worden.
Hier kun je eenvoudig weg geen snelheid maken om de caravan door rijwind tegen te houden,omdat je anders in de eerste de beste bocht van de weg vliegt.
Een afdalinkje zoals de weg naar beneden van de Brennerpas of de Gothart tunnel is totaal niet te vergelijken met een flinke steile afdaling zoals de Simplon pass (10 % gedurende 10 km) of de Grossklöckner( 9 a 12 % gedurende 15 /20 km)
Warmlopende remmen van de caravan treden meestal op op de steilere hellingen van zeg maar,meer dan 6 a 7 %.
En dan niet op autobahn hellingen waar je met wat hogere snelheid de combi naar beneden kunt laten lopen zodat de caravan door de rijwind zelf al afgeremd word,en door de snelheid óók de remmen al afgekoeld worden.
Wat anders word t als je (langere) bergpassen af gaat dalen ,waar je door de eigenschap van de weg,denk aan korte steile stukken die op t eind overgaan in een hairpin ( S bocht)
Doordat je dit soort hellingen in een lagere versnelling af moet dalen zal de caravan ,op zeker,flink oplopen zodat de remmen ervan aardig aangesproken worden.
Hier kun je eenvoudig weg geen snelheid maken om de caravan door rijwind tegen te houden,omdat je anders in de eerste de beste bocht van de weg vliegt.
Een afdalinkje zoals de weg naar beneden van de Brennerpas of de Gothart tunnel is totaal niet te vergelijken met een flinke steile afdaling zoals de Simplon pass (10 % gedurende 10 km) of de Grossklöckner( 9 a 12 % gedurende 15 /20 km)
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
Een afsaling van 2% kan ook een probleem vormen zeker als de caravan wat zwaarder is dan de auto door dit vals plat zal de caravan wat meer snelheid willen maken dan de auto en dus eerder op de rem gaan lopen zonder dat je het voorin direct merkt ookmna een bewuste remming is de kans dat de caravanremmen niet vrij komen groter en zal er dus langer geremd worden doord de caravan en dus meer warmte
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
RE.gif
Nog nooit meegemaakt met 2% en ook niet met 10-16% met een veel lichtere trekker dan de caravan die 2100 kilo woog.
Nog nooit meegemaakt met 2% en ook niet met 10-16% met een veel lichtere trekker dan de caravan die 2100 kilo woog.
Porsche + Tabbert
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
Ik denk dat de meest goedkope oplossing is door je gewoon niet op die berg te begeven.Jadatis schreef: ↑ma 2 sep 2019 22:54Toch wil ik nog eens terugkomen op mijn idee van een windzijl op de caravan.
Op caravantrekker , idee van dit zijl achter de caravan.
4 ogen op strategische plekken aan de achterkant, en daar bijvoorbeeld een regionale vlag aan bevestigen met musketonhaken.
Een simpele oplossing, wel zorgen dat nummerbord zichtbaar blijft.
Dit remt de caravan af, hoe meer snelheid, hoe meer effect. Mogelijk genoeg om de oplooprem minder in werking te zetten.
Boven aan de berg bevestigen, en beneden weer loshalen. Maar in ieder geval voordat je weer 80 kmpu of meer gaat rijden.
Wie gaat er eens mee expirimenteren met deze goedkoopste oplossing?
Met caravan achter je auto dan hè
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
Het is al eerder aangegeven..
Hellingen tot 6 procent geven totaal geen probleem.
De caravan remt dan niet eens.
Ik heb het dan over snelwegrijden met snelheid 90-110 km/u. Of lange rechte wegen met 80-90 kmu.
Meestal is gas loslaten dan al voldoende bergaf.
Dezelfde hellingspercentage's en haarspeldbochten ligt iets anders. Dan moet je wel remmen, en ligt de snelheid veel lager. 30 kmu in de bochten is al hard soms.
Snelwegen door de bergen hebben bijna nooit meer helling dan 6 %.
Zeilen of ankers of remparachutes of wat dan ook heb je echt niet nodig.
Hellingen tot 6 procent geven totaal geen probleem.
De caravan remt dan niet eens.
Ik heb het dan over snelwegrijden met snelheid 90-110 km/u. Of lange rechte wegen met 80-90 kmu.
Meestal is gas loslaten dan al voldoende bergaf.
Dezelfde hellingspercentage's en haarspeldbochten ligt iets anders. Dan moet je wel remmen, en ligt de snelheid veel lager. 30 kmu in de bochten is al hard soms.
Snelwegen door de bergen hebben bijna nooit meer helling dan 6 %.
Zeilen of ankers of remparachutes of wat dan ook heb je echt niet nodig.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.