Keesje schreef: ↑di 3 sep 2019 14:37
Ik begrijp werkelijk niet waarom hier zo,n weerstand tegen is.
Wat een onzin om dit in verband te brengen met o.a. oververmoeidheid, overbelading, verkeerd beladen, overmoedig en te hard rijden en dat een APK hier niets aan verandert, dat lijkt mij vanzelfsprekend daar is een APK ook niet voor!.
Het gros van de mensen onderhoud zijn spullen prima, maar daar gaat het ook niet om, het betreft de mensen die geen onderhoud laten uitvoeren.!!!
En ook het argument dat er bijna nooit een caravan in het nieuws komt die een ongeluk krijgt, of veroorzaakt door een gebrek aan onderhoud is heel subjectief waar je verder niks mee kunt.
Als deze APK geïntegreerd wordt in de aanbevolen tweejaarlijkse Bovag onderhoudsbeurt is er toch niets aan de hand?
Ieder jaar lees je over controles die o.a. hele oude banden onder een caravan te zien geven met alle gevaren van dien.
Als je ook maar één ongeluk kunt voorkomen met deze APK dan is dat al positief.
Maar ik ben wel van mening dat deze APK dan voor alle aanhangers zal moeten gelden.
mvrgr.Keesje
Even ter info:
Als je een caravan uit het buitenland ter keuring aanbied bij de RDW, dan kijken ze alleen of de banden in goede staat zijn en het draagvermogen en voor de rest kijken ze helemaal niet naar de leeftijd van de banden omdat dat wettelijk (EU) niet verplicht is.
De eis van X-aantal jaren banden vervangen komt van de verzekeringsmaatschappijen en de tempo 100 zulassung.
Om je een voorbeeld te geven, ik laat regelmatig (zware +3.500 kilo) aanhangwagens en caravans met
en zonder EU typegoedkeuring uit 50er, 60er, 70er en 80er laten keuren bij de RDW voor een Nederlands kenteken, met de originele banden uit die jaren komen ze vlekkeloos door de keuring en is alleen de optische staat van de banden en het draagvermogen van belang en de rest van de band niet, als het daar al niet gebeurd wat houdt dan een APK in.....