Alko delta as?? Bizar.
Re: Alko delta as?? Bizar.
RE.gif
En daarom mag mijn dealer het lekker bekijken.
Wel nog ong. 1200 tuffen komend weekend, maar daar zie ik geen probleem in.
2x600 km..
Na de eerste zal ik weer kijken...
Maar verwacht geen bezwaar...
En daarom mag mijn dealer het lekker bekijken.
Wel nog ong. 1200 tuffen komend weekend, maar daar zie ik geen probleem in.
2x600 km..
Na de eerste zal ik weer kijken...
Maar verwacht geen bezwaar...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Alko delta as?? Bizar.
RE.gif
tuurlijk niet, de dealer gaat hier ook niets aan doen/van zeggen, dis is niet vreemd hoor..
tuurlijk niet, de dealer gaat hier ook niets aan doen/van zeggen, dis is niet vreemd hoor..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 6225
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Alko delta as?? Bizar.
Aan mijn LMC valt ook niks uit te lijnen,bij de betreffende Knaus waren de bevestigingsgaten waarmee de Delta as aan het chassis gemonteerd word verkeerd geplaatst blijkbaar.
Als dat met jouw Peitz as zou gebeuren heb je t zelfde verschijnsel.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
-
- Berichten: 6225
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Alko delta as?? Bizar.
dieseltijger schreef: ↑do 22 aug 2019 13:09Maar hier is het profiel ruim bemeten toch? Hier is een verschil van 1 mm of minden echt niet aan de orde. Dus waarom de onzekerheid van de vraagsteller voeden?
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
- dieseltijger
- Berichten: 11221
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Alko delta as?? Bizar.
@Morgoth: 8 jaar geleden had ik (bij het vervangen van de rubber veerelementen) te horen gekregen dat de swingarm krom was. Je ziet op één of ander youtube filmpje ook dat men de hoek van de swingarm en daaraan verbonden as die - samen met de rubber veerelementen in het ashuis wordt geperst - meten. Bij mij was de swingarm krom. Ik kan mij voorstellen - mijn wrakkige rijkwaliteiten kennend - dat ik bijvoorbeeld bij tolpoorten de band tegen de trottoirband had gereden, waardoor de swingarm ontzet zou kunnen worden.
Uitrichten hield in mijn geval in: vervanging van de swingarm.
Ik vind het concept van een caravan nogal kwetsbaar. Alles om maar massa te sparen, waarbij er concessies gedaan worden aan de sterkte.
Uitrichten hield in mijn geval in: vervanging van de swingarm.
Ik vind het concept van een caravan nogal kwetsbaar. Alles om maar massa te sparen, waarbij er concessies gedaan worden aan de sterkte.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Alko delta as?? Bizar.
Toespoor is de stand van de banden van bovenaf gezien:E.T. schreef: ↑do 22 aug 2019 13:39Daar komt bij dat het principe van een delta-as bij inveren (en overbelading) toespoor wordt gecreëerd. Te veel toespoor heeft als gevolg dat je band aan de buitenzijde meer slijt. De kant dus waar je zicht op hebt. Te veel slijtage aan de binnenzijde heeft dus een andere oorzaak.
Wielvlucht (camber) is de stand van de band van voren gezien:
De Delta-as genereert idd toespoor en wielvlucht, maar dat gebeurd juist in de bochten. De gedachte is dat die combinatie van wielgeometrie juist de bandenslijtage compenseert. De kracht die in een bocht op het buitenste wiel wordt uitgeoefend, wordt via de zwenkarm van de Delta-as zodanig op de astap van het wiel overgebracht dat het toespoor en de negatieve wielvlucht (naar binnen) worden vergroot. Het wiel biedt weerstand tegen de centrifugale kracht en ondersteunt het voertuig met een naar binnen gerichte kracht.
Echter negatieve wielvlucht (naar binnen) wordt bij een caravan ook veroorzaakt door de belading. De wielophanging is namelijk veel eenvoudiger vergelen met die van een auto. En een grove slijtage aan de binnenzijde
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Alko delta as?? Bizar.
Duidelijke taal Conradi.
Daphne had dezelfde banden onder een Knaus 500.
Ook die waren onverwacht snel op.
AadB heeft een ander merk, ik dacht Hankook..
Zal zijn ervaring eens vragen...of leest hij dit topic ook toevallig.
Voor mij wel duidelijk, banden onder een Delta as moet je in de gaten houden.
Ben eigenlijk benieuwd of het voor de 1500 en 1700 kg Assen hetzelfde is.
En toch..
Die ALKO as ben ik happy mee.
De hut remt gewoon prima, zonder gegil of blokkerende wielen.
Mijn vorige hut is nooit een goede remmer geweest..vele malen mee terug geweest...nooit goed gekomen.
Daphne had dezelfde banden onder een Knaus 500.
Ook die waren onverwacht snel op.
AadB heeft een ander merk, ik dacht Hankook..
Zal zijn ervaring eens vragen...of leest hij dit topic ook toevallig.
Voor mij wel duidelijk, banden onder een Delta as moet je in de gaten houden.
Ben eigenlijk benieuwd of het voor de 1500 en 1700 kg Assen hetzelfde is.
En toch..
Die ALKO as ben ik happy mee.
De hut remt gewoon prima, zonder gegil of blokkerende wielen.
Mijn vorige hut is nooit een goede remmer geweest..vele malen mee terug geweest...nooit goed gekomen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- dieseltijger
- Berichten: 11221
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Alko delta as?? Bizar.
Valt mee. Als ik na x jaar mijn banden verwissel dan zie ik - zonder uitzondering - weinig slijtage, en zeker geen ongelijkmatige slijtage. Ook niet toen de swing arm verbogen was. Het betreft een 1300 kg as, met als vaste last een airco en een mover. . En ik gebruik Ting-tong banden. Wel zijn er schokbrekers gemonteerd.Voor mij wel duidelijk, banden onder een Delta as moet je in de gaten houden.
Ik rij - gok ik - zo'n 5000 km per jaar, en wissel de banden ongeveer eens in de 7..8 jaar.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Alko delta as?? Bizar.
Er is geen verschil tussen 1500 kg of 1700 kg of 2000 kg assen.
Qua geometrie van de Delta assen dan.
Wat Conradi laat zien verduidelijkt een en ander.
Delta assen zorgen voor meer stabiliteit door de veranderende wielstand in snel genomen bochten.
Bij het inveren van het buitenste wiel, en iets uitveren van het binnenste wiel.
Dan gaat het wiel aan de buitenkant dus wat scheef staan, en krijgt ook iets toespoor.
Doordat de caravan iets overhelt, compenseert dat echter ook weer, dit geeft weinig of geen extra slijtage
Logische gevolgtrekkingen over oorzaken van slijtage aan de binnenkant van de banden zou je dus als volgt kunnen maken bij een Delta as:
1e. Overbelading. De wielen staan dan altijd scheef en onder toespoor. Ernstige slijtage is dan onvermijdelijk.
2e. Slijtage van asrubbers. De draagarmen zakken dan ook verder door, zelfde effect als onder 1.
3e. Foutieve montage van de as, waardoor de stand van de draagarmen bij voorbaat al niet juist is.
Ook dat is voorgekomen bij een bepaalde serie assen.
Heel veel meer kan echt niet bedenken, ervan uitgaande dat er met de juiste bandenspanning gereden wordt.
Te lage of veel te hoge bandenspanning geeft overigens een heel ander slijtagebeeld, niet aan 1 zijkant in ieder geval.
Qua geometrie van de Delta assen dan.
Wat Conradi laat zien verduidelijkt een en ander.
Delta assen zorgen voor meer stabiliteit door de veranderende wielstand in snel genomen bochten.
Bij het inveren van het buitenste wiel, en iets uitveren van het binnenste wiel.
Dan gaat het wiel aan de buitenkant dus wat scheef staan, en krijgt ook iets toespoor.
Doordat de caravan iets overhelt, compenseert dat echter ook weer, dit geeft weinig of geen extra slijtage
Logische gevolgtrekkingen over oorzaken van slijtage aan de binnenkant van de banden zou je dus als volgt kunnen maken bij een Delta as:
1e. Overbelading. De wielen staan dan altijd scheef en onder toespoor. Ernstige slijtage is dan onvermijdelijk.
2e. Slijtage van asrubbers. De draagarmen zakken dan ook verder door, zelfde effect als onder 1.
3e. Foutieve montage van de as, waardoor de stand van de draagarmen bij voorbaat al niet juist is.
Ook dat is voorgekomen bij een bepaalde serie assen.
Heel veel meer kan echt niet bedenken, ervan uitgaande dat er met de juiste bandenspanning gereden wordt.
Te lage of veel te hoge bandenspanning geeft overigens een heel ander slijtagebeeld, niet aan 1 zijkant in ieder geval.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Alko delta as?? Bizar.
Hi Chris,
Ik heb idd Hankook. Ik heb tot nu toe geen last. Ik heb een 450 i.p.v. een 500, dat kan wel uitmaken.
Ik heb dan ook het idee dat het niet (geheel) aan de banden ligt maar aan de 500. Maar dat is puur speculatie.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016
- dieseltijger
- Berichten: 11221
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Alko delta as?? Bizar.
Volgens mij is de rode draad dat banden met een abnormaal slijtagebeeld incidenten betreffen: Een kromme draagarm, overbelasting van een as (weet ik het: wellicht heeft een fabrikant een batch uitgerust met te lichte assen. Hierdoor krijgen de wielen permanent en onbedoeld veel toespoor, maar ook wellicht door buiging dat het caber beinvloed wordt). Verzin het maar.
De titel suggereert dat een Delta as een structureel probleem heeft qua ontwerp of uitvoering. Begrijpelijk vanuit de optiek van TS - maar waarschijnlijk "jumping to conclusions" - maar nogmaals: dat is begrijpelijk.
Des poedels kern: is de oorzaak nu gevonden of niet?
De titel suggereert dat een Delta as een structureel probleem heeft qua ontwerp of uitvoering. Begrijpelijk vanuit de optiek van TS - maar waarschijnlijk "jumping to conclusions" - maar nogmaals: dat is begrijpelijk.
Des poedels kern: is de oorzaak nu gevonden of niet?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Alko delta as?? Bizar.
Ik durf te beweren dat het niet aan de Delta as ligt.
Ook niet aan de banden.
Er kunnen maar 3 oorzaken zijn.
Correctie, 4.
Krom rijden van de draagarm is er ook een, maar dat kan een heel ander slijtagebeeld geven.
Zoals ik eerder al gemeld heb, bijna alle caravans van de laatste jaren hebben de Delta as.
Maar een enkeling heeft problemen.
Mijn Fendt had in 12 jaar en veel kilometers ( geschat
45 tot 50 duizend) geen noemenswaardige slijtage.
Wel 1 keer een klapband en 1 keer kapotgereden.
Ook niet aan de banden.
Er kunnen maar 3 oorzaken zijn.
Correctie, 4.
Krom rijden van de draagarm is er ook een, maar dat kan een heel ander slijtagebeeld geven.
Zoals ik eerder al gemeld heb, bijna alle caravans van de laatste jaren hebben de Delta as.
Maar een enkeling heeft problemen.
Mijn Fendt had in 12 jaar en veel kilometers ( geschat
45 tot 50 duizend) geen noemenswaardige slijtage.
Wel 1 keer een klapband en 1 keer kapotgereden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Alko delta as?? Bizar.
RE.gif
Kan ik helemaal in meegaan.
Inmiddels hebben wij ook zo rond de 10.000 km gereden met onze Knaus 500. We rijden nog met de "af-fabriek" banden (Security Road). Zo optisch zien die er nog prima uit.
Hiervoor heb ik ruim 10 jaar met een Knaus 450 sport gereden, ook met een delta-as. Na 5 jaar eerste set banden (af-fabriek) vervangen ook hierbij geen gekke dingen opgevallen. Bij inruil zagen de banden er optisch ook nog prima uit.
Ik ben ook zo'n freak die bij elke stop een rondje caravan loopt
Kan ik helemaal in meegaan.
Inmiddels hebben wij ook zo rond de 10.000 km gereden met onze Knaus 500. We rijden nog met de "af-fabriek" banden (Security Road). Zo optisch zien die er nog prima uit.
Hiervoor heb ik ruim 10 jaar met een Knaus 450 sport gereden, ook met een delta-as. Na 5 jaar eerste set banden (af-fabriek) vervangen ook hierbij geen gekke dingen opgevallen. Bij inruil zagen de banden er optisch ook nog prima uit.
Ik ben ook zo'n freak die bij elke stop een rondje caravan loopt
Groet
Edwin
BIOD Extase 2L 1974
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 R-Design 2020
Edwin
BIOD Extase 2L 1974
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 R-Design 2020
Re: Alko delta as?? Bizar.
Also . Een Delta as kan dus banden vreten maar eigenlijk alleen bij overbelading.
Maar ik blijf erbij dat scheef afslijten van caravanbanden altijd een oorzaak heeft welke onderzocht zou moeten worden. Juist omdat een caravanas niet kan worden uitgelijnd kan de oorzaak dus heel goed het gevolg zijn van een defect of schade.
Maar ik blijf erbij dat scheef afslijten van caravanbanden altijd een oorzaak heeft welke onderzocht zou moeten worden. Juist omdat een caravanas niet kan worden uitgelijnd kan de oorzaak dus heel goed het gevolg zijn van een defect of schade.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Alko delta as?? Bizar.
RE.gif
Heb jij wel eens een Delta as gezien eigenlijk??
Heb jij wel eens een Delta as gezien eigenlijk??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Alko delta as?? Bizar.
Ik denk dat we elkaar niet gek moeten maken. Lichte slijtage aan de binnenzijde is niet gek met een delta as. De slijtage zoals in de start van dit topic is natuurlijk niet normaal. Hieronder een filmpje hoe een delta as werkt.
https://youtu.be/yCc9Ze_wWHw
Verstuurd vanaf mijn GM1903 met Tapatalk
https://youtu.be/yCc9Ze_wWHw
Verstuurd vanaf mijn GM1903 met Tapatalk
Re: Alko delta as?? Bizar.
Is toch echt goed bedacht...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 6225
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Alko delta as?? Bizar.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Alko delta as?? Bizar.
En hier heb ik de handleiding van de as. Volgens mij is de hoek wel af te stellen precies achter het hart van de as. Zie hoofdstuk 3. Dit doet triorep ook regelmatig wat ik begrepen heb.
http://www.tabberiet.dk/T@B-siden/Info_ ... 0AL-KO.pdf
Verstuurd vanaf mijn GM1903 met Tapatalk
http://www.tabberiet.dk/T@B-siden/Info_ ... 0AL-KO.pdf
Verstuurd vanaf mijn GM1903 met Tapatalk
Re: Alko delta as?? Bizar.
Hoi Aad..
Je weet dat ik het best met mijn dealer kan vinden.
Ook met de boys uit de werkplaats.
( Soms met een appeltaartje aankomen doet wonderen)
Ik heb effe een " Item"....
Wil meer weten dus....
Ze hebben hele rijen 500 verkocht, ervaring genoeg dus...
To be continued
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Alko delta as?? Bizar.
Zeker Chris, een mooie techniek.Chris schreef:Is toch echt goed bedacht...
Verstuurd vanaf mijn GM1903 met Tapatalk
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: Alko delta as?? Bizar.
Het lijkt erop dat het bij de delta-as wel van belang is dat de dissel /chassis zo vlak mpgelijk achter de auto hangt, dus een correcte kogelhoogte is van belang om een negatieve werking van de delta-as te voorkomen.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007
Re: Alko delta as?? Bizar.
RE.gif
Da's mazzel voor mij.
Mijn combi is mede door de niveaumats van Volvo als een rechte streep...
Da's mazzel voor mij.
Mijn combi is mede door de niveaumats van Volvo als een rechte streep...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Alko delta as?? Bizar.
Zeker. Ik heb de filmpjes op YouTube ook gezien. Simplistisch gezegd staat de draagarm onder een hoek op de as waardoor het camber veranderd tijdens het inveren. Het lijkt een klein beetje op de achter wielophanging van de eerste VW kevers.
Ik denk echter dat het ontstaan van toespoor een bijeffecht is omdat men de camber wijziging creëert met slechts één draaipunt.
Dat men het camber laat veranderen bij overhellen van de caravan snap ik wel alleen zou dat niet op basis van inveren moeten doen maar op basis van over hellen. Dit zou je kunnen doen dmv twee dwars geplaatste spoorstang armen. Maar dat zal wel te duur en te zwaar worden.
Hobby 420 De Luxe uit 1988