Beschadigde zijkant

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Marcel001
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 7 aug 2019 21:08

Beschadigde zijkant

Bericht door Marcel001 » do 8 aug 2019 10:39

Onderweg naar Frankrijk waren we verkeerd gereden en was ik genoodzaakt te keren.
Helaas zag ik een laag betonnen obstakel over het hoofd.
Resultaat; een gedeukte/gescheurde zijkant en kapotte bumper aan onze Hobby caravan uit 2002.
Helaas keert de verzekering niet uit en zijn de kosten om het te laten maken bijna de dagwaarde van de caravan.
Nu heb ik twee opties: 1 opkoper laten komen en 1250 euro terug krijgen of zelf repareren.

Nu mijn vraag:
Heeft iemand tips voor het repareren van de zijkant? Ik zit er zelf aan te denken een aluminium plaat op te plakken of te popnagelen en dan eventueel te laten spuiten.
Ook zou ik zeer geholpen zijn met 2e hands materialen zoals zijskirt, wielkast, dorpel. Kent iemand misschien een caravan sloperij die deze spulletjes heeft?
Nieuw bestellen kan natuurlijk ook maar dat gaat aardig in de papieren lopen heb ik reeds opgemerkt.
In ieder geval op voorhand bedankt voor de tips en advies.

Met vriendelijke groet,

Marcel
Bijlagen
IMG-20190725-WA0011.jpg
IMG-20190725-WA0005.jpg

Kipke98
Berichten: 546
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 22:59

Re: Beschadigde zijkant

Bericht door Kipke98 » do 8 aug 2019 10:42

https://www.ww-trading.nl/
Heeft veel onderdelen en caravans.

Citrorob

Re: Beschadigde zijkant

Bericht door Citrorob » do 8 aug 2019 10:55

Oei, dat is een flinke klap geweest.

Je zet er niet het type Hobby bij maar op MP vragen ze voor een 2002 tussen de 3,5 - 6000 euro afhankelijk van het type en accessoires.
De vraag is of je ook met nieuwe onderdelen, zelf maken en spuiten onder het prijsverschil van met de opkoper blijft.

Gezien de foto's zou het mij niets verbazen als je ook aan de andere zijde van de caravan plekken gaat vinden die ontzet zijn en dus ook op termijn problemen gaan geven.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Beschadigde zijkant

Bericht door Knaus440 » do 8 aug 2019 11:01

Mijn voorstel zou ook zijn om even verder te kijken dan de schade die direct opvalt.
Of dat door een vakman te laten doen.
Dus een objectief beeld van de schade hebben.
Onderkant en bodem, bonnen in kastjes oid.
Is het frame ontzet?
Zoek eens op het forum op de items waarbij mensen zelf hun schades hebben hersteld.
Zijn vaak met foto verslagen.
Evenzo op fora voor zelfbouw campers.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Beschadigde zijkant

Bericht door deusjevo » do 8 aug 2019 11:28

Je bodemplaat is ook beschadigd en zal gerepareerd moeten worden om de boel weer waterdicht te krijgen.
Daarvoor zal je binnen wellicht wat kastjes moeten verwijderen.
Wielkast is wellicht een standaard artikel en kun je bij een dealer bestellen.
Platen erop poppen en laten spuiten is natuurlijk mogelijk maar persoonlijk zou ik er dan niet meer met zoveel plezier in rondrijden.

Ik kan het niet zo snel vinden maar volgens mij had forumlid Hekkie ook een behoorlijke schade zelf gerepareerd.

EDIT

Gevonden: viewtopic.php?f=82&t=30846
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Beschadigde zijkant

Bericht door dieseltijger » do 8 aug 2019 14:38

Sterkte Marcel,

Wel erg zuur!

Maar: het onovertroffen draadje van Hekkie laat zien dat herstel in eigen beheer te doen is, al is hij natuurlijk erg handig en van het soort "van dik hout zaagt men planken" (vergeef mij de woordspeling).

Ik ben geen handige harry, maar de schade aan de bodem lijkt beperkt qua oppervlak, en je zou over de beschadigde zijwand van voor tot achter stucco plaat kunnen verlijmen en de plaatovergang afdekken met een vast te schroeven strip met bies.

Nog een suggestie, en ongetwijfeld een enorm open deur: Stel dat je het niet zelf wil repareren, is het wellicht een optie om de klus te publiceren op marktplaats?
Just my two cents...
Knipsel.PNG
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Marcel001
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 7 aug 2019 21:08

Re: Beschadigde zijkant

Bericht door Marcel001 » do 8 aug 2019 15:22

Citrorob schreef:
do 8 aug 2019 10:55
Oei, dat is een flinke klap geweest.

Je zet er niet het type Hobby bij maar op MP vragen ze voor een 2002 tussen de 3,5 - 6000 euro afhankelijk van het type en accessoires.
De vraag is of je ook met nieuwe onderdelen, zelf maken en spuiten onder het prijsverschil van met de opkoper blijft.

Gezien de foto's zou het mij niets verbazen als je ook aan de andere zijde van de caravan plekken gaat vinden die ontzet zijn en dus ook op termijn problemen gaan geven.
Dank je voor je opmerking de type is sf440

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Beschadigde zijkant

Bericht door Daphne » do 8 aug 2019 15:25

Marcel001 schreef:
do 8 aug 2019 10:39

Helaas keert de verzekering niet uit en zijn de kosten om het te laten maken bijna de dagwaarde van de caravan.
Balen zeg. Waarom keert de verzekering niet uit? Was je wel verzekerd voor schade?
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Marcel001
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 7 aug 2019 21:08

Re: Beschadigde zijkant

Bericht door Marcel001 » do 8 aug 2019 15:27

Citrorob schreef:
do 8 aug 2019 10:55
Oei, dat is een flinke klap geweest.

Je zet er niet het type Hobby bij maar op MP vragen ze voor een 2002 tussen de 3,5 - 6000 euro afhankelijk van het type en accessoires.
De vraag is of je ook met nieuwe onderdelen, zelf maken en spuiten onder het prijsverschil van met de opkoper blijft.

Gezien de foto's zou het mij niets verbazen als je ook aan de andere zijde van de caravan plekken gaat vinden die ontzet zijn en dus ook op termijn problemen gaan geven.
Zoals het er nu naar uitziet is het chassis niet ontzet en is de bodemplaat gezien de omstandigheden er erg goed uit.
We hebben diverse (stuk 0f 6) serieuze regenbuien gehad en alles is kurkdroog. De plek zelf heb ik natuurlijk afgeplakt met plastic.

Marcel001
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 7 aug 2019 21:08

Re: Beschadigde zijkant

Bericht door Marcel001 » do 8 aug 2019 15:28

dieseltijger schreef:
do 8 aug 2019 14:38
Sterkte Marcel,

Wel erg zuur!

Maar: het onovertroffen draadje van Hekkie laat zien dat herstel in eigen beheer te doen is, al is hij natuurlijk erg handig en van het soort "van dik hout zaagt men planken" (vergeef mij de woordspeling).

Ik ben geen handige harry, maar de schade aan de bodem lijkt beperkt qua oppervlak, en je zou over de beschadigde zijwand van voor tot achter stucco plaat kunnen verlijmen en de plaatovergang afdekken met een vast te schroeven strip met bies.

Nog een suggestie, en ongetwijfeld een enorm open deur: Stel dat je het niet zelf wil repareren, is het wellicht een optie om de klus te publiceren op marktplaats?
Just my two cents...

Knipsel.PNG
Super bedankt voor de tip!!!

Marcel001
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 7 aug 2019 21:08

Re: Beschadigde zijkant

Bericht door Marcel001 » do 8 aug 2019 15:56

deusjevo schreef:
do 8 aug 2019 11:28
Je bodemplaat is ook beschadigd en zal gerepareerd moeten worden om de boel weer waterdicht te krijgen.
Daarvoor zal je binnen wellicht wat kastjes moeten verwijderen.
Wielkast is wellicht een standaard artikel en kun je bij een dealer bestellen.
Platen erop poppen en laten spuiten is natuurlijk mogelijk maar persoonlijk zou ik er dan niet meer met zoveel plezier in rondrijden.

Ik kan het niet zo snel vinden maar volgens mij had forumlid Hekkie ook een behoorlijke schade zelf gerepareerd.

EDIT

Gevonden: viewtopic.php?f=82&t=30846
Thnxxx

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Beschadigde zijkant

Bericht door RichTrip » do 8 aug 2019 16:50

Dat is wel flink balen, zeker als de verzekering de schade niet dekt. Ik heb de schade aan mijn Kip ook zelf gerepareerd, zie mijn topic hier:

https://r.tapatalk.com/shareLink?url=ht ... are_type=t

Maar deze was wel wat meer behapbaar dan die van jou. Ik zie hier de volgende opties:

1. Indien het geld voor een vervangende caravan aanwezig is: verkoop de caravan met schade en koop een vervanger.

2. Indien het geld niet gemist kan of mag worden: repareer de schade provisorisch en blijf de caravan gebruiken. Eigenlijk is het dus uitstel van je verlies, want als je hem verkoopt of inruilt, dan blijft de schade van grote invloed op de waarde.

Optie 3 zou natuurlijk zijn om de caravan voor eigen kosten geheel en onzichtbaar te laten repareren. Maar dit kost een hoop geld en dan is optie 1 veruit te verkiezen boven optie 3. Een Hobby staat op iedere straathoek te koop, dus een identieke vervanger zou zonder al te veel moeite gevonden zijn. De huidige Hobby zal dan echt een emotionele waarde moeten hebben om juist deze de houden en te laten repareren.

Sterkte!
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Beschadigde zijkant

Bericht door dieseltijger » do 8 aug 2019 17:11

Maf idee: vervang "provisorisch" door "functioneel": Niet onzichtbaar, maar wel (weer) stevig, en geen mickey-mouse oplossing met duct-tape.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Beschadigde zijkant

Bericht door deusjevo » do 8 aug 2019 17:22

Ik kan mij wel vinden in Rich Trip z’n stelling.
Die functioneel of provisorisch gerepareerde schade zal je inderdaad altijd blijven achtervolgen, ook later bij inruil.

Zelfs functioneel repareren zal veel vrije tijd en geld kosten.
Persoonlijk zou ik mijn verlies nemen en de caravan nu incl. schade verkopen en straks in het (wellicht voordelige) naseizoen gaan buurten voor een andere.

Maar ja, ik kan niet in TS z’n portemonnee kijken en weet ook niet hoe handig hij is.
Je zal ook geruime tijd over een goede klusruimte moeten kunnen beschikken.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Beschadigde zijkant

Bericht door dieseltijger » do 8 aug 2019 17:27

Dus ik bedoel dit:

De bodem is minder zwaar beschadigd, maar dat herstel je a la hekkie, met beukenhouden balkjes, multiplex en styropoor platen.

voor de wand koop je "van de rol" 4,5 meter (oid) stucco alu, die je over de schade heen plakt, nadat je de frommels hebt weggewerkt, en zo mogelijk de rafelige gaten rechthoekig hebt gemaakt en opgevuld met isolatiemateriaal (styropoor oid):
Knipsel.PNG
Volgens mij is deze al wit of beige gelakt

Bij de overlap: zachtblijvende kit (sykaflex nr:.......) en af te werken met een schroefstrip met bies.

Dan ben je al (aan de buitenkant) een heel eind, het is dan wel een caravan met ehhhh een huidtransplantatie. Maar je hebt ook een verhaal erbij - en het is hersteld. spuiten kan altijd nog - en je kan gewoon nog jaren op vakantie.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Beschadigde zijkant

Bericht door Daphne » do 8 aug 2019 20:08

Daphne schreef:
Marcel001 schreef:
do 8 aug 2019 10:39

Helaas keert de verzekering niet uit en zijn de kosten om het te laten maken bijna de dagwaarde van de caravan.
Balen zeg. Waarom keert de verzekering niet uit? Was je wel verzekerd voor schade?

Ik ben nog steeds benieuwd waarom de verzekering niets betaalt. Zijn er addertjes onder het gras waar wij allen iets van kunnen leren?
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Marcel001
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 7 aug 2019 21:08

Re: Beschadigde zijkant

Bericht door Marcel001 » do 8 aug 2019 20:52

Daphne schreef:
do 8 aug 2019 20:08
Daphne schreef:
Marcel001 schreef:
do 8 aug 2019 10:39

Helaas keert de verzekering niet uit en zijn de kosten om het te laten maken bijna de dagwaarde van de caravan.
Balen zeg. Waarom keert de verzekering niet uit? Was je wel verzekerd voor schade?

Ik ben nog steeds benieuwd waarom de verzekering niets betaalt. Zijn er addertjes onder het gras waar wij allen iets van kunnen leren?
Gewoon eigen schuld dikke bult en de verzekering keert niet uit.
Advies kijk goed naar je caravan verzekering en addertjes onder het gras.

Marcel001
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 7 aug 2019 21:08

Re: Beschadigde zijkant

Bericht door Marcel001 » do 8 aug 2019 20:53

dieseltijger schreef:
do 8 aug 2019 17:27
Dus ik bedoel dit:

De bodem is minder zwaar beschadigd, maar dat herstel je a la hekkie, met beukenhouden balkjes, multiplex en styropoor platen.

voor de wand koop je "van de rol" 4,5 meter (oid) stucco alu, die je over de schade heen plakt, nadat je de frommels hebt weggewerkt, en zo mogelijk de rafelige gaten rechthoekig hebt gemaakt en opgevuld met isolatiemateriaal (styropoor oid):

Knipsel.PNG

Volgens mij is deze al wit of beige gelakt

Bij de overlap: zachtblijvende kit (sykaflex nr:.......) en af te werken met een schroefstrip met bies.

Dan ben je al (aan de buitenkant) een heel eind, het is dan wel een caravan met ehhhh een huidtransplantatie. Maar je hebt ook een verhaal erbij - en het is hersteld. spuiten kan altijd nog - en je kan gewoon nog jaren op vakantie.
welke webshop is dit, kan hem niet vinden..
Ik ga morgen hier ook nog naar bellen. https://www.metaalwinkel.nl/

Marcel001
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 7 aug 2019 21:08

Re: Beschadigde zijkant

Bericht door Marcel001 » do 8 aug 2019 21:05

RichTrip schreef:
do 8 aug 2019 16:50
Dat is wel flink balen, zeker als de verzekering de schade niet dekt. Ik heb de schade aan mijn Kip ook zelf gerepareerd, zie mijn topic hier:

https://r.tapatalk.com/shareLink?url=ht ... are_type=t

Maar deze was wel wat meer behapbaar dan die van jou. Ik zie hier de volgende opties:

1. Indien het geld voor een vervangende caravan aanwezig is: verkoop de caravan met schade en koop een vervanger.

2. Indien het geld niet gemist kan of mag worden: repareer de schade provisorisch en blijf de caravan gebruiken. Eigenlijk is het dus uitstel van je verlies, want als je hem verkoopt of inruilt, dan blijft de schade van grote invloed op de waarde.

Optie 3 zou natuurlijk zijn om de caravan voor eigen kosten geheel en onzichtbaar te laten repareren. Maar dit kost een hoop geld en dan is optie 1 veruit te verkiezen boven optie 3. Een Hobby staat op iedere straathoek te koop, dus een identieke vervanger zou zonder al te veel moeite gevonden zijn. De huidige Hobby zal dan echt een emotionele waarde moeten hebben om juist deze de houden en te laten repareren.

Sterkte!
Dag waarde 6000 euro
Opkoper 1250
Laten opknappen 5300 euro
Of zelf opknappen en nog paar jaar plezier van hebben?

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Beschadigde zijkant

Bericht door Davendre » do 8 aug 2019 21:24

Is de caravan wel verzekerd dan? Want dit soort schades valt nog altijd onder de dekking van een reguliere caravanverzekering (ook de eigen schuld, dikke bult- schades) Deze dekt normaal gesproken onder de casco schade.

Of heb je een beperkte dekking waarbij eigen schades niet zijn gedekt?

Succes iig met de afhandeling thumbup.gif
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Beschadigde zijkant

Bericht door dieseltijger » do 8 aug 2019 21:54

Moderators: Even de andere kant uit kijken:

https://www.kampeerwinkelvoorthuizen.nl ... delta-etc/
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Beschadigde zijkant

Bericht door Sander_knaus550tkm » do 8 aug 2019 21:58

Oh jee, wat een pech zeg! Veel sterkte met de herstelling. Rustig de tijd nemen om te overdenken hoe je het gaat aanpakken en dan zo ver demonteren dat je overal goed bij kunt. Binnenzijde en bodem zal niet zo’n probleem zijn maar de buitenkant wordt lastig. Er zijn best wat caravan sloperijen waar je misschien wel een stuk zijkant kunt kopen?

sterkte!
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Beschadigde zijkant

Bericht door Ab » do 8 aug 2019 22:03

dieseltijger schreef:
do 8 aug 2019 21:54
Moderators: Even de andere kant uit kijken:

https://www.kampeerwinkelvoorthuizen.nl ... delta-etc/
Goed bedoeld..
Maar is niet de goede plaat.
Is een ander motief.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Beschadigde zijkant

Bericht door dieseltijger » do 8 aug 2019 22:14

Dag waarde 6000 euro
Opkoper 1250
Laten opknappen 5300 euro
Of zelf opknappen en nog paar jaar plezier van hebben?
Het is maar hoe je er in zit. Bevalt de caravan? Zo ja: Ik zou geen spatje minder vakantieplezier hebben met een caravan die *functioneel* ok is, maar met een zijkant waarvan de onder-helft een afwijkende kleur heeft. Ik ga lekker zagen, lijmen en schroeven en er (zeg) 1000,- aan besteden. Dan is de caravan waterdicht, net zo goed geisoleerd en stevig als eerst.

Een ander krijgt de pukkeltjes als er een kras zit op de strakke, witte buitenkant. Het ene uitgangspunt doet niet onder voor het andere.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Beschadigde zijkant

Bericht door Jan van Vijven » vr 9 aug 2019 07:54

Marcel001 schreef: Gewoon eigen schuld dikke bult en de verzekering keert niet uit.
Advies kijk goed naar je caravan verzekering en addertjes onder het gras.
Verklaar u nader, was je nu all risk verzekerd of niet?
Eigen schuld of niet, een all risk verzekering betaald altijd, wellicht niet meer dan de dagwaarde en dus niet genoeg om de boel op te lappen maar dat is wat anders...
Dus waar zit bij jou het addertje?



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”