Slecht reageren Reich move control comfort

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Slecht reageren Reich move control comfort

Bericht door Micky » di 6 aug 2019 21:14

Hoi, ik heb wat strubbelingen met mijn Reich, ik heb hem een jaar of 6-7 geleden de Reich mover gebruikt gekocht (was toen ongeveer 4 jaar oud), al jaren doet hij het probleemloos, totdat ik steeds vaker heb dat hij niet goed reageert op de afstandsbediening, dus ik rij vooruit en hij stopt ineens, ik zwaai wat met de bediening en houd de knop gewoon ingedrukt, dan begint hij weer te rijden om daarna weer te stoppen.
eerst was het bij een bepaalde camping waar we onderweg overnachten, maar het wordt nu steeds vaker, loop ik dichter naar de caravan dan doet hij het beter, maar alleen bij bepaalde plekken, dus dicht bij bijv. een raam.

2 weken geleden bij mijn loods dit probleem weer en eigenlijk de hele vakantie last van gehad, gisteren buitenaf in de landerijen bij mijn schoonouders in de tuin deed hij het perfect, ik kon wel 10 meter van de caravan gaan staan, nu bij thuiskomst weer veel haperen stotteren enz.

voor de duidelijkheid, ik hoef niet opnieuw contact te maken, ook de afstandsbediening niet uit te laten gaan, zwaaien en van positie veranderen helpt een beetje.
gedaan, nieuwe batterijen in de AB, stroom is telkens afgeschakeld van de hoofdunit, er verandert niet veel in de situatie (geen andere spullen op of naast de hoofdunit).

Wie heeft er een idee, ik denk dat het gewoon in de ontvangst zit, maar waar moet ik het dan zoeken scratch.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Slecht reageren Reich move control comfort

Bericht door iemand » di 6 aug 2019 21:35

Zit er op de ontvangstkast een antenne, of is daar nu wat afgeschermd ?
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Slecht reageren Reich move control comfort

Bericht door Micky » di 6 aug 2019 21:50

RE.gif

er zit een antenne (draadje) op en die heb ik ook al eens verlengt
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Slecht reageren Reich move control comfort

Bericht door iemand » di 6 aug 2019 21:56

Heb je enig idee welke frequentie dit werkt.

Meestal zit het als secundaire toepassing op een frequentieband (433 Mhz of 866) waar van alles en nog wat 'mag' en ook dat kan de boel beïnvloeden.
Die andere toepassingen zijn dan stoorzenders.... weenie.gif

Maar als jij vlak bij kastje zit ( en bv aandrukroller er niet op) zou bedienen van de rollen toch goed moeten gaan.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Slecht reageren Reich move control comfort

Bericht door Micky » di 6 aug 2019 22:07

RE.gif

ik zal de hele exercitie eens proberen zonder de rollen op de band, en eens door de straat rijden als ikzelf in de caravan zit.
de accus is al erg oud, maar die gebruiken we ook als boordaccu en blijft op voldoende voltage denk ik, we hebben zonnepanelen, dus lastig te proberen of dat misschien er voor zorgt dat hij even uitschakelt scratch.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Slecht reageren Reich move control comfort

Bericht door WillyL » di 6 aug 2019 22:58

Hoi, mijn mover compact stottert ook soms op een gelijkaardige manier maar meestal is dat wanneer ik een 5tal meter van de caravan sta. De controlekast zit midden in de caravan, boven de as. Misschien speelt dat bij mij parten.

Heb je reeds de batterijen van de AB vernieuwd?

Het is inderdaad mogelijk dat er stoorzenders zijn, probeer eens je Bluetooth van de GSM uit te schakelen ( en die van de rest van de familie).
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Slecht reageren Reich move control comfort

Bericht door Micky » di 6 aug 2019 23:12

RE.gif

dat laatste wordt lastig, dat gebruik ik om de caravan waterpas te zetten mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Slecht reageren Reich move control comfort

Bericht door deusjevo » di 6 aug 2019 23:20

Zou dat E-trailer pakket niet juist de oorzaak kunnen zijn?
Wellicht eens uitzetten met moveren en dan kijken of probleem nog optreedt?

Verder geen idee scratch.gif , ben niet gehinderd door enige mover kennis. knipoog.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Slecht reageren Reich move control comfort

Bericht door Micky » wo 7 aug 2019 00:10

RE.gif

ik ga er vanuit dat dit niet het probleem veroorzaakt omdat ik het probleem al een paar jaar merk, afhankelijk van de locatie, maar het wordt gewoon langzaam slechter, kan altijd eens de E-Trailer uitzetten, maar zoals ik schreef, gisteren/vandaag werkte de mover perfect buitenaf in de landerijen, bij mijn schoonouders, toen stond alle BT van alle apparaten ook gewoon aan.
ik denk wel dat interventie van buitenaf het probleem veroorzaakt, eerst was het alleen Municipal Metz waar hij niet werkte, nu dus ook in Port Grimaud, waar we voor de derde keer op dezelfde plek stonden (niet direct veranderingen aan de infrastructuur daar).
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Slecht reageren Reich move control comfort

Bericht door deusjevo » wo 7 aug 2019 00:23

Bij je schoonouders weinig signalen van buitenaf, in Metz en Grimaud veel tot erg veel signalen.
Rij eens naar een afgelegen plek zonder invloeden en ga nog eens testen, is het proberen waard.

Anders hebben we altijd onze moverwiki Ralf nog knipoog.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Slecht reageren Reich move control comfort

Bericht door evr66 » wo 7 aug 2019 08:03

Ik zou de verlenging antenne er af halen! Als het goed is, was de oorspronkelijke lengte precies afgestemd op de gebruikte frequentie. Van verlengen wordt dit niet beter. Wat je dan zou moeten doen is hem verplaatsen, dwz met afgeschermde coax kabel naar de juiste plaats brengen en hem daar op de oorspronkelijke lengte gebruiken, maar dat wordt omslachtig. Kijk wel even of er rond de plaats van die draad geen metalen spullen terecht zijn gekomen die hem ongewild afschermen. Denk bv aan grote pannen, zeker als die ergens aan een geaard deel van de cvan kunnen raken (bv metalen leiding kachel, je hebt een met Alde vergelijkbaar systeem dacht ik, metalen leidingen?)
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Slecht reageren Reich move control comfort

Bericht door Micky » wo 7 aug 2019 10:26

RE.gif

de antenne is een gesoldeerde draad, dus die kan ik niet verplaatsen, rondom (lees: boven) de unit zitten de afvoerleiding van de wasbak en die is van Aluminium, tevens zit daar ook een aluminium radiator van de vloeistofverwarming, dus ook die kan ik niet verplaatsen :(

de unit verplaatsen is ook niet acht haalbaar, ik kan hem hoogstens een 15 cm van de leidingen weghalen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Slecht reageren Reich move control comfort

Bericht door evr66 » wo 7 aug 2019 11:29

da's wel kl.. Maar ja, hij heeft het gedaan toch in dezelfde opstelling? Antenne dan sowieso zo ver mogelijk weg houden bij alle afschermende (metalen) delen.

Als je bij wijze van spreken in de cvan gaat staan, met de ab in de buurt van de centrale, gaat het wel helemaal goed? Je zou voor de gein (ok, vergezocht) mobiele telefoons even flink uit de buurt kunnen houden. Geen idee, maar in theorie kan daar ook nog wat storing optreden en is simpel te proberen. Geen babyfoons of andere draadloze reut aan staan in de cvan neem ik aan?
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Slecht reageren Reich move control comfort

Bericht door dieseltijger » wo 7 aug 2019 11:54

@Mickey, wellicht ten overvloede uit de Reich handleiding:

"...Antennensignal aufgrund von Abschirmungen bzw. Magnetfeldern gestört. Antennenkabel auf 54 cm (Gesamtlänge) verlängern und nach Außen führen. Achten Sie darauf, dass das Kabel nicht mit Metallteilen in Berührung kommt. Eventuell vorhandene aluminiumbeschichtete Fensterrollos öffnen"

Mocht die lengte onvoldoende zijn dan zou ik de kabel in veelvouden van 12,5 cm verder verlengen, aannemende dat Reich de 2,4 GHz band gebruikt.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Slecht reageren Reich move control comfort

Bericht door evr66 » wo 7 aug 2019 11:59

Kijk, dan heb je wat. Inderdaad oip de aangegeven wijze verlengen, niet lukraak, dan verslechtert het bereik eerder dan dat het verbetert.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Slecht reageren Reich move control comfort

Bericht door Micky » wo 7 aug 2019 12:09

dieseltijger schreef:@Mickey, wellicht ten overvloede uit de Reich handleiding:

"...Antennensignal aufgrund von Abschirmungen bzw. Magnetfeldern gestört. Antennenkabel auf 54 cm (Gesamtlänge) verlängern und nach Außen führen. Achten Sie darauf, dass das Kabel nicht mit Metallteilen in Berührung kommt. Eventuell vorhandene aluminiumbeschichtete Fensterrollos öffnen"

Mocht die lengte onvoldoende zijn dan zou ik de kabel in veelvouden van 12,5 cm verder verlengen, aannemende dat Reich de 2,4 GHz band gebruikt.
Kijk hier kan ik wat mee, thanx!


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Slecht reageren Reich move control comfort

Bericht door dieseltijger » wo 7 aug 2019 12:10

Ja maar:
1) Je vangt met deze oplossing ook de externe stoorsignalen beter op. Het verschil gaat m er hopelijk inzitten dat de communicatie van de stuurunit richting afstandsbediening ook beter wordt. Check eerst of het zaakje beter werkt door te moveren bijvoorbeeld met de deur open en de afstandsbediening in de buurt van de open deur; Niet te snel conclusies trekken.
2) Zo ja: dan kan je overwegen de kabel te verlengen: check even de frequentie waarop de Reich werkt. aantal cm verlengen = 30.000/# Mhz, zodat de staande golf in de antennekabel intact blijft. Ik zou de draad door de bodem heen leiden en dan bijvoorbeeld achter een kunststof skirt plaatsen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Slecht reageren Reich move control comfort

Bericht door Aviva » wo 7 aug 2019 13:01

Kan het inbouwen van E-Trailer ook gevolgen hebben voor de werking van de afstandsbediening. Bijvoorbeeld storing op hetzelfde kanaal?
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Slecht reageren Reich move control comfort

Bericht door deusjevo » wo 7 aug 2019 13:06

RE.gif
knipoog.gif
deusjevo schreef:
di 6 aug 2019 23:20
Zou dat E-trailer pakket niet juist de oorzaak kunnen zijn?
Wellicht eens uitzetten met moveren en dan kijken of probleem nog optreedt?

Verder geen idee scratch.gif , ben niet gehinderd door enige mover kennis. knipoog.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Slecht reageren Reich move control comfort

Bericht door Ralf » wo 7 aug 2019 14:21

kunnen meerdere dingen zijn
draadloze deurbel draadloos weer station . magnetron etc etc
zijn allemaal dingen die kunnen storen het verlengen van je antenne kabel met een stroomkabeltje kan id=nderdaad ook storingen veroorzaken. een stukje schrikdraad daar in tegen kan de werking verbeteren .
dit is echt een zoek vervang en controleer verhaal . en kan je veel hoofdbrekers kosten
bv alle verduisteringen dicht kan al een oorzaak zijn

ik kan dus niet een echt kant en klaar antwoord geven
gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Slecht reageren Reich move control comfort

Bericht door evr66 » wo 7 aug 2019 14:32

Begin gewoon aan de basis. Alles wat kan storen uit zetten of op afstand plaatsen. Horren, verduistering en zo helemaal open. Eerst eens zien wat er dan gebeurt. Nog steeds niet ok? Gaan spelen met verlengen van antennes en zo. Wel verbetering of goed? Gedoseerd zaken weer (dus stuk voor stuk) aan gaan schakelen om te bepalen wat roet in het eten gooit. Kunnen veel dingen zijn, enige dat je kunt doen is uitsluiten. Meest voor de hand liggend is apparatuur die later is bijgeplaatst aangezien de mover wel goed gewerkt heeft.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Slecht reageren Reich move control comfort

Bericht door evr66 » wo 7 aug 2019 14:34

Ralf schreef:
wo 7 aug 2019 14:21
kunnen meerdere dingen zijn
draadloze deurbel draadloos weer station . magnetron etc etc
zijn allemaal dingen die kunnen storen het verlengen van je antenne kabel met een stroomkabeltje kan id=nderdaad ook storingen veroorzaken. een stukje schrikdraad daar in tegen kan de werking verbeteren .
dit is echt een zoek vervang en controleer verhaal . en kan je veel hoofdbrekers kosten
bv alle verduisteringen dicht kan al een oorzaak zijn

ik kan dus niet een echt kant en klaar antwoord geven
gr ralf
Ralf, hierin is meer de lengte bepalend dan het type geleider volgens mij. Stukje schrikdraad van om en nabij de juiste lengte is dus beter dan een stukje willekeurig draad van verkeerde lengte maar ook het omgekeerde is waar.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Slecht reageren Reich move control comfort

Bericht door dieseltijger » wo 7 aug 2019 14:45

@Ralf: Ik zie dat Reich voor een bepaald type mover - niet noodzakelijkerwijs de betreffende mover - gebruik maakt van de 433 Mhz band. Deze band wordt eveneens gebruikt voor remote access systemen, maar ook door radio amateurs - als ik Wikipedia mag geloven: "....European remote keyless entry systems often use the 433 MHz band, although, as in all of Europe, these frequencies are within the 70-centimeter band allocated to amateur radio, and interference results."

Alles staat of valt met de veldsterktes die de Reich equipment produceert, de veldsterktes die andere bronnen genereren en de selectiviteit van de reich equipment (=kunnen zij de digitale pulstreintjes filteren uit de eventuele kakafonie).

Je kan de oorzaak op dit vlak dus alleen maar vaststellen met een spectrum analyzer - die uit de lucht plukt welke energieverdeling er binnen een frequentiespectrum van toepassing is versus het signaal wat de Reich equipment produceert. Tamelijke overkill: a) je weet het - maar wat kan je er tegen doen? b) een spectrum analyzer inzetten voor een caravan mover...kom op zeg. Aan de andere kant: Duitsers zijn geen Duitsers als ze ook hier niet aan over-engineering doen:

"....Radio interferences might also be the cause for improper operation of the remote control. In that case use the connection cable and connect the remote control to the Basic Station. Basic station Connection of the cable in the remote control is effected by opening the battery compartment on the lower side and by insertion of the plug into the socket being located near the batteries....."

Niet ideaal, maar wel effectief. Als "last resort" kan er in de behuizing van de externe veiligheidsschakelaar (als Reich dat hanteert) een connector worden aangebracht. Kabel erin, en het ding doet het probleemloos, al sta je naast een actieve zendamateur - totdat je over de kabel heen rijdt. Wat ze in projectmanagement een "bozo" noemen: "beste optie zonder oplossing"
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Slecht reageren Reich move control comfort

Bericht door Micky » wo 7 aug 2019 16:10

deusjevo schreef:
wo 7 aug 2019 13:06
RE.gif
knipoog.gif
deusjevo schreef:
di 6 aug 2019 23:20
Zou dat E-trailer pakket niet juist de oorzaak kunnen zijn?
Wellicht eens uitzetten met moveren en dan kijken of probleem nog optreedt?

Verder geen idee scratch.gif , ben niet gehinderd door enige mover kennis. knipoog.gif
met onderstaand als mijn reactie erop.
Micky schreef:
wo 7 aug 2019 00:10
RE.gif

ik ga er vanuit dat dit niet het probleem veroorzaakt omdat ik het probleem al een paar jaar merk, afhankelijk van de locatie, maar het wordt gewoon langzaam slechter, kan altijd eens de E-Trailer uitzetten, maar zoals ik schreef, gisteren/vandaag werkte de mover perfect buitenaf in de landerijen, bij mijn schoonouders, toen stond alle BT van alle apparaten ook gewoon aan.
ik denk wel dat interventie van buitenaf het probleem veroorzaakt, eerst was het alleen Municipal Metz waar hij niet werkte, nu dus ook in Port Grimaud, waar we voor de derde keer op dezelfde plek stonden (niet direct veranderingen aan de infrastructuur daar).
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Slecht reageren Reich move control comfort

Bericht door Micky » wo 7 aug 2019 16:12

update thuis deed hij het perfect bij vertrek, 3 km verderop bij de loods haperde hij weer, niets verandert ondertussen, geen tijd nu om er verder in te duiken, wellicht ga ik vrijdag even aan het klussen in de loods, dan kan ik hem nog eens naar buiten moveren.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Movers”