Welke caravan voor beginnend gezin?

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
WPT
Berichten: 29
Lid geworden op: di 30 jul 2019 23:01

Welke caravan voor beginnend gezin?

Bericht door WPT » wo 31 jul 2019 09:13

Hallo allemaal, ik ben sinds vandaag nieuw lid op dit forum. De afgelopen jaren lid geweest op het vouwwagen forum maar nu gaan we hoogstwaarschijnlijk toch de overstap maken naar een caravan. Hopelijk kunnen jullie met al jullie ervaring ons een beetje helpen op weg naar de juiste caravan?

Omdat we nog geen rijervaring hebben met het rijden met een caravan willen we graag klein beginnen, ik denk hierbij aan een max gewicht van 1100 maar minder is beter. Verder willen we graag veel korte vakanties houden ook in het voor- en naseizoen en op lange vakanties snelle en makkelijke overnachtingen houden. Een slaapplek voor personen zou dus ideaal zijn.

De volgende caravans heb ik zelf al opgemerkt en ik ben benieuwd naar jullie mening:

Kip Kompakt, mooi en klein maar weinig aanbod en redelijk prijzig. Ook minder luxe dan de volgende caravans.

Sunlight C37K, op papier en op de foto’s een hele mooie caravan alleen kan ik er weinig over terugvinden. Is die goed en betrouwbaar?

Adria Aviva, wat duurder oogt verder netjes.


Dus lang verhaal kort, wat vinden jullie van bovenstaande caravans en welke caravans kunnen jullie ons nog aanbevelen?

Gebruikersavatar
Sofie64
Berichten: 957
Lid geworden op: do 8 mar 2018 18:04

Re: Welke caravan voor beginnend gezin?

Bericht door Sofie64 » wo 31 jul 2019 09:45

welcome

Om te beginnen is het belangrijk om te kijken wat voor auto je hebt en hoeveel die mag trekken. ( caravantrekker.nl) knipoog.gif
Wij hebben vorig jaar onze eerste caravan gekocht en hebben vooral gekeken naar de indeling en de hoeveelheid ruimte die we denken nodig te hebben om er fijn in te kunnen kamperen.
Je zegt beginnend gezin dus kijk of de caravan over twee jaar, of langer, ook nog geschikt is of al te klein wordt. stom.gif
Een caravan van 1100 of 1300 kg maakt niet zoveel uit als hij erachter hangt, mits je auto het mag trekken.
Kijk ook of je vaste bedden wilt of niet, dan zou met twee kinderen een stapelbed handig kunnen zijn.
Goed de tijd nemen en veel caravans met verschillende indelingen gaan bekijken.
Je zou ook eens een weekje een caravan, waarvan je denkt dat het bij jullie past, kunnen huren om te kijken of dat inderdaad bevalt. knipoog.gif
Wij hebben een auto rijles genomen met een grote aanhanger, zodat we weten waar we op moeten letten bij het rijden met de caravan.
En het went snel mrgreen.gif
Ford Mondeo 1,6 Ecoboost - Wilk S4 490 UE aflower.gif

WPT
Berichten: 29
Lid geworden op: di 30 jul 2019 23:01

Re: Welke caravan voor beginnend gezin?

Bericht door WPT » wo 31 jul 2019 09:51

Bedankt voor je reactie en tips!

Het beperkte gewicht en formaat is vooral voor ons zelf omdat het ons een fijner gevoel geeft om als beginner mee te rijden. De auto mag 1500 trekken en heeft voldoende pk. Dus dat gaat denk ik wel goed komen.

We gaan zo om te beginnen eens kijken bij de Klerk Caravans en Den Dolder caravans.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Welke caravan voor beginnend gezin?

Bericht door dieseltijger » wo 31 jul 2019 09:52

Ik zou in ieder geval geen Kip Kompact nemen. Ik weet niet uit hoeveel personen jullie huishouden (gaat) bestaan, maar dit model heeft niet genoeg slaapplaatsen, en met name de vrouwelijke gezinsleden stellen prijs op een toilet in een afgesloten ruimte. En een kompakt heeft een hefdak waar de aansluiting door middel van tentdoek wordt gerealiseerd. In de zomer verrukkelijk, in het koude naseizoen: minder.

Mijn ervaring is dat je een aantal minimum eisen ten aanzien van voorzieningen en comfort moet formuleren, en ook iets verder naar de toekomst moet kijken, tenzij je eens in de zoveel tijd van caravan wil ruilen. Aannemende dat jullie met z'n vieren zijn:
- minimaal 4 slaapplaatsen;
- slaapplaatsen moeten overdag om te bouwen zijn tot zitplaatsen (want: jullie willen ook in voor- en naseizoen op pad èn snel en gemakkelijk reizen, dus het is niet vanzelfsprekend dat je een voortent op zal zetten waar je overdag kunt zitten)
- Toiletruimte
- Liefst geen hefdak in verband met de geringere warmte isolatie
- Kachel + ringverwarming (want: voor- en naseizoen)
- Kastruimte: liefst veel, maar ook: genoeg legruimte/ -planken voor alle kleding (kinderen zijn grootverbruikers), een hangkast voor jassen, en ruimte voor de talloze smerige schoenen

Kijk ook eens bij Rapido: ook een hefdak, maar vaste zijwanden (minder koud), licht qua gewicht, en door de geringe hoogte bij ingeklapt dak zal je merken dat jullie auto de caravan makkelijker zal kunnen trekken. Het merk wordt niet meer gemaakt, maar Trigano bijvoorbeeld nog steeds - en deze heeft ook een hefdak met vaste, geisoleerde zijwanden in haar productgamma.

Let ook op het onderstel: Bpw (bestaat niet meer) had een serie waar scheurvorming optrad, de meeste caravans hebben tegenwoordig een Al-ko onderstel die gebruik maakt van rubber veerelementen. Die gaan tussen de 7..10 jaar mee afhankelijk van de belasting: het zou leuk zijn als jullie niet een caravan kopen waar de elementen volgend jaar al vervangen moeten worden (kost alles tussen de 450-550,-).

Last but not least: naast bovenstaande functionele zaken is het ook een kwestie van smaak en gevoel. Ik ren gillend weg bij donker eiken interieur en bloemetjes bekleding, terwijl jullie misschien in katzwijm vallen of omgekeerd. Laat het gevoel meespelen, want het wordt toch een beetje een metgezel voor de komende jaren toch?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Sofie64
Berichten: 957
Lid geworden op: do 8 mar 2018 18:04

Re: Welke caravan voor beginnend gezin?

Bericht door Sofie64 » wo 31 jul 2019 10:10

Nog een tip: ik weet niet hoe lang jullie zijn, maar ga echt op de bedden liggen om te kijken of je er helemaal gestrekt in past .
Mijn man is 1m96 en past alleen comfortabel in een dwarsbed knipoog.gif
Ford Mondeo 1,6 Ecoboost - Wilk S4 490 UE aflower.gif

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Welke caravan voor beginnend gezin?

Bericht door Gemineye » wo 31 jul 2019 11:22

RE.gif

Dat geldt dan wel voor caravans van minstens 230 breed!
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
perry
Berichten: 498
Lid geworden op: do 9 jul 2009 11:11
Locatie: vianen

Re: Welke caravan voor beginnend gezin?

Bericht door perry » wo 31 jul 2019 13:04

Onze eerste caravan was een mooie sprite 3persoons helemaal blij waren we.
Tot ons 2de kindje kwam toen konden we een nieuwe caravan kopen. weenie.gif
Denk daar vooral goed over na wat is nu je gezin en wat komt er in de toekomst.
Een caravan van 1100kg of 1500kg is alleen een verschil hoe makkelijk je met de auto weg komt.
Ga je de bergen in of blijf je in Nederland.
Wat hier ook gezegd word neem evt een lesje B-E zo weet je beetje wat je kan verwachten.
Maar een mover op de caravan doet ook wonderen het scheeltje hoop klooien op de camping met de auto.
Ford S Max 1.5 titanium 2016. Adria 462PK 2012 blij.gif
-------------------------------------Pedal to the metal-----------------------------------

WPT
Berichten: 29
Lid geworden op: di 30 jul 2019 23:01

Re: Welke caravan voor beginnend gezin?

Bericht door WPT » wo 31 jul 2019 17:24

Bedankt voor alle leuke en hulpvolte reacties!
Vandaag zijn we een dagje gaan kijken bij Klerk en Dolder. Een hoop wijzer geworden maar ook weer wat nieuwe vragen erbij.

Met zo'n 1300 kilo max. gewicht kun je toch in een heel ander segment zoeken dan mijn eerste 1000 á 1100 kilo. Toch als we de caravans in het echt zien blijven we wel neigen naar een wat kleinere/lichtere caravan ondanks de nadelen.

Kennen jullie de Adria Aviva 370 en wat vinden jullie daarvan?
We vinden deze caravan erg leuk, helaas geen verwarming en vast bed maar wel wat ruimer, genoeg zitplaatsen en 4 slaapplaatsen.
Bijlagen
adria-aviva-370-dd-layout.png
adria-aviva-370-dd-layout.png (26.13 KiB) 3680 keer bekeken

WPT
Berichten: 29
Lid geworden op: di 30 jul 2019 23:01

Re: Welke caravan voor beginnend gezin?

Bericht door WPT » wo 31 jul 2019 17:31

dieseltijger schreef:
wo 31 jul 2019 09:52
Ik zou in ieder geval geen Kip Kompact nemen. Ik weet niet uit hoeveel personen jullie huishouden (gaat) bestaan, maar dit model heeft niet genoeg slaapplaatsen, en met name de vrouwelijke gezinsleden stellen prijs op een toilet in een afgesloten ruimte. En een kompakt heeft een hefdak waar de aansluiting door middel van tentdoek wordt gerealiseerd. In de zomer verrukkelijk, in het koude naseizoen: minder.

Mijn ervaring is dat je een aantal minimum eisen ten aanzien van voorzieningen en comfort moet formuleren, en ook iets verder naar de toekomst moet kijken, tenzij je eens in de zoveel tijd van caravan wil ruilen. Aannemende dat jullie met z'n vieren zijn:
- minimaal 4 slaapplaatsen;
- slaapplaatsen moeten overdag om te bouwen zijn tot zitplaatsen (want: jullie willen ook in voor- en naseizoen op pad èn snel en gemakkelijk reizen, dus het is niet vanzelfsprekend dat je een voortent op zal zetten waar je overdag kunt zitten)
- Toiletruimte
- Liefst geen hefdak in verband met de geringere warmte isolatie
- Kachel + ringverwarming (want: voor- en naseizoen)
- Kastruimte: liefst veel, maar ook: genoeg legruimte/ -planken voor alle kleding (kinderen zijn grootverbruikers), een hangkast voor jassen, en ruimte voor de talloze smerige schoenen

Kijk ook eens bij Rapido: ook een hefdak, maar vaste zijwanden (minder koud), licht qua gewicht, en door de geringe hoogte bij ingeklapt dak zal je merken dat jullie auto de caravan makkelijker zal kunnen trekken. Het merk wordt niet meer gemaakt, maar Trigano bijvoorbeeld nog steeds - en deze heeft ook een hefdak met vaste, geisoleerde zijwanden in haar productgamma.

Let ook op het onderstel: Bpw (bestaat niet meer) had een serie waar scheurvorming optrad, de meeste caravans hebben tegenwoordig een Al-ko onderstel die gebruik maakt van rubber veerelementen. Die gaan tussen de 7..10 jaar mee afhankelijk van de belasting: het zou leuk zijn als jullie niet een caravan kopen waar de elementen volgend jaar al vervangen moeten worden (kost alles tussen de 450-550,-).

Last but not least: naast bovenstaande functionele zaken is het ook een kwestie van smaak en gevoel. Ik ren gillend weg bij donker eiken interieur en bloemetjes bekleding, terwijl jullie misschien in katzwijm vallen of omgekeerd. Laat het gevoel meespelen, want het wordt toch een beetje een metgezel voor de komende jaren toch?
Wat een lange behulpzame post, dank je wel. Ik denk dat je helemaal gelijk hebt wat betreft de Kip. Het was vooral omdat die zo klein was. Verder denk ik dat je met de voorzieningen en eisen helemaal op het juiste pad zit. En inderdaad dat gevoel, dat herken ik zo, en vind ik ook heel belangrijk. Er zijn caravans die alles aan boord hadden maar waar het gevoel niet klopte.

Je benoemt de om te bouwen slaap/zitplaatsen. Deze zijn inderdaad belangrijk. Maar hoe vinden jullie een bed van bankkussens, slaapt dat een beetje?

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Welke caravan voor beginnend gezin?

Bericht door dieseltijger » wo 31 jul 2019 18:34

Herkenbare vragen! Bankkussens slapen wat harder dan mijn pocketvering matras, maar voor de rest prima. En na 16 jaar is de kussenvulling nog niet ingezakt. De rugleuningen bestaan uit schuin afgesneden kussens: de basis van elk kussen is dikker dan de kussens van het zitgedeelte, en de bovenkant is precies even dik. Dus de bovenzijde van de rugleuning kussens schuiven we tegen het de andere kussens aan zodat aan het hoofd- en voeteneind de kussens iets omhoog lopen: ook prima.

Wij hebben de shuttle 16 jaar geleden op de groei gekocht: Dochter was toen 10, en zoonlief zes jaar oud. Tijdens het reizen en overdag waren zowel de treinzit als de tafel en banken aan de voorkant in gebruik als zitgelegenheid. De dekens en ander beddengoed zaten in de banken, In de avond bouwden de kinderen dan de treinzit om tot "hun" bed, en dan hadden zij een ruim 2-persoonsbed met z'n tweeën. Yep: het is dan wel krap als je door de zijdeur naar binnen en buiten moet - maar geloof me: de hapsnurkers zijn de eerste tijd bezig om te stoeien, te plagen, te kakelen - om vervolgens uitgeput in slaap te vallen zonder wakker te worden door onze aktiviteiten.

Kastruimte is dan wel van belang, en onze eerste kip had iets minder ruimte, maar wel een smalle hoge kast met tig legplanken waar je dus mooi de verschillende sokken, ondergoed en shirts mooi kon sorteren en kon opbergen. De huidige kip heeft die legplankjes niet - maar de kasten zijn wel geventileerd: dat voorkomt condensvorming als je in de winter kampeert. De hangkast gebruiken we voor jassen, en de onderkast gebruiken we voor schoenen de waszak.

Aan top- of oplegmatrassen doen we niet, want: we ervaren geen meerwaarde qua slaapcomfort, en aan ventilerende matjes onder de kussens doen we evenmin. Wel leggen wij op de kussens (en onder het laken) een slaapzak met fiber vulling. Thuisgekomen gaat deze slaapzak (met de rest) in de was.

Nu, 16 jaar later, gaan de dame en heer (uiteraard) niet meer mee: de voorzit is een permanent bed geworden, die we overdag intact laten: we zitten meestal buiten of gebruiken de trein-zit. De achterste bank daar zitten geen dekens meer in maar een Truma Sapphir airco, en onder het voor-bed leggen wij de tuinstoelen en de tafel neer. Ik heb een aparte hobby (astrofotografie) wat met zich meebrengt dat vrouwlief eerder naar bed gaat, en ik vaak heen-en-weer naar buiten loop. We hebben bij de aanschaf van de shuttle dus gekozen voor de optie van een zig-zag vouwwand die het voorbed lichtdicht afschermt van de rest van de caravan, en mijn betere wederhelft geen last van mij heeft, ook niet als ik tv kijk of een bak koffie zet in de zijkeuken ( o ja...neem een zij-keuken: praktisch qua indeling, handiger dan een kopkeuken).

In de loop van de tijd ben ik erachter gekomen dat er (voor 2003 dan - nu is het denk ik normaal) wat handigheidjes in de caravan zaten:
- De geventileerde kasten (al benoemd)
- Veel stopcontacten (ik kan mijn laptop e.d. gebruiken als ik de treinzit gebruik, evenals de TV naast de deur zonder verlengsnoeren te hoeven gebruiken);
- De afvoerleidingen lopen binnendoor (ik zat hierover te mopperen "wat een sukkels van Kip") wat ervoor zorgt dat het afvoerwater in de winter niet bevriest (de buren met hun Hobby (sorry) konden dus hun gootsteen en wastafel niet gebruiken omdat de leiding compleet was dichtgevroren)
- Toekomstvaste indeling;
- Gecombineerde hor/lichtdichte rolgordijnen: Bij een astro party baadt de binnenkant van de caravan in het licht, naar buiten toe ontsnapt er nog geen straaltje.
- Enz enz.

Succes met de keuze!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Welke caravan voor beginnend gezin?

Bericht door DanielW » wo 31 jul 2019 18:44

Welkom, leuk die eerste zoektocht!

Wij moesten in den beginne van de zoektocht een stapelbed caravan. Dat klinkt aantrekkelijk, maar met onze wensen kunnen zitten en 4 vaste bedden binnen de grenzen van onze trekker bleek niet werkbaar.

Uiteindelijk hebben een andere gekocht zoals onderstaande indeling. Onze jongens (2 en 4) slapen op de rondzit met 2 "vouwmatrassen" erop en die slapen daar nu prima op. Wij zelf hebben een vast dwars bed met goede matrassen en een topper erboven op.

Wat ik hiermee wil zeggen: huur er eens eentje! Veel handelaren en dealers verhuren relatief nieuwe caravans, die wij huurden kwam zelfs van een bedrijf vandaan die meer verhuurd dan verkoopt. Dan kan je gelijk voors en tegens zien en ga je niet over 1 nacht, maar over 1 week ijs.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Welke caravan voor beginnend gezin?

Bericht door dieseltijger » wo 31 jul 2019 19:21

Hmm...veel overeenkomsten met de indeling van de shuttle: zijkeuken, zit-/bedgelegenheid voor- en achter:
Knipsel.jpg
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

WPT
Berichten: 29
Lid geworden op: di 30 jul 2019 23:01

Re: Welke caravan voor beginnend gezin?

Bericht door WPT » wo 31 jul 2019 19:26

Een boel handige tips weer. Nog even terugkomend op mijn eerdere suggestie. Wat vinden jullie van de Adria Aviva 370?
Bijlagen
adria-aviva-370-dd-layout.png
adria-aviva-370-dd-layout.png (26.13 KiB) 3658 keer bekeken

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 702
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: Welke caravan voor beginnend gezin?

Bericht door hoboken » wo 31 jul 2019 19:47

Ik denk voor jullie gezin te klein kwalitatief zit je bij Adria wel goed
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Welke caravan voor beginnend gezin?

Bericht door DanielW » wo 31 jul 2019 19:50

Persoonlijk; met zn 2en prima, voorzit als bed, treinzit achter prima voor 2. Met meer best een gedoe, ik wil goed kunnen zitten met meer dan 2 en dan moet er altijd 2 of 3 bedden worden opgemaakt en afgehaald, naast dat je de "rotzooi" van een bed opmaken niet snel kwijt kan.

Maar het gaat er niet om wat wij er van vinden, maar wat vind je zelf? Heb je zelf bezwaar tegen bovenstaande met 3 man? Lekker doen dan als dit HET lijkt voor jullie.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Welke caravan voor beginnend gezin?

Bericht door Gerrie » wo 31 jul 2019 19:57

Als het om lichtgewicht gaat zou je ook kunnen kijken bij caravelair of sterkemann. Deze hebben ook prima gezinscaravans met niet zoveel gewicht tegen vaak ook nog een redelijke prijs.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Welke caravan voor beginnend gezin?

Bericht door dieseltijger » wo 31 jul 2019 20:10

Allereerst: wil je de caravan: lang gebruiken, of regelmatig inruilen voor een model dat beter bij jullie behoeften past? Wij hebben voor de eerste optie gekozen omdat de scheuren in het chassis van onze tweedehands Kipje een enorme deceptie waren. We kopen dus niet tweedehands (want dan koop je mogelijk de ellende van een ander) maar nieuw - en dat betekent dat de caravan aanpasbaar moet zijn met onze behoeften die eveneens een verandering ondergaan in de loop van de tijd. Fundamentele vraag!

Qua indeling zijn de voorliggende vragen:
- Wat is de opzet van de nachtindeling van de bedden achterin? kinderen van 10 jaar of ouder gaan groeien, worden zwaarder en dan is een stapelbed niet meer fit for purpose: de draagkracht van stapelbedden is beperkt. Koelkast inhoud en dergelijke is ok (80 liter dacht ik). Je kan enkele dagen bederfelijke voorraad bewaren - en dat is prima;
- Stel dat je - net zoals wij - de caravan willen aanhouden, dan (denk ik) dat jullie het bed aan de voorzijde permanent zullen laten staan. Volstaat de treinzit, of willen jullie eveneens een televisie opstellen? Zo ja: waar zet je deze dan? Er is geen ruimte in de vorm van een kastje aast de keuken oid (of heb ik het gemist)?
- Verder: Mij is niet duidelijk of jullie nieuw of gebruikt willen kopen. Bij nieuw: is er een ringverwarming inbegrepen?

Een lichte caravan betekent flexibiliteit: Elektrisch rijden is in opkomst, en (begrijp me niet verkeerd) je kan wel eens financiële tegenwind ervaren. Dan is het een prettig idee dat je -als een joekel van een trekker met een 180 pk Diesel geen optie (meer) is - je toch jouw caravan kan houden. Op dit forum ontmoet je beide smaken: mensen die "grootverbruiker" zijn maar ook mensen die (al dan niet noodgedwongen) "lean and mean" moeten acteren qua caravan. Ik kan je melden dat de mensen die de marsroute "groot-groter-grootst" afleggen net zoveel vakantieplezier ervaren als mensen die qua caravan iets lichtvoetiger door het leven gaan. Maar dat is een keus die jullie zelf moeten maken.

Ehmmm...tweedehands is ook wel leuk: alle accessoires krijg je er nagenoeg voor nop bij: voortenten, movers, airco's...

NB: leuk onderwerp trouwens...want: herkenbaar...
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1199
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Welke caravan voor beginnend gezin?

Bericht door fortissimo » wo 31 jul 2019 20:47

Heel herkenbaar.
Na 1 jaar vouwwagen overgestapt naar een caravan.
Toen 1 kind van 5 jaar en dezelfde gedachten die jullie nu hebben.

Diverse caravans bekeken en we zagen in Nederweert opeens een leuke caravan.
Wij daarheen en kijken.
De caravan was langer dan wij in eerste instantie gedacht hadden, maar qua gewicht gewoon goed.
En binnen was hij voor ons gevoel nog ruim ook.
En dat is de caravan die we nu nog gebruiken, met 1 kind van 11 en 1 kind van 5.

Het moet je smaak zijn, Caravelair heeft lichtere caravans door dunner hout te gebruiken.
Maar wij zijn er nog steeds heel tevreden mee.
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Welke caravan voor beginnend gezin?

Bericht door dieseltijger » wo 31 jul 2019 21:05

Hmmm...qua specificaties prima: licht, complete uitrusting, en niet te groot en niet te klein en slim ingedeeld...Ooit in de winter mee gekampeerd, en hoe beviel dat?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Vadervan3
Berichten: 1050
Lid geworden op: za 3 dec 2016 10:39

Re: Welke caravan voor beginnend gezin?

Bericht door Vadervan3 » do 1 aug 2019 10:13

WPT schreef:
wo 31 jul 2019 17:24
Bedankt voor alle leuke en hulpvolte reacties!
Vandaag zijn we een dagje gaan kijken bij Klerk en Dolder. Een hoop wijzer geworden maar ook weer wat nieuwe vragen erbij.

Met zo'n 1300 kilo max. gewicht kun je toch in een heel ander segment zoeken dan mijn eerste 1000 á 1100 kilo. Toch als we de caravans in het echt zien blijven we wel neigen naar een wat kleinere/lichtere caravan ondanks de nadelen.

Kennen jullie de Adria Aviva 370 en wat vinden jullie daarvan?
We vinden deze caravan erg leuk, helaas geen verwarming en vast bed maar wel wat ruimer, genoeg zitplaatsen en 4 slaapplaatsen.
Misschien heb ik het gemist, maar hebben jullie kinderen en zo ja hoeveel? Wij hebben zelf een home car racer 43 met stapelbed indeling. Qua gewicht ideaal, weegt maar +- 900 kilo leeg, geladen max 1200 en is qua lengte wel redelijk. Tijdje in de verkoop gehad maar toch maar besloten hem niet te verkopen.

WPT
Berichten: 29
Lid geworden op: di 30 jul 2019 23:01

Re: Welke caravan voor beginnend gezin?

Bericht door WPT » do 1 aug 2019 10:26

Mijn ouders hadden vroeger een vergelijkbare caravan als de Adria die ik boven op de plattegrond heb staan en is nooit echt een probleem geweest qua grote voor zover ik me herinner. Zij hadden zelfs 3 kinderen.

Steeds de bedden opmaken lijkt me inderdaad vervelend. Aan de andere kant als ik gewoon echt klein en licht wil blijven zie ik geen andere opties. Caravans met een fatsoenlijke zithoek en vast bed zijn al gauw tegen of over de 6 meter en 2,3 meter breed. Daarbij hebben die naar mijn idee als nadeel dat wanneer de kinderen naar bed moet je zelf geen zithoek meer hebt.

Op voorhand hebben wij niet beslist of we hem lang of kort willen gebruiken. Bevalt die... dan houden we hem lang. Bevalt die niet dan zullen we zoeken naar iets anders. Als ik maar vooral geen spijt krijg van het wegdoen van de gloednieuwe Combi Camp Flexi. Als ik daarnaar terug wil ben ik wel echt een enorme dief van mijn eigen portemonnee.

We hebben inderdaad kinderen. Wel al wat ouder namelijk 8 en 11. Dus bij een langer verblijf gaat de oudste gewoon in eigen tent.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Welke caravan voor beginnend gezin?

Bericht door Conradi » do 1 aug 2019 10:46

Onze ervaring is dat de oudste tegen een eigen tent aanzit zo in groep 8/overgang brugklas, de jongste gaat dan vaak wel mee :wink:

Ik merk dat je klein en licht belangrijk vind. Daar is ook niets mis mee en de Adria is een fijne caravan. Maar misschien is het handig wat verder te kijken.
Je zou een weekeinde een wat groter model kunnen huren. Dat is de beste mogelijkheid om zelf ervaring op te doen.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

WPT
Berichten: 29
Lid geworden op: di 30 jul 2019 23:01

Re: Welke caravan voor beginnend gezin?

Bericht door WPT » do 1 aug 2019 10:55

Conradi schreef:
do 1 aug 2019 10:46
Onze ervaring is dat de oudste tegen een eigen tent aanzit zo in groep 8/overgang brugklas, de jongste gaat dan vaak wel mee :wink:

Ik merk dat je klein en licht belangrijk vind. Daar is ook niets mis mee en de Adria is een fijne caravan. Maar misschien is het handig wat verder te kijken.
Je zou een weekeinde een wat groter model kunnen huren. Dat is de beste mogelijkheid om zelf ervaring op te doen.
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt Conradi. De kans bestaat dat we na de eerste rit denken: "Oh makkie, doe er nog maar een paar meter caravan lengte bij". Maar wegens de situatie waarin we nu zitten (namelijk dat we volgende week nog 3 weken vakantie voor de boeg hebben) en ik graag gewoon in het diepe spring zouden mij dan doen kiezen of nu voor lichter te gaan en hem volgend jaar eventueel in te ruilen voor een grotere. Of als hij bevalt natuurlijk niet.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Welke caravan voor beginnend gezin?

Bericht door Gemineye » do 1 aug 2019 11:04

Och met de huidige caravan markt ben je een nette courante caravan zo weer kwijt hoor, dus daar hoef je het denk ik niet om te laten.

Wij hebben jarenlang met zijn vieren gekampeerd met een chateau la car 350 met stapelbed. Dat model had geen toiletruimte aan boord. Max 900 kg, om mee te rijden helemaal top natuurlijk! Nadeel op de camping vond ik dat je dan eigenlijk wel echt altijd een tent moet opzetten voor de ruimte en voor toilet. Dat vonden we nogal een gedoe. Vandaar nu gekozen voor een groter model, en de kids (7 en 8 jaar) in een apart tentje. De rondzit in de caravan kunnen we dan gebruiken om te zitten en de kids slapen daar alleen bij overnachtingen.

Toch vond ik ons kleine hutje best wel fijn hoor! Hij is ook verkocht aan mensen die een tent gewend waren en een kleine caravan wilden hebben.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

WPT
Berichten: 29
Lid geworden op: di 30 jul 2019 23:01

Re: Welke caravan voor beginnend gezin?

Bericht door WPT » do 1 aug 2019 11:08

Gemineye schreef:
do 1 aug 2019 11:04
Och met de huidige caravan markt ben je een nette courante caravan zo weer kwijt hoor, dus daar hoef je het denk ik niet om te laten.

Wij hebben jarenlang met zijn vieren gekampeerd met een chateau la car 350 met stapelbed. Dat model had geen toiletruimte aan boord. Max 900 kg, om mee te rijden helemaal top natuurlijk! Nadeel op de camping vond ik dat je dan eigenlijk wel echt altijd een tent moet opzetten voor de ruimte en voor toilet. Dat vonden we nogal een gedoe. Vandaar nu gekozen voor een groter model, en de kids (7 en 8 jaar) in een apart tentje. De rondzit in de caravan kunnen we dan gebruiken om te zitten en de kids slapen daar alleen bij overnachtingen.

Toch vond ik ons kleine hutje best wel fijn hoor! Hij is ook verkocht aan mensen die een tent gewend waren en een kleine caravan wilden hebben.
Precies, er zijn mensen die in een tentje slapen dus ook een kleine caravan is al luxe denk ik?? De caravan die wij nu op het oog hebben heeft wel een toiletruimte dus dat scheelt dan weer. Ik ben wel met je eens dat het eigenlijk altijd wel nodig is (behalve op doorreis om een voortent op te zetten. Dat is dan wel weer jammer. Tegelijkertijd ook weer niet want dat is toch een beetje kamperen. Kun je anders niet net zo goed een stacaravan huren of een chalet...

Hoe groot is de caravan die je nu hebt?

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”