DIY Installeren Truma Aventa Eco
DIY Installeren Truma Aventa Eco
De knoop is na veel onderzoek/research doorgehakt. Ik wil een dakairco op onze caravan.
Ik twijfelde heel lang tussen een dakairco en een bankairco. Na de voor en nadelen goed te hebben afgewogen de keuze gemaakt voor een dakairco.
Wat ook erg meespeelde was dat in mijn caravanindeling (Hobby 460 UFE uit 2000) een bankairco inbouwen wat lastig zou worden.
Wat ook mijn keuze een duwtje gaf was dat ik op marktplaats een "nieuwe" Truma Aventa Eco vond. De verkoper had deze einde van vorige zomer gekocht voor zijn camper.
Op zijn camper zat een dakairco welke voor reparatie opgestuurd moest worden. Aangezien de camper nog op vakantie moest had de verkoper deze Aventa Eco gekocht om zijn oude tijdelijk te vervangen.
Na de reparatie zat de verkoper dus met een nieuwe dakairco. Hier heb ik een goede deal mee kunnen maken. (en nee, hij heeft niet stiekem de gerepareerde verkocht. Zijn eigen betrof namelijk een Aventa Comfort).
Voordat ik de airco had aangeschaft had ik goed gemeten waar hij moest komen. Gezien mijn indeling en de grote van de dakairco kon ik hem maar op één plek kwijt, tussen het wasgedeelte en het bed in. Op het plafond was precies genoeg ruimte om de luchtverdeler te plaatsen.
Hieronder een foto van het dak. De airco komt voor het grote dakluik, naast het schoorsteentje. Gezien de indeling kon de airco niet precies in het midden geplaatst worden. Het zij zo.
Helaas kon de verkoper het sjabloon voor het maken van het gat in het dak niet vinden.
Nou dan zoek ik die wel via internet. Niet te vinden! Ook via Truma niet te verkrijgen. Dan maar goed meten en aftekenen. Natuurlijk alles driedubbel checken voordat er gaten gemaakt gaan worden.
Op deze foto zie je een plastic witte stip op het plafond. Vanaf hier loop het dak aan de voorzijde van de caravan schuin naar beneden. De luchtverdeler past precies tussen deze strip en de houten afwerking van de deurrails.
Nu het spannende moment. Het boren van de gaten!
Nu het dak op. De geboorde gaten ook netjes aftekenen als voorbereiding op het zagen van het gat.
Op internet kwam ik deze handige tip tegen om te voorkomen dat er zaagsel in de caravan komt bij het zagen van het gat. Je plakt een stuk plastic aan het plafond rond het te zagen gat.
Nog een tip. Zodra het gat bijna gezaagd is plak je een stuk tape op het dak. Zo voorkom je dat het uit te zagen dakdeel naar beneden valt.
Dakairco op het dak getild. Past perfect! Van te voren had ik bepaalt waar de stroomkabel door het dak gevoerd zou worden. Het gat die hiervoor gemaakt moest worden heb ik gemaakt door een stalendraad van +/- 1 cm doorsnee te verhitten met de fohn. Hiermee heb ik een gat door de isolatie gesmolten tot aan de hangkast. Daar komt de stroomkabel uit het plafond.
Luchtverdeler past zoals van te voren gemeten precies!
Voor het aansluiten van de airco op de schakelkast advies ingewonnen bij onze forum elektra specialist Chris. Zijn advies was natuurlijk om het veilig aan te sluiten en een extra installatieautomaat te installeren. Deze goedkoop via internet aangeschaft. Ik had precies de ruimte nog op één extra automaat te installeren. Net of de makers van de caravan dit zo bedacht hadden.
Het eindresultaat!
Ik twijfelde heel lang tussen een dakairco en een bankairco. Na de voor en nadelen goed te hebben afgewogen de keuze gemaakt voor een dakairco.
Wat ook erg meespeelde was dat in mijn caravanindeling (Hobby 460 UFE uit 2000) een bankairco inbouwen wat lastig zou worden.
Wat ook mijn keuze een duwtje gaf was dat ik op marktplaats een "nieuwe" Truma Aventa Eco vond. De verkoper had deze einde van vorige zomer gekocht voor zijn camper.
Op zijn camper zat een dakairco welke voor reparatie opgestuurd moest worden. Aangezien de camper nog op vakantie moest had de verkoper deze Aventa Eco gekocht om zijn oude tijdelijk te vervangen.
Na de reparatie zat de verkoper dus met een nieuwe dakairco. Hier heb ik een goede deal mee kunnen maken. (en nee, hij heeft niet stiekem de gerepareerde verkocht. Zijn eigen betrof namelijk een Aventa Comfort).
Voordat ik de airco had aangeschaft had ik goed gemeten waar hij moest komen. Gezien mijn indeling en de grote van de dakairco kon ik hem maar op één plek kwijt, tussen het wasgedeelte en het bed in. Op het plafond was precies genoeg ruimte om de luchtverdeler te plaatsen.
Hieronder een foto van het dak. De airco komt voor het grote dakluik, naast het schoorsteentje. Gezien de indeling kon de airco niet precies in het midden geplaatst worden. Het zij zo.
Helaas kon de verkoper het sjabloon voor het maken van het gat in het dak niet vinden.
Nou dan zoek ik die wel via internet. Niet te vinden! Ook via Truma niet te verkrijgen. Dan maar goed meten en aftekenen. Natuurlijk alles driedubbel checken voordat er gaten gemaakt gaan worden.
Op deze foto zie je een plastic witte stip op het plafond. Vanaf hier loop het dak aan de voorzijde van de caravan schuin naar beneden. De luchtverdeler past precies tussen deze strip en de houten afwerking van de deurrails.
Nu het spannende moment. Het boren van de gaten!
Nu het dak op. De geboorde gaten ook netjes aftekenen als voorbereiding op het zagen van het gat.
Op internet kwam ik deze handige tip tegen om te voorkomen dat er zaagsel in de caravan komt bij het zagen van het gat. Je plakt een stuk plastic aan het plafond rond het te zagen gat.
Nog een tip. Zodra het gat bijna gezaagd is plak je een stuk tape op het dak. Zo voorkom je dat het uit te zagen dakdeel naar beneden valt.
Dakairco op het dak getild. Past perfect! Van te voren had ik bepaalt waar de stroomkabel door het dak gevoerd zou worden. Het gat die hiervoor gemaakt moest worden heb ik gemaakt door een stalendraad van +/- 1 cm doorsnee te verhitten met de fohn. Hiermee heb ik een gat door de isolatie gesmolten tot aan de hangkast. Daar komt de stroomkabel uit het plafond.
Luchtverdeler past zoals van te voren gemeten precies!
Voor het aansluiten van de airco op de schakelkast advies ingewonnen bij onze forum elektra specialist Chris. Zijn advies was natuurlijk om het veilig aan te sluiten en een extra installatieautomaat te installeren. Deze goedkoop via internet aangeschaft. Ik had precies de ruimte nog op één extra automaat te installeren. Net of de makers van de caravan dit zo bedacht hadden.
Het eindresultaat!
Volkswagen Golf GTE 2015, 204pk , Hobby Excellent Easy UFE 460 (2000), Camptek V2 Ego
Re: DIY Installeren Truma Aventa Eco
Mooi en duidelijk inbouw verslag.
Ziet er keurig uit !
Wel vreemd dat er geen sjabloon te krijgen is, je zou toch denken dat de leverancier die zeker nog wel zou kunnen verstrekken.
Er worden wel vaker dak airco's over gebouwd.
Ziet er keurig uit !
Wel vreemd dat er geen sjabloon te krijgen is, je zou toch denken dat de leverancier die zeker nog wel zou kunnen verstrekken.
Er worden wel vaker dak airco's over gebouwd.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
Re: DIY Installeren Truma Aventa Eco
Hij zit wel iets uit het midden gemonteerd??
Geeft dat geen effect op het rijgedrag?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Geeft dat geen effect op het rijgedrag?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Momenteel weer caravan- en camperloos….
Re: DIY Installeren Truma Aventa Eco
Als het goed is niet tot minimaal.
Gewichtsverdeling van een caravan is sowieso niet symmetrisch.
Ik kon gezien de indeling de airco niet helemaal in het midden krijgen. Dit was de beste oplossing.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gewichtsverdeling van een caravan is sowieso niet symmetrisch.
Ik kon gezien de indeling de airco niet helemaal in het midden krijgen. Dit was de beste oplossing.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volkswagen Golf GTE 2015, 204pk , Hobby Excellent Easy UFE 460 (2000), Camptek V2 Ego
Re: DIY Installeren Truma Aventa Eco
Top gedaan Wauw.
Ik heb super veel respect voor mensen die dit zelf aandurven. De moment dat je een zaag neemt en een gat in je dak maakt is altijd kicken. Even hopen dat het goed gaat!
Ik heb super veel respect voor mensen die dit zelf aandurven. De moment dat je een zaag neemt en een gat in je dak maakt is altijd kicken. Even hopen dat het goed gaat!
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023
Adria Adora 573 PT 2023
Re: DIY Installeren Truma Aventa Eco
was 1e gat boren nog een moeilijk moment ?
dank voor je mooie verslag
dank voor je mooie verslag
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: DIY Installeren Truma Aventa Eco
Ik schat in dat nogal wat dakairco's niet precies op de hartlijn van de caravan gemonteerd zijn. Dit komt vaak niet goed uit vanwege het meubilair wat niet symmetrisch qua breedte in een caravan is.
Ook bij ons ligt de dakairco (vanaf de dealer) uit het midden maar wel in lijn met het grote dakluik wat dus om diezelfde reden ook niet precies op de hartlijn ligt.
Voor TS: netjes gedaan
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: DIY Installeren Truma Aventa Eco
Nee, niet echt. Ik had alles driedubbel gecontroleerd.
Volkswagen Golf GTE 2015, 204pk , Hobby Excellent Easy UFE 460 (2000), Camptek V2 Ego
Re: DIY Installeren Truma Aventa Eco
Hij koelt trouwens prima. Ik vind hem alleen best aardig wat lawaai maken. Ik heb het dan over het uitblaasgeluid aan de buitenzijde van de caravan.
Ik heb een nieuw draadje gemaakt met een vraag hierover.
viewtopic.php?f=79&t=38195
Ik heb een nieuw draadje gemaakt met een vraag hierover.
viewtopic.php?f=79&t=38195
Volkswagen Golf GTE 2015, 204pk , Hobby Excellent Easy UFE 460 (2000), Camptek V2 Ego
Re: DIY Installeren Truma Aventa Eco
Mooi stukje vakwerk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: DIY Installeren Truma Aventa Eco
Knap gedaan! Ik zie niet goed hoe je de kabel door de isolatie (over een afstand van ongeveer 0,5 meter) van het dak hebt geplaatst voor de 220V
- dieseltijger
- Berichten: 11202
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: DIY Installeren Truma Aventa Eco
Keurig! Kan je iets meer vertellen over de verstevigingsbalkjes die je hebt geplaatst? (Afmetingen, wijze van bevestigen, enz enz...). En ook: de plaatsbepaling: Ik heb begrepen dat caravans soms in het dak ook dwarsbalken hebben. Had jij daar ook rekening mee gehouden? Hoe?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: DIY Installeren Truma Aventa Eco
Die verstevigingsbalkjes kun je opmeten als je het gat heb gezaagd, kan verschillen per merk.
Ik doe op het dak eerst tape plakken ( overlappend op de geboorde gaten) en daarop zet ik de lijnen uit, dan krijg je geen krassen op je dak van de beugel van de decoupeerzaag of het slijpsel wat er tussenkomt.
Als je binnen ook moet aftekenen (ivm beperkte inbouwruimte) kun je ook eerst schilderstape plakken en zachtjes met potlood aftekenen, als je klaar bent voorzichtig de schilderstape direct verwijderen, dan hoef je niets uit te gummen en zie je daarna ook geen strepen/gleuven.
Ik doe op het dak eerst tape plakken ( overlappend op de geboorde gaten) en daarop zet ik de lijnen uit, dan krijg je geen krassen op je dak van de beugel van de decoupeerzaag of het slijpsel wat er tussenkomt.
Als je binnen ook moet aftekenen (ivm beperkte inbouwruimte) kun je ook eerst schilderstape plakken en zachtjes met potlood aftekenen, als je klaar bent voorzichtig de schilderstape direct verwijderen, dan hoef je niets uit te gummen en zie je daarna ook geen strepen/gleuven.
Laatst gewijzigd door VIP op ma 15 jul 2019 09:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Porsche + Tabbert
Re: DIY Installeren Truma Aventa Eco
Wat snap je niet?GuyJoBe schreef:Knap gedaan! Ik zie niet goed hoe je de kabel door de isolatie (over een afstand van ongeveer 0,5 meter) van het dak hebt geplaatst voor de 220V
Ik heb staaldraad bij de bouwmarkt gekocht. Deze was iets groter in diameter dan de stroomkabel die er door moet.
Vervolgens heb ik deze staaldraad gebruikt om af te tekenen onder welke hoek het gat gemaakt moest worden vanaf het gat in het dak naar de hangkast.
Hierna heb ik een gat gemaakt in de hangkast waar ik de stroomkabel naar toe wilde trekken.
Hierna ben ik het gewoon gaan doen. Dus staaldraad verhitten en dakvulling wegsmelten.
Daarna was het hopen dat ik bij het gat in de hangkast uitkwam. Wat gelukkig het geval was.
Snappie?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volkswagen Golf GTE 2015, 204pk , Hobby Excellent Easy UFE 460 (2000), Camptek V2 Ego
Re: DIY Installeren Truma Aventa Eco
Zoals VIP Premium ook al gezegd heeft, gewoon meten.dieseltijger schreef:Keurig! Kan je iets meer vertellen over de verstevigingsbalkjes die je hebt geplaatst? (Afmetingen, wijze van bevestigen, enz enz...). En ook: de plaatsbepaling: Ik heb begrepen dat caravans soms in het dak ook dwarsbalken hebben. Had jij daar ook rekening mee gehouden? Hoe?
Je moet wel nauwkeurig meten. De balkjes moeten goed/precies. Doe je iets te dikke balkjes dan gaat het dak daar iets wijder staan. De balkjes heb ik er gewoon met een rubber hamer ingeslagen. Als je de. Juiste afmetingen hebt gebruikt dan hoef je niets te lijmen. Gewoon er goed inslaan.
Bij mijn Hobby wist ik bijna zeker dat ik geen rare balken zou doorzagen. Plus mijn gat zit ter hoogte van een aantal wandjes welke weer doorzakken van het dak voorkomt.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volkswagen Golf GTE 2015, 204pk , Hobby Excellent Easy UFE 460 (2000), Camptek V2 Ego
Re: DIY Installeren Truma Aventa Eco
Ook dat doorzakken van het dak valt in de praktijk reuze mee. Bij ons ligt de dakairco (net als bij de vorige caravan) boven de rondzit, dus geen ondersteuning door staande kastwanden en zelfs op een 2,50 m brede caravan, en zakt niet door.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: DIY Installeren Truma Aventa Eco
RE.gif
Bedankt voor deze informatie, ik heb er ook eentje op een hobby 459ul (bijna boven de zithoek).
En vroeg het me af wat er gebeurt tijdens het rijden in België
Bedankt voor deze informatie, ik heb er ook eentje op een hobby 459ul (bijna boven de zithoek).
En vroeg het me af wat er gebeurt tijdens het rijden in België
Re: DIY Installeren Truma Aventa Eco
Als je dat niet vertrouwd in Belgie, en bang bent dat je dak doorzakt, zet er dan een paar bouwstempels onder.
ca·ra·van (de; m; meervoud: caravans)
vakantiewoonwagen, gekoppeld aan een auto ㉦
vakantiewoonwagen, gekoppeld aan een auto ㉦
Re: DIY Installeren Truma Aventa Eco
Airco werkt hier in Spanje prima! S' avonds na het eten gaat de airco een paar uurtjes aan tot aan het slapen. Dit is voldoende om de caravan te koelen van 26 naar 20 graden. Valt mij helemaal mee de eco versie.
Wij worden s'ochtends heerlijk uitgeslapen wakker .
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Wij worden s'ochtends heerlijk uitgeslapen wakker .
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volkswagen Golf GTE 2015, 204pk , Hobby Excellent Easy UFE 460 (2000), Camptek V2 Ego