verlichting knippert

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
jean82

verlichting knippert

Bericht door jean82 » do 15 jul 2010 22:17

Hallo Allemaal,

Ik ben in het bezit van een Kip de Luxe, bouwjaar 1985.
Nu is het zo: Wanneer ik stads-/ dimlicht of remlicht aan heb + daarbij knipperlicht aan heb, begint alles te knipperen. Heb ik enkel stads-/dimlicht aan, dan branden knipperlicht en remlicht heel lichtjes mee.
Linkerachterunit werkt prima, enkel rechterachterunit heeft dit probleem. volgens mij loopt de massa via de caravanwand, aangezien een schroef in de wand zit + daarbij een zwarte draad aangesloten vanuit het unit. Wanneer ik deze schroef losdraai werkt de verlichting aan de voorzijde van de caravan niet meer.

Ik kom er maar niet achter hoe ik dit kan verhelpen. Wie heeft een idee?

M.v.gr.

Jean Ferwerda

pd0bao

Re: verlichting knippert

Bericht door pd0bao » do 15 jul 2010 23:03

Hallo Jean , de door jou benoemde fout wijst inderdaad op een tekort schietende massa aansluiting Die massa is nl gemeenschappelijk voor alle lampen en vormt een te hoge weerstand met als gevolg spanningsval eigenlijk spanningsdeler De remedie : een extra draad trekken van massa goedwerkende naar de slecht-
werkende achterlichtunit. De schroef zou ik verwijderen. Ik neem aan dat er sprake is van een 7 polige stekker ?
De kleur van de massa-kabel kun je halen uit de stekker (of schema natuurlijk) Succes, Jaap

M_87

Re: verlichting knippert

Bericht door M_87 » vr 16 jul 2010 21:35

nieuwe massa bij het achterlicht maken is waarschijnlijk de enige remedie.

pd0bao

Re: verlichting knippert

Bericht door pd0bao » vr 16 jul 2010 23:53

Jean werken bij het losnemen van de zwarte kabel (onder de schroef) beide voorlichten niet meer of alleen het rechter voorlicht ? Ik zou de voorlichten even openen en kijken of de massa -aansluiting gemaakt is aan het plaatwerk. Zo ja terug-
brengen in originele toestand dus met juiste kleur kabel naar -uiteindelijk- punt 3 in geval 7 polige stekker. Dat aansluitpunt
is waarschijnlijk wel ergens binnen te vinden. Gr. Jaap.

jean82

Re: verlichting knippert

Bericht door jean82 » za 17 jul 2010 11:29

Als ik de schroef losdraai werken beide voorlampen niet.

Ik heb nu ondertussen het volgende gedaan:
Bij de goed werkende linker achterlichtunit, komt de massa binnen. In de caravan zelf heb ik op de massa een splitsing gemaakt naar het rechterachterunit toe. Deze massa heb ik met de bestaande massa op de schroef gemonteerd van het linkerunit. Als ik de bestaande massa van het linkerunit zou verwijderen, dan werken beide voorlampen niet, vandaar dat ik beide massa's op 1 schroef heb gemonteerd.

Heb nu geen kerstboomverlichting meer. Wat ik nu wel heb: wanneer ik verlichting aan heb en daarbij de richtingaanwijzers. Dan knippert de verlichting(zowel links als rechts en voor en achter) héél zachtjes mee, maar dan ook héél zachtjes in vergelijking met wat het eerst was.
Ik zal dat maar voor lief moeten nemen. Ben al erg blij dat het geen kerstboomverlichting meer is.

jean82

Re: verlichting knippert

Bericht door jean82 » za 17 jul 2010 11:32

Ik heb nu ondertussen het volgende gedaan:
Bij de goed werkende linker achterlichtunit, komt de massa binnen. In de caravan zelf heb ik op de massa een splitsing gemaakt naar het rechterachterunit toe. Deze massa heb ik met de bestaande massa op de schroef gemonteerd van het linkerunit( moet staan: rechterunit). Als ik de bestaande massa van het linkerunit( moet staan: rechterunit.) zou verwijderen, dan werken beide voorlampen niet, vandaar dat ik beide massa's op 1 schroef heb gemonteerd.

Sorry had even links en rechts omgedraaid in mijn uitleg

Gebruikersavatar
Technichien
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 7 mei 2006 09:17
Locatie: My RV is my castle..................

Re: verlichting knippert

Bericht door Technichien » za 24 jul 2010 07:37

Je hebt nog steeds een massa probleem.
Met onze 2cv6-18pk- en Solifer 1974, Primus cv

jean82

Re: verlichting knippert

Bericht door jean82 » za 24 jul 2010 18:58

Ja klopt. maar wel in veel mindere mate nu dat verlichting knippert. Je moet het weten, anders zie je het nauwelijks tot niet.
Ik zou anders niet weten hoe ik het moet oplossen.

pd0bao

Re: verlichting knippert

Bericht door pd0bao » za 24 jul 2010 19:51

jean, ik legde wel eens een "retourleiding" als ik de bestaande draad niet kon vervangen door een dikkere. Dus de kabel die je van l naar r hebt gelegd (of omgekeerd dat weet ik even niet meer maar doet er niet toe) verdubbel je door er een naast te leggen. Gr. Jaap

jean82

Re: verlichting knippert

Bericht door jean82 » do 12 aug 2010 22:25

hallo Jaap,

Ik heb geprobeerd wat je zei: door nog een extra draad aan te leggen. Echter probleem blijft aanwezig.
Het is in lichte mate. Neem het voor lief.

In ieder geval bedankt voor het idee.

Groeten Jean.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: verlichting knippert

Bericht door Ab » do 12 aug 2010 23:03

Het probleem zit waarschijnlijk niet eens in de caravan.
De massa aansluiting in de auto-stekkerdoos is niet goed vermoed ik.

In dat geval loopt vaak de massa over de trekhaak.
Dat werkt meestal slecht..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: verlichting knippert

Bericht door myalexx » do 11 jul 2019 10:30

Hier ook een soort gelijk geval.
Had eerst een grote kerstboom.
Bij de achterlichten hadden sommige stekkers en plaatjes richting de lampen zoveel corrosie dat je 2000ohm meette..
Afijn nu gewoon 0,4 ohm massa naar massa punt auto. Dat is goed.
Het is van " kenteken verlichting net zo knipperen als de richting aanwijzers " naar flauw knipperen gegaan.

Alleen knipperd het alsnog, is dit een bekend verschijnsel of moet je echt stabiel lichtbeeld hebben?

Ik meet tevens 0,20v verschil op de knipperende lampjes. Bij aan en uitgaan knipperlicht.

Jaeger stekker naar caravan gemeten en keurig 0,2 tot max 0,4 ohm
Accu 13,8V
Verlichting auto 13v
Als caravan aangesloten zit 12v
( Weet exacte waarde helaas niet meer uit m'n hoofd )
Wel als de caravan erachter gaat en de gewone verlichting aanzet dat de spanning op caravan en auto zeker 1v minder is dan wanneer ik meet op de auto verlichting zonder caravan.

Ik heb dit nooit hoeven meten, maar het lijkt me best veel 1v spanningsval?
Accu blijft overigens 13,8v meten direct op de polen.

Alvast bedankt :)
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: verlichting knippert

Bericht door myalexx » vr 12 jul 2019 08:05

Iemand :) ?
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: verlichting knippert

Bericht door iemand » vr 12 jul 2019 08:20

wat is nu je vraag ?

als meerdere lampen meeknipperen, zou de massadraad wel eens slecht of te dun kunnen zijn.
of is het massacontact van de stekker slecht
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: verlichting knippert

Bericht door myalexx » vr 12 jul 2019 09:08

Massa auto naar caravan is 0,4ohm. Dit staat overigens ook in m'n stukje.

Ik dacht dat ik het heel duidelijk had geformuleerd en hoopte dat mensen met kennis van Electra etc mij opgang kunnen helpen. Naar geen knipperende verlichting
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: verlichting knippert

Bericht door Chris » vr 12 jul 2019 09:16

Iets spanning variatie zal je altijd houden.
Lange en dunne kabels..
Nieuwere caravans hebben vrij vaak LED...heb je veel minder last mee.
Ik zou me er niet druk over maken.

Om een idee te geven...
Op mijn vorige caravan, een Hobby uit 2012 had ik nog maar 11,2 volt "over" op de kentekenverlichting.
De rest was verlies...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: verlichting knippert

Bericht door myalexx » vr 12 jul 2019 09:28

Wij hebben volgens mij 11,6v ofzo.
Maar het gaat me meer om het feit dat je de rest van de verlichting ( kenteken is wit dus valt meer op ) zie je beetje mee dansen.
Maar dat is normaal ?
Moet wel zeggen dat voordat ik de kabelschoenen van de achterlichten vernieuwd had en hier en daar wat oxidatie weg gehaald heb. Het echt disco was haha.
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: verlichting knippert

Bericht door eurotrotter » vr 12 jul 2019 12:41

Bij mijn vorige trekker had ik dit probleem ook.
Ik heb toen vanaf de massa, in de stekkerdoos op de auto,pin 3/31,een extra draad ( van een 20 cm lang)gemaakt van 2,5 mm² daar een oog aan gesoldeerd en vastgemaakt aan een bevestigings bout van de trekhaak en het chassis van de auto.
Daarmee was het probleem over.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: verlichting knippert

Bericht door p_vingerhoets » za 13 jul 2019 09:48

Knipperende of flauw mee brandende verlichting is en blijft een massa probleem.

Je zult alle stekkers en verbindingen moeten reinigen of vernieuwen vanaf de verlichting tot aan de trekhaak ook het verdeelpunt onder/in de caravan mee nemen. Je zou daar alle massapunten met elkaar kunnen verbinden zodat je alle massa pennin in de stekker gebruikt voor verlichting en koelkast

In de auto komen deze draden immers ook bij elkaar op de carrosserie
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: verlichting knippert

Bericht door myalexx » za 13 jul 2019 10:16

Had als test al extra massa gemaakt maar het bleef knipperen.. ik zag ook dat spanning 0,2v instorten of je dit ook krijgt met een mindere massa zou kunnen hoor.
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: verlichting knippert

Bericht door Chris » za 13 jul 2019 14:17

RE.gif
Je zal er niet aan ontkomen denk ik.
Als je zelf al geprobeerd hebt met een bypass massa, en het effect blijft.. dan is het toch echt spanningsverlies.
Kabeltjes zijn ook best dun naar de div. rijverlichting lampen, 0,75 mm2 is dat meestal, soms wat dikker.

Je ziet de kentekenverlichting "Dansen" zeg je, 0,2 volt variatie... dat is in mijn optiek flauw reageren op andere verlichting..
Da's niet gek hoor....producteigenschap gewoon.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

emilio
Berichten: 100
Lid geworden op: za 28 mar 2015 10:25

Re: verlichting knippert

Bericht door emilio » zo 14 jul 2019 11:06

misschien is de massadraad van de trekhaak wel het probleem ,alles van de caravan moet daar toch doorheen, tot aan de accu moet je geen verlies hebben !,anders geoxydeerde verbindingen of te dunne massadraad .
je hebt tenslotte 6 voedingen en 1 massa retour bij een 7 pool
scratch.gif

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: verlichting knippert

Bericht door WillyL » zo 14 jul 2019 14:30

Massa(draad) controleren op alle delen van het getrek, auto, caravan en vooral de stekker ertussen.
Heb je al eens geprobeerd tijdelijk als proef een vrij dikke draad te verbinden aan de min van de batterij en de massa aan de caravan (thuis, bij stilstand natuurlijk). Indien dan de lampjes normaal blijven branden is het zeker de massa...
Soms zie je dat trouwens ook bij oudere wagens zonder caravan erachter. De rem- of standlichten durven daar ook minder fel branden wanner de knipperlichten werken.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: verlichting knippert

Bericht door p_vingerhoets » zo 14 jul 2019 20:39

Eigenlijk is de beste massa test alle lampen aan doen tegelijkertijd
Dus rijverlichting remlichten mistlamp achteruit, en knipperlicht dan mag er eigenlijk niets meeknipperen met de knipperlichten als het geheel ietsje flauwer gaat branden zul je daar mee moeten leren leven of led verlichting gaan monteren
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: verlichting knippert

Bericht door myalexx » za 27 jul 2019 11:59

Met een 2mm2 draad van + accu naar caravan gaat alles ietsje feller branden maar knipperen blijft
Met massa een soort gelijk iets.

Wat het meeste effect heeft gehad was de
geoxideerde stekkers in de lichten vervangen en de lampvoetjes oxidatie vrij maken incl schoonmaken met contact spray.
ik vermoed idd ook te dunne draden van caravan en auto bij elkaar wat het effect versterkt.
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”