Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door deusjevo » wo 26 jun 2019 23:57

Micky schreef:
wo 26 jun 2019 23:46
RE.gif dat "aanhalen" was een opmerking van mijzelf, ik vind het dus niet slim om alleen te blazen, echter beneden en boven ventilatoren zorgen dat er geen overdruk ontstaat achter de koelkast knipoog.gif
Overdruk is toch juist goed zou je denken?
Als je er meer lucht in stopt dan eruit gaat gaat die lucht graag naar buiten en omdat het warme lucht is zal die opstuwen naar het bovenste rooster.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Micky » wo 26 jun 2019 23:59

RE.gif RE.gif

Jaja, ik heb de pasta klaar liggen, maar we hadden een feestje, dus ik had een Ah zak met ijsklonten in de vriezer gelegd, de rest ligt er al 6 weken in, ijs en ijs koud is de koelkast sindsdien, je ziet de foto hierboven en dan is de voortent gesloten en 40 graden, roosters komen uit in de voortent, warmer dan 6 graden is het niet meer geweest en dat met onze koelkast die vorig jaar bij deze temperaturen max 12 graden haalde...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Micky » do 27 jun 2019 00:00

deusjevo schreef:
wo 26 jun 2019 23:57
Micky schreef:
wo 26 jun 2019 23:46
RE.gif dat "aanhalen" was een opmerking van mijzelf, ik vind het dus niet slim om alleen te blazen, echter beneden en boven ventilatoren zorgen dat er geen overdruk ontstaat achter de koelkast knipoog.gif
Overdruk is toch juist goed zou je denken?
Als je er meer lucht in stopt dan eruit gaat gaat die lucht graag naar buiten en omdat het warme lucht is zal die opstuwen naar het bovenste rooster.
Nee, kijk naar je eend, die heeft de ventilator ook zuigend en niet blazend voor je radiator, hahaha, ik weet beetje simpel voorbeeld, maar toch
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door deusjevo » do 27 jun 2019 00:00

RE.gif RE.gif
Da’s een knappe prestatie, die zak met ijs is dan net het duwtje in de rug dat de koelkast nodig heeft?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door deusjevo » do 27 jun 2019 00:01

Micky schreef:
do 27 jun 2019 00:00
deusjevo schreef:
wo 26 jun 2019 23:57
Micky schreef:
wo 26 jun 2019 23:46
RE.gif dat "aanhalen" was een opmerking van mijzelf, ik vind het dus niet slim om alleen te blazen, echter beneden en boven ventilatoren zorgen dat er geen overdruk ontstaat achter de koelkast knipoog.gif
Overdruk is toch juist goed zou je denken?
Als je er meer lucht in stopt dan eruit gaat gaat die lucht graag naar buiten en omdat het warme lucht is zal die opstuwen naar het bovenste rooster.
Nee, kijk naar je eend, die heeft de ventilator ook zuigend en niet blazend voor je radiator, hahaha, ik weet beetje simpel voorbeeld, maar toch
Radiator in een eend? :lol:
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Micky » do 27 jun 2019 00:02

RE.gif

Ik denk het, wij gebruiken de vriezer niet, maar ik ga sowieso de pasta vernieuwen, maar vanaf nu ligt er ijs in de vriezer, we hebben in de 10 jaar nog nooit deze temperaturen gehaald mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Micky » do 27 jun 2019 00:03

deusjevo schreef:
do 27 jun 2019 00:01
Micky schreef:
do 27 jun 2019 00:00
deusjevo schreef:
wo 26 jun 2019 23:57


Overdruk is toch juist goed zou je denken?
Als je er meer lucht in stopt dan eruit gaat gaat die lucht graag naar buiten en omdat het warme lucht is zal die opstuwen naar het bovenste rooster.
Nee, kijk naar je eend, die heeft de ventilator ook zuigend en niet blazend voor je radiator, hahaha, ik weet beetje simpel voorbeeld, maar toch
Radiator in een eend? :lol:
goed ik bedoelde natuurlijk de watergekoelde CX awhoea.gif of liever nog de Ds, maar die is nog te koop voor je trouwens mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

workel

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door workel » do 27 jun 2019 21:27

Ff paar dagen met junior op de camping. Caravan staat met de koelkast kant de hele dag in de zon. Ventilatoren aan onderin en koelkast koelt als een dollle. Zelf ijsafzetting aan binnenzijde van koelelement, bier en wijn heerlijk koud.
Hopelijk de komende zomer ook veel plezier van de ventilatoren.
Ben blij met deze aanpassing.

Demegens
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 28 jul 2017 19:57

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Demegens » vr 28 jun 2019 00:03

Demegens schreef:Hoi,

heeft er iemand een schakelachematje van de W1209 in combinatie met een 3 standenschakelaar. Dus alles helemaal uit, continu aan en gestuurd door W1209.

Wie wil er een foto plaatsen van de plekken waarop jullie de w1209 hebben ingebouwd? Dit lijkt me een cruciaal punt i.v.m het lichtgeven van LED ‘s van de W1209 zodat je er als het donker is geen last van hebt en de gehele caravan ‘verlicht’.

alvast bedankt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dethleffertje
Berichten: 75
Lid geworden op: di 30 jun 2009 01:01
Locatie: Roosendaal

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Dethleffertje » di 9 jul 2019 20:48

Ik heb een t@b 320, zo'n klein caravannetje dus. Ben er voor het eerst twee weken in Nederland mee wezen kamperen. Heb de stand van de koelkastknop op "half zes" gezet, zoals de gebruiksaanwijzing vermeldt. Het was best warm buiten.Zo'n 25 graden. De T@b heeft geen rooster voor afvoer van de warme lucht van de koelkast, met het gevolg, dat de tweepits kookplaat, die zich boven de koelkast bevindt, gloeiend heet wordt. Ook de glazen afdekplaat van het kookplaatje wordt warm.Koelkast koelde dus voor geen meter. Zelfs in het vriesvakje gebeurde er niets.
Ik vind dit wel slecht en er is bij de constructie van dit Cult caravannetje niet nagedacht over de warmte afvoer van het koelkastje.Ik heb het vermoeden, dat dit de levensduur van het koelkastje niet bevordert.
Zijn er meer T@b 320 eigenaren, die dit probleem herkennen en wat hebben zij er aan gedaan? Dit heb ik met de vorige drie caravans nog nooit meegemaakt.
Ik heb een mail gestuurd naar Tabbert/Knaus in Duitsland, maar heb nog geen bericht terug ontvangen.
Suzuki Vitara, automaat, bouwjaar 2017 met T@b 320 Metropolis,bouwjaar 2018,het Cult caravannetje. caravan.gif thumbup.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Chris » di 9 jul 2019 21:01

RE.gif
Ik zou mijn dealer als eerste aanspreken met zoiets..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Dethleffertje
Berichten: 75
Lid geworden op: di 30 jun 2009 01:01
Locatie: Roosendaal

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Dethleffertje » wo 10 jul 2019 19:29

Bedankt voor de reactie.Ga ik zeker doen, maar ik was benieuwd of er nog meer mensen met een T@bje dit probleem hebben en wat er aan is gedaan.
Suzuki Vitara, automaat, bouwjaar 2017 met T@b 320 Metropolis,bouwjaar 2018,het Cult caravannetje. caravan.gif thumbup.gif

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door HenkR » do 11 jul 2019 01:03

RE.gif
Als ik naar foto's kijk van verschillende bouwjaren zie ik overal aan de zijkant een rooster (achter de deur als die openstaat) Bv hier een link naar een nieuwe https://www.recreama.nl/aanbod/tb-320-nieuw-2019/.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door deusjevo » do 11 jul 2019 08:05

Dethleffertje schreef:
wo 10 jul 2019 19:29
Bedankt voor de reactie.Ga ik zeker doen, maar ik was benieuwd of er nog meer mensen met een T@bje dit probleem hebben en wat er aan is gedaan.

Ik kan mij niet voorstellen dat een dealer een koelkast zonder rooster inbouwt, is de T@B nieuw gekocht en hoe oud?
.
Ik heb ervaring ket 2 t@Bs.
De bronskleurige had geen koelkast en dus geen rooster en de zilverkleurige had wel een koelkast en een rooster.
Van de zilverkleurige werd de kookplaat wel warm maar niet gloeiend heet.
De koelkast in de zilverkleurige werkte trouwens prima bij 30oC.

Ik kan mij niet voorstellen dat een dealer een koelkast zonder rooster inbouwt, is de T@B nieuw gekocht en hoe oud?

.
21CE3D26-3182-4091-B420-12CCC84A8B5C.png
21CE3D26-3182-4091-B420-12CCC84A8B5C.png (631.13 KiB) 2209 keer bekeken
.
95C8C5BD-E26E-42E2-8957-A3EEC2E4879A.png
95C8C5BD-E26E-42E2-8957-A3EEC2E4879A.png (394.09 KiB) 2209 keer bekeken
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Dethleffertje
Berichten: 75
Lid geworden op: di 30 jun 2009 01:01
Locatie: Roosendaal

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Dethleffertje » do 11 jul 2019 23:24

T@bje 320 Metropolis is in augustus 2018 nieuw gekocht.Staat nu bij de dealer waar men de koelkast gaat testen.Heeft maar één rooster aan de zijkant.
Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen.
Suzuki Vitara, automaat, bouwjaar 2017 met T@b 320 Metropolis,bouwjaar 2018,het Cult caravannetje. caravan.gif thumbup.gif

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door deusjevo » vr 12 jul 2019 00:13

De zilverkleurige T@B 320 is uit 2015 en heeft ook alleen maar boven een rooster zie ik nu, geen rooster voor de aanvoer en toch werkte hij als een tierelier.

Bedenk mij nu dat het aanvoerrooster wellicht in de bodem heeft gezeten?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door karelV » vr 12 jul 2019 00:24

RE.gif

Dat zou idd wel eens kunnen ja.....in de bodem.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Dethleffertje
Berichten: 75
Lid geworden op: di 30 jun 2009 01:01
Locatie: Roosendaal

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Dethleffertje » vr 12 jul 2019 10:52

De monteur wees mij erop, dat het gaas achter het kunststof rooster, opgerold zat en dat is niet de bedoeling.Verder gaat men de koelkast een week testen.Jammer als het nu wat minder warm wordt.
's Nachts als de buitentemperatuur lager was, koelde hij nl.wel.
Suzuki Vitara, automaat, bouwjaar 2017 met T@b 320 Metropolis,bouwjaar 2018,het Cult caravannetje. caravan.gif thumbup.gif

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Paul » di 16 jul 2019 21:57

Vanavond even de klikson vervangen voor een temperatuur controllertje met ntc.
Klikson met 6 ventilatoren werd bij mij te koud na een hoop testen waardoor de koelkast minder goed koelde.
Nu heb ik de ntc helemaal links op de condensor gezet in plaats van in het midden en aan bij 55 en uit bij 50.
Over een paar weken op vakantie maar eens verder testen naar de ideale temperatuur.
Ik denk dat ik trouwens de luchttemperatuur ga meten in plaats van de condensor temperatuur, neem ik ook even mee in de test.

Als ik meer tijd heb de kroonsteentjes nog even vervangen maar dat komt wel als ik zeker weet dat dit werkt.
Als dit namelijk niet werkt heb ik een wat rigoureuzere oplossing, nieuwe compressor koelkast erin :)Afbeelding
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

rsjab
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 11 feb 2018 21:45

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door rsjab » za 20 jul 2019 21:42

Ik heb met hulp van Chris (waarvoor dank Chris) , 2 ventilatoren geplaatst. Koelkast doet het stukken beter en de drankjes, vleeswaren etc zijn weer lekker koel.
Kan het dus aanraden.

Groet,

Ronald

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door graaf » zo 21 jul 2019 03:27

Demegens schreef:
vr 28 jun 2019 00:03
Demegens schreef:Hoi,

heeft er iemand een schakelachematje van de W1209 in combinatie met een 3 standenschakelaar. Dus alles helemaal uit, continu aan en gestuurd door W1209.

Wie wil er een foto plaatsen van de plekken waarop jullie de w1209 hebben ingebouwd? Dit lijkt me een cruciaal punt i.v.m het lichtgeven van LED ‘s van de W1209 zodat je er als het donker is geen last van hebt en de gehele caravan ‘verlicht’.
alvast bedankt.
Bedoelde je dit schema?


Toelichting: Het linker gedeelte zit ingebouwd in de zijkant van de kledingkast. Het middelste gedeelte is een 5-aderige kabel die van de kledingkast onder de caravan door (in mantelbuis!) naar het aanrechtblok loopt. Het rechter gedeelte bevindt zich achter de koelkast. Ik heb dit schemaatje gemaakt geheel conform de kleuren van de aders om die niet te verwisselen.
IMG_9543.JPG
schakelaar met led indicatie naast Forem-mascotte
De w 1209 komt dan in plaats van de clixon veronderstel ik
Bijlagen
Schema.JPG
Schema 3-standen schakelaar ventilatoren
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door WillyL » zo 21 jul 2019 10:02

Klikson met 6 ventilatoren werd bij mij te koud
Soms kan je wel overdrijven... ZES ventilatoren. Opgelet, nog een beetje en je caravan wordt omvergetrokken...

Een of twee ventilatoren zijn echt voldoende, het is enkel bedoeld om de natuurlijke convectie een extra zetje te geven. De koeling mag niet overdreven worden bij een absobtiekoelkast, dit in tegenstelling met de gewonen koelkast met een pomp.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Jan Br » zo 21 jul 2019 10:49

Ik heb nu een flink aantal maanden ervaring met geforceerde koeling achter de koelkast en de door mij ingebouwde set heeft twee mogelijkheden, besturing via een clixon en handmatig (harder en zachter) in de praktijk voldoet de handmatige stand veel en veel beter dan de clixonstand. Handmatig op de laagste stand blijkt in de praktijk tot op heden meer dan voldoende. Ook bij temperaturen van omstreeks de 40 graden. (Bij deze buitentemperaturen staat de airco wel aan, dus dat zal wel enige invloed hebben.)
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Demegens
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 28 jul 2017 19:57

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Demegens » di 23 jul 2019 14:07

Hoi,

Heb nu twee ventilatoren via een schakelaar ingebouwd in bovenste opening. Als deze aanstaan en het rooster zit erin voel ik de warmte mooi uitstromen. Nu de vraag. Wat zou de temp. IN de koelkast ongeveer moeten zijn als je in 30-35 gr staat en de ventilatoren constant draaien?

Dan begrijp ik dat de temp. instelknop niet op max. moet. Maar waar dan op? 1/2 op 1/3 ? Wat zou de meest efficiënte keuze bij deze buitentemp. van 30 gr. zijn? Het gaat trouwens om een Domestic koelkast in een Fendt caravan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door WillyL » wo 24 jul 2019 09:36

RE.gif die knop is een termostaat. Dus hoe koeler je het wilt hebben, hoe hoger de stand moet zijn. Dat is toch zo bij een conventionele koelkast en laat koelen tot de gewenst temperatuur.
MAAR, we hebben het hier over een absorbtiekoelkast. Die werkt door eerst warmte op te wekken, vloeistof te verdampen en condenseren. Tijdens deze processen wordt warmte onttrokken aan het koelelement. Deze koelt dus de koelkast.
Hier ligt het probleem, dat proces is een simpel maar vrij wankel evenwicht, te veel warmte en het werkt niet zo efficiënt meer.
Dus tijdig de koeling laten stoppen. Zonder goede ventilatie achter de koelkast is dat best op stand 1/2 a 3/4 van het maximum.
Bij goede ventilatie mag het hoger... Vandaar dat extra hulpventilatortje(s), gewoon om de hitte achter de koelkast tijdig kwijt te geraken en het koelproces aan de waggel te houden.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”