verzekering tweedehands caravan

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Vadervan3
Berichten: 1050
Lid geworden op: za 3 dec 2016 10:39

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door Vadervan3 » wo 26 jun 2019 09:22

RE.gif
Het is ook niet dat ik het risico niet kan lopen, ik zou ook wel een vervangend caravan kunnen aanschaffen ( wellicht als de bouw wat duurder word dat dat lastig word) maar een jaarpremie van 200-250 euro op de caravan van 6k vind ik niet heel buitensporig.

Gebruikersavatar
Patman
Berichten: 1141
Lid geworden op: di 10 aug 2010 22:20

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door Patman » wo 26 jun 2019 13:34

Hier bewust niet verzekerd. Na aanschaf hebben we em wel verzekerd, 3 jaar, omdat daar het aankoopbedrag bij in zat. Daarna ging de premie fors omhoog, toen uit de verzekering gehaald. Ik weet dat alle schade voor mezelf is, dat is dan pech hebben. Gelukkig al bijna 10 jaar niks gebeurd.

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door Michel1975 » wo 26 jun 2019 16:49

De kunst van verzekeren is alleen de zaken verzekeren die je zelf niet kan dragen.
Daarnaast kun je voor je zelf de afweging maken of de premie in verhouding staat tot de verzekerde waarde als je niet van risico's houdt.

Ik verbaas me iedere dag weer over klanten die voor €9 per maand hun mobiel verzekeren maar een overlijdensrisicoverzekering van €10 per maand te veel vinden. Iets met het verkeerd stellen van prioriteiten. weenie.gif
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door dieseltijger » wo 26 jun 2019 17:09

...of WIL dragen.

We proberen naarstig de vraag te beantwoorden wat TS zou *willen*. Diverse invalshoeken zijn de revue gepasseerd, nu nog de vraag aan TS: "Wat WIL je nu?"
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door Michel1975 » wo 26 jun 2019 17:24

RE.gif
Lees de tweede zin nog eens. knipoog.gif
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door dieseltijger » wo 26 jun 2019 17:41

Euh....heb het gelezen - ik snap de tegenstrijdigheid van mijn tweede zin, hahaha. :oops:
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door Michel1975 » do 27 jun 2019 00:38

mrgreen.gif
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door myalexx » do 27 jun 2019 08:06

Ik heb een verzekering afgesloten welke 5 jaar lang de aanschaf waarde dekt ( ipv dag waarde )
Caravan is overigens 2e hands, dit kan je vermoedelijk alleen afsluiten net na aankoop. Ik vond het wel een mooie deal :)
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door dieseltijger » do 27 jun 2019 08:43

Wellicht is het handig om de naam van de aanbieder te vermelden?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door Morgoth » do 27 jun 2019 11:07

Ik volg de discussie met belangstelling.

Mijn caravan heb ik nu bijna een jaar en is 31 jaar oud. Bewust een oude caravan want ik hou nou eenmaal van oude dingen met meer karakter.
De Hobby is technisch in nieuwstaat en optisch vrijwel in nieuwstaat, want ik hou wel van oude spullen maar niet van oude troep.

Hij is voorzien van nieuwe remmen, nieuwe banden, nieuwe oploopremdemper, nieuwe antislingercups en nieuwe gasveer. Daarbij is hij voorzien van twee splinternieuwe dure fietsenrekken en heeft hij een nieuwe, 700 euro kostende luifel. Er is een nieuw vast bed in gemaakt met een nieuwe dure matras en de badruimte is omgebouwd met een nieuw toilet. Verder zijn de gas en waterleidingen vernieuwd. Dan heb ik het nog niet eens over al die kleine dingen als een nieuw neuswiel, nieuwe wieldoppen en tig andere kleine zaken.
Ik vraag me af wat een verzekering zou zeggen. Ik denk: "hier heb je duizend euro en je moet verder niet meer zeuren". Maar de investering die ik heb gedaan is een veelvoud daarvan. Hoe zou een verzekeraar daar mee omgaan? Ik denk dat ik hem dan zou moeten laten taxeren.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Vadervan3
Berichten: 1050
Lid geworden op: za 3 dec 2016 10:39

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door Vadervan3 » do 27 jun 2019 12:04

RE.gif
Wij hebben het 1 keer helaas meegemaakt een jaar of 14 terug, dus in hoeverre het nog relevant is weet ik niet.
Destijds een ongeluk gehad waarbij de caravan op zijn zijkant is komen te vallen en daar was niks meer van over.

Uiteindelijk is er een verzekeringsagent langsgeweest, die kwam met een bedrag van ik meen € 1500. Mijn ouders hebben destijds tijdens dat gesprek de computer er bij gepakt en laten zien wat het koste om dezelfde caravan weer te kopen via marktplaats/dealers etc. Daaruit bleek dat de werkelijke waarde rond de € 3.500 lag. Uiteindelijk
Is dat ook het bedrag wat uitgekeerd is.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door dieseltijger » do 27 jun 2019 12:52

@morgoth: Ik vrees dat je kansloos bent - al is het maar vanwege de definitie van dagwaarde die de verzekeraar zal hanteren. In jouw situatie zou ik geen casco verzekering afsluiten: de eventuele uitkering zal tegenvallen en niet in verhouding staan tot de premie.

Het is trouwens wel een interessante casus: bij een inboedelverzekering kreeg een wat ouder echtpaar na een brand nagenoeg nihil uitgekeerd, want de basis was (meen ik) "waarde" . Je voelt 'm al: "hebt u geen bonnetjes? tsja..." en "U hebt de meubels al 20 jaar, dus". Ik meen dat er na behoorlijk sjorren en trekken met pijn en moeite de vervangingswaarde (whatever that may be) werd uitgekeerd, zodat er vervangende, nieuwe (!) meubels konden worden aangeschaft.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door Wally » do 27 jun 2019 12:57

Morgoth schreef:
do 27 jun 2019 11:07
Ik volg de discussie met belangstelling.

Mijn caravan heb ik nu bijna een jaar en is 31 jaar oud. Bewust een oude caravan want ik hou nou eenmaal van oude dingen met meer karakter.
De Hobby is technisch in nieuwstaat en optisch vrijwel in nieuwstaat, want ik hou wel van oude spullen maar niet van oude troep.

Hij is voorzien van nieuwe remmen, nieuwe banden, nieuwe oploopremdemper, nieuwe antislingercups en nieuwe gasveer. Daarbij is hij voorzien van twee splinternieuwe dure fietsenrekken en heeft hij een nieuwe, 700 euro kostende luifel. Er is een nieuw vast bed in gemaakt met een nieuwe dure matras en de badruimte is omgebouwd met een nieuw toilet. Verder zijn de gas en waterleidingen vernieuwd. Dan heb ik het nog niet eens over al die kleine dingen als een nieuw neuswiel, nieuwe wieldoppen en tig andere kleine zaken.
Ik vraag me af wat een verzekering zou zeggen. Ik denk: "hier heb je duizend euro en je moet verder niet meer zeuren". Maar de investering die ik heb gedaan is een veelvoud daarvan. Hoe zou een verzekeraar daar mee omgaan? Ik denk dat ik hem dan zou moeten laten taxeren.
Als je de rekeningen van al die aanpassingen nog in je bezit zijn zal dat in je voordeel kunnen werken.

Meestal in de vorm van: dagwaarde plus wat extra.

Frans

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door Michel1975 » do 27 jun 2019 13:13

dieseltijger schreef:
do 27 jun 2019 12:52
@morgoth: Ik vrees dat je kansloos bent - al is het maar vanwege de definitie van dagwaarde die de verzekeraar zal hanteren. In jouw situatie zou ik geen casco verzekering afsluiten: de eventuele uitkering zal tegenvallen en niet in verhouding staan tot de premie.

Het is trouwens wel een interessante casus: bij een inboedelverzekering kreeg een wat ouder echtpaar na een brand nagenoeg nihil uitgekeerd, want de basis was (meen ik) "waarde" . Je voelt 'm al: "hebt u geen bonnetjes? tsja..." en "U hebt de meubels al 20 jaar, dus". Ik meen dat er na behoorlijk sjorren en trekken met pijn en moeite de vervangingswaarde (whatever that may be) werd uitgekeerd, zodat er vervangende, nieuwe (!) meubels konden worden aangeschaft.
Ten aanzien van het voorbeeld dat jij aangeeft is er meer wat speelt. Bij een totaalbrand zullen ook alle bonnetjes verloren zijn gegaan. Een inboedelverzekering zal in bijna alle gevallen uitgaan van nieuwwaarde. Helaas hoor je alleen maar het verhaal van de kant van de klant.
Het enige waar een verzekeraar in zo'n geval zich op kan beroepen is het risico op onderverzekering. Dit is bij de meeste verzekeraars getackled door eens in de 5 jaar een inboedelwaardemeter in te laten vullen door de klant of door met vaste hoge bedragen te werken. Maar er zijn ook mensen die jaren niets maar aan hun inboedelverzekering hebben gedaan en momenteel zwaar onderverzekerd zijn. Dan loop je het risico bij een schade niet alles vergoed te krijgen.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door dieseltijger » do 27 jun 2019 15:44

Ok! dat is prachtig nieuws. de wereld is minder zwartgallig dan gedacht!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door deusjevo » do 27 jun 2019 15:47

Morgoth schreef:
do 27 jun 2019 11:07
Ik volg de discussie met belangstelling.

Mijn caravan heb ik nu bijna een jaar en is 31 jaar oud. Bewust een oude caravan want ik hou nou eenmaal van oude dingen met meer karakter.
De Hobby is technisch in nieuwstaat en optisch vrijwel in nieuwstaat, want ik hou wel van oude spullen maar niet van oude troep.

Hij is voorzien van nieuwe remmen, nieuwe banden, nieuwe oploopremdemper, nieuwe antislingercups en nieuwe gasveer. Daarbij is hij voorzien van twee splinternieuwe dure fietsenrekken en heeft hij een nieuwe, 700 euro kostende luifel. Er is een nieuw vast bed in gemaakt met een nieuwe dure matras en de badruimte is omgebouwd met een nieuw toilet. Verder zijn de gas en waterleidingen vernieuwd. Dan heb ik het nog niet eens over al die kleine dingen als een nieuw neuswiel, nieuwe wieldoppen en tig andere kleine zaken.
Ik vraag me af wat een verzekering zou zeggen. Ik denk: "hier heb je duizend euro en je moet verder niet meer zeuren". Maar de investering die ik heb gedaan is een veelvoud daarvan. Hoe zou een verzekeraar daar mee omgaan? Ik denk dat ik hem dan zou moeten laten taxeren.
Laten taxeren door een erkend taxateur en dan een verzekering afsluiten.
Gebeurd bij oldtimers ook zo.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door Gemineye » do 27 jun 2019 17:23

dieseltijger schreef:...of WIL dragen.

We proberen naarstig de vraag te beantwoorden wat TS zou *willen*. Diverse invalshoeken zijn de revue gepasseerd, nu nog de vraag aan TS: "Wat WIL je nu?"

Ik was vooral benieuwd naar wat anderen doen. Ben er zelf nog niet uit! Ik hoopte eigenlijk een verzekering te vinden die qua risico een acceptabele premie rekent. Voor mij gevoel is een premie van 15-20 euro per maand meer dan wat ik wil betalen voor een relatief beperkt risico. Als het goedkoper zou zijn, lag die overweging voor mij weer wat anders.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Harkos
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 23 jun 2019 18:51

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door Harkos » do 27 jun 2019 18:01

Het probleem blijft de vraag, kan en wil je bepaalde risico's zelf dragen. Caravan nu ongeveer 40 jaar. Hebben onze 6e caravan, allemaal nieuw of jong, dus hoge dagwaarde. Financieel kan ik dat ding zo vervangen. Wel verzekerd, want ik moet ongeveer 5 jaar sparen voor een nieuwe als ik nu vervang en geen dagwaarde zou hebben. Risico's aansprakelijkheid moeten zonder meer gedekt. Dan lijkt het een simpel rekensommetje. Heb 2x hagelschade gehad, €6000. Paar dakluiken,€700. 2x plaatschade zijwand, €800. Kan nu in Frankrijk even de premie niet nakijken, maar die staat niet in verhouding met de schades, dacht ongeveer €600. Dus al 13 jaar premie terug ontvangen. Blijft een lastige afweging, maar verzeker ik niet, vind ik het risico te groot. Bij een reële dagwaarde van rond de €5000, zou ik niet meer verzekeren, maar ja dat kan je voor niemand zeggen. Kocht 3 jaar geleden voor een zoon een gebruikte Fendt voor €6000. Die heb ik laten verzekeren, hetgeen €147 koste, omdat hij er mee achter een Belgische auto reed, en de caravan op mijn naam stond, het risico was niet gedekt op zijn autopolis. Wanneer je lid bent van de Acsi of en een Anwb keycard hebt ben je in elk geval verzekerd voor schade veroorzaakt door je afgekoppeld caravan op de camping. Uiteindelijk blijft het altijd je eigen afweging, of je iets kan betalen. Ik verzeker niets, wat ik zo kan betalen, als ik er geen schade mee aan anderen berokken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door Knaus440 » do 27 jun 2019 18:53

Inderdaad, laten taxeren!
Bij onze oude daf ook gedaan en ipv oud ijzer waarde getaxeerd, na opknappen, op 7500 euro. Welliswaar een auto, maar (oude)campers kun je ook laten taxeren.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door jessedew » vr 12 jul 2019 10:04

Hallo allen.

Zie dat dit topic al gestart is dus zal hier ook even reageren.

Ik had mijn caravan (Hobby 400BK uit 1998, twv ongeveer 4000 euro) aangemeld bij mijn verzekering.

Kreeg ik bericht dat ze geen caravans ouder dan 15 jaar verzekeren.

Nu ben ik op zoek naar verzekeringen die dat wel doen. Bij welke verzekeraar kan ik eventueel terecht? (ANWB is bekend) Welke goedkope aanbieders zijn er?

Ik wil hem in principe wel verzekeren, immers ondanks dat ik het wel kan hebben financieel gezien een 100% totall loss, zit ik daar toch niet op te wachten.

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door Taan » vr 12 jul 2019 11:23

Vervangingswaarde volgens Univé

Het bedrag waar u een vergelijkbare caravan, accessoire of artikel voor kunt kopen.
Wij letten op:
• het merk;
• het model;
• de uitvoering;
• de leeftijd meteen voor de schade;
• de staat meteen voor de schade;
• de belasting die u moet betalen bij aankoop.

Ik schat de waarde van mijn caravan op 8000. Daar zullen zij misschien 1000 onder zitten, maar toch vind ik die 7000 fijn bij total loss. Daarnaast betalen ze reparaties bij niet total loss. Ik betaal 250 per jaar en ik hoop van harte dat ik dat voor niets betaal.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door eurotrotter » vr 12 jul 2019 12:18

Harkos schreef:
do 27 jun 2019 18:01
Wanneer je lid bent van de Acsi of en een Anwb keycard hebt ben je in elk geval verzekerd voor schade veroorzaakt door je afgekoppeld caravan op de camping.
Dat is ook maar betrekkelijk(weet ik uit eigen ervaring)
Op deze verzekeringen kun je alleen een beroep doen als geen enkele andere verzekering de schade accepteert.

Als je ,afgekoppeld,een schade veroorzaakt kun je t beste aangekoppeld zijn(als je begrijpt wat ik bedoel mrgreen.gif )
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door DanielW » vr 12 jul 2019 13:39

RE.gif RE.gif RE.gif

Jesse, onze 2002 Knaus is verzekerd bij Aveco, die namen deze zonder morren aan. Ik verzeker altijd allrisk met hoge dekking, betaal tegen verzekerde waarde 10K (dus tent, nu mover en later airco meeverzekerd!) rond de 30 euro per maand.
2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door Jeffr » vr 12 jul 2019 13:44

Wij twijfelen of we moeten verlengen bj 97 ANWB verzekeringen €180 scratch.gif
thumbup.gif
Geen Caravan.

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door jessedew » vr 12 jul 2019 14:59

DanielW schreef:
vr 12 jul 2019 13:39
RE.gif RE.gif RE.gif

Jesse, onze 2002 Knaus is verzekerd bij Aveco, die namen deze zonder morren aan. Ik verzeker altijd allrisk met hoge dekking, betaal tegen verzekerde waarde 10K (dus tent, nu mover en later airco meeverzekerd!) rond de 30 euro per maand.
Helaas, vanaf 20 jaar verzekeren ze deze niet meer. Overigens vind ik 30 euro per maand best fors.
Ik heb ook unigarant gechecked, dat is ongeveer 150 euro per jaar, nog te overzien.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”