Koelkast koelt niet meer voldoende

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
schouwb
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 7 dec 2016 15:51

Koelkast koelt niet meer voldoende

Bericht door schouwb » vr 14 jun 2019 11:19

Sinds 3 jaar zijn we eigenaar van onze eerste caravan; eentje uit 1991.
De koelkast (Electrolux RM270) werkte de eerste 2 jaar perfect (op 12V, 230V en gas).
Tijdens onze laatste reis (vorige zomer) koelde de koelkast niet meer goed (op 12V, 230V en gas).
Ik had toen tijdens de trip als noodoplossing geprobeerd een ventilator toe te voegen die de extra warmte van achter de koelkast afvoerde, dit hielp niet veel.

We zijn van plan om binnen enkele maanden nog eens met de caravan weg te gaan en ik had graag de koelkast terug werkende gekregen zoals hij dat 2j geleden deed.

Ik heb afgelopen weekend de koelkast uitgebouwd en omgedraaid voor 24u. Sinds 2 dagen staat ze terug recht en staat ze aan op 230V.
Ik heb nog steeds het gevoel dat ze niet voldoende koelt. Ik steek er binnenkort nog 2 flessen water in en een thermometer om de juiste temperatuur af te lezen.

Wat zijn de volgende stappen die ik nog kan ondernemen?
Ik had gedacht om de warmtegeleidingspasta nog te vervangen (viewtopic.php?f=60&t=38067).

Een nieuwe koelkast is niet direct een optie als ik kijk naar de prijzen (rond de €1000).

Bedankt voor jullie ideeën!

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Koelkast koelt niet meer voldoende

Bericht door iemand » vr 14 jun 2019 11:25

Je klachten en leeftijd v/d koelkast passen exact bij de pasta-oplossing. thumbup.gif
Gelijk doen. Het kan zeker geen kwaad.

Tip... Maak wat foto's tijdens het demonteren.
Altijd handig, want dan leg je vast hoe het in elkaar zat.

De ventilator ook weer installeren. Deze hoeft niet snel te draaien en lawaai te maken.
De functie is de conventionele warmtestroom een extra zetje geven, zodat de warmte naar buiten wordt afgevoerd. Dan kun je de koelkast zo koud instellen als je zelf wil, zonder dat je last hebt van opwarming door 'stilstaande' warme lucht.

Suc6 zwaaien.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Koelkast koelt niet meer voldoende

Bericht door dieseltijger » vr 14 jun 2019 14:04

Mag ik even eigenwijs zijn? Benader het probleem "top down", en spring niet naar conclusies zonder waarnemingen of metingen.Gelet op de kostprijs zou het meer dan de moeite waard zijn om de kast uit te bouwen en via de dealer bij Dometic een diagnose te laten stellen toch? (ik weet niet of een koelkast door de toegangsdeur past - maar dat terzijde). We klooien hier wat af met ventilators, pasta's en weet ik veel wat zonder dat we de oorzaak hebben vastgesteld.

Het zou ook heel goed kunnen zijn dat er een temperatuursensor kaduuk is, of dat de electronische besturing gaar is. Nogmaals, ik heb er geen snars verstand van zoals je ziet - wat ik zou doen als ik de keuze maak om niet naar een dealer te gaan is:

1. kijken (zijn de koelvinnen schoon, zit de luchtgeleidingsplaat nog op haar plaats); zo ja:
2. Dan spelen er mogelijk andere oorzaken, die onafhankelijk van de warmtebron zijn. Dat kunnen zijn (blijkbaar) warmtepasta die losgekomen is, koelmedium wat verdwenen is, temperatuursensor, regelelectronica, de temperatuur regel knop. Welnu: de volgende stap zou zijn om uit te sluiten dat het koelmedium is weggelekt. Je kan het niveau niet inspecteren (want het betreft H2 gas en vloeibare ammoniak) - maar wellicht kan je sensor, electronica, en regelknoppen bypassen en zo de koeling op vol vermogen laten werken. Als de koelkast dan wel koel wordt is de conclusie dat er geen lekkage is blijkbaar, dan:
3. meet de weerstand van de sensor of vervang deze door een weerstand die een temperatuur van (zeg) 20 graden representeert. Levert dit niets op dan:
4. Meet de weerstand van de temperatuurregelknop onder diverse standen en kijk of dit volgens specs is. Levert dit niets op, dan:
5. Is de kans aanwezig dat de stuurelectronica is gaan hemelen - hier zou ik pas gaan werken met vervanging of leenmodules die je terug kan brengen.

Kijk hier eens: https://www.arprv.com/, maar filter de info - want hier wordt ook alleen maar de "happy flow" van troubleshooten verteld.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

schouwb
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 7 dec 2016 15:51

Re: Koelkast koelt niet meer voldoende

Bericht door schouwb » vr 14 jun 2019 14:58

dieseltijger schreef:
vr 14 jun 2019 14:04
Mag ik even eigenwijs zijn? Benader het probleem "top down", en spring niet naar conclusies zonder waarnemingen of metingen.Gelet op de kostprijs zou het meer dan de moeite waard zijn om de kast uit te bouwen en via de dealer bij Dometic een diagnose te laten stellen toch? (ik weet niet of een koelkast door de toegangsdeur past - maar dat terzijde). We klooien hier wat af met ventilators, pasta's en weet ik veel wat zonder dat we de oorzaak hebben vastgesteld.

Het zou ook heel goed kunnen zijn dat er een temperatuursensor kaduuk is, of dat de electronische besturing gaar is. Nogmaals, ik heb er geen snars verstand van zoals je ziet - wat ik zou doen als ik de keuze maak om niet naar een dealer te gaan is:

1. kijken (zijn de koelvinnen schoon, zit de luchtgeleidingsplaat nog op haar plaats); zo ja:
2. Dan spelen er mogelijk andere oorzaken, die onafhankelijk van de warmtebron zijn. Dat kunnen zijn (blijkbaar) warmtepasta die losgekomen is, koelmedium wat verdwenen is, temperatuursensor, regelelectronica, de temperatuur regel knop. Welnu: de volgende stap zou zijn om uit te sluiten dat het koelmedium is weggelekt. Je kan het niveau niet inspecteren (want het betreft H2 gas en vloeibare ammoniak) - maar wellicht kan je sensor, electronica, en regelknoppen bypassen en zo de koeling op vol vermogen laten werken. Als de koelkast dan wel koel wordt is de conclusie dat er geen lekkage is blijkbaar, dan:
3. meet de weerstand van de sensor of vervang deze door een weerstand die een temperatuur van (zeg) 20 graden representeert. Levert dit niets op dan:
4. Meet de weerstand van de temperatuurregelknop onder diverse standen en kijk of dit volgens specs is. Levert dit niets op, dan:
5. Is de kans aanwezig dat de stuurelectronica is gaan hemelen - hier zou ik pas gaan werken met vervanging of leenmodules die je terug kan brengen.

Kijk hier eens: https://www.arprv.com/, maar filter de info - want hier wordt ook alleen maar de "happy flow" van troubleshooten verteld.
Bedankt voor je (misschien eigenwijze maar wel nuttige) bijdrage :)
De koelkast staat op dit moment in de garage, paste netjes door de caravandeur.
Mijn plan is inderdaad om binnenkort contact op^te nemen met Dometic (toevallig op 10m van waar ik woon) om te horen wat ik best doe.

Alles wat je schrijft van weerstanden van sensoren en regelknoppen uitmeten is misschien net een stap te ver voor mijn technische kennis :)

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Koelkast koelt niet meer voldoende

Bericht door iemand » vr 14 jun 2019 15:03

Een absorptiekoelkast is vrij eenvoudig. Zeker als je koelkast al meer dan 10 jaar oud is.
De werking en basale onderhoud werd op een site mooi uitgelegd.
Deze informatie is niet meer online...

Maar gelukkig had ik er een pdf van gemaakt.
https://avento.weebly.com/uploads/1/8/0 ... elkast.pdf

De "pasta vernieuwen achter de koelvinnen in de koelkast" staat daar niet bij, maar 'past' mi bij de klachtomschrijving; klacht is bij elke vorm van verwarmen; gas, 12 en 230 volt.
Kost je nog geen 10 euro en is binnen een uurtje uitgevoerd, zonder de koelkast te demonteren.
Daarom zou ik daarmee beginnen.

- Tussen de koelvinnen eerst het thermokoppel losnemen.
- Dan alle schroeven eruit
- Met evt gepast tikje of wrikken het koelblok van de pasta losbreken.
- Koelblok schoonmaken en ook de achterwand v/d koelkast; met bv plastic klantenkaart
- Koelblok egaal en niet te dik insmeren met verse koelpasta, met de klantenkaart als spatel.
- Koelblok terug plaatsen. Misschien handig om eerst de schroeven er vast in te steken.
- Dan schroeven gelijk matig steeds vaster draaien, zodat het weer een mooi geheel wordt.

suc6 zwaaien.gif

p.s. koelkastinformatie verzamel ik hier https://avento.weebly.com/koelkast.html
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Koelkast koelt niet meer voldoende

Bericht door Micky » vr 14 jun 2019 18:25

RE.gif

Bedankt voor het document, gelijk opgeslagen




Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

schouwb
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 7 dec 2016 15:51

Re: Koelkast koelt niet meer voldoende

Bericht door schouwb » ma 17 jun 2019 16:19

Zonder er veel van te kennen lijkt me dit geen slecht resultaat na 4u op te staan op 230V.
Of zou er nog meer ijs op moeten staan?
Bijlagen
PSX_20190617_161908.jpg

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Koelkast koelt niet meer voldoende

Bericht door Micky » ma 17 jun 2019 16:22

RE.gif

mooi, voor het eerst dat ik dit zie, nu snap ik ook direct waarom de vriezer vaak wel werkt, die zit eerst in de lijn mrgreen.gif thumbup.gif
Ik moet het klusje nog even doen thumbup.gif

ijsafzetting zie je alleen als er genoeg vocht in de lucht zit
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Koelkast koelt niet meer voldoende

Bericht door dieseltijger » ma 17 jun 2019 17:00

@schouwb: Ik ben even de orientatie kwijt...kan je toelichten waar dit een foto van is? Van achter het koellichaam (met ribbels onder het vriesvak, of...)
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Koelkast koelt niet meer voldoende

Bericht door Micky » ma 17 jun 2019 17:11

RE.gif

vriesvak zit rechts uit het zicht als ik het goed heb (bij ons althans), voor deze buis zit het aluminium koelribblok thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Koelkast koelt niet meer voldoende

Bericht door dieseltijger » ma 17 jun 2019 18:02

Ah... Was het achteraf gezien nodig om de koelpasta weer opnieuw aan te brengen (dus: had de oorspronkelijke applicatie losgelaten?).

Want dan hebben we twee veelvoorkomende oorzaken voor de verzameling "onverklaarbare afname koelcapaciteit":
a) Wegzakkende isolatie van de verhittingsbuis, en:
b) Losrakende koelpasta.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

schouwb
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 7 dec 2016 15:51

Re: Koelkast koelt niet meer voldoende

Bericht door schouwb » ma 17 jun 2019 18:18

dieseltijger schreef:
ma 17 jun 2019 18:02
Ah... Was het achteraf gezien nodig om de koelpasta weer opnieuw aan te brengen (dus: had de oorspronkelijke applicatie losgelaten?).

Want dan hebben we twee veelvoorkomende oorzaken voor de verzameling "onverklaarbare afname koelcapaciteit":
a) Wegzakkende isolatie van de verhittingsbuis, en:
b) Losrakende koelpasta.
Ik moet de pasta nog opnieuw brengen. Ik vond dat het alu koelelement redelijk vlot loste dus ja, ik denk dat de pasta aan vervanging toe was.

De isolatie van de verhittingsbuis moet ik nog nakijken.

schouwb
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 7 dec 2016 15:51

Re: Koelkast koelt niet meer voldoende

Bericht door schouwb » ma 24 jun 2019 13:49

Na aanbrengen van nieuwe warmtegeleidingspasta lijkt het toch nog steeds niet oké.
De koelkast staat nu al enkele dagen op en de temperatuur zakt niet lager dan 12°.
Ik heb de thermostaat ook al gebypassed zodat de koelkast continu koelt op 230V. Ook dat doet de temperatuur niet zakken. Er staan 3 flessen water in van 1.5l zodat er ook iets is om te koelen.

Iemand nog ideeën of suggesties?

Ik ga straks de ventilator terug plaatsen. Wat is de juiste plaats om deze op te hangen?

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Koelkast koelt niet meer voldoende

Bericht door dieseltijger » ma 24 jun 2019 15:23

Ja de volgende suggestie:
Mijn plan is inderdaad om binnenkort contact op^te nemen met Dometic (toevallig op 10m van waar ik woon) om te horen wat ik best doe.
Zo'n koelkast kost nieuw tussen de 700,- en 1000,- dan lijken mij herstelkosten te rechtvaardigen - toch?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

schouwb
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 7 dec 2016 15:51

Re: Koelkast koelt niet meer voldoende

Bericht door schouwb » ma 24 jun 2019 16:16

De winkel in Lembeek waar ze vroeger herstelden doen dit niet meer omdat de technieker op pensioen is. Toch maar eens een andere plaats zoeken waar ze dit nog doen.
Zijn er mensen van de regio Halle (Vlaams Brabant - België) die toevallig mensen kennen?

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Koelkast koelt niet meer voldoende

Bericht door dieseltijger » ma 24 jun 2019 16:20

....en in de praktijk - zo weet ik van mijn zwager met een niet zo koude camper koelkast- kan je de koelkast ofwel inleveren bij dometic via een RMA procedure - doorlooptijd 15 werkdagen- , of bij een premium servicepartner die ook diagnose kan stellen en de reparatie kan uitvoeren, omdat zij getraind zijn, rechtstreeks met dometic een hulplijn hebben, en de technische documentatie hebben.

Hij heeft -via de verkoper van de camper- traject 1 bewandeld, en het ding is gerepareerd. het kan dus. Vraag me niet wat de oorzaak was, want dat kon zwagerlief niet reproduceren.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Jozef0210
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 6 okt 2014 22:45

Re: Koelkast koelt niet meer voldoende

Bericht door Jozef0210 » ma 24 jun 2019 21:18

Zijn verhuisd naar Zaventem. Recht over de NATO. Raketstraat met winkel, alle onderdelen worden besteld in Duitsland.

schouwb
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 7 dec 2016 15:51

Re: Koelkast koelt niet meer voldoende

Bericht door schouwb » di 25 jun 2019 14:13

Jozef0210 schreef:
ma 24 jun 2019 21:18
Zijn verhuisd naar Zaventem. Recht over de NATO. Raketstraat met winkel, alle onderdelen worden besteld in Duitsland.
Net gebeld. Gezien de koelkast al 28j oud is zijn wisselstukken niet meer te verkrijgen en is het niet interessant om deze proberen te laten repareren.
De initiële kost is ook €99 (verplaatsing technieker + eerste 20m werk). Dit is zonder wisselstukken.

Ik ben momenteel aan het overwegen om een absorptiekoelbox (bvb deze: https://www.dewitschijndel.nl/dometic-c ... e-koelbox/) aan te kopen en deze in de plaats te installeren.
We zijn niet van plan om nog 10 jaar met de caravan te reizen.

atmosphere2
Berichten: 143
Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04

Re: Koelkast koelt niet meer voldoende

Bericht door atmosphere2 » di 25 jun 2019 17:04

Wat is het uiteindelijke probleem van de koelkast ?

Ik denk simpelweg een tekort aan ammoniak
Voor een goede werking van de koelkast moet een groot deel van de zwarte warmteafvoer plaatjes bovenin, achterop de koelkast heet worden
De warmte die vanaf de brander of elektrisch warmte element komt zorgt maar voor een kleine hoeveelheid warmte op die plaats.
Zijn de meeste van die plaatjes warm/ heet dan vind er dus ook voldoende koeling plaats .
In de praktijk zie je vaak dat slechtwerkende koelkasten te herkennen zijn aan die beperkte warmte afvoer (vanaf de zwarte plaatjes)
Er vind onvoldoende condensatie plaats ondanks het feit dat het 230 volt element of 12 volt element of gasvlam warmte produceert.
Oorzaak , een tekort aan ammoniak door ouderdom of lekkage .

schouwb
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 7 dec 2016 15:51

Re: Koelkast koelt niet meer voldoende

Bericht door schouwb » di 25 jun 2019 17:47

atmosphere2 schreef:
di 25 jun 2019 17:04
Wat is het uiteindelijke probleem van de koelkast ?

Ik denk simpelweg een tekort aan ammoniak
Voor een goede werking van de koelkast moet een groot deel van de zwarte warmteafvoer plaatjes bovenin, achterop de koelkast heet worden
De warmte die vanaf de brander of elektrisch warmte element komt zorgt maar voor een kleine hoeveelheid warmte op die plaats.
Zijn de meeste van die plaatjes warm/ heet dan vind er dus ook voldoende koeling plaats .
In de praktijk zie je vaak dat slechtwerkende koelkasten te herkennen zijn aan die beperkte warmte afvoer (vanaf de zwarte plaatjes)
Er vind onvoldoende condensatie plaats ondanks het feit dat het 230 volt element of 12 volt element of gasvlam warmte produceert.
Oorzaak , een tekort aan ammoniak door ouderdom of lekkage .
Een tekort aan ammoniak lijkt me raar, dat hadden we wel moeten ruiken.
Zou bij ouderdom de overgang van werkend naar niet werkend niet geleidelijker gaan? De vorige vakantie nog perfect ijskoud, de vakantie erna amper lauw...

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1130
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: Koelkast koelt niet meer voldoende

Bericht door r.obbink » di 25 jun 2019 18:41

RE.gif

wijst toch op een lekkage

overigens wil het niet zo zijn dat je het altijd moet ruiken, voor hetzelfde geld is het in de stalling gebeurd
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Koelkast koelt niet meer voldoende

Bericht door deusjevo » di 25 jun 2019 19:49

Ik denk dat het heel geleidelijk gebeurd in de loop der jaren en dat je zoiets niet ruikt.
Het gaat door het afvoerrooster zo naar buiten en als het goed is is de ruimte boven/achter/naast de koelkast behoorlijk goed afgesloten van het interieur, vaak mbv een aluminium plaat.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

schouwb
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 7 dec 2016 15:51

Re: Koelkast koelt niet meer voldoende

Bericht door schouwb » di 25 jun 2019 21:29

En een lekkage wil zeggen: game-over?
Of valt dit nog op te lossen?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Koelkast koelt niet meer voldoende

Bericht door Chris » di 25 jun 2019 21:50

schouwb schreef:
di 25 jun 2019 14:13

Ik ben momenteel aan het overwegen om een absorptiekoelbox (bvb deze: https://www.dewitschijndel.nl/dometic-c ... e-koelbox/) aan te kopen en deze in de plaats te installeren.
We zijn niet van plan om nog 10 jaar met de caravan te reizen.
Kan je dan niet beter een compressor koelbox kopen??
Ik heb net deze aangeschaft... en getest..
Max tot - 19 graden.... dus echt diepvries als het moet.
Maar ook uitstekend op 4 graden te zetten.
Een absorbtie koelbox zoals jij voorstelt komt daar bijna niet aan, zeker niet aan vriezen.
Compressor is niet 100% stil maar in de uren dat ik mijn koelbox heb getest heb ik hem niet gehoord...
Die techniek is heel goed, heel stil en heel snel..
Deze: https://www.obelink.nl/tristar-hybridco ... %20koelbox&
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

schouwb
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 7 dec 2016 15:51

Re: Koelkast koelt niet meer voldoende

Bericht door schouwb » di 25 jun 2019 21:57

RE.gif
Een van de vereisten is wel dat deze moet koelen op gas omdat we niet graag afhankelijk zijn van 230V.
Daarom absorptie... :)

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”