Max massa caravan verlagen
Max massa caravan verlagen
Op dit forum lees ik heel vaak dat het Maximum toelaatbare massa van de caravan wordt verlaagd om binnen de max van 3500 kg te vallen. Deze wijziging wordt dan op het identificatiebewijs aangepast. Geld deze nieuwe MTM dan in heel Europa, of enkel binnen het land van keuring? Met andere woorden; wordt de Technisch toelaatbare maximummassa of de Nationaal toelaatbare maximummassa aangepast?
Re: Max massa caravan verlagen
Geldt voor alle Landen
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- r.obbink
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
- Locatie: dorp met het laagste punt van NL
- Contacteer:
Re: Max massa caravan verlagen
Ja dat geld voor ieder land
Je krijgt een nieuwe kentekencard met het gewicht erop...
Ik heb het zelf gedaan omdat de Ventana 1600 KG weegt, en de C-Max 'maar' 1500 KG mag trekken
kortom gewicht verlagen is niet altijd vanwege het feit om onder de 3500 KG te blijven
Je krijgt een nieuwe kentekencard met het gewicht erop...
Ik heb het zelf gedaan omdat de Ventana 1600 KG weegt, en de C-Max 'maar' 1500 KG mag trekken
kortom gewicht verlagen is niet altijd vanwege het feit om onder de 3500 KG te blijven
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel
Re: Max massa caravan verlagen
Volgens mij is het Maximaal Toegestange Massa van een aanhanger niet bepalend of de auto de aanhanger mag trekken. Daarvoor wordt altijd gekeken naar het daadwerkelijke massa van de aanhanger in beladen toestand.
Caravanloos.
- r.obbink
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
- Locatie: dorp met het laagste punt van NL
- Contacteer:
Re: Max massa caravan verlagen
RE.gif
Niet waar. Ik heb het nagevraagd bij de RDW, en mijn kwestie voorgelegd.. zij vertelde mij dat als ik hem terugkeurde naar 1500 KG er geen probleem was
Wat verwarrend is is het feit dat als je aangehouden wordt met bijvoorbeeld een sleurhut die 1700 KG mag wegen, en hij weegt maar 1400 KG de nederlandse politie geen problemen maakt...
Dat schijnt (weet ik overigens niet zeker) in het buitenland weer anders te zijn. maar ja ga jij maar in een vreemde taal uitleggen dat dat in Nederland dus mag.
Ik heb hem daarom laten terugkeuren.
Niet waar. Ik heb het nagevraagd bij de RDW, en mijn kwestie voorgelegd.. zij vertelde mij dat als ik hem terugkeurde naar 1500 KG er geen probleem was
Wat verwarrend is is het feit dat als je aangehouden wordt met bijvoorbeeld een sleurhut die 1700 KG mag wegen, en hij weegt maar 1400 KG de nederlandse politie geen problemen maakt...
Dat schijnt (weet ik overigens niet zeker) in het buitenland weer anders te zijn. maar ja ga jij maar in een vreemde taal uitleggen dat dat in Nederland dus mag.
Ik heb hem daarom laten terugkeuren.
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel
Max massa caravan verlagen
RE.gif
Je zit er echt naast, de aanhanger mag rustig een MTM hebben van 3500kg als je auto maar 1800kg mag trekken, je mag hem alleen niet zwaarder beladen dan dat hij incl. Belading Max 1800kg weegt.
Theoretische Max regels zijn alleen voor het bepalen van een rijbewijs.
En dit mag overal in Europa.
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Je zit er echt naast, de aanhanger mag rustig een MTM hebben van 3500kg als je auto maar 1800kg mag trekken, je mag hem alleen niet zwaarder beladen dan dat hij incl. Belading Max 1800kg weegt.
Theoretische Max regels zijn alleen voor het bepalen van een rijbewijs.
En dit mag overal in Europa.
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- r.obbink
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
- Locatie: dorp met het laagste punt van NL
- Contacteer:
Re: Max massa caravan verlagen
RE.gif
Dat klopt Micky
Alleen wat ze mij vertelden is dat ze in het buitenland wel eens moeilijk doen als het kentekenbewijs aangeeft 1600 KG (MTM) en de auto maar 1500 KG mag hebben.... ondanks dat ik er bijvoorbeeld maar 1400 KG in zou hebben (is niet waar hoor, maar bij wijze van spreken)
Vandaar het terugkeuren
Dat klopt Micky
Alleen wat ze mij vertelden is dat ze in het buitenland wel eens moeilijk doen als het kentekenbewijs aangeeft 1600 KG (MTM) en de auto maar 1500 KG mag hebben.... ondanks dat ik er bijvoorbeeld maar 1400 KG in zou hebben (is niet waar hoor, maar bij wijze van spreken)
Vandaar het terugkeuren
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel
Re: Max massa caravan verlagen
@ Micky, klopt helemaal wat je schrijft..
Maar... mijn Frans en Spaans is van dermate kwaliteit dat het een ramp zal worden om dat uit te leggen.
Weegplaten hebben die buitenlandse juten meestal niet bij zich, en dan is het papierpuzzelen...
Dan is het makkelijk om de caravan aangepast te hebben aan de auto max...
Had ik ook met de vorige Volvo.
En.. er zit nog een voordeel aan..
In Frankrijk mocht ik met mijn vorige Volvo + Knaus wel 130 tuffen, was net onder 3500 KG.
Met de huidige Volvo, die veel meer auto is, en ook veel meer mag trekken, en ook nog BE rijbewijs mag ik maar 90 rijden met dezelfde caravan... meer dan 3500Kg.
Idioot maar waar...
Of ik ook 90 rij is een ander verhaal....
Dus.. R.Obbink heeft het ook goed...
Maar... mijn Frans en Spaans is van dermate kwaliteit dat het een ramp zal worden om dat uit te leggen.
Weegplaten hebben die buitenlandse juten meestal niet bij zich, en dan is het papierpuzzelen...
Dan is het makkelijk om de caravan aangepast te hebben aan de auto max...
Had ik ook met de vorige Volvo.
En.. er zit nog een voordeel aan..
In Frankrijk mocht ik met mijn vorige Volvo + Knaus wel 130 tuffen, was net onder 3500 KG.
Met de huidige Volvo, die veel meer auto is, en ook veel meer mag trekken, en ook nog BE rijbewijs mag ik maar 90 rijden met dezelfde caravan... meer dan 3500Kg.
Idioot maar waar...
Of ik ook 90 rij is een ander verhaal....
Dus.. R.Obbink heeft het ook goed...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Max massa caravan verlagen
Persoonlijk begrijp ik dat niet. Ik kan me voorstellen dat je een caravan terug keurt omdat de auto 'm anders niet mag trekken. Het alternatief is immers een andere auto kopen.
De 3500 kg-grens geldt - dacht ik - enkel voor rijbewijs B. Het E-rijbewijs is binnen een dag geregeld voor een redelijke prijs en daar heb je altijd plezier van.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Max massa caravan verlagen
r.obbink schreef: ↑za 15 jun 2019 19:46RE.gif
Dat klopt Micky
Alleen wat ze mij vertelden is dat ze in het buitenland wel eens moeilijk doen als het kentekenbewijs aangeeft 1600 KG (MTM) en de auto maar 1500 KG mag hebben.... ondanks dat ik er bijvoorbeeld maar 1400 KG in zou hebben (is niet waar hoor, maar bij wijze van spreken)
Vandaar het terugkeuren
Wat ze "vertellen" maakt niet uit, regels zijn regels en ik zal NOOIT mijn kenteken aan laten passen voor zoiets, dat is de omgekeerde wereld.
Overigens kan ik mij maar 1 iemand hier herinneren die er een discussie over heeft gehad, elke autoambulance mag in principe meer wegen dan de meeste auto's mogen trekken en juist met die dingen wordt heel Europa doorgereden.
RE.gif RE.gif Chris, ik vind het echt paniek voetbal, wanneer komt dit nu ooit voor... nooit
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Max massa caravan verlagen
RE.gif
Ben ik ook helemaal met je eens...
Ik sleur pas 35 jaar ofzo aan een hut.... nog nooit aangehouden.
Maar, je kent mijn functie denk ik....zal het wel mee te maken hebben.... papierwinkel moet kloppen anders mag ie niet de lucht in.
@ Conradi..
In Frankrijk mag je met een combi >3500Kg maar 90.
Gewicht <3500kg mag je 130km/h.
Ben ik ook helemaal met je eens...
Ik sleur pas 35 jaar ofzo aan een hut.... nog nooit aangehouden.
Maar, je kent mijn functie denk ik....zal het wel mee te maken hebben.... papierwinkel moet kloppen anders mag ie niet de lucht in.
@ Conradi..
In Frankrijk mag je met een combi >3500Kg maar 90.
Gewicht <3500kg mag je 130km/h.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Max massa caravan verlagen
RE.gif
I know, maar ga je daarvoor terug keuren
I know, maar ga je daarvoor terug keuren
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Max massa caravan verlagen
RE.gif
Ik niet, maar ik mag dan ook maar 90 ...
Ik niet, maar ik mag dan ook maar 90 ...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- r.obbink
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
- Locatie: dorp met het laagste punt van NL
- Contacteer:
Re: Max massa caravan verlagen
@allen
Nogmaals ter verduidelijking..
ik heb hem niet teruggekeurd vanwege het B-rijbewijs maar puur vanwege het feit dat de papieren in orde moeten zijn (zeker in het buitenland, mijn Frans/Italiaans is niet zo best)
@ Micky Ik vind het vreemd dat je zegt dat je 'nooit terug laat keuren want dat is de omgekeerde wereld' .. het mag van de RDW en de wet toch?
Over de opmerking een andere auto te kopen.... waarom? Als het op deze manier gewoon in orde is.... @chris begrijpt me
Overigens wordt ik als Ford rijder over een paar jaar gedwongen om een grotere te kopen omdat door het downsizen van motoren (de C-Max en nieuwe Focus kennen alleen 3 pitters)
Dus moet het een S-Max worden of een Kuga…. wat ik eigenlijk niet wil omdat de C-Max prima bevalt.
Nogmaals ter verduidelijking..
ik heb hem niet teruggekeurd vanwege het B-rijbewijs maar puur vanwege het feit dat de papieren in orde moeten zijn (zeker in het buitenland, mijn Frans/Italiaans is niet zo best)
@ Micky Ik vind het vreemd dat je zegt dat je 'nooit terug laat keuren want dat is de omgekeerde wereld' .. het mag van de RDW en de wet toch?
Over de opmerking een andere auto te kopen.... waarom? Als het op deze manier gewoon in orde is.... @chris begrijpt me
Overigens wordt ik als Ford rijder over een paar jaar gedwongen om een grotere te kopen omdat door het downsizen van motoren (de C-Max en nieuwe Focus kennen alleen 3 pitters)
Dus moet het een S-Max worden of een Kuga…. wat ik eigenlijk niet wil omdat de C-Max prima bevalt.
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel
Re: Max massa caravan verlagen
RE.gif
Je begrijpt me anders dan ik bedoel, ik zou nooit terug laten keuren, omdat je gewoon aan de wet voldoet, terug-keuren is gewoon nonsens en compleet onnodig, wordt alleen gedaan agv bangmakerij door anderen..
Je voldoet aan de wet, waarom dan aanpassen
Je begrijpt me anders dan ik bedoel, ik zou nooit terug laten keuren, omdat je gewoon aan de wet voldoet, terug-keuren is gewoon nonsens en compleet onnodig, wordt alleen gedaan agv bangmakerij door anderen..
Je voldoet aan de wet, waarom dan aanpassen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Max massa caravan verlagen
Nieuwe Focus is een 3 pitter met precies dezelfde eigenschappen als de oude 4 cilinder; inhoud, NM, PK, trekgewicht (1500) en mtm (1900 + 1500) zijn precies hetzelfde. De nieuwe Kuga heeft nog de oude 4 cilinder maar ook weer met dezelfde karakteristieken, maar mag wel 2 ton trekken en een mtm van 2100 + 2000. Dan is de keuze voor een Focus met max trekgewicht (1500) verstandiger als een kuga (2000), veel meer tegengewicht in de focus.
Wat ik hiermee wil aantonen; het anti 3 pitter sentiment is eigenlijk niet zo terecht. Ik denk dat ze bij Ford het wat dat betreft best leuk op de rit hebben.
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Wat ik hiermee wil aantonen; het anti 3 pitter sentiment is eigenlijk niet zo terecht. Ik denk dat ze bij Ford het wat dat betreft best leuk op de rit hebben.
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Laatst gewijzigd door DanielW op za 15 jun 2019 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost
"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"
"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"
Re: Max massa caravan verlagen
RE.gif RE.gif
Klopt helemaal.
Maar terugkeuren kan ook gedaan worden voor tempo 100
Klopt helemaal.
Maar terugkeuren kan ook gedaan worden voor tempo 100
Porsche + Tabbert
Re: Max massa caravan verlagen
RE.gif
Tuurlijk, maar ook daar zou ik niet voor terug-keuren, huidige combi is nu ook weer 90 in Fr, alleen omdat de trekker zwaarder is, te belachelijk voor woorden, dus voor mij gelden dezelfde regels als met de vorige trekker
Tuurlijk, maar ook daar zou ik niet voor terug-keuren, huidige combi is nu ook weer 90 in Fr, alleen omdat de trekker zwaarder is, te belachelijk voor woorden, dus voor mij gelden dezelfde regels als met de vorige trekker
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- r.obbink
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
- Locatie: dorp met het laagste punt van NL
- Contacteer:
Re: Max massa caravan verlagen
compleet met je eens! het is gestoord dat terugkeuren mag... maar waar het mij om ging is dat ik geen gezeik in France dan wel Italia wil...
dat moet je toch wel begrijpen?
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel
Re: Max massa caravan verlagen
RE.gif
ik begrijp je standpunt, maar dat gezeik krijg je helemaal niet, dat is nu net mijn punt, de regels zijn daar hetzelfde als hier en ook al zou dat niet zo zijn, je combi voldoet aan de eisen van het thuisland.
Los daarvan, ik ben in 45 jaar 1 keer gecontroleerd onderweg, het is paniekvoetbal, ongegronde angst....
ik begrijp je standpunt, maar dat gezeik krijg je helemaal niet, dat is nu net mijn punt, de regels zijn daar hetzelfde als hier en ook al zou dat niet zo zijn, je combi voldoet aan de eisen van het thuisland.
Los daarvan, ik ben in 45 jaar 1 keer gecontroleerd onderweg, het is paniekvoetbal, ongegronde angst....
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Max massa caravan verlagen
Als je in problemen met je rijbewijs komt te zitten kan ik me wel voorstellen dat je gaat terugkeuren. Ja, E haal je in een dag, maar je moet het wel even doen. Als je niet al te handig bent met examens kan ik me best voorstellen dat je daar tegenop ziet. Maar terugkeuren omdat je misschien een eventuele discussie met een buitenlandse agent wilt voorkomen vind ik bezopen. Wie zegt die agent dat je jezelf netjes aan je terug gekeurde gewicht hebt gehouden. Ook in Italië leren agenten dat ze niet van aannames kunnen uitgaan. Twijfels over het juiste rijbewijs? Wegen! Twijfels over overbelading? Wegen! Zo simpel is dat. Je krijgt in de uiterst kleine kans dat je wordt aangehouden echt geen bekeuring omdat je misschien overbeladen zou kunnen zijn. Misschien in Burundi of Congo maar niet in een normaal westers vakantieland.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Max massa caravan verlagen
De juistheid van het rijbewijs worden vastgesteld aan de hand van de 'papieren' gewichten.
Als de MTM van mijn auto en van mijn caravan bij elkaar opgeteld over de 3500 kg heen gaan, terwijl de combi in werkelijkheid slechts 3300 kg weegt, kan ik hoog en laag springen, maar dan ben ik in overtreding. Wegen helpt bij een rijbewijsdiscussie geen mallemoer.
Exact. Dit klopt wel. Overbelading (1. De auto trekt meer dan hij mag. 2. De caravan weegt meer dan hij mag. 3. Combinatie van beide) kan alleen bekeurd worden als het via weging wordt vastgesteld. Niet aan de hand van de kentekenpapieren en/of het rijbewijs. Daarom is terugkeuren wanneer de MTM van de caravan het maximale trekgewicht van de auto overschrijdt, onzin.
Re: Max massa caravan verlagen
Ja, dat klopt. Verkeerde opmerking van mij. Daarom schreef ik even eerder dat ik eventueel terugkeuren ivm het rijbewijs wel snap.Unplugged schreef: ↑ma 17 jun 2019 13:25De juistheid van het rijbewijs worden vastgesteld aan de hand van de 'papieren' gewichten.
Als de MTM van mijn auto en van mijn caravan bij elkaar opgeteld over de 3500 kg heen gaan, terwijl de combi in werkelijkheid slechts 3300 kg weegt, kan ik hoog en laag springen, maar dan ben ik in overtreding. Wegen helpt bij een rijbewijsdiscussie geen mallemoer.
Overigens is een nieuw BE rijbewijs ook anders dan een oud BE rijbewijs. Wanneer het rijbewijs BE is gehaald voor 19 januari 2013 dan mag iedere aanhanger worden getrokken. Het aanhangergewicht is afhankelijk van wat het trekkende voertuig mag trekken. Er is geen grens aan het lege gewicht + laadvermogen van de aanhanger. Met een na 19 januari 2013 gehaald rijbewijs mag je "slechts" 3500kg trekken. Dit zal doorgaans in de caravanwereld geen issue zijn overigens.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
- r.obbink
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
- Locatie: dorp met het laagste punt van NL
- Contacteer:
Re: Max massa caravan verlagen
Morgoth schreef: ↑ma 17 jun 2019 12:59Als je in problemen met je rijbewijs komt te zitten kan ik me wel voorstellen dat je gaat terugkeuren. Ja, E haal je in een dag, maar je moet het wel even doen. Als je niet al te handig bent met examens kan ik me best voorstellen dat je daar tegenop ziet. Maar terugkeuren omdat je misschien een eventuele discussie met een buitenlandse agent wilt voorkomen vind ik bezopen. Wie zegt die agent dat je jezelf netjes aan je terug gekeurde gewicht hebt gehouden. Ook in Italië leren agenten dat ze niet van aannames kunnen uitgaan. Twijfels over het juiste rijbewijs? Wegen! Twijfels over overbelading? Wegen! Zo simpel is dat. Je krijgt in de uiterst kleine kans dat je wordt aangehouden echt geen bekeuring omdat je misschien overbeladen zou kunnen zijn. Misschien in Burundi of Congo maar niet in een normaal westers vakantieland.
Jij vindt dat misschien bezopen, het geeft mij een prima gevoel en ik wil die discussie niet aangaan. Vandaar
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel
Re: Max massa caravan verlagen
Als het je een goed gevoel geeft moet je het zeker doen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988