Truma comfort bankairco ervaring

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
kriek
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 13 mei 2019 15:18

Truma comfort bankairco ervaring

Bericht door kriek » ma 10 jun 2019 16:08

Wij zijn sinds 2 weken trotse eigenaar van een Hobby Premium 540 uit 2014. Gekocht met een bankairco, model Truma comfort. Met Hemelvaart voor het eerst een weekend weg om alles uit te proberen, en zo ook de airco.

De airco heeft bijna alle dagen aangestaan. We hebben alle temperaturen meegemaakt, dus perfect om te zien hoe koud we de caravan konden krijgen. Het echt koud krijgen van de caravan vonden wij erg tegenvallen, vorige week op de camping heeft de airco de hele dag aangestaan en dan lukt het de airco om het in de caravan max een graad of 5 koeler te krijgen dan de buiten temperatuur. Buitentemperatuur was 30, binnentemperatuur 25 graden. Ook op de minder warme dagen lukt het niet om de caravan meer dan 5 graden koeler te krijgen. Het wisselen tussen verschillende standen koelen of automatisch maakte verder niet uit. Wat ik heb gelezen, is dat een dergelijke Truma airco de binnen temperatuur toch wel minimaal 10 graden koeler moet krijgen dan de buitentemperatuur. De airco is voor ons juist zeer belangrijk omdat we met hoogseizoen in landen staan met temperaturen achterin de 30. Een goed werkende airco is daarom wel een vereiste voor ons. De airco lijkt daarom niet optimaal te functioneren.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Ja, de caravan gaat later deze week terug naar de verkoper om o.a. De airco te laten nakijken. Maar, ik ben benieuwd jullie ervaringen. Hoe veel graden krijgen jullie het kouder dan de buitentemp? En hoe snel?

Als toevoeging: we hebben 3 lage openingen en 1 hoge opening.
Laatst gewijzigd door kriek op ma 10 jun 2019 16:27, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Truma comfort bankairco ervaring

Bericht door Chris » ma 10 jun 2019 16:16

Er zijn diverse leden die ook een bank airco hebben.... die komen vast ook wel met een reactie.
Ik heb een dak airco, en in het hete Spanje kan het verschil binnen-buiten behoorlijk zijn..
Buiten eens 35 graden en binnen rond de 20... echt bibberen dus..
Normaal zet ik hem op de auto stand, en 21 graden ofzo.
Kouder is echt niet nodig..
Maar dochterlief wilde eens spelen en had hem op het koudst mogelijke gezet... toen stapte ik een gevoelsmatige ijskelder in.
Niet goed voor je lijf hoor...koude shock bijna..
21 graden is voor ons een dikke prima.
Maar... wel alle deuren en ramen dicht, anders werkt het niet..

Zo, nu nog de bankairco bezitters aan het woord.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Truma comfort bankairco ervaring

Bericht door Jan van Vijven » ma 10 jun 2019 16:16

Boven of onder uitblazen?
Rond de airco genoeg ruimte om lucht uit de caravan te zuigen?
Aanzuigfilter schoon?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Truma comfort bankairco ervaring

Bericht door dieseltijger » ma 10 jun 2019 16:51

Heb zelf het oudere zusje, de Truma Saphir met 2500 W koelvermogen. Ik kan niet uit jouw mail opmaken of jouw caravan geheel in de brandende zon staat, of in de schaduw. In de zon opgesteld kan je 10 graden temperatuurverschil vergeten: er komt zoveel stralingswarmte binnen dat de airco onvoldoende vermogen heeft om dit te compenseren.

In de schaduw is het mijn ervaring dat je met 35..37 graden (vorig jaar in Berlijn) het wel tot zo'n 22..25 graden kan terugkoelen (ik heb het niet gemeten, maar de thermostaat stond op 21 graden, en de airco sloeg regelmatig af - teken dat de aanzuiglucht ongeveer 21 graden zou zijn.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

kriek
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 13 mei 2019 15:18

Re: Truma comfort bankairco ervaring

Bericht door kriek » ma 10 jun 2019 17:01

De caravan stond redelijk in de volle zon ja, weinig schaduw. Maar ook ‘s avonds wanneer de zon minder sterk werd, werd het zeker geen vrieskist. Een maatje van ons stond naast ons, ook in de volle zon, daarvan werd de caravan wel goed koud. Moet wel eerlijk zeggen, dat hij een kleinere caravan had, een 495.

Nu je over het afslaan van dan compressor begint, de airco slaat al vrij snel af. Al vanaf het aanzetten van de airco overdag slaat de airco binnen een half uur af en daarna om het kwartier met pauzes van een paar minuten. Geen idee wat ik hiervan moet vinden.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Truma comfort bankairco ervaring

Bericht door Conradi » ma 10 jun 2019 17:14

RE.gif
Kun je Jan's vraag beantwoorden? Als bijvoorbeeld de uitstroomopeningen en de sensor laag gemonteerd zijn, ontstaat er een soort van koudebel op de vloer, zonder dat de caravan echt gekoeld wordt.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Truma comfort bankairco ervaring

Bericht door PD » ma 10 jun 2019 17:17

RE.gif RE.gif
Het verschil tussen een 495 en een 540 is minimaal; dat is de reden niet. Ik vind het resultaat teleurstellend en onder de maat; zoals Jan zich al afvraagt: hoe zit het met de uitstroomopeningen ? Wanneer het een UFe indeling betreft, heb je mogelijk niet alle uitstroomopeningen bovenin de caravan ?

Wij hebben met een dakairco (eerder op een 540 UL Excellent, daarna een 540 UFe Premium en nu een 650 UFf Premium) veel betere resultaten, ook in de volle zon.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

kriek
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 13 mei 2019 15:18

Re: Truma comfort bankairco ervaring

Bericht door kriek » ma 10 jun 2019 17:25

Jan van Vijven schreef:
ma 10 jun 2019 16:16
Boven of onder uitblazen?
Rond de airco genoeg ruimte om lucht uit de caravan te zuigen?
Aanzuigfilter schoon?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Zo uit het hoofd, caravan staat nu in de stalling, hebben we 2 onder blaasuitgangen (rondzit en bed), 2 blaasuitgangen op zithoogte, in de hoeken van de rondzit en 1 hoge uitgang vlakbij het bed.

De sensor zit in het midden van de caravan direct onder het keukenblad.

Of de aanzuigfilter schoon is, dat weet ik niet, ben ik stiekem wel vanuit gegaan, omdat de caravan met een beurt is opgeleverd.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7063
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Truma comfort bankairco ervaring

Bericht door karelV » ma 10 jun 2019 17:31

Wij hadden bij onze vorige caravan ook een Truma bankairco en die koelde perfect, heeft vorig jaar in Italië bij 35°+ constant gedraaid zowel overdag vol aan en 's nachts op nachtstand.
Wel belangrijk dat alle 3 de uitstromen hoog geplaatst zijn al zullen er hier forummrs bij zijn die dat tegenspreken......het is een kwestie van 1 van de varianten die er zijn vwb het inbouwen en hoeveel het kost.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Truma comfort bankairco ervaring

Bericht door Jan van Vijven » ma 10 jun 2019 17:38

Kriek,

Ik tel vijf uitblaas openingen, weet je dat wel zeker?
Kijk alles nog eens goed na, ook het filter en de ruimte rond je airco!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

kriek
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 13 mei 2019 15:18

Re: Truma comfort bankairco ervaring

Bericht door kriek » ma 10 jun 2019 18:49

Jan van Vijven schreef:
ma 10 jun 2019 17:38
Kriek,

Ik tel vijf uitblaas openingen, weet je dat wel zeker?
Kijk alles nog eens goed na, ook het filter en de ruimte rond je airco!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
In ieder geval 4 uitblaas openingen, dat weet ik zeker. Ik ga deze week de caravan wegbrengen, dan zal ik kijken.

En wat bedoel met de ruimte rond de airco? De airco unit staat in 1 van de banken. Neemt ongeveer 1 bank deel in.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Truma comfort bankairco ervaring

Bericht door Jan van Vijven » ma 10 jun 2019 18:58

De aanzuig van de airco moet helemaal vrij zijn en ook de ruimte daaromheen zodat deze makkelijk de lucht uit de caravan via de openingen onder de bank of bed kan aanzuigen.

Je weet toch wel dat een airco de binnenlucht laat circuleren, en geen lucht van buiten aanzuigt? Hiervoor moet dan wel ruimte zijn.

Btw: die airco’s hebben drie uitgangen, bij jou is er dan eentje opgesplitst, klopt dit?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

martijn v o

Re: Truma comfort bankairco ervaring

Bericht door martijn v o » ma 10 jun 2019 19:44

Lijkt met niet goed.

Overigens is het de Trum Saphir bankairco.
Je hebt dan de compact (1800 Watt koelen) en de comfort (2400 Watt koelen)
Als je dan van de comfort het type RC hebt dan kan hij ook verwarmen (1700 Watt)

Stond de temperatuur wel laag?
Hoorde je de compressor ook aanslaan en aanblijven?
Voelde er buiten bij de uitgang wel warme lucht?

Wat kan het zijn:
Aanzuigfilter vol?
Slangen los?
Aanzuigruimte rondom de airco geblokkeerd (door spullen)

Re di Coppi
Berichten: 1439
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: Truma comfort bankairco ervaring

Bericht door Re di Coppi » ma 10 jun 2019 21:15

En wat betreft de sensor. Deze is ergens in het midden geplaatst. Registreerd de sensor niet een te lage temperatuur aangezien (een aantal) uitstromingen ook laag zijn.
V60, Fendt Saphir 510 TFK

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Truma comfort bankairco ervaring

Bericht door dieseltijger » ma 10 jun 2019 21:35

Zonder enige kennis: zit de temperatuursensor niet gewoon in de airco zelf, en meet deze niet de temperatuur van de aangezogen lucht?

Ik heb geen losse sensor in de caravan.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

kriek
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 13 mei 2019 15:18

Re: Truma comfort bankairco ervaring

Bericht door kriek » ma 10 jun 2019 21:37

Re di Coppi schreef:
ma 10 jun 2019 21:15
En wat betreft de sensor. Deze is ergens in het midden geplaatst. Registreerd de sensor niet een te lage temperatuur aangezien (een aantal) uitstromingen ook laag zijn.

De airco was al reeds geplaatst in de caravan, lijkt mij professioneel aangelegd en niet door een amateur. Maar goed kan het mis hebben. Lijkt mij dat dit een prima plek is voor een sensor? Waar hebben jullie de sensor zitten?

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Truma comfort bankairco ervaring

Bericht door Jan van Vijven » ma 10 jun 2019 21:39

Er zit een censor voor de inzuig filter.
Lage uitblaas punten verstoren het hele spul, het is dan beneden eerder koud dan in het leefgedeelte waardoor de airco te vroeg uitslaat.

Professioneel ingebouwd? 4 of 5 uitblazen op verschillende hoogtes doet mij anders vermoeden. Drie is de normale gang van zaken en dan het liefs allemaal hoog!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

kriek
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 13 mei 2019 15:18

Re: Truma comfort bankairco ervaring

Bericht door kriek » ma 10 jun 2019 21:44

dieseltijger schreef:
ma 10 jun 2019 21:35
Zonder enige kennis: zit de temperatuursensor niet gewoon in de airco zelf, en meet deze niet de temperatuur van de aangezogen lucht?

Ik heb geen losse sensor in de caravan.
Ik heb er geen kennis van. Die kennis hoop ik mede door dit forum te krijgen ;-) Het is de IR sensor, dus kan ok goed alleen voor de afstandsbediening zijn Haha.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Truma comfort bankairco ervaring

Bericht door Jan van Vijven » ma 10 jun 2019 21:45

RE.gif
Dat is wel zeker.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

kriek
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 13 mei 2019 15:18

Re: Truma comfort bankairco ervaring

Bericht door kriek » ma 10 jun 2019 21:51

martijn v o schreef:
ma 10 jun 2019 19:44
Lijkt met niet goed.

Overigens is het de Trum Saphir bankairco.
Je hebt dan de compact (1800 Watt koelen) en de comfort (2400 Watt koelen)
Als je dan van de comfort het type RC hebt dan kan hij ook verwarmen (1700 Watt)

Stond de temperatuur wel laag?
Hoorde je de compressor ook aanslaan en aanblijven?
Voelde er buiten bij de uitgang wel warme lucht?

Wat kan het zijn:
Aanzuigfilter vol?
Slangen los?
Aanzuigruimte rondom de airco geblokkeerd (door spullen)
Ja temperatuur op 18-19 graden continue laten staan, in zowel stand koelen als automatisch gezet.

Je hoorde compressor aanslaan, aanblijven en dan na een bepaald tijd afslaan. Tijdens de dag dat het 30 graden was, bleef de compressor lang aanstaan, gevoelsmatig ergens tussen de 20-30min en daarna met tussenpauzes van zo’n 5 minuten afslaan en vervolgens opnieuw aanslaan.

Ja voelde bij de uitgang onder de caravan wel degelijk warme lucht.

Of de filter vol zit, weet ik niet, dat zal 1 van de punten zijn die nagekeken moet worden.

Slangen los? Alle blaas uitgangen gaven “koele” lucht. Of er slangen in de airco unit zelf los zaten, dat weet ik niet.

Aanzuigruimte rondom de airco was niet geblokkeerd. Deze stond vrij in de bank.

kriek
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 13 mei 2019 15:18

Re: Truma comfort bankairco ervaring

Bericht door kriek » ma 10 jun 2019 21:54

Wat ik mij wel nu afvraag. Ik zie in de inbouw handleiding dat er onder de airco 2 gaten naar buiten moeten zijn, waarvan 1 voor de toevoer van lucht en 1 voor afvoer van lucht. Volgens mij heb ik toen ik onder de caravan lag ook echt 2 roosters gezien, gescheiden door een chassis balk. Ik hoor meerdere van jullie praten over voldoende ruimte rondom de airco, maar gaat dit dan wel op in mijn geval?

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Truma comfort bankairco ervaring

Bericht door Jan van Vijven » ma 10 jun 2019 21:54

Zolang de temperatuur niet bereikt is mag de compressor nooit uitslaan, ik denk toch echt dat er in je circulatie een probleem zit, uitblaas te dicht bij de aanzuig of zoiets.

Die gaten onder de caravan zijn voor de koeling van de binnenlucht, hebben we allemaal.
Zie het maar als koelwater van de motor, gesloten systeem dus, is totaal gescheiden van de binnenlucht.
Het enige wat van binnen naar buiten gaat is condenswater, dat moet je ook onder je caravan zien.

Btw: de uitblaas temp is 10 a 15 graden kouder dan de aanzuig, om een goede koeling te hebben moeten alle ramen en deuren dicht. De aanzuig zal dan steeds koudere lucht aanzuigen vanwege dat circuleren.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Truma comfort bankairco ervaring

Bericht door dieseltijger » ma 10 jun 2019 22:52

Je hebt twee luchtcircuits: binnen- en buiten. Het binnencircuit bestaat uit een aanzuigkanaal, waar de lucht via een koude warmtewisselaar gekoeld wordt en via drie uitblaasopeningen weer naar binnen geblazen wordt.

De warmte afkomstig van de genoemde koude warmtewisselaar wordt afgevoerd via het buitencircuit. Het buitencircuit heet twee openingen: aanzuiging van buitenlucht, deze wordt opgewarmd door de warme warmtewisselaar van de compressor (warmtepomp) en uitgeblazen. Daarnaast condenseert het in de binnenlucht aanwezige vocht op de koude warmtewisselaar, omdat koude lucht minder water kan bevatten dan warme lucht. Dat wordt via een slangetje afgevoerd.

Zie je een derde gat? dan is dat waarschijnlijk het gat van de airmix, een aanzuigopening aan de onderzijde die lucht van buiten binnen in de caravan pompt.

Volgens mij is er dik kans dat je geen ander probleem hebt dan een luchtverdelingsprobleem. De enige remedie is om de uitblaasopeningen te verdelen over de lengte van de caravan (succes er mee) of om een dakairco te plaatsen (ook succes er mee). Bekend issue bij het achteraf inbouwen van een bankairco.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Truma comfort bankairco ervaring

Bericht door Jan van Vijven » ma 10 jun 2019 22:56

Dat laatste ben ik het niet mee eens, achteraf inbouwen hoeft helemaal geen probleem te zijn.
Ik heb er meerdere ingebouwd en die werkte allemaal perfect, wel juist inbouwen met uitblazers boven!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Truma comfort bankairco ervaring

Bericht door Conradi » ma 10 jun 2019 23:01

dieseltijger schreef: ......
Bekend issue bij het achteraf inbouwen van een bankairco.
Hoe bouw je zoiets vooraf in dan....?
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”