Ook de ideale band voor de caravan! Nooit meer lek of een klapband.
Ook de ideale band voor de caravan! Nooit meer lek of een klapband.
Michelin en General Motors presenteren tijdens de Movin’On-top de Uptis concept-banden. Dit is niet zomaar wat rubber, want de banden rijden zonder lucht. Over vijf jaar moeten ze daadwerkelijk op de markt komen.
De bandenfabrikant en GM hebben een onderzoeksovereenkomst gesloten met als doel om dit prototype uiteindelijk in 2024 op de weg te krijgen. Uptis staat voor Unique Puncture-proof Tire System. Naast het feit dat er met deze nieuwe techniek minder rubber nodig is, wat weer beter voor de natuur is, is de kans op een klapband verdwenen. “Automobilisten kunnen zich hierdoor veiliger voelen en eigenaren van wagenparken zien hun kosten als gevolg van stilstand door lekke banden verminderen.”
De nieuwe band is voor Michelin een belangrijk agendapunt in het Michelin Vision-concept. Dit toekomstplan berust op vier belangrijke pijlers: airless, geconnecteerd, 3D-geprint en 100 procent duurzaam. Volgens Michelin worden er momenteel per jaar wereldwijd ongeveer 200 miljoen banden weggegooid vanwege slijtage door een onjuiste bandenspanning.
https://www.youtube.com/watch?time_cont ... jiLzc9bD3Q
De bandenfabrikant en GM hebben een onderzoeksovereenkomst gesloten met als doel om dit prototype uiteindelijk in 2024 op de weg te krijgen. Uptis staat voor Unique Puncture-proof Tire System. Naast het feit dat er met deze nieuwe techniek minder rubber nodig is, wat weer beter voor de natuur is, is de kans op een klapband verdwenen. “Automobilisten kunnen zich hierdoor veiliger voelen en eigenaren van wagenparken zien hun kosten als gevolg van stilstand door lekke banden verminderen.”
De nieuwe band is voor Michelin een belangrijk agendapunt in het Michelin Vision-concept. Dit toekomstplan berust op vier belangrijke pijlers: airless, geconnecteerd, 3D-geprint en 100 procent duurzaam. Volgens Michelin worden er momenteel per jaar wereldwijd ongeveer 200 miljoen banden weggegooid vanwege slijtage door een onjuiste bandenspanning.
https://www.youtube.com/watch?time_cont ... jiLzc9bD3Q
- Bijlagen
-
- Airless Tires.jpg (74.95 KiB) 2595 keer bekeken
RAV4 Hybride 4WD + Knaus 500FU "Exclusive"
- dieseltijger
- Berichten: 11126
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Ook de ideale band voor de caravan! Nooit meer lek of een klapband.
Hé. ... grappig en innovatief!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Ook de ideale band voor de caravan! Nooit meer lek of een klapband.
Mooie ontwikkeling
Als ik het goed begrijp zijn het niet enkel 'banden', maar zijn de band en velg geïntegreerd.
Als ik het goed begrijp zijn het niet enkel 'banden', maar zijn de band en velg geïntegreerd.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Ook de ideale band voor de caravan! Nooit meer lek of een klapband.
Klopt, het is een kompleet wiel.
RAV4 Hybride 4WD + Knaus 500FU "Exclusive"
Re: Ook de ideale band voor de caravan! Nooit meer lek of een klapband.
Mooie ontwikkeling, ze zijn hier al heel wat jaar mee bezig
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Ook de ideale band voor de caravan! Nooit meer lek of een klapband.
Er zijn al mensen vanaf 1938 mee bezig.
http://blog.modernmechanix.com/rubber-s ... ety-tires/
http://blog.modernmechanix.com/rubber-s ... ety-tires/
Re: Ook de ideale band voor de caravan! Nooit meer lek of een klapband.
Ben benieuwd hoe lang de band meegaat.
Voornamelijk ivm de ribben die lijken vast gelijmd te zijn.
Voornamelijk ivm de ribben die lijken vast gelijmd te zijn.
-
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Ook de ideale band voor de caravan! Nooit meer lek of een klapband.
Ja, als die zich nou ook aanpast aan een lege of beladen (bestel) auto of
aan het trekken van de caravan zou het wat kunnen zijn.
Nu denk ik helaas niet.
Voorzie ook veel balanceer problemen etc.
Kortom we worden weer lekker gemaakt of is het een te vroeg
uitgelekte 1 april grap van 2020.
Eric
aan het trekken van de caravan zou het wat kunnen zijn.
Nu denk ik helaas niet.
Voorzie ook veel balanceer problemen etc.
Kortom we worden weer lekker gemaakt of is het een te vroeg
uitgelekte 1 april grap van 2020.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Ook de ideale band voor de caravan! Nooit meer lek of een klapband.
Mooi en innovatief design.
Zal op deze manier wel de aandacht van medeweggebruikers trekken, wellicht de zijkant van een afdichting voorzien.
Valt het minder op...
Zal op deze manier wel de aandacht van medeweggebruikers trekken, wellicht de zijkant van een afdichting voorzien.
Valt het minder op...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Ook de ideale band voor de caravan! Nooit meer lek of een klapband.
Gaat lekker troep tussen zitten... Werkt nooit dit
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Ook de ideale band voor de caravan! Nooit meer lek of een klapband.
Ik ben benieuwd hoe de band er na 6 maanden stilstaan in de stalling uitziet. Denk niet meer rond.
Verstuurd vanaf mijn GM1903 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn GM1903 met Tapatalk
Re: Ook de ideale band voor de caravan! Nooit meer lek of een klapband.
RE.gif
dat is je huidige band ook niet
dat is je huidige band ook niet
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Ook de ideale band voor de caravan! Nooit meer lek of een klapband.
Dat zeker. Maar met die schotjes heb ik er nog minder vertrouwen in.
Verstuurd vanaf mijn GM1903 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn GM1903 met Tapatalk
Re: Ook de ideale band voor de caravan! Nooit meer lek of een klapband.
RE.gif
iets zegt me dat als dit op de markt komt, het ook gewoon goed en betrouwbaar te gebruiken is, voorlopig vertrouw ik ook gewoon op de huidige banden
iets zegt me dat als dit op de markt komt, het ook gewoon goed en betrouwbaar te gebruiken is, voorlopig vertrouw ik ook gewoon op de huidige banden
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Ook de ideale band voor de caravan! Nooit meer lek of een klapband.
Het vertrouwen heb ik ook zeker in de huidige band. Mocht het een succes worden met dit nieuwe type band, zal het een hoop ellende besparen.
Verstuurd vanaf mijn GM1903 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn GM1903 met Tapatalk
Re: Ook de ideale band voor de caravan! Nooit meer lek of een klapband.
nooit meer een klapband... maar dan heet het een klapwiel
of dat een vooruitgang is
of dat een vooruitgang is
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Ook de ideale band voor de caravan! Nooit meer lek of een klapband.
https://youtu.be/27iJWJXBmnc
Mooi is dat hè, al direct weer een hoop reacties dat het niet gaat werken enz. etc.
Ik denk dat het wel gaat werken.
Michelin laat dit echt niet aan het publiek zien als ze er zelf niets in zien!
Mooi is dat hè, al direct weer een hoop reacties dat het niet gaat werken enz. etc.
Ik denk dat het wel gaat werken.
Michelin laat dit echt niet aan het publiek zien als ze er zelf niets in zien!
Re: Ook de ideale band voor de caravan! Nooit meer lek of een klapband.
13nZKynpeGo
Porsche + Tabbert
Re: Ook de ideale band voor de caravan! Nooit meer lek of een klapband.
Precies mijn idee.......... wat een experts weer hier op het forum
Michelin had zichzelf miljoenen ontwikkelingsgeld kunnen besparen als ze het eerst hier op het forum hadden voorgelegd
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Ook de ideale band voor de caravan! Nooit meer lek of een klapband.
Geweldig idee!
Zelf zou ik wachten op versie 2.0 want die eerste versie zal nog wat kinderziektes hebben.
De ingenieurs krijgen hopelijk voldoende tijd om door te testen en op lange termijn.
Problemen waar ik zo aan denk, maar de irs zullen dat ook wel gedaan hebben...
- Slijtvastheid
- Wat met invloed UV en weerstand eraan - na 6 jaar nog OK?
- Temperatuurbereik (-30 a +60)
- Doorzakweerstand na langere stilstand
- Extra luchtweerstand (door de vele spaken)
- Zomer-/Winterbanden of all-weather (mijn voorkeur)
- Wat met verschillende ladingen/gewichten - aanpassen noodzakelijk (wat met luchtbanden het geval is)
- Die gekromde spaken zullen allicht helpen bij het rijgedrag (indrukken op oneffenheden etc)
- Gevoeligheid aan accidenteel oprijden van stoepranden...
en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Al bij al, we mogen niet te negatief zijn, elk nieuwe initiatief zal wel zijn voor- en nadelen hebben.
Zelf zou ik wachten op versie 2.0 want die eerste versie zal nog wat kinderziektes hebben.
De ingenieurs krijgen hopelijk voldoende tijd om door te testen en op lange termijn.
Problemen waar ik zo aan denk, maar de irs zullen dat ook wel gedaan hebben...
- Slijtvastheid
- Wat met invloed UV en weerstand eraan - na 6 jaar nog OK?
- Temperatuurbereik (-30 a +60)
- Doorzakweerstand na langere stilstand
- Extra luchtweerstand (door de vele spaken)
- Zomer-/Winterbanden of all-weather (mijn voorkeur)
- Wat met verschillende ladingen/gewichten - aanpassen noodzakelijk (wat met luchtbanden het geval is)
- Die gekromde spaken zullen allicht helpen bij het rijgedrag (indrukken op oneffenheden etc)
- Gevoeligheid aan accidenteel oprijden van stoepranden...
en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Al bij al, we mogen niet te negatief zijn, elk nieuwe initiatief zal wel zijn voor- en nadelen hebben.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Ook de ideale band voor de caravan! Nooit meer lek of een klapband.
Aanpassen aan de lading is onzin.
Denk je echt dat alle honderdduizenden bestelbussen in Europa hun bandenspanning verlagen als ze op de terugweg hun 1500 kg lading kwijt zijn ?
Laten dat nu dezelfde banden zijn als onder een caravan..
En zelfs de torsievering is vergelijkbaar..
Denk je echt dat alle honderdduizenden bestelbussen in Europa hun bandenspanning verlagen als ze op de terugweg hun 1500 kg lading kwijt zijn ?
Laten dat nu dezelfde banden zijn als onder een caravan..
En zelfs de torsievering is vergelijkbaar..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Ook de ideale band voor de caravan! Nooit meer lek of een klapband.
Zou de auto ook voorover kantelen als je een stok door de lamellen duwt? (net als vroeger een stok door je spaken )
ca·ra·van (de; m; meervoud: caravans)
vakantiewoonwagen, gekoppeld aan een auto ㉦
vakantiewoonwagen, gekoppeld aan een auto ㉦
Re: Ook de ideale band voor de caravan! Nooit meer lek of een klapband.
Heb ik het straks eindelijk helemaal door met de bandendruk, zijn er geen luchtbanden meer.
Maar ook ik zie problemen met overbelading, de banden moeten precies kloppen met de belading.
En ook deze banden zullen door het doorbuigen warm worden, en de buigstukken kunnen daardoor oververhit raken en scheuren.
Troep tussen de lamellen was ook al genoemd hier.
En hoe vaak heb je een lekke band gehad met je gewone auto? Laatste jaren alleen door schroef, wat ook een probleem blijft met deze wielen.
Maar ook ik zie problemen met overbelading, de banden moeten precies kloppen met de belading.
En ook deze banden zullen door het doorbuigen warm worden, en de buigstukken kunnen daardoor oververhit raken en scheuren.
Troep tussen de lamellen was ook al genoemd hier.
En hoe vaak heb je een lekke band gehad met je gewone auto? Laatste jaren alleen door schroef, wat ook een probleem blijft met deze wielen.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
-
- Berichten: 2674
- Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
- Locatie: Den Haag
Re: Ook de ideale band voor de caravan! Nooit meer lek of een klapband.
RE.gif
Nou als het geheel lichter is als een Alu velg met band dan word het afgeveerde gewicht lager en kan dat de wegligging van een auto wel verbeteren.
Ps.af of onafgeveerde gewicht bedoel ik mee wiel en reminrichting etc.
Nou als het geheel lichter is als een Alu velg met band dan word het afgeveerde gewicht lager en kan dat de wegligging van een auto wel verbeteren.
Ps.af of onafgeveerde gewicht bedoel ik mee wiel en reminrichting etc.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: Ook de ideale band voor de caravan! Nooit meer lek of een klapband.
Uiteraard..dus gewoon onder een bus of caravan uitgaan van het maximale gewicht. Evt. nog een paar honderd kg meer, om zeker te zijn.
Net zoals nu ook gebeurt bij bussen en caravans.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.