Eriba Eribelle 1987 aanpassen naar eigen wensen
Eriba Eribelle 1987 aanpassen naar eigen wensen
Het forum al wat doorgelezen, maar ik kom niet veel info tegen over de Eribelle. Hij is ook maar relatief kort gemaakt, ik dacht van 1986 tot 1994. Front en dak is polyester en het scharnierpunt van het dak is een lastig -constructief- punt. Hij is klein, ingeklapt 2 mtr hoog en de inwendige maten zijn 1,55 x 3 mtr. (eindkeuken)
Vorig jaar al aangeschaft en nu maar eens begonnen met de caravan helemaal na te kijken en aansluitend aan te passen naar onze wensen.
De wensen zijn een vast bed, 2 zitplaatsen en een gasstel wat binnen en buiten te gebruiken is.
Algehele staat houtwerk voor de ruim 30 jaar oude caravan valt mij heel erg mee. Beide achterhoeken aansluiting met de vloer zijn niet helemaal fris meer.
De hoekstrippen in het schuine stuk achter de bumper waren niet voorien van een afdekstrip over de schroefjes en onder de hoekstrip aan de linkerkant bleek het plaatwerk niet dicht te zijn. Dit heeft met name aan de linkerkant voor lekkage gezorgd. Ook de laatste cm. van de achterplaat was voor plm. 15 cm. ingezaagd (af fabriek? zie foto witte bies) wat voor een lekkagepunt zorgde. Slechte stukken uit de wand gehaald en nu bezig om beide hoeken weer netjes aan de vloer te maken.
Ik zal af en toe een update incl. foto`s hier plaatsen.
Gr. Jakob
Vorig jaar al aangeschaft en nu maar eens begonnen met de caravan helemaal na te kijken en aansluitend aan te passen naar onze wensen.
De wensen zijn een vast bed, 2 zitplaatsen en een gasstel wat binnen en buiten te gebruiken is.
Algehele staat houtwerk voor de ruim 30 jaar oude caravan valt mij heel erg mee. Beide achterhoeken aansluiting met de vloer zijn niet helemaal fris meer.
De hoekstrippen in het schuine stuk achter de bumper waren niet voorien van een afdekstrip over de schroefjes en onder de hoekstrip aan de linkerkant bleek het plaatwerk niet dicht te zijn. Dit heeft met name aan de linkerkant voor lekkage gezorgd. Ook de laatste cm. van de achterplaat was voor plm. 15 cm. ingezaagd (af fabriek? zie foto witte bies) wat voor een lekkagepunt zorgde. Slechte stukken uit de wand gehaald en nu bezig om beide hoeken weer netjes aan de vloer te maken.
Ik zal af en toe een update incl. foto`s hier plaatsen.
Gr. Jakob
Eriba Eribelle 1987 > een bed, stoel en keuken op wielen
Re: Eriba Eribelle 1987 aanpassen naar eigen wensen
Leuk project, we kwamen er gisteren eentje op terugweg van de camping tegen, getrokken door een alfa/fiat van ongeveer hetzelfde jaartal.
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost
"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"
"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"
Re: Eriba Eribelle 1987 aanpassen naar eigen wensen
De beide hoeken zijn nu weer dicht. In de linker zijwand de CEE stroomdoos weer teruggeplaatst. Links naast de toegangsdeur in de rechter zijwand gelijk een Gas snelkoppeling doos ingebouwd. De staande hoeklijsten links en rechts kitvrij gemaakt en weer goed in de kit teruggeplaatst. Iets langere (2.9 *25 ipv 2.0*15 mm) gegalvaniseerde schroeven gebruikt voor het monteren van de hoeklijsten, en een mooie nieuwe afdekbies in de hoeklijsten geplaatst. De achter onder bumper nu opknappen en dan ook terugplaatsen.
Eriba Eribelle 1987 > een bed, stoel en keuken op wielen
Re: Eriba Eribelle 1987 aanpassen naar eigen wensen
en nog wat foto`s
Eriba Eribelle 1987 > een bed, stoel en keuken op wielen
- Koffiedrinker
- Berichten: 15
- Lid geworden op: zo 1 sep 2019 12:56
Re: Eriba Eribelle 1987 aanpassen naar eigen wensen
Dat is toch wel een ingrijpende renovatie.
Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat.
Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat.
Re: Eriba Eribelle 1987 aanpassen naar eigen wensen
Leuk om weer eens een projectje te volgen
Blefke
Blefke
Re: Eriba Eribelle 1987 aanpassen naar eigen wensen
Voor volgen heb je een lange adem nodig. Mijn tempo ligt niet zo hoog want ik heb meerdere hobby`s en werk en gezinsleven, nou ja, er zijn vast wel meer caravanners die net als ik vinden dat werken zoveel vrije tijd kost. Gekocht vorig voorjaar, en ik wil in de zomer 2020 TESTkamperen, dus.....
Ik heb geen binnenruimte, dus de Eribelle gaat straks weer op stal. Komende winter bezig om het aluminium bedframe verder klaar te maken met aftimmering en een verend lattenbodem erop. ook een begin maken met een eindkeuken die over bijna de gehel achterwand komt. Nou, af en toe zal ik wat foto`s / documenten plaatsen.
Ik heb geen binnenruimte, dus de Eribelle gaat straks weer op stal. Komende winter bezig om het aluminium bedframe verder klaar te maken met aftimmering en een verend lattenbodem erop. ook een begin maken met een eindkeuken die over bijna de gehel achterwand komt. Nou, af en toe zal ik wat foto`s / documenten plaatsen.
- Bijlagen
-
- Xray.pdf
- (365.42 KiB) 47 keer gedownload
Eriba Eribelle 1987 > een bed, stoel en keuken op wielen
Re: Eriba Eribelle 1987 aanpassen naar eigen wensen
en nog wat schetsen van de bed/bank
Eriba Eribelle 1987 > een bed, stoel en keuken op wielen
Re: Eriba Eribelle 1987 aanpassen naar eigen wensen
aluminium frame gemaakt voor het vaste bed waar de mogelijkheid in zit om het voeteneind dubbel omhoog te klappen waardoor er een tweetal zitjes gaat ontstaan. Bijgevoegd een tweetal foto`s om een beeld ervan te krijgen. We zijn weer voorzichtig aan begonnen met de verbouw :)
Eriba Eribelle 1987 > een bed, stoel en keuken op wielen
Re: Eriba Eribelle 1987 aanpassen naar eigen wensen
leuk over nagedacht deze winter.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Eriba Eribelle 1987 aanpassen naar eigen wensen
Ik geniet hier weer van, wat een creativiteit zeg, top!!
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Eriba Eribelle 1987 aanpassen naar eigen wensen
Zeer creatief inderdaad, vraag mij alleen af of het matras wel mee gaat werken met het opklappen van het frame. Of wordt het matras ook aangepast?
Verstuurd vanaf mijn Nokia 5.1 Plus met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn Nokia 5.1 Plus met Tapatalk
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro
Re: Eriba Eribelle 1987 aanpassen naar eigen wensen
Marco, het is provisorisch getest mbv een 3-tal houtplaten en de al aangeschafte matras. Enige wat niet getest is, en dus nog moet blijken of het gaat werken, is het mogelijk haken van de matras aan de lattenbodem. Ik laat mij verrassen op moment dat het klaar is, dat houdt de spanning erin.
Eriba Eribelle 1987 > een bed, stoel en keuken op wielen
Re: Eriba Eribelle 1987 aanpassen naar eigen wensen
Wie weet hoe ik de fabrieks tekening van de Alko B 600-4 as moet lezen?
Volgens de tekst op de tekening staat er 2 x de maat 85 mm en staat er ook geschreven dat de zwenkarm op 0-graden moet staan (geel gearceerd)
Als ik de tekening bekijk dat staat er wel 2 x 85 mm maar het is niet zo getekend. Ook de zwenkarm is niet getekend op 0-graden (t.o.v. de horizontal lijn).
Bijgevoegd de Alko fabrieks tekening (Eribelle is van bouwjaar 1986) en een foto van de linker zwenkarm (rechter is identiek).
Hoe moet ik de tekening nu "lezen" ?
Staat de zwenkarm -zie foto nu dus op plm. 0-graden- goed of moet de zwenkarm staan zoals het getekend is ? (getekend op plm. 20-graden)
Wie kan mij hier duidelijkheid in geven?
Volgens de tekst op de tekening staat er 2 x de maat 85 mm en staat er ook geschreven dat de zwenkarm op 0-graden moet staan (geel gearceerd)
Als ik de tekening bekijk dat staat er wel 2 x 85 mm maar het is niet zo getekend. Ook de zwenkarm is niet getekend op 0-graden (t.o.v. de horizontal lijn).
Bijgevoegd de Alko fabrieks tekening (Eribelle is van bouwjaar 1986) en een foto van de linker zwenkarm (rechter is identiek).
Hoe moet ik de tekening nu "lezen" ?
Staat de zwenkarm -zie foto nu dus op plm. 0-graden- goed of moet de zwenkarm staan zoals het getekend is ? (getekend op plm. 20-graden)
Wie kan mij hier duidelijkheid in geven?
Eriba Eribelle 1987 > een bed, stoel en keuken op wielen
Re: Eriba Eribelle 1987 aanpassen naar eigen wensen
RE.gif
Ik kan die 0graden niet plaatsen, echter kun je wel zorgen dat de stand zo uitkomt dat je 85 van boven zit toch? die lijn doortrekken zeg maar.
Op de foto staat de trommel te hoog.
Ben niet 100% zeker, maar zo lees ik de tekening
Ik kan die 0graden niet plaatsen, echter kun je wel zorgen dat de stand zo uitkomt dat je 85 van boven zit toch? die lijn doortrekken zeg maar.
Op de foto staat de trommel te hoog.
Ben niet 100% zeker, maar zo lees ik de tekening
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Eriba Eribelle 1987 aanpassen naar eigen wensen
Ik heb vroeger op school geleerd dat om een bouwtekening te lezen de geschreven maatvoering boven wat de tekenaar getekend heeft gaat.
Geschreven op de bouwtekening is 2 x de maat 85 mm.
1 x (de meest links geschreven maat) bovenkant schetsplaat tot hart van de rubbergeveerde as en 1 x (de rechts geschreven maat) bovenkant as tot hart trommelrem.
De geschreven maat 0-graden komt vanuit de horizontale lijn hart trommelrem, wordt getekend als 20-graden maar de tekst geeft aan 0-graden.
Nu is de Eribelle een kleine caravan met een hefdak en ingeklapt is de hoogte net onder de 2 meter (lekker goedkoop in Frankrijk). Daardoor is vloerhoogte is laag. Zou dat een reden kunnen zijn dat de zwenkarm af fabriek niet op de gebruikelijke 20-graden staat maar nu op 0-graden is gemaakt? (inderdaad, bijna geen veerweg)
Op de foto kun je zien dat de zwenkarm nu op plm. -3-graden staat. Stel dat er nieuwe asrubbers in komen, dan gaat in mijn beleving de zwenkarm never nooit op de 20-graden komen.
Wie het weet mag het zeggen......
Geschreven op de bouwtekening is 2 x de maat 85 mm.
1 x (de meest links geschreven maat) bovenkant schetsplaat tot hart van de rubbergeveerde as en 1 x (de rechts geschreven maat) bovenkant as tot hart trommelrem.
De geschreven maat 0-graden komt vanuit de horizontale lijn hart trommelrem, wordt getekend als 20-graden maar de tekst geeft aan 0-graden.
Nu is de Eribelle een kleine caravan met een hefdak en ingeklapt is de hoogte net onder de 2 meter (lekker goedkoop in Frankrijk). Daardoor is vloerhoogte is laag. Zou dat een reden kunnen zijn dat de zwenkarm af fabriek niet op de gebruikelijke 20-graden staat maar nu op 0-graden is gemaakt? (inderdaad, bijna geen veerweg)
Op de foto kun je zien dat de zwenkarm nu op plm. -3-graden staat. Stel dat er nieuwe asrubbers in komen, dan gaat in mijn beleving de zwenkarm never nooit op de 20-graden komen.
Wie het weet mag het zeggen......
Eriba Eribelle 1987 > een bed, stoel en keuken op wielen
Re: Eriba Eribelle 1987 aanpassen naar eigen wensen
RE.gif
ga je er nieuwe rubbers in laten plaatsen, zo ja dan krijg je de as juist terug van Triorep
Je kunt nu de wielen eronder zetten en de caravanhoogte meten dan weet je al heel veel meer.
de tekening kan een fout bevatten, wat ik niet verwacht.
zoals ik schreef, als je die 2x 85 zelf afmeet weet je ook genoeg
idd zou het kunnen dat de as standaard 20 graden heeft, maar voor de Eribelle 0 graden, maar dan weer de vraag waarom 0 graden, dat is dan wel toevallig.
ga je er nieuwe rubbers in laten plaatsen, zo ja dan krijg je de as juist terug van Triorep
Je kunt nu de wielen eronder zetten en de caravanhoogte meten dan weet je al heel veel meer.
de tekening kan een fout bevatten, wat ik niet verwacht.
zoals ik schreef, als je die 2x 85 zelf afmeet weet je ook genoeg
idd zou het kunnen dat de as standaard 20 graden heeft, maar voor de Eribelle 0 graden, maar dan weer de vraag waarom 0 graden, dat is dan wel toevallig.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Eriba Eribelle 1987 aanpassen naar eigen wensen
Geeft de stand van het as-huis geen idee wat de goede referentie moet zijn??
Dat huis is 6 kantig en de scherpste punt zou naar voren moeten wijzen....denk ik..
Dat huis is 6 kantig en de scherpste punt zou naar voren moeten wijzen....denk ik..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- Frank Volvo
- Berichten: 208
- Lid geworden op: zo 17 nov 2013 10:16
- Locatie: Bij Nijmegen
Re: Eriba Eribelle 1987 aanpassen naar eigen wensen
Even bellen met Triorep, als die het niet weten....slop schreef: ↑ma 29 jun 2020 19:25Ik heb vroeger op school geleerd dat om een bouwtekening te lezen de geschreven maatvoering boven wat de tekenaar getekend heeft gaat.
Geschreven op de bouwtekening is 2 x de maat 85 mm.
1 x (de meest links geschreven maat) bovenkant schetsplaat tot hart van de rubbergeveerde as en 1 x (de rechts geschreven maat) bovenkant as tot hart trommelrem.
De geschreven maat 0-graden komt vanuit de horizontale lijn hart trommelrem, wordt getekend als 20-graden maar de tekst geeft aan 0-graden.
Nu is de Eribelle een kleine caravan met een hefdak en ingeklapt is de hoogte net onder de 2 meter (lekker goedkoop in Frankrijk). Daardoor is vloerhoogte is laag. Zou dat een reden kunnen zijn dat de zwenkarm af fabriek niet op de gebruikelijke 20-graden staat maar nu op 0-graden is gemaakt? (inderdaad, bijna geen veerweg)
Op de foto kun je zien dat de zwenkarm nu op plm. -3-graden staat. Stel dat er nieuwe asrubbers in komen, dan gaat in mijn beleving de zwenkarm never nooit op de 20-graden komen.
Wie het weet mag het zeggen......
Kabe Safir Tdl, Lexus RX 450h
Re: Eriba Eribelle 1987 aanpassen naar eigen wensen
Chris, bedankt voor de hint, ik heb even een snelle inkleuring op de fabriekstekening en foto gemaakt.
De fabriekstekening geeft een aanzicht vanuit de binnenkant (rechter) wiel weer (zwenkarm getekend achter de schetsplaat/hoeklijn).
Als ik dit 180-graden spiegel met de foto van het rechter wiel dan hebben ze dezelfde stand, zie de rode lijn met ster.
Als ik dat zie dan klopt de geschreven maten en klopt de fabriekstekening met de zwenkarm getekend op 20-graden niet.
Klopt mijn denkwijze?
- Bijlagen
-
- stand zwenkarm rechts bewerkt.JPG (92.69 KiB) 1580 keer bekeken
-
- stand zwenkarm rechts.JPG (90.14 KiB) 1580 keer bekeken
Eriba Eribelle 1987 > een bed, stoel en keuken op wielen
Re: Eriba Eribelle 1987 aanpassen naar eigen wensen
Ik ben zeker niet kundig in dit soort zaken.
Maar wielen/draagarmen in deze hoek lijkt niet te kloppen.
Triorep in Scherpenzeel...dat zijn de vakkundigen..
Nu heeft een collega van mij een Eribette..ook een lichte. Zelfde bouwjaar..
Ik heb je foto aan hem laten zien en ook hij zegt dat jou hoek in draagarmen niet klopt.
Doorgezakt...moeten nieuwe rubbers in.
Heeft hij een 5 jaar geleden ook gedaan.
Er zijn trouwens meerdere bedrijven die dat doen. Triorep is de bekendste denk ik
Maar wielen/draagarmen in deze hoek lijkt niet te kloppen.
Triorep in Scherpenzeel...dat zijn de vakkundigen..
Nu heeft een collega van mij een Eribette..ook een lichte. Zelfde bouwjaar..
Ik heb je foto aan hem laten zien en ook hij zegt dat jou hoek in draagarmen niet klopt.
Doorgezakt...moeten nieuwe rubbers in.
Heeft hij een 5 jaar geleden ook gedaan.
Er zijn trouwens meerdere bedrijven die dat doen. Triorep is de bekendste denk ik
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Eriba Eribelle 1987 aanpassen naar eigen wensen
Buikema in IJsselmuiden doet dat ook, heeft volgens mij zelf een systeem ontwikkeld dat de as er niet onderuit hoeft. RE.gif
Re: Eriba Eribelle 1987 aanpassen naar eigen wensen
Ik heb een mail gestuurd en per mail het antwoord ontvangen van Triorep te Scherpenzeel, zie een gedeelte van de mail hieronder:
Beste,
Na navraag bij ALKO kan ik inderdaad bevestigen dat het om een 0 graden as gaat.
Dat betekend dat de maatvoering op de tekening klopt en niet zoals het getekend is.
.....
Aangezien de leeftijd van de caravan zou ik wel adviseren om de asrubbers te vervangen. De verwachte levensduur van asrubbers zit namelijk ergens tussen 7 en 10 jaar.
.......
Hoop u voldoende geïnformeerd te hebben en bij vragen kunt u altijd bellen
Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen / With kind regards
Glashorst 102A
3925 BV Scherpenzeel (gld)
KvK 09094351
T +31 (0)33
W www.triorep.nl
Officiële partners van Triorep zijn: AL-KO, Westfalia en MAD
De as staat nu op plm -3 graden en is dus niet doorgezakt zoals ik al vermoede. Maar qua leeftijd is het dus wel nodig om nieuwe as rubbers te laten plaatsen.
Ik weet weer wat ik te doen heb :)
Beste,
Na navraag bij ALKO kan ik inderdaad bevestigen dat het om een 0 graden as gaat.
Dat betekend dat de maatvoering op de tekening klopt en niet zoals het getekend is.
.....
Aangezien de leeftijd van de caravan zou ik wel adviseren om de asrubbers te vervangen. De verwachte levensduur van asrubbers zit namelijk ergens tussen 7 en 10 jaar.
.......
Hoop u voldoende geïnformeerd te hebben en bij vragen kunt u altijd bellen
Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen / With kind regards
Glashorst 102A
3925 BV Scherpenzeel (gld)
KvK 09094351
T +31 (0)33
W www.triorep.nl
Officiële partners van Triorep zijn: AL-KO, Westfalia en MAD
De as staat nu op plm -3 graden en is dus niet doorgezakt zoals ik al vermoede. Maar qua leeftijd is het dus wel nodig om nieuwe as rubbers te laten plaatsen.
Ik weet weer wat ik te doen heb :)
Eriba Eribelle 1987 > een bed, stoel en keuken op wielen
Re: Eriba Eribelle 1987 aanpassen naar eigen wensen
RE.gif
Die leeftijd zegt mij weinig, bij ons zitten de originele rubbers er nog in sinds 1989, ik snap dat ze graag wat willen verkopen
Maar goed, ik verwacht wel een keer dat ze gaan zeggen dat de rubbers vervangen moeten worden, hij staat nu voor een beurt
Die leeftijd zegt mij weinig, bij ons zitten de originele rubbers er nog in sinds 1989, ik snap dat ze graag wat willen verkopen
Maar goed, ik verwacht wel een keer dat ze gaan zeggen dat de rubbers vervangen moeten worden, hij staat nu voor een beurt
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Eriba Eribelle 1987 aanpassen naar eigen wensen
Ik heb ook nog een Honda motorfiets uit 1983.
Vorig jaar begon hij slecht te lopen. Bleek de rubberen inlaten knoeterhard te zijn en vertonen kleine scheurtjes waardoor hij valse lucht trok en slecht ging lopen.
Het rubber heeft niet het eeuwige leven, het houd een keer op, maar wanneer uit het zich uiteindelijk duidelijk? Meestal gaat het gelijkdelijk en groei je met het mankement mee zodat je het niet merkt.
Ben benieuwd wat de garage van je asrubbers gaat zeggen. Als hij het zelf niet kan verdient hij er ook niets aan
Vorig jaar begon hij slecht te lopen. Bleek de rubberen inlaten knoeterhard te zijn en vertonen kleine scheurtjes waardoor hij valse lucht trok en slecht ging lopen.
Het rubber heeft niet het eeuwige leven, het houd een keer op, maar wanneer uit het zich uiteindelijk duidelijk? Meestal gaat het gelijkdelijk en groei je met het mankement mee zodat je het niet merkt.
Ben benieuwd wat de garage van je asrubbers gaat zeggen. Als hij het zelf niet kan verdient hij er ook niets aan
Eriba Eribelle 1987 > een bed, stoel en keuken op wielen