Gebruik accu voor verlichting en toiletpomp

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Kipke98
Berichten: 546
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 22:59

Re: Gebruik accu voor verlichting en toiletpomp

Bericht door Kipke98 » vr 3 mei 2019 20:16

Chris,
leg eens uit wat het probleem van twee parallel geschakelde 12v accu's is?
In SMV's met een elektrisch remsysteem is dat zelfs standaard zonder relais of diode?
De volste accu 'laadt' de leegste tot ze 'gelijk' zijn en tijdens rijden wordt de caravan accu ook geladen.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Gebruik accu voor verlichting en toiletpomp

Bericht door Chris » vr 3 mei 2019 20:28

Een woord...
Vereffening stromen..
Die kunnen enorm worden, zelfs kabelbrand veroorzaken.
SMV is natuurlijk een apart verhaal, die hebben het prachtige elektrisch remsysteem, hun tijd ver vooruit..
Daar zal gerust een speciale aanpassing in zitten lijkt mij.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1130
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: Gebruik accu voor verlichting en toiletpomp

Bericht door r.obbink » za 4 mei 2019 19:05

RE.gif

Ik zal morgen een foto maken hoe het eruit ziet, misschien dat het dan duidelijk is.

Overigens veilig teruggekeerd uit Parijs vandaag.... heerlijke trekauto is de C-Max toch en de nieuwe caravan ligt er als een blok achter.
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Gebruik accu voor verlichting en toiletpomp

Bericht door Chris » za 4 mei 2019 21:01

RE.gif
Is goed, we gaan het zien..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jael
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 31 aug 2018 19:26

Re: Gebruik accu voor verlichting en toiletpomp

Bericht door Jael » do 23 mei 2019 20:38

Vandaag de caravan opgehaald bij de dealer power extreme x30 accu aangeschaft.kreeg nog aardige korting, hij heeft ook een voorziening aangebracht voor stroom vanaf de accu .even schakelaartje omzetten en stroom.de reacties vanaf jullie kant mijn dank daarvoor. Ze klinken logisch maar niet voor mij.
zwaaien.gif Renault kadjar,intens 130 pk. Hobby 460 ufe de luxe.

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Gebruik accu voor verlichting en toiletpomp

Bericht door Stef » do 23 mei 2019 21:53

Ab schreef:
vr 3 mei 2019 09:42
Je kunt dat bij elke caravan bijbestellen.
Een zgn Autark pakket.
Dat zal bij die Engelse ook gebeurd zijn.
Het is niet zo dat je bij deze caravans een Autark pakket kan bijbestellen. scratch.gif

Deze caravans zijn net zoals de scandinavische caravans , vanuit de fabriek anders opgebouwd , betreffende de stroomvoorziening.

Bij de duitse caravans is een voledige 220 volts installatie gebouwd , die oa. voorziet in verlichting enz.
Op de camping sluit men de stroom aan en alles gaat werken in de caravan en voor de 12 volts ( zoals waterpompje ) gebruikt men een omvormer.

Bij de Engelse en Scandinavische caravans wordt altijd gebruik gemaakt van een boordaccu ( die tevens als moveraccu gebruikt
Kan worden ) en is alles uitgevoerd in 12 volt. Zoals bijv. Verlichting.
De accu wordt bijgeladen via een acculader en/ of de auto al dan niet voorzien van booster.
Het grote voordeel is dat men altijd kan beschikken over alle voorzieningen in de caravan , ook al is er geen stroom
( bijv. Onderweg )

Een apart Autark pakket isdan ook overbodig en bijv. Een zonnepaneeltje is makkelijk aan te sluiten.
Voor de mover hoeft men ook geen extra accu meer te kopen indien deze voldoende sterk is.

Mvg
Stef kus.gif
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Gebruik accu voor verlichting en toiletpomp

Bericht door Chris » do 23 mei 2019 21:59

RE.gif

Hoi Stef..
Kleine verduidelijking..
In mijn Duitse caravan zit idd een 230 volt installatie... voor alle WCD's ( stopkontakten)
Alle verlichting, pompjes, radio, USB poorten enzo is 12 volt...die 12 volt komt uit de omvormer of uit de auto.
en kan via een Autark pakket ook uit de mover accu komen.
Dat autark heb ik zelf gemaakt...
Niet een 230 volt lampje dus aan boord.

Net als jij heb ik onderweg of als Stand Alone caravan dus geen spanning op de WCD's, maar alle verlichting, pompjes etc etc. werken gewoon hoor.
Moet ik nou echt ook dan 230 volt hebben dan trek ik mijn inverter uit de doos.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Gebruik accu voor verlichting en toiletpomp

Bericht door Stef » do 23 mei 2019 22:04

Hoi Chris,

Je mist dus , af fabriek een accu , waardoor je niet onafhankelijk kan draaien.
Wat dus wel het geval is met de Engels en Scandinavische caravans.

Mvg
Stef kus.gif
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Gebruik accu voor verlichting en toiletpomp

Bericht door Chris » do 23 mei 2019 22:30

Idd... niet af fabriek een accu.
Maar ik kan wel stand alone of onafhankelijk draaien, net als jij en de Engelse.
Want niemand heeft "stand alone" 230 volt op de WCD's.... jij niet en de engelse ook niet... ik ook niet.
Wat ik bedoelde is dat de ( meeste nieuwere) Duitse caravans helemaal geen 230 volt verlichting hebben, alles ook 12 volt.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Gebruik accu voor verlichting en toiletpomp

Bericht door Daphne » vr 24 mei 2019 10:37

Stef schreef:Hoi Chris,

Je mist dus , af fabriek een accu , waardoor je niet onafhankelijk kan draaien.
Wat dus wel het geval is met de Engels en Scandinavische caravans.

Mvg
Stef kus.gif
Dan kom je bij de opmerking van Ab, je kunt bij alle caravans die geen standaard accu hebben een Autark pakket kiezen waar je dan wel af fabriek een accu hebt. Maar de prijs voor dit pakket staat niet in verhouding met achteraf een accu inbouwen (zelf of door dealer) Want zoals Chris schrijft, alles, behalve de wandcontactdozen, werkt op 12V. Dus plug and play. Dat is niet alleen bij Engelse en Scandinavische caravans :wink:
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Gebruik accu voor verlichting en toiletpomp

Bericht door Stef » vr 24 mei 2019 20:55

Hoi Chris en Daphne,

Net zoals bij jullie extra een autark pakket met accu ingbouwd kan worden, hen ik bij mij hiervoor een aanpassing
gemaakt, zodat dit probleem getakkeld wordt.
Alles binnen de caravan werkt op 12 volt en alleen de koffiemachien werkt op 220 volt ( wel een kleintje want hij neemt maar
450 watt af.
Zoals je op onderstaande foto kan zien heb ik door de gehele caravan grijze en witte wkd zitten.
De grijze zijn voor 220 volt van buiten af en de witte zijn voor 220 volt vanaf de inverter.
Ook word de accu altijd bijgeladen via het zonnepaneel ; ook onderweg. thumbup.gif
Zo zijn wij vorig jaar 3 weken door scandinavie rond gereist , zonder ook maar een keer stroom van buitenaf te hebben gebruikt .

Ach klussen aan de caravan blijft leuk.

Mvg
Stef kus.gif
Bijlagen
6F437DC6-AFDF-40D7-9B8B-A83AB25B1C81.jpeg
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Gebruik accu voor verlichting en toiletpomp

Bericht door Jaap van Duijn » ma 27 mei 2019 17:39

@Stef,

Juist zaterdag getest, onze TV een Philips LED 24" met ingebouwde decoder en al staat op type plaatje 39Watt verbruik/Uur.
Heb ik de Yellow top accu (44AH) er op gezet, dan inverter van 12VDC naar 230VAC (accu gemeten met Fluke 77 begin op 13,77 Volt na 5 uur gemeten en nog 11,45 Volt over.
TV uit gezet en nooit weer aan te krijgen, de "start" spanning zal te laag geweest zijn.
Ik moest weg en daarom niet verder onder zocht maar vond dat zeer snel die accu aan het zakken geweest was.
Maar wel vreemd nu dus weer onder de CTEK lader en zien dat de 14,7 Volt weer gehaald worden.
Dan hoop ik toch dat we wat 12Volt prik over hebben.
Geen nood hoor s'zomers vrijwel geen TV gekeken in de caravan, maar nu met camper beetje meer onderweg (misschien) en hoop dan niet alleen TV af te tappen maar ook meerede kleine apparaten van de 230V te voeden.
Als ik Uw verhaal lees dan moeten we aan de zonne panelen.

veel plezier - Jaap van Duijn.

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Gebruik accu voor verlichting en toiletpomp

Bericht door Stef » ma 27 mei 2019 20:37

Hoi Jaap,

Indien je onafhankelijk wil zijn , dan zou ik altijd voor een 12 volt TV kopen.
Wij hebben zowel de tv als de sateliet met decoder op 12 volt en mijn ervaring is dat de stroomafname maar heel
Laag is , dus een hele avond kijken is geen enkel probleem.
Zoals je op onderstaande foto kan zien , zijn er heden ten dage heel veel verschillende te koop zijn.

Een tv via de omvormer geeft een heel hoog stroomverbruik gedurende langere tijd.
Je accu zal dus sneller leeg zijn.

Ik ben een voorstander om zoveel mogelijk apperaten op 12 te laten werken , zonder tussenkomst van een omvormer.
Heel veel apperaten zijn ook als 12 volts uitvoering te verkrijgen.

Het verbruik ‘s avondss en ‘s nachts moet overdag wer aangevuld worden; dat doe ik dmv.Een zonnepaneel.

Mvg
Stef kus.gif
Bijlagen
FD410DFA-CBD6-4EBB-8AAB-FCE1714B7D33.jpeg
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Gebruik accu voor verlichting en toiletpomp

Bericht door Jaap van Duijn » ma 27 mei 2019 20:56

@Stef,

Zuinigheid, deze maar net 2 jaar en kostte toch 660 euro, dus willen nog even zien, is er wel een met alles erop en ja voor weinig heb je een 12volt.
Maar zonder kan ook zoals gezegd zeker in de zomer, in de winter weer op de camping in Fieberbruhn of Corvara in Badia en daar heb je gas en prik dus ook al geen probleem.

komt in orde en dank voor mee denken Jaap van Duijn

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Gebruik accu voor verlichting en toiletpomp

Bericht door thmeyer » ma 27 mei 2019 22:53

RE.gif

Ik ben het met Stef eens,

Iedere omvormer heeft door omzetting van 12 volt naar 230 volt verliezen (kan soms wel 20 % zijn) en daar heb je niets aan.
Dus als je 12 volt heb, zou je apparatuur moet hebben wat "zoveel" mogelijk op 12 volt kan werken.

Reden: Alles wat je omzet omhoog of laag kost gewoon energie !!

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”