Thetford C2 - hoe doormeten stroom / pompje
Thetford C2 - hoe doormeten stroom / pompje
Tijdje terug toilet helemaal aangepakt:
- lipseal vervangen
- ontluchter gerepareeerd
- zwarte vlokken eruit gespoeld en gereinigd
en nog zo wat
na enige tijd stilstand met leeg waterreservoir doet de pomp het niet meer...
> Met schroevendraaiertje het propellortje soepel gemaakt (ook siliconen spray ingespoten)
> zekering gecheckt en doorgemeten: is goed
> op pompje getikt met zware schroevendraaier :)
Wilde microswitch checken maar heb niet lang genoege schroevendraaier om die knop links los te maken helaas
Nu wil ik checken of er uberhaupt 12V aankomt bij toilet.. Maar hoe?
Via onderkant kan ik uiteraard bij onderkant draaiknop, maar alles is zo dicht dat ik nergens mijn multimeter pennen kan zetten.
Pompje is aan de krimpkous te zien al eens vervangen. Maar om nou weer de boel ter test open te snijden...
tips?
2018 Mazda CX-5 SkyActiv 2.0 165PK + 2003 Bürstner Fun 490 TK
Re: Thetford C2 - hoe doormeten stroom / pompje
2 spelden door de isolatie, in de koperkern van de pompbedrading..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Thetford C2 - hoe doormeten stroom / pompje
slim! maar creeer je dan niet 2 lekken? niet dat stroom makkelijk door normaal water gaat, maar toch
2018 Mazda CX-5 SkyActiv 2.0 165PK + 2003 Bürstner Fun 490 TK
Thetford C2 - hoe doormeten stroom / pompje
@jazzper
Ik heb een PDF over de Thetford C2 gevonden met betere tekeningen en je kan ze helemaal uitvergroten.
Link Thetford: klik dan op Spare part list C2 - C3 - C4
Mijn advies is krimpkous verwijderen en meten !!
Dat idee van Chris is wel goed, maar niet bij deze waterpomp, omdat de kabel volledig onderwater zit is de kans groot dat het water op termijn toch in de pomp komt.
Het zou wel kunnen, maar dat moet je de gaatjes goed dicht smelten.
Succes Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Thetford C2 - hoe doormeten stroom / pompje
RE.gif
Aanvulling op het vorige.
Een simpele oplossing voor het weer waterdicht maken van de verbinding is:
Een pijpje, kousje of iets dergelijks de verbinding vol dauwen met sanitair siliconen kit.
Gr. Theo
Aanvulling op het vorige.
Een simpele oplossing voor het weer waterdicht maken van de verbinding is:
Een pijpje, kousje of iets dergelijks de verbinding vol dauwen met sanitair siliconen kit.
Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Thetford C2 - hoe doormeten stroom / pompje
Aanbieding...
Als jullie nog eens perfecte krimpkous nodig hebben....
Bij mij verkrijgbaar.
Krimpkous met een lijmlaagje erin welke volledig fixeert als je het verhit om te krimpen.
100% waterdicht.
Als jullie nog eens perfecte krimpkous nodig hebben....
Bij mij verkrijgbaar.
Krimpkous met een lijmlaagje erin welke volledig fixeert als je het verhit om te krimpen.
100% waterdicht.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Thetford C2 - hoe doormeten stroom / pompje
Ja..maar om een krimpkous aan te brengen zul je eerst de draad door moeten knippen..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Thetford C2 - hoe doormeten stroom / pompje
RE.gif
Ab je heb helemaal gelijk, maar als techneut zit dat al in het hoofd, dan weet je volgorde van handelingen cq werkzaamheden.
Maar als de waterpomp al eerder is vervangen, dan wordt het los solderen, daarna weer vast solderen en dan pas de krimpkous er om.
Maar we hebben ook te maken met minder technische aangelegde mensen, dan is een uitgebreid stappenplan van werkzaamheden vaak iets duidelijker en misschien begrijpelijker.
Gr. Theo
Ab je heb helemaal gelijk, maar als techneut zit dat al in het hoofd, dan weet je volgorde van handelingen cq werkzaamheden.
Maar als de waterpomp al eerder is vervangen, dan wordt het los solderen, daarna weer vast solderen en dan pas de krimpkous er om.
Maar we hebben ook te maken met minder technische aangelegde mensen, dan is een uitgebreid stappenplan van werkzaamheden vaak iets duidelijker en misschien begrijpelijker.
Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Thetford C2 - hoe doormeten stroom / pompje
Die laatste groep kan beter effe langs een caravan bedrijf gaan.
Het is geen groot probleem als de pomp tijdens een vakantie niet werkt.
Een grote plastic limonadefles met water werkt net zo goed in noodgevallen.
Het is geen groot probleem als de pomp tijdens een vakantie niet werkt.
Een grote plastic limonadefles met water werkt net zo goed in noodgevallen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Thetford C2 - hoe doormeten stroom / pompje
nou, oude krimpkous eraf gesneden
multimeter erop
0.00V...
argh...
zekering is ook goed
en nu? microswitch misschien?
kan ik ook meten of er bij de zekering 12V langs komt? kan dat? bv zekering eruit en dan in elk gat een pin zodat je in serie meet?
ik wil eigenlijk volgen tot waar ik nog spanning heb.
multimeter erop
0.00V...
argh...
zekering is ook goed
en nu? microswitch misschien?
kan ik ook meten of er bij de zekering 12V langs komt? kan dat? bv zekering eruit en dan in elk gat een pin zodat je in serie meet?
ik wil eigenlijk volgen tot waar ik nog spanning heb.
2018 Mazda CX-5 SkyActiv 2.0 165PK + 2003 Bürstner Fun 490 TK
Thetford C2 - hoe doormeten stroom / pompje
RE.gif
Het is lastig om iemand te vertellen om hoe te meten.
Op de contacten van de zekering meten heeft geen zin, je zou een kleine verschil spanning meten, maar geen 12 volt. Ik stel voor om een simpel schemaatje te maken, hoe de stroom ongeveer van de plus 12 volt, zekering, ander kant van de zekering via de microswitch naar het punt waar je de krimpkous heb af gehaald, door de waterpomp, terug naar andere punt bij de krimpkous en terug naar de min (-) loopt. Je kan dit ohms (Ω) doen, van punt, naar punt, naar punt. Maar je kan ook de spanning meten zo als jij wil. Dan moet je een hele lange draad op de min (-) aansluiten en dan vanaf de puls (+) die hele cirkel (schakeling) volgen tot op dat punt dat je geen spanning meer meet (dat deel is dan onderbroken). Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben geweest, ander hoor ik het wel.
Wat is trouwens de weerstand van de waterpomp bij die krimpkous ?
Succes Theo
Het is lastig om iemand te vertellen om hoe te meten.
Op de contacten van de zekering meten heeft geen zin, je zou een kleine verschil spanning meten, maar geen 12 volt. Ik stel voor om een simpel schemaatje te maken, hoe de stroom ongeveer van de plus 12 volt, zekering, ander kant van de zekering via de microswitch naar het punt waar je de krimpkous heb af gehaald, door de waterpomp, terug naar andere punt bij de krimpkous en terug naar de min (-) loopt. Je kan dit ohms (Ω) doen, van punt, naar punt, naar punt. Maar je kan ook de spanning meten zo als jij wil. Dan moet je een hele lange draad op de min (-) aansluiten en dan vanaf de puls (+) die hele cirkel (schakeling) volgen tot op dat punt dat je geen spanning meer meet (dat deel is dan onderbroken). Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben geweest, ander hoor ik het wel.
Wat is trouwens de weerstand van de waterpomp bij die krimpkous ?
Succes Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Thetford C2 - hoe doormeten stroom / pompje
Nou ben ik niet erg thuis in deze toiletten, nog nooit brokken gehad dus geen ervaring..
Maar... er zat toch ook ergens een relais in dit model, of was dat niet deze???
Zelf zou ik als eerste de toegevoerde 12 volt opzoeken, dus de "binnenkomende" voeding.
Meet die eens... 12 volt?? Misschien een slechte gelijkrichting, dus meet ook eens 12 VAC en 12 VDC
MOET 12 VDC zijn, op AC loopt de pomp niet.
Dan hetzelfde maar met de belasting, dus Flushend...
Blijven dan alle spanningen goed?? dan zit het in het toilet zelf idd.
Gaat het daar al mis, zakt de 12 VDC in elkaar, dan zit het voor het toilet, ergens in de omvormer of de bekabeling naat de plee.
Blijft de spanning daar goed, dan is het in het toilet.
Meet dan eens de weerstand tussen die LOSGEKOPPELDE draden van het toilet... flushend..
Daar moet je door het hele circuit heen meten.... event steeds korter naar de pomp toe.
Dus zekering, schakelaar, event. connectors, bedrading.... tot je de boosdoener hebt.
Moeilijk advies geven omdat ik niet weet hoe handig jij met een meter bent.
Oud en eerder aangehaald gezegde is:
Meten is weten, maar alleen als je weet wat je meet... anders is door al dat meten heel veel tijd versleten..
Successsssss
Maar... er zat toch ook ergens een relais in dit model, of was dat niet deze???
Zelf zou ik als eerste de toegevoerde 12 volt opzoeken, dus de "binnenkomende" voeding.
Meet die eens... 12 volt?? Misschien een slechte gelijkrichting, dus meet ook eens 12 VAC en 12 VDC
MOET 12 VDC zijn, op AC loopt de pomp niet.
Dan hetzelfde maar met de belasting, dus Flushend...
Blijven dan alle spanningen goed?? dan zit het in het toilet zelf idd.
Gaat het daar al mis, zakt de 12 VDC in elkaar, dan zit het voor het toilet, ergens in de omvormer of de bekabeling naat de plee.
Blijft de spanning daar goed, dan is het in het toilet.
Meet dan eens de weerstand tussen die LOSGEKOPPELDE draden van het toilet... flushend..
Daar moet je door het hele circuit heen meten.... event steeds korter naar de pomp toe.
Dus zekering, schakelaar, event. connectors, bedrading.... tot je de boosdoener hebt.
Moeilijk advies geven omdat ik niet weet hoe handig jij met een meter bent.
Oud en eerder aangehaald gezegde is:
Meten is weten, maar alleen als je weet wat je meet... anders is door al dat meten heel veel tijd versleten..
Successsssss
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Thetford C2 - hoe doormeten stroom / pompje
in dit soort situaties is een 12 volt spanningszoeker wel handig, dan meet je gelijk belast.
suc6 met zoeken...
suc6 met zoeken...
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Thetford C2 - hoe doormeten stroom / pompje
RE.gif
Hoi Erik...
Met een spanningzoeker meet je niet belast hoor...
10x beter om gewoon een simpel digitaal metertje bij de Action te kopen.... kan je 100x meer mee..
Hoi Erik...
Met een spanningzoeker meet je niet belast hoor...
10x beter om gewoon een simpel digitaal metertje bij de Action te kopen.... kan je 100x meer mee..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Thetford C2 - hoe doormeten stroom / pompje
leerzame reacties!
op zich kan ik wel overweg met electra. Natuurkunde middelbare school VWO hoogste cijfer eindexamen en daarna informatica op de uni ook bijvakken als technische natuurkunde. Maar het is wat roestig allemaal :D
Toch nog maar eens de zekering bekeken. Heel.
Toch maar even de pootjes opgeschuurd en met wat contactspray erover teruggeduwd.
Werkt weer
Jammer dat ik dat niet eerder nogmaals gedubbelcheckt (dat is dubbel :)) heb want nu moet ik alsnog met krimpkous in de weer...
Die kan je bij de bouwmarkt ook halen toch? En is het met een fohn of aansteker te doen of moet ik nog ergens een verfbrander regelen?
op zich kan ik wel overweg met electra. Natuurkunde middelbare school VWO hoogste cijfer eindexamen en daarna informatica op de uni ook bijvakken als technische natuurkunde. Maar het is wat roestig allemaal :D
Toch nog maar eens de zekering bekeken. Heel.
Toch maar even de pootjes opgeschuurd en met wat contactspray erover teruggeduwd.
Werkt weer
Jammer dat ik dat niet eerder nogmaals gedubbelcheckt (dat is dubbel :)) heb want nu moet ik alsnog met krimpkous in de weer...
Die kan je bij de bouwmarkt ook halen toch? En is het met een fohn of aansteker te doen of moet ik nog ergens een verfbrander regelen?
2018 Mazda CX-5 SkyActiv 2.0 165PK + 2003 Bürstner Fun 490 TK
Thetford C2 - hoe doormeten stroom / pompje
RE.gif
Nou "jazzper" dat loopt met een sisser af !!
Als je het niet al te moeilijk wil maken en je heb nog ergens nog sanitaire afdicht-kit, een hulsje of een pijpje hoe je dat ook mag noemen, dan is dat zo weer waterdicht, als je snapt wat ik bedoel !!
Opmerking: En de volgende keer (wel na een dubbele check) kan je het zo weer los peuteren.
Gr. Theo
Nou "jazzper" dat loopt met een sisser af !!
Als je het niet al te moeilijk wil maken en je heb nog ergens nog sanitaire afdicht-kit, een hulsje of een pijpje hoe je dat ook mag noemen, dan is dat zo weer waterdicht, als je snapt wat ik bedoel !!
Opmerking: En de volgende keer (wel na een dubbele check) kan je het zo weer los peuteren.
Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Thetford C2 - hoe doormeten stroom / pompje
Sorry Chris,
Deze keer heb je geen gelijk, wat Erik zegt is waar. Dat lampje (geen ledje) in die 12 volt spanningzoeker verbruikt meer energie als dat digitaal metertje van jouw.
Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Thetford C2 - hoe doormeten stroom / pompje
RE.gif
Daar ben ik het wel mee eens Theo...
Maar een spanningzoeker is volgens mij nou niet echt een belasting... wat zal zoiets nou gebruiken... 1/2 watt?? nog veel minder denk ik..dat is dan geen belasting vergelijkbaar met b.v. een pompmotortje... die kan wel een half ampere aanloopstroom hebben denk ik.
En... een omvormer in de problemen zou zomaar onbelast goed kunnen "lijken" maar belast door de knieeen gaan..
Vandaar dat ik de voorkeur gaf en geef aan een "degelijke" meter...( van de Action n.b. )
Je hebt helemaal gelijk mbt mijn meter.... megaohm's bij spanning meten... da's geen belasting natuurlijk..
Daar ben ik het wel mee eens Theo...
Maar een spanningzoeker is volgens mij nou niet echt een belasting... wat zal zoiets nou gebruiken... 1/2 watt?? nog veel minder denk ik..dat is dan geen belasting vergelijkbaar met b.v. een pompmotortje... die kan wel een half ampere aanloopstroom hebben denk ik.
En... een omvormer in de problemen zou zomaar onbelast goed kunnen "lijken" maar belast door de knieeen gaan..
Vandaar dat ik de voorkeur gaf en geef aan een "degelijke" meter...( van de Action n.b. )
Je hebt helemaal gelijk mbt mijn meter.... megaohm's bij spanning meten... da's geen belasting natuurlijk..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Thetford C2 - hoe doormeten stroom / pompje
RE.gif
Je heb gelijk een echte belasting is z'n 12 volt spanningszoeker is het zeker niet.
Ik moet nog z'n spanningszoeker in de auto hebben liggen en dan zal ik op een later moment laten horen het vermogen daarvan is.
Zelf heb ik een Fluke Multimeter, maar op vakantie ga ik als "Ali" fan een Aliexpress Multimeter voor een paar € mee !!
Daar kan nog weleens overheen gereden worden en dan blijft nog steeds een leuke vakantie.
Gr. Theo
Je heb gelijk een echte belasting is z'n 12 volt spanningszoeker is het zeker niet.
Ik moet nog z'n spanningszoeker in de auto hebben liggen en dan zal ik op een later moment laten horen het vermogen daarvan is.
Zelf heb ik een Fluke Multimeter, maar op vakantie ga ik als "Ali" fan een Aliexpress Multimeter voor een paar € mee !!
Daar kan nog weleens overheen gereden worden en dan blijft nog steeds een leuke vakantie.
Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)