Hoeveel km ongeveer opnemen in de planning

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Gebruikersavatar
Niko
Berichten: 228
Lid geworden op: wo 11 aug 2004 21:38
Locatie: Muntendam

Re: Hoeveel km ongeveer opnemen in de planning

Bericht door Niko » wo 8 mei 2019 06:49

Wie maakt er een planning? Je bent op vakantie en je hebt je eigen slaapplaats bij je. Wij hebben meestal om de 2 a 3 uur wel zin in koffie of iets te eten. En de afstand die ik per dag afleg is van heel veel factoren afhankelijk, tijdstip, hoogseizoen of laagseizoen, gesteldheid van de wegen, het land wat je wilt doorkruisen. Ikzelf ga altijd het liefst door Duitsland (we wonen in Groningen redelijk dicht bij de grens) en dan rij ik in één dag tot aan de Oostenrijkse grens (1000km) met gemak. Maar ik ben ook wel eens van Praag naar Brno (200km)bijna een dag onderweg geweest door slechte wegen en opstoppingen. Dus mijn advies is: stap achter het stuur en ga vakantie vieren! Je ziet wel hoever je komt..

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk

Waar de zon schijnt draai ik de pootjes uit!
Mazda 3 Sedan 2.2 Skyactiv-D met aan de haak een Burstner Averso 430 TS

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Hoeveel km ongeveer opnemen in de planning

Bericht door DanielW » wo 8 mei 2019 07:20

Niko, die filosofie is prachtig en vind ik ook een ideaal beeld, maar mensen met (schoolgaande) kinderen, werk, een plek die geboekt is en of andere verplichtingen kunnen niet altijd zo denken. Dat lijken een hoop excuses, maar zijn wel factoren die bepalen wat wel en niet kan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Vadervan3
Berichten: 1050
Lid geworden op: za 3 dec 2016 10:39

Re: Hoeveel km ongeveer opnemen in de planning

Bericht door Vadervan3 » wo 8 mei 2019 07:33

Je zult het zelf een beetje moeten ondervinden wat het lekkerste voor jezelf werkt.
Eerste jaar deden wij max 700km op de 2e dag, en was ik bij aankomst redelijk aan de latten. Vorig jaar Italië reed ik de 2e dag 800km, dat ging eigenlijk prima. We bedenken het altijd een beetje zoals
Het gaat.

Dat jaar in Italië, ging alles zo voorspoedig dat ik om 16:00 nog maar 160 km hoefde naar de eindstop. Dus reden we door, mede omdat ik me prima voelde. Ik zou zeggen zoek wat overnachtingspunten op op verschillende afstanden en kijk onderweg hoe je je voelt.

Ik ben niet zo heel erg van het stoppen, ergens en half uurtje gaan zitten ofzo word ik vreselijk loom van, dus onze stops zijn altijd vrij kort. Kids ff de beentjes strekken, pappa wat lekkers en wat drinken en ff de beentjes strekken en dan gaan we weer.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Hoeveel km ongeveer opnemen in de planning

Bericht door Micky » wo 8 mei 2019 07:58

Niels83 schreef:
wo 8 mei 2019 01:25
leuk topic.
ik was dit me ook wat aan het afvragen. wij hebben nu in de buurt van macon als eerste camping in gedachte. maar dat lijkt met 70km per uur wat ver met de kleintjes.12, 5 uur. dus denk ik dat ik toch nog iets daar tussen ga zoeken om te overnachten. franse ardennen of zo.
Daar stoppen wij de soms de 2de keer en meestal de eerste keer op de terugweg, de eerste stop doen wij doorgaans in Metz (Municipal) dat is 525 km van ons huis
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Hoeveel km ongeveer opnemen in de planning

Bericht door Niels83 » wo 8 mei 2019 08:09

RE.gif

ik moet nog even wennen aan een caravan denk ik.

ik heb een paar jaar terug diezelfde camping in Relevant voor een lang weekend met wat vrienden bezocht. dat reden we in 9 uur of zo.

maar ik ga nu ook 70 aanhouden al zal dat misschien te snel zijn. wij moeten op een dag gewoon wel regelmatig stoppen en ze even laten lopen. dus duurt web stop iets langer.

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Hoeveel km ongeveer opnemen in de planning

Bericht door JanPunne » wo 8 mei 2019 08:24

Davendre schreef:
wo 8 mei 2019 06:20
Wij rijden meestal door tot ongeveer 16:00 uur. Heb eigenlijk nooit op gelet hoeveel kilometers we dan gedaan hebben. Denk dat je met een Golf GTE wel vaker moet tanken door de kleinere benzinetank (40 liter toch?).
Dat laatste zou u toch zelf moeten weten.. scratch.gif
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Hoeveel km ongeveer opnemen in de planning

Bericht door Davendre » wo 8 mei 2019 13:16

Heb geen Golf GTE dus zou het echt niet weten weenie.gif
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Hoeveel km ongeveer opnemen in de planning

Bericht door JanPunne » wo 8 mei 2019 13:18

RE.gif verkeerd geïnterpreteerd..excuses kus.gif
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Hoeveel km ongeveer opnemen in de planning

Bericht door Daphne » wo 8 mei 2019 13:50

richards schreef:
di 7 mei 2019 09:47
Ik wil op een dinsdag vertrekken en zondag aankomen met een aantal stops.
Met zoveel ruimte maakt het helemaal niet uit hoeveel je op een dag rijdt. Gewoon relaxt dagelijks bekijken hoever je bent gekomen en hoeveel je nog moet.

Wij rijden ongeveer 350 km per dag. We rijden meestal vanaf 10.00u tot 15/15.30u. Soms stoppen we na een uur al voor koffie als we een leuk plekje zien en soms "pas" na 2 uur. Het scheelt dat we geen vastgelegde bestemming hebben en overal kunnen blijven hangen als we dat willen. En nee we zijn nog niet met pensioen mrgreen.gif en we gaan ook maar maximaal 3 weken aaneengesloten. Dit jaar zelfs maar 2 weken ivm andere verplichtingen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

richards
Berichten: 196
Lid geworden op: zo 28 okt 2018 17:40

Re: Hoeveel km ongeveer opnemen in de planning

Bericht door richards » do 9 mei 2019 09:21

Davendre schreef:
wo 8 mei 2019 06:20
Wij rijden meestal door tot ongeveer 16:00 uur. Heb eigenlijk nooit op gelet hoeveel kilometers we dan gedaan hebben. Denk dat je met een Golf GTE wel vaker moet tanken door de kleinere benzinetank (40 liter toch?).
Ja klopt 40Liter, Ik heb tot nu alleen redelijk korte stukken in NL gereden (op de snelweg rij ik dan 1:10) Met volle accu in de GTE stand
Volvo XC40 T5 recharge, Knaus 550FSK Südwind 60Y

Gebruikersavatar
Gumm
Berichten: 489
Lid geworden op: zo 17 aug 2008 22:31

Re: Hoeveel km ongeveer opnemen in de planning

Bericht door Gumm » wo 15 mei 2019 19:11

Op verschillende reizen naar Spanje (1600km) was ons gemiddelde incl. pauze en tanken zo'n 74km/h.
In werkelijkheid, rijdende was dit ongeveer 20-25km/h (gps) sneller. (autoteller op 100-105km /h)
In 12 uren 06-18:00 legden we bijna 900km af. 500km duurde Ca 6:45 uur.
Bij ons wel altijd gecombineerde tank/rustpauzes. (Als we stoppen, wordt er dus ook getankt en andersom).
Files, bergachtige trajecten of ander oponthoud kunnen het gemiddelde aardig drukken.
Als je je planning baseert op de eerder genoemde 70km/h zal je zeer realistisch plannen en kan het nooit tegenvallen.
Knaus Sudwind 450QU(1050-1500) ...Skoda Superb 1.6TDI/ 120Pk /250Nm

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Hoeveel km ongeveer opnemen in de planning

Bericht door Leentje » wo 15 mei 2019 22:10

De eerste dag vertrekken we zo vroeg mogelijk van huis. Een eerste stop is vaak slechts een vlugge wissel van stuur. Als we dan ontbijten, zijn we vaak al een stuk op weg. We zijn jaren naar Frankrijk gegaan en dan rekende ik op 60 -70 km per uur afleggen.(meest tolvrij) Een zeshonderd km op dag 1 is dan goed te doen. Omdat we niets boeken, kan dit ook korter of verder worden. Onderweg ergens lekker eten hoort er ook bij. Dag twee is altijd een kortere afstand, alleen al omdat je vanaf een camping pas later vertrekt.

Dit jaar gaan we naar Italië, via Oostenrijk. Inderdaad zijn de camping dun gezaaid rondom Bologna, maar we hebben er twee gevonden. Voor ons is het 1200 km en ik schat dat we dat in twee dagen rijden. Worden het er drie, dan is het ook prima. Ook gezien mijn onderschrift thumbup.gif
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Hoeveel km ongeveer opnemen in de planning

Bericht door PMT » do 16 mei 2019 11:00

Onze Ferry vertrekt volgende week zondagavond vanuit Ancona en daar heb ik 4 dagen de tijd voor om er te komen. Globaal heb ik wat campings in mijn hoofd zitten voor onderweg, maar als ik geen zin meer heb of ik ben moe, dan kijkt mijn vrouw naar de dichtsbijzijnde camping waar we kunnen overnachten. De grens dat ik het tegenwoordig nog leuk vind om te rijden ligt op max 600km p/d, maar onder de 500km is meer regel dan uitzondering.
We caravannen nu 20 jaar en sindsdien is het maximale aantal km's meer dan gehalveerd tov de jaren dat ik met een vouwwagen reed. Op een of andere manier is met een caravan rijden veel vermoeiender, mogelijk omdat je toch nog meer spiegelt dan met een vouwwagen.
Het is denk ik ook wel anders als je een rondreis maakt dan dat je op een vaste stek staat, dan wil je er zo snel mogelijk heen, ook al omdat je dan vaak gereserveerd hebt.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
Jeroent83
Berichten: 688
Lid geworden op: di 6 jan 2015 08:14
Locatie: Venray

Re: Hoeveel km ongeveer opnemen in de planning

Bericht door Jeroent83 » do 16 mei 2019 17:28

Voor tussen stops maak ik eigenlijk geen planning meer tenzij we ergens iets will bezichtigen onderweg. Eerste keren dat we verder gingen dwz +1000km wel hoor, alles van te voren zelfs gereserveerd. Maar na een paar keer kwam ik er achter dat je het beste gewoon kun stoppen als je geen zin meer hebt of het rijden moe begint te worden. Wij rijden eigenlijk altijd buiten het seizoen en het rijden op de autobaan is voor mij geen verschil met of zonder caravan qua inspanning, eigenlijk heel relax. Als we een lange afstand rijden vertrek ik savond's rond een uur of 7 en dan rijden we door tot ik het moe ben. Of een camping of even bij een tankstation bij slapen en smorgens weer vroeg op weg. Vorig jaar heen weg frejus in Lion (800Km) gestopt dat wilde we graag eens bezichtigen, Daarna door na Frejus. Terug weg om 8 uur smorgens vertrokken de hele weg was het heel rustig op een gegeven moment waren we in Luxemburg, en toen was het van tja zullen we stoppen of rijden we nog door het is nog maar een stukje, ik voelde me nog prima en dus zijn we doorgereden rond 22:30 ~ 23.00 uur waren we thuis. Wel stoppen we elke 250Km om te tanken en soms even wat te eten. Dit was wel een uitzondering want normaal ben ik het na 800 / 900 Km wel zat voor een dagje.
BMW 340i Touring + Adria Adora 613 UT

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Hoeveel km ongeveer opnemen in de planning

Bericht door dieseltijger » za 18 mei 2019 08:37

Grappig: Ik vind het zelf ook uiterst relaxed om in de avond te vertrekken. Het verkeersbeleid is rustig, de temperatuur laag, en aan het eind van de middag van de volgende dag ben je - in mijn geval dan- op de bestemming in Zuid Frankrijk.

Vraag: hoe snel rijdt iedereen, en welke versnelling wordt er gebruikt? (Ja, ik weet het: cruciaal zijn de omvang van de caravan en het feit of je een diesel of benzinemotor hebt) maar ik hoor vaak dat er met relatie kleine diesels en grote caravans snel gereden lijkt te worden in een hoge versnelling. Dit leidt tot een hoog daggemiddelde.

Zelf rijd ik op de snelweg tussen de 90 en 100 km/u in de 5e of 4e versnelling - zo rond de 3000 omw/min, waarbij de Avensis een 6 bak heeft, tamelijk tam rijdt, totdat je boven de 3500 omw/min komt - daarboven neemt het koppel fors toe.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Hoeveel km ongeveer opnemen in de planning

Bericht door sailor wim » za 18 mei 2019 08:52

Afbeelding
De 28ste 331 km naar Perrone bij canal du Nord hier een paar keer afgemeerd onderweg naar Parijs.
Dan zullen wij het geklaag wel zat zijn.
De volgende stap op 1 Juni naar Dun le Palestel 550 km.
Enfin hoe moeier enof gewend het beestje is en ik gewend ben aan de nieuwe combi, bekijken wij het volgende stapje.
Caravan trekker adviseerd in de 5de versnelling.
Ik zal moeten zien wanneer het beestje het beste reageert dat zal ergens tussen 80 en 100 liggen neem ik aan.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
Jeroent83
Berichten: 688
Lid geworden op: di 6 jan 2015 08:14
Locatie: Venray

Re: Hoeveel km ongeveer opnemen in de planning

Bericht door Jeroent83 » za 18 mei 2019 12:28

dieseltijger schreef:
za 18 mei 2019 08:37
Vraag: hoe snel rijdt iedereen, en welke versnelling wordt er gebruikt? (Ja, ik weet het: cruciaal zijn de omvang van de caravan en het feit of je een diesel of benzinemotor hebt) maar ik hoor vaak dat er met relatie kleine diesels en grote caravans snel gereden lijkt te worden in een hoge versnelling. Dit leidt tot een hoog daggemiddelde.
Op de snelweg 110 op de CC, ik zet de automaat wel handmatig in de 4, het is een 6 bak maar zoals jij ook aangeeft is er weinig kracht bij lage toeren. met 110 draait hij zo'n 3400 RPM. op Automaat blijft hij de hele tijd pendellen tussen de 4 en 5 dat vind ik niet fijn en lijkt me ook niet echt goed voor de automaat.
BMW 340i Touring + Adria Adora 613 UT

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Hoeveel km ongeveer opnemen in de planning

Bericht door Conradi » zo 19 mei 2019 15:11

richards schreef:
do 9 mei 2019 09:21
Ja klopt 40Liter, Ik heb tot nu alleen redelijk korte stukken in NL gereden (op de snelweg rij ik dan 1:10) Met volle accu in de GTE stand
Ik rij 14l/100km met de caravan er achter en een 45 l tank. Ik moet al in de Ardennen tanken :wink:
Het beste ga je even van de autobahn af, daar is tanken rustiger en veel goedkoper. In Duitsland kennen het zogenaamde Autohof, ruime benzinestations dicht bij een afslag. Ze worden op de autobahn aangegeven, maar Google Maps is ook reuze handig.

Ik zou via Oostenrijk rijden, dat is nauwelijks om en met de tijd die je hebt zou ik me niet druk maken over de dagelijkse afstand. Leuk is om misschien een dagje in Oostenrijk te blijven hangen.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

workel

Re: Hoeveel km ongeveer opnemen in de planning

Bericht door workel » zo 19 mei 2019 16:37

RE.gif

Hebben ze ook een app voor Autohof Guide: https://www.autohof-guide.de/app.html

Rij gelukkig diesel en met 70 liter kan ik de eerste 750/800 km prima vooruit.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Hoeveel km ongeveer opnemen in de planning

Bericht door VIP » zo 19 mei 2019 16:39

RE.gif RE.gif
Die Autohof’s zijn niet echt vorodeliger, in tegendeel eerder zeer hoog, wij kijken op het navi scherm en dan zien van die pompjes staan waar je kunt tanken, meestal langs de snelweg in een dorpje, scheelt op een 100 liter tank al gauw 15,00 tot 20,00 euro.
Porsche + Tabbert

Toon1
Berichten: 260
Lid geworden op: di 26 jan 2010 21:54

Re: Hoeveel km ongeveer opnemen in de planning

Bericht door Toon1 » zo 19 mei 2019 16:46

Er moet eigenlijk meer informatie bij vermeldt worden over hoeveel kilometers je per dag rijdt.
B.V.
Rij je met of zonder caravan.
Hoe laat vertrek je, midden in de nacht of s`morgens.
Hoe lang is de reistijd.
Hoeveel chauffeurs rijden er.
weenie.gif
Ik hoef niet in het geld te zwemmen maar pootje baden zou leuk zijn.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Hoeveel km ongeveer opnemen in de planning

Bericht door Conradi » zo 19 mei 2019 17:14

VIP Premium schreef:
zo 19 mei 2019 16:39
RE.gif RE.gif
Die Autohof’s zijn niet echt vorodeliger, in tegendeel eerder zeer hoog, wij kijken op het navi scherm en dan zien van die pompjes staan waar je kunt tanken, meestal langs de snelweg in een dorpje, scheelt op een 100 liter tank al gauw 15,00 tot 20,00 euro.
Ik gebruik ook een app, clever-tanken. Het punt is dat Duitsland dynamische brandstofprijzen heeft, die door de dag wisselen.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Hoeveel km ongeveer opnemen in de planning

Bericht door VIP » zo 19 mei 2019 17:17

RE.gif

Klopt idd, maar Autohof’s zijn altijd de duurdere/duurste....
Porsche + Tabbert

workel

Re: Hoeveel km ongeveer opnemen in de planning

Bericht door workel » zo 19 mei 2019 18:25

RE.gif
@Conradi, clever tanken nooit van gehoord maar app staat op de iPhone , thumbup.gif

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Hoeveel km ongeveer opnemen in de planning

Bericht door eurotrotter » zo 19 mei 2019 18:54

VIP Premium schreef:
zo 19 mei 2019 16:39
RE.gif RE.gif
Die Autohof’s zijn niet echt vorodeliger, in tegendeel eerder zeer hoog, wij kijken op het navi scherm en dan zien van die pompjes staan waar je kunt tanken, meestal langs de snelweg in een dorpje, scheelt op een 100 liter tank al gauw 15,00 tot 20,00 euro.
Die autohöfen zijn niet het allervoordeligst,maar wel altijd goedkoperdan langs de autobahn.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Plaats reactie

Terug naar “Routes”