Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door VIP » wo 15 mei 2019 21:05

Roland54 schreef:
wo 15 mei 2019 18:34
VIP Premium schreef:
wo 15 mei 2019 08:06
Roland54 schreef:
di 14 mei 2019 22:15
Je mag toch verwachten dat een beetje caravan hier op berekend is.
Naast een oplooprem bezit een caravan ook over een oploopdemper. deze voorkomt dat de oplooprem te snel wordt aangesproken.
Als de oploopdemper niet goed is afgesteld, dan kan de oplooprem bij afdalingen door duwen van de caravan te vroeg in werking treden.
Met als gevolg dat de trommelremmen te heet worden.

Wat je ook nooit moet doen, is de trommelrembehuizingen verfraaien met een likje verf stom.gif
De verf verstoord namelijk de koeling van de trommelremmen.
Een oploopremdemper is niet af te stellen knipoog.gif
Je hebt gelijk, ik bedoelde eigenlijk " als de oploopdemper niet goed z'n werk doet"
Dus moet je tijdens onderhoudsbeurt ook dit laten controleren.

dat controleren is dan idd het beste thumbup.gif

Hoewel je een defecte oploopremdemper merkt bij het remmen (dan bonkt de caravan bij het remmen).
Laatst gewijzigd door VIP op wo 15 mei 2019 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door VIP » wo 15 mei 2019 21:06

borm147 schreef:
wo 15 mei 2019 16:23
Misschien kun je mijn combinatie ook niet vergelijken met de zwaardere combi's, ik denk dat ik met een tandemasser ook niet zo gauw allerlei bergpassen zou nemen.
Maar met deze combi kan ik ze best aan.


Waarom zou je het niet met een tandemasser doen, als je een goede combi hebt is het vergelijkbaar als met een enkelasser.
Porsche + Tabbert

Kasper

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Kasper » wo 15 mei 2019 22:08

Misschien heb je wel gelijk, als je de combi' s bekijkt zoals op de tandemasser bijeenkomst, moet het ook wel lukken. knipoog.gif

driver
Berichten: 568
Lid geworden op: wo 24 aug 2011 21:37
Locatie: Antwerpen

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaar.

Bericht door driver » wo 15 mei 2019 22:37

borm147 schreef:
wo 15 mei 2019 10:28
Je moet zoveel mogelijk op je motor afremmen en dan krijg je absoluut geen hete remmen. En nogmaals de passen die je met caravan mag rijden, hoef je geen problemen te krijgen, gewoon eens proberen. thumbup.gif
In Dalen in Noorwegen is er een kiost met toeristische info. De juffrouw vertelde ons dat ze in de zomer bijna elke dag wanhopige caravanners over de vloer krijgt, met oververhitte remmen. De garages daar kunnen de reparaties soms niet bijhouden. Bijna alle caravanners hebben zoveel mogelijk op de motor afgeremd, en ze dachten dat dat voldoende was om hete remmen te voorkomen. Diegene die zonder problemen tot beneden geraken zijn onderweg gestopt om de remmen te laten afkoelen, of hebben een remhulpsysteem. Wij waren halverwege gestopt, en toen waren de plastic dopjes al van de wielbouten gesmolten, gelukkig nog geen schade aan de remmen. Ik had de hele tijd op de motor geremd bij hoge toerentallen, de velgen van de auto waren nauwelijks warm. Het stadje heeft zijn naam niet gestolen. mrgreen.gif

Kasper

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Kasper » do 16 mei 2019 08:11

Ik geef het op... mrgreen.gif Maar ik blijf passen rijden zonder hete remmen. mrgreen.gif

Caddy3
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 25 nov 2016 16:53

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Caddy3 » do 16 mei 2019 08:15

Niet opgeven ITBS monteren rijdt ideaal, tevens zonder oplooprem achter uit rijden en antislinger functie.

AfbeeldingAfbeelding


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Ab
Moderator
Berichten: 26556
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Ab » do 16 mei 2019 09:49

Begrijp mij goed..ik vind het ook een prachtig systeem.
En als je het leuk vindt om binnenwegen en pasroutes te rijden heeft het heel zeker een forse meerwaarde.
Op snelwegen en een stuk binnendoor in berglandschap kan je echter ook prima eens een afdaling maken zonder al te hete remmen.
Heel lange afdalingen met hellingspercentage meer dan 7 % zijn er niet zoveel, tenzij je die opzoekt of er echt moet zijn.
Bij Berchtesgaden zit er een stukje van 24%. Misschien 1 km lang, ik heb het niet gemeten.
Zonder problemen kwam ik met caravan daar ook omhoog en weer beneden..
Dat had met of zonder ITBS ook geen enkel verschil gemaakt. Zonder te remmen gaat dat immers niet naar beneden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.


Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10950
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door dieseltijger » do 16 mei 2019 10:24

Alles bij elkaar wordt er in dit topic wel heel veel gespeculeerd en durft een gemniddede caravanner die hier meeleest geen berg(pas) meer te nemen.
Het is een uiterst informatief draadje geworden: Spectaculaire foto's van breuken in een oververhitte remtrommel als gevolg van verkeerd afgestelde remmen, de werking van diverse remhulp- eventueel gecombineerd met een stabilisatiefunctie, en de test waarin er een vergelijking plaatsvindt tussen een afdaling mèt en zonder een werkend ITBS.

Ik denk dat internetfora geen plekken zijn voor onzekere mensen. Je moet kunnen "filteren", en - nog belangrijker - zelf een oordeel kunnen vormen. Zijn de situaties die geschetst worden wel van toepassing op jou? Vanuit welke grondhouding zijn inschattingen gemaakt? Zijn de analyses onderbouwd en logisch?

Er zijn plenty voorbeelden te vinden waar -bij wijze van spreken- de pro's en con's van een massief- of van een luchtband voorzien neuswiel worden uitgediept, en waar vervolgens de spanning van de neuswielband en de kleur van het vet aan de orde komen. Of waar mechanismen een rol spelen dat mensen achteraf een aankoop voor zichzelf proberen te rechtvaardigen en alleen de voordelen van een voorziening belichten.

Dit is internet fora eigen, wel vind ik - en dat heeft grote toegevoegde waarde - dat je kennis neemt van invalshoeken en oplossingen waarvan je het bestaan niet kon vermoeden. Dit draadje heeft alle ingrediënten in zich.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Micky » do 16 mei 2019 11:12

RE.gif thumbup.gif

Helemaal mee eens!
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door eurotrotter » do 16 mei 2019 12:26

Caddy3 schreef:
do 16 mei 2019 08:15
Niet opgeven ITBS monteren rijdt ideaal,
Is t wel eens bij je opgekomen dat zo een systeem,waarbij sommigen praten over 2,5 K ( waarbij de K staat voor"knoop aan het vestje" of "krent in de pap") anderen dan denken aan 2500 euri,iets van 10 % van de waarde van de aangeschafte caravan.
Zonder meer is ITBS een prima systeem,en ik denk het enige wat echt werkt.
Maar niet iedereen beschikt over een budget om er dat "even"onder te laten bouwen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Caddy3
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 25 nov 2016 16:53

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Caddy3 » do 16 mei 2019 12:31

eurotrotter schreef:
Caddy3 schreef:
do 16 mei 2019 08:15
Niet opgeven ITBS monteren rijdt ideaal,
Is t wel eens bij je opgekomen dat zo een systeem,waarbij sommigen praten over 2,5 K ( waarbij de K staat voor"knoop aan het vestje" of "krent in de pap") anderen dan denken aan 2500 euri,iets van 10 % van de waarde van de aangeschafte caravan.
Zonder meer is ITBS een prima systeem,en ik denk het enige wat echt werkt.
Maar niet iedereen beschikt over een budget om er dat "even"onder te laten bouwen.
Nee daar gaat het mij ook niet om, het voordeel van dit systeem is dat het demontabel is, dus mee te nemen naar volgende caravan en of bij stoppen te verkopen, er lagen bij trio rep nog gebruikte systemen van gestopte mensen en of voor montage op de volgende caravan.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Micky » do 16 mei 2019 12:34

eurotrotter schreef:
do 16 mei 2019 12:26
Caddy3 schreef:
do 16 mei 2019 08:15
Niet opgeven ITBS monteren rijdt ideaal,
Is t wel eens bij je opgekomen dat zo een systeem,waarbij sommigen praten over 2,5 K ( waarbij de K staat voor"knoop aan het vestje" of "krent in de pap") anderen dan denken aan 2500 euri,iets van 10 % van de waarde van de aangeschafte caravan.
Zonder meer is ITBS een prima systeem,en ik denk het enige wat echt werkt.
Maar niet iedereen beschikt over een budget om er dat "even"onder te laten bouwen.
Dat zegt niet, als je kijkt wat ik allemaal heb toegevoegd en aangepast aan de caravan.. alleen de tent kostte al hetzelfde als de hele caravan knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Abve

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Abve » do 16 mei 2019 14:24

borm147 schreef:
wo 15 mei 2019 16:23
Misschien kun je mijn combinatie ook niet vergelijken met de zwaardere combi's, ik denk dat ik met een tandemasser ook niet zo gauw allerlei bergpassen zou nemen.
Maar met deze combi kan ik ze best aan.
Gaat uitstekend hoor!
Ik sta hier op de Grossglocknerpas, 2500 meter hoogte en een hellingpercentage van gemiddeld 12 %, 36 haarspeldbochten en 48 km lang ( Bruck- Heiligenblut). In het laatste dorpje hebben we op de camping overnacht.
Overigens wél met ITBS. thumbup.gif
Na de vakantie remmen gecontroleerd. Geen slijtage geconstateerd.
427B57DF-A18A-48FC-AF51-39B38494C9E0.jpeg
427B57DF-A18A-48FC-AF51-39B38494C9E0.jpeg (68.92 KiB) 1200 keer bekeken

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door evr66 » do 16 mei 2019 14:44

Het zou zo maar kunnen, dat tandemassers hier zelfs in het voordeel zijn wat productie en afvoer van warmte betreft. Ik neem tenminste aan, dat er dan sprake is van 4 remtrommels ipv 2?
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Abve

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Abve » do 16 mei 2019 22:42

RE.gif

Inderdaad. 4 wielen, 4 remtrommels knipoog.gif

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door evr66 » vr 17 mei 2019 08:49

Mijn idee ook, en niet 2x zo veel warmte ontwikkeling. Zou wel eens een vergelijk willen zien van de temperatuurontwikkeling van een flinke afdaling, op vergelijkbare wijze gereden, zonder hulpmiddelen tussen een tandem- en enkel-asser ;)
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Jan Teepe
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 6 okt 2017 09:54

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Jan Teepe » vr 17 mei 2019 09:53

ITBS is een geweldig systeem, maar wel erg duur. Sorry dat ik dat niet genoemd heb in mijn antwoord. En zoals altijd bij een onderwerp als dit, wordt er van alles aangedragen om te vertellen, waarom het hem/haar niet overkomt en een ander wel. Hiermee suggererend, dat het om de manier van afdalen gaat waarom de een wel last heeft en de ander niet.
1: Standaard oploopdempers zijn niet gemaakt om het oplopen van de caravanrem bij afdalingen tegen te houden. Ook al zijn ze splinternieuw. Niet zo vreemd, omdat de fabrikant, vrijwel altijd Alko tegenwoordig, wil dat er altijd geremd kan worden met het door hem geleverde product. En dat wil hij, omdat hij product verantwoordelijk is. Idem geldt voor de RDW, in EU verband, en daarom zitten we nog steeds met dat verfoeide oploop systeem. Er komt zit wellicht verandering in aan te komen. Schamelaanhangers mogen niet meer uitgerust worden met een oplooprem, dus wie weet ....
2: Hoe zwaarder de caravan, hoe groter het probleem van het ongewenst oplopen van de caravanrem tjdens afdalingen. En dit ongeacht de zwaarte van het trekkend voertuig en ook ongeacht de afremkracht van de motor van het trekkend voertuig. Dus ook zonder de voetrem te gebruiken, remt de caravan ongewild bij afdalen.
3: Hoe langer de afdaling is, hoe groter het probleem. Veelal kan er niet geparkeerd worden op een afdaling om de remmen te kunnen laten afkoelen. En als dat wel kan, dan duurt het een hele tijd voordat de remmen afgekoeld zijn. Zelfs afkoelen met sneeuw, wat ik vroeger wel gedaan heb, vergt nog veel tijd. En volgens de expert was dat ook niet zo'n goede actie van mij m.b.t. het veroorzaken van ovaliteit van de remtrommels.
Ergo, je kunt de beste chauffeur van de wereld zijn, expert in afdalingen, expert in terreinrijden, een terreinwagen voor de caravan hebben, en verzin er nog maar meer bij, het ongewild oplopen van de rem van een (zwaardere)caravan tijdens (>5%??) afdalingen kan je niet voorkomen zonder een remhulp systeem.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10950
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door dieseltijger » vr 17 mei 2019 10:29

Ten aanzien van tandemassers: Nou, dat is niet zo moeilijk toch: in een vergelijkbare situatie gaat het om de verhouding tussen de af te remmen massa gedeeld door het aantal remtrommels. De remtrommels van een tandemasser met een massa van 2500 kg worden onder vergelijkbare omstandigheden (zelfde helling, zelfde rijstijl, zelfde aanspreekgevoeligheid en afstelling remsysteem) warmer dan bij een enkelasser die minder dan 1250 kg weegt.

Praktisch gesproken:
.... kan je bij steile, lange afdalingen maar vier dingen doen; a) ze vermijden, b) snelheid beperken, c) pauzeren d) extra systemen introduceren. Ten aanzien van a): tsja...soms heb je het gewoon niet gezien op de kaart of navigatie - maar vermijden is by far de beste oplossing toch? Omrijden is relatief goedkoop, je hebt toch vakantie. Bij b) moet het je koud laten wat haastige achterliggers van je vinden (ik ben een man van 50-plus, die eigenschap is dus ingebouwd), en bij c) moet er maar net een parkeergelegenheid zijn. "Strekken" bij steile afdalingen haalt niets uit, omdat -zodra je gas terugneemt- er weer geremd wordt. Ten aanzien van d) extra systemen hebben naast voordelen ook nadelen - die moet je meewegen. Bij de NS en Boeing kunnen ze je daar alles over vertellen.

Ik herken de horror stories in de praktijk niet. In de - nu 20 jarige- praktijk in o.a. Frankrijk, Zwitserland, Italie, UK, en Duitsland: geen idiote incidenten gehad met mijn remmen, en ik mijd trajecten zoals de Route Napoleon - simpelweg omdat de ANWB caravanrijders hiervoor waarschuwt. In tegenstelling tot veel van de mannelijke 50-plussers vind ik dat ik rij als een oude krant, een saaie, relatief lichte auto heb met een belabberd koppel bij lage toeren heb. Vanuit mijn vak, en als motorrijder met een paar bijna-ongelukken achter de kiezen mijd ik risico's als de pest - maar kom overal.

Het is allemaal echt niet zo spannend. Met ruim 60 duizend kilometer met dezelfde Kip shuttle achter de rug, eens in de drie jaar een routinematige BOVAG beurt, zijn volgens mij zijn de remschoenen en wiellagers maar 1 (of wellicht 2?) keer vervangen als onderdeel van die beurt. Het enige wat ik na 10 jaar verder aan het onderstel heb gehad is vervanging van de rubber veerelementen, de schokdempers en een kromme wielarm die ze bij de revisie van de vering ontdekten. Beurten laat ik nooit vlak voor de grote vakantie uitvoeren - omdat het dan druk is, en omdat je bij fouten (ik noem: te strak afgestelde remmen) op vakantie dan de sjaak bent.

Risico's als oververhitte remmen: Het KAN gebeuren, soms is het onvermijdelijk, maar in de meeste gevallen kan je met simpele maatregelen (lees: gedrag) dit, en andere problemen voorkomen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

hobbyjan
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 28 okt 2015 14:11
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door hobbyjan » vr 17 mei 2019 10:49

Jan Teepe schreef:
vr 17 mei 2019 09:53
ITBS is een geweldig systeem, maar wel erg duur.
helemaal mee eens, ga dit jaar weer met vol vertrouwen de bergen in mede dankzij ITBS thumbup.gif
caravan: Fendt 560 SF Saphir 2017, Truma SER Mover, Omnistor 6200 450 luifel.
auto:Landrover Al-New Discovery 2.0 SD4 HSE 240

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door evr66 » vr 17 mei 2019 11:02

@dieseltijger: voor wat betreft tandemassers ligt het toch iets minder eenvoudig, omdat ook een groot deel van het remmend vermogen door de auto geleverd wordt. Op deze manier simplificeren is dus niet correct.

Tsja, routes vermijden kan altijd natuurlijk. Keuze kan eenieder voor zich maken. Ik voor mezelf geniet wel van ritjes die anderen soms uit de weg gaan. Anderen wonen in streken waar ontwijken geen optie is. Ieder het zijne toch?

Als we alle extra systemen die zouden kunnen haperen weglaten, zitten we nog lekker in het Flinstone tijdperk en rijden we allemaal zonder bijvoorbeeld rembekrachtiging en ABS. Zelf voor ITBS gekozen, gewoon genieten van de meest moderne en veilige technieken, waarom niet als je het geld er voor over hebt.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10950
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door dieseltijger » vr 17 mei 2019 11:16

O ja, uiteraard. Ieder het zijne. Wou even wijzen op het feit wat kan gebeuren niet hoeft te gebeuren.

Maar:
oor wat betreft tandemassers ligt het toch iets minder eenvoudig, omdat ook een groot deel van het remmend vermogen door de auto geleverd wordt.
. Dat is interessant. leg eens uit? Ik kan mij voorstellen dat bij een tandemasser de voorste trommels zwaarder belast worden omdat de caravan bij afremmen iets naar voren gaat kantelen, maar waarom is de verhouding remvermogen auto/caravan anders bij een caravan met tandemas?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door eurotrotter » vr 17 mei 2019 12:12

Jan Teepe schreef:
vr 17 mei 2019 09:53
, en daarom zitten we nog steeds met dat verfoeide oploop systeem. Er komt zit wellicht verandering in aan te komen. Schamelaanhangers mogen niet meer uitgerust worden met een oplooprem, dus wie weet ....
Waarom zou daar verandering in moeten komen?
Onze doodordinaire oplooprem is nog steeds .prijs/kwaliteit gezien,de beste oplossing voor de meeste caravanners.
Mits goed onderhouden,wat relatief goedkoop is,en goed afgesteld kan er bij normaal gebruik eigenlijk niks mis mee gaan .

Voor sommigen onder ons die wel eens een "colletje"willen nemen,is een aanvulling zoals ITBS of (in mindere mate) een DRB een prima oplossing.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door evr66 » vr 17 mei 2019 12:28

dieseltijger schreef:
vr 17 mei 2019 11:16
O ja, uiteraard. Ieder het zijne. Wou even wijzen op het feit wat kan gebeuren niet hoeft te gebeuren.

Maar:
oor wat betreft tandemassers ligt het toch iets minder eenvoudig, omdat ook een groot deel van het remmend vermogen door de auto geleverd wordt.
. Dat is interessant. leg eens uit? Ik kan mij voorstellen dat bij een tandemasser de voorste trommels zwaarder belast worden omdat de caravan bij afremmen iets naar voren gaat kantelen, maar waarom is de verhouding remvermogen auto/caravan anders bij een caravan met tandemas?
Hmm, heel verhaal getikt maar verloren gegaan? In het kort: zodra de oploopdemper ingedrukt is, heb je in principe een starre verbinding en wordt het geheel afgeremd door 6 of 8 remmen en liefst ook nog de motor van de auto. Daarmee gaat het verhaal van halveren omdat je 2x zo veel wielen/remmen hebt, niet meer op lijkt me. Aantal wielen gaat niet van 2 naar 4, maar van 6 naar 8, dus relatief minder verschil. Dan de motor nog die ook remkracht kan leveren. Bovendien vermoede ik dat de moderne schijfremmen op auto's ook wat meer zullen leveren dan de eenvoudige remtrommels op de cvan, maar da's een kort door de bocht aanname.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door evr66 » vr 17 mei 2019 12:30

eurotrotter schreef:
vr 17 mei 2019 12:12
Jan Teepe schreef:
vr 17 mei 2019 09:53
, en daarom zitten we nog steeds met dat verfoeide oploop systeem. Er komt zit wellicht verandering in aan te komen. Schamelaanhangers mogen niet meer uitgerust worden met een oplooprem, dus wie weet ....
Waarom zou daar verandering in moeten komen?
Onze doodordinaire oplooprem is nog steeds .prijs/kwaliteit gezien,de beste oplossing voor de meeste caravanners.
Mits goed onderhouden,wat relatief goedkoop is,en goed afgesteld kan er bij normaal gebruik eigenlijk niks mis mee gaan .

Voor sommigen onder ons die wel eens een "colletje"willen nemen,is een aanvulling zoals ITBS of (in mindere mate) een DRB een prima oplossing.
Wanneer de oplooprem voor 90% of meer van de gebruikers volstaat, lijkt het ook wat overdreven om op alle nieuwe cvans een duurder, complexer systeem te installeren.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”