Bericht
door dieseltijger » vr 17 mei 2019 10:29
Ten aanzien van tandemassers: Nou, dat is niet zo moeilijk toch: in een vergelijkbare situatie gaat het om de verhouding tussen de af te remmen massa gedeeld door het aantal remtrommels. De remtrommels van een tandemasser met een massa van 2500 kg worden onder vergelijkbare omstandigheden (zelfde helling, zelfde rijstijl, zelfde aanspreekgevoeligheid en afstelling remsysteem) warmer dan bij een enkelasser die minder dan 1250 kg weegt.
Praktisch gesproken:
.... kan je bij steile, lange afdalingen maar vier dingen doen; a) ze vermijden, b) snelheid beperken, c) pauzeren d) extra systemen introduceren. Ten aanzien van a): tsja...soms heb je het gewoon niet gezien op de kaart of navigatie - maar vermijden is by far de beste oplossing toch? Omrijden is relatief goedkoop, je hebt toch vakantie. Bij b) moet het je koud laten wat haastige achterliggers van je vinden (ik ben een man van 50-plus, die eigenschap is dus ingebouwd), en bij c) moet er maar net een parkeergelegenheid zijn. "Strekken" bij steile afdalingen haalt niets uit, omdat -zodra je gas terugneemt- er weer geremd wordt. Ten aanzien van d) extra systemen hebben naast voordelen ook nadelen - die moet je meewegen. Bij de NS en Boeing kunnen ze je daar alles over vertellen.
Ik herken de horror stories in de praktijk niet. In de - nu 20 jarige- praktijk in o.a. Frankrijk, Zwitserland, Italie, UK, en Duitsland: geen idiote incidenten gehad met mijn remmen, en ik mijd trajecten zoals de Route Napoleon - simpelweg omdat de ANWB caravanrijders hiervoor waarschuwt. In tegenstelling tot veel van de mannelijke 50-plussers vind ik dat ik rij als een oude krant, een saaie, relatief lichte auto heb met een belabberd koppel bij lage toeren heb. Vanuit mijn vak, en als motorrijder met een paar bijna-ongelukken achter de kiezen mijd ik risico's als de pest - maar kom overal.
Het is allemaal echt niet zo spannend. Met ruim 60 duizend kilometer met dezelfde Kip shuttle achter de rug, eens in de drie jaar een routinematige BOVAG beurt, zijn volgens mij zijn de remschoenen en wiellagers maar 1 (of wellicht 2?) keer vervangen als onderdeel van die beurt. Het enige wat ik na 10 jaar verder aan het onderstel heb gehad is vervanging van de rubber veerelementen, de schokdempers en een kromme wielarm die ze bij de revisie van de vering ontdekten. Beurten laat ik nooit vlak voor de grote vakantie uitvoeren - omdat het dan druk is, en omdat je bij fouten (ik noem: te strak afgestelde remmen) op vakantie dan de sjaak bent.
Risico's als oververhitte remmen: Het KAN gebeuren, soms is het onvermijdelijk, maar in de meeste gevallen kan je met simpele maatregelen (lees: gedrag) dit, en andere problemen voorkomen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje