Constante 12V aansluiting bij opel Astra

Plaats reactie
Joostg
Berichten: 100
Lid geworden op: di 28 feb 2017 20:26

Constante 12V aansluiting bij opel Astra

Bericht door Joostg » wo 15 mei 2019 12:07

Hi all,

Ik heb een nieuwe leaseauto (opel astra ST diesel 1.6TDCI (136 pk). Nu laat ik hier komende week een trekhaak onder zetten. Bij het inplannen heb ik gevraagd of ze ervoor kunnen zorgen dat er een constante 12V draad wordt aangelegd ivm de koelkast. Toen keken ze me heel wazig aan.

Kan iemand me helpen met hoe ik ze dit het beste uit kan leggen?

Wij hebben een kip Greyline special uit 2005 met een 7 polige stekker, de opel krijgt een 13polige aansluiting. Ik zal dus met een verloopje moeten werken. Kan iemand me uitleggen hoe ik er voor zorg dat ik de koelkast aan kan zetten als deze achter de auto hangt? Ik hoor graag!
Sleurhut: Fendt 495 SFB 2021

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Constante 12V aansluiting bij opel Astra

Bericht door Chris » wo 15 mei 2019 12:44

Bij een 7 polige caravanstekker zitten alle 12 volt aansluitingen aan elkaar.
Dus als de lampjes binnen werken achter de auto, dan doet de kk het ook op 12 volt.
Opletten dus want hij slurpt zo de auto accu leeg.
Anders kan niet 123... dan zou je de caravan moeten ombouwen naar 13 polig.
En..
Als een opeldealer niet weet wat een constante plus is zou ik gillend wegrennen daar.. stom.gif
Echter...normaal zou een kk op de geschakelde plus moeten zitten.....contact uit ...afgeschakelde kk...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Citrorob

Re: Constante 12V aansluiting bij opel Astra

Bericht door Citrorob » wo 15 mei 2019 13:22

Op een caravan van die leeftijd is een werkende mistlamp verplicht en dan heb je geen plek meer voor een constante stroomdraad.

Het meest handige in dan ook om de aansluiting op de caravan weer naar origineel te brengen en ook op de auto een volledig aangesloten 13polige aansluiting te vragen.

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Constante 12V aansluiting bij opel Astra

Bericht door Wally » wo 15 mei 2019 14:07

Als je bij de Opel dealer een 13 polige stekkerdoos laat monteren zal alles aangesloten worden.
Ook de pennen 9 en 10 voor constante spanning en geschakelde spanning.
Dit zijn nl. complete sets, welke ook op het canbus systeem worden aangesloten.

Doe je het zelf dan zul je voor zo,n kabel set een 125 a 150 Euro kwijt zijn

Heb je een 7 polige stekker op de caravan dan zou je deze kunnen vervangen door een 13 polige.
Dan heb je in ieder geval geen verloop nodig.
Vervang je de kabel tot aan de verdeeldoos ook met een 13 aderige kabel dan kun je alle kanten uit met je aansluitingen.

Frans

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Constante 12V aansluiting bij opel Astra

Bericht door deusjevo » wo 15 mei 2019 14:23

Citrorob schreef:
wo 15 mei 2019 13:22
Op een caravan van die leeftijd is een werkende mistlamp verplicht en dan heb je geen plek meer voor een constante stroomdraad.

Het meest handige in dan ook om de aansluiting op de caravan weer naar origineel te brengen en ook op de auto een volledig aangesloten 13polige aansluiting te vragen.
Juistum, vreemd trouwens dat er een 7 polige stekker op een Hobby van 2005 zit.
Was het nog niet standaard 13 polig toen?
Wellicht dat er toch stiekem een 13 polige draad naar het verdeelkastje onder caravan loopt?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

primera
Berichten: 517
Lid geworden op: zo 30 mar 2014 11:19

Re: Constante 12V aansluiting bij opel Astra

Bericht door primera » wo 15 mei 2019 21:43

Zal toch maar navragen als de dealer alle 13 aansluit.
Bij mijn nieuwe auto deed de dealer niet alle 13 pinnen aansluiten.

Zodoende ben ik uitgeweken naar een ander bedrijf die ze wel allemaal aansloot.

Voordeel nu alle 13 pinnen aangesloten én een heel stuk goedkoper ook!!

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Constante 12V aansluiting bij opel Astra

Bericht door Wally » wo 15 mei 2019 22:35

RE.gif

Vreemd, zijn gewoon complete sets, die men zo kan inpluggen.
Bij een ander goedkoper is heel goed mogelijk.

Frans

Joostg
Berichten: 100
Lid geworden op: di 28 feb 2017 20:26

Re: Constante 12V aansluiting bij opel Astra

Bericht door Joostg » wo 15 mei 2019 23:26

deusjevo schreef:
wo 15 mei 2019 14:23


Juistum, vreemd trouwens dat er een 7 polige stekker op een Hobby van 2005 zit.
Was het nog niet standaard 13 polig toen?
Wellicht dat er toch stiekem een 13 polige draad naar het verdeelkastje onder caravan loopt?
Het is een kip, geeb hobby. Maar dat zal voor het verhaal niet uitmaken. Zoals ik jullie begrijp is de 7 polige caravan stekker niet standaard. Dan zal dit ongetwijfeld de reden zijn. Ik reed hiervoor een seat ateca met een 13 polige stekker. Alles werkte behalve de KK. Dacht toen dat het aan de auto lag vandaar dat ik nu zo expliciet wil vragen naar een constante 12V. Maar mogelijk ligt het dus aan het vervangen van de 13 polige van een kip door een 7 polige kabel.

Even afwachten tot Pinksteren, dan kan ik eea controleren. Thanks for now!
Sleurhut: Fendt 495 SFB 2021

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Constante 12V aansluiting bij opel Astra

Bericht door Ab » wo 15 mei 2019 23:46

Dit heeft geen zin.
Met een 7 polige stekker aan de caravan en 13 polig aan de auto komt het niet echt goed.
Laat het maar gewoon.
12 volt op de koelkast werkt sowieso al heel matig of helemaal niet.
Je hebt het ook helemaal niet nodig op ritten korter dan 4 uur.
Op langere ritten gewoon op gas laten werken.
Dat gaat stukken beter.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Tafkah
Berichten: 155
Lid geworden op: do 16 mar 2017 21:36

Re: Constante 12V aansluiting bij opel Astra

Bericht door Tafkah » do 16 mei 2019 00:19

Gezien het feit dat mijn Kip uit 2003 al een 13 polige stekker heeft vermoed ik dat een vorige eigenaar van de kip van TS hem heeft omgebouwd naar 7 polig (heb ik zelf ook al eens gedaan bij mijn 94’ kip.
Ik zou hem toch echt weer terugbouwen naar 13 polig. Waarschijnlijk zit er in de dissel een kastje waar de kabel van de stekker op binnenkomt en daar kun je prima zaken opnieuw aansluiten.
Wat ook nog mogelijk is, is dat de kabel 13 polig is, maar er slechts 7 zijn aangesloten. In het kastje in de dissel zijn dan waarschijnlijk een aantal minnen bij elkaar gezet.

Punt van aandacht: bij een originele 13 polige aansluiting van kip / door kip zijn pin 10 en 11 (of 11 en 12) omgedraaid in de stekker. Uit mijn hoofd is 10 vrij een 11 een min (voor de KK!). Kan ook net andersom zijn. Ik heb voor beide kippen dit moeten omdraaien om de kk werkend te krijgen op 12v.

In tegenstelling tot ervaring van anderen koelt mijn kk wel goed op 12 volt. Geen idee waarom dit verschil, maar heb ook geen ventilatoren nodig achter de KK om het koel te houden (zoals door anderen gemeld). Kk volume is natuurlijk wel kleiner als de towermodellen van tegenwoordig.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Constante 12V aansluiting bij opel Astra

Bericht door Niels83 » do 16 mei 2019 02:21

alles is al een beetje gezegd.
maar mijn advies zou zijn een 13 stekker op de caravan laten monteren. ik zou 100 euro kwijt zijn, voor 12V ware het niet dat mijn auto ook 7polig is en ik de koelkast uit dd caravan heb gehaald. in de keuken lamp zit een ledsnoer op batterij daarmee heb ik alle stroom die ik nodig heb. zodoende vond ik 150 euro teveel geld.

wanneer de koelkast belangrijk voor je is dan zou ik zeker het inerns goed maken.

Joostg
Berichten: 100
Lid geworden op: di 28 feb 2017 20:26

Re: Constante 12V aansluiting bij opel Astra

Bericht door Joostg » do 16 mei 2019 06:19

Dank voor de tips, gaan we met Pinksteren werk van maken (dan komt ze uit de stalling)
Sleurhut: Fendt 495 SFB 2021

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Constante 12V aansluiting bij opel Astra

Bericht door Ab » do 16 mei 2019 08:59

Ik lees vaak, mijn koelkast werkt goed op 12 volt.
Mijn vraag is dan, hoe weet je dat?
Als je in Maastricht woont, en je vertrekt met een gevulde en koude koelkast naar een camping een eind boven Leeuwarden, zonder 12 volt, dan is de koelkast nog steeds koud bij aankomst.
Op de camping gaat de stekker 230 volt erin..en klaar.
De mensen die wel 12 volt op de koelkast hebben, pakken bij aankomst een koud biertje en denken, he wat doe de koelkast het goed op 12 volt.
De buurman, die niet wist dat ie vergeten was de koelkast op 12 volt te zetten, denkt hetzelfde. knipoog.gif

Dat de ene koelkast veel beter werkt dan de andere is ook een feit.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Constante 12V aansluiting bij opel Astra

Bericht door DanielW » do 16 mei 2019 09:22

RE.gif

Ik zette de koelkast pas aan bij aankoppelen, biertje ging er niet koud in, reed 140km en had een koud biertje bij aankomst scratch.gif Dan zal ie wel goed gewerkt hebben mrgreen.gif
2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Tafkah
Berichten: 155
Lid geworden op: do 16 mar 2017 21:36

Re: Constante 12V aansluiting bij opel Astra

Bericht door Tafkah » do 16 mei 2019 09:45

Je hebt een punt, en meten is weten, en dat heb ik niet gedaan dus ik kan daar geen onderbouwde argumenten tegenover zetten.
Daarnaast zolang kk’s in de verschillende settings en types verschillend presteren zal hier ook nooit een eenduidig antwoord op komen.

Anyway, mijn ervaring is dat als ik mijn biertjes vanuit de supermarkt rechtstreeks in de (niet van te voren gekoelde) kk zet, plus nog wat spullen die wel uit de keuken kk komen op de ochtend dat ik vertrek, ik rond een uur of 3/4 ‘s middags een prima koud biertje kan drinken. En er zit ijs op de koelribben...

Voor mij dus een goed argument (koud bier) om hem toch op 12 volt te willen hebben.

Ik geloof wel dat we een beetje off topic gaan...

Citrorob

Re: Constante 12V aansluiting bij opel Astra

Bericht door Citrorob » do 16 mei 2019 09:48

Ab schreef:
do 16 mei 2019 08:59
Ik lees vaak, mijn koelkast werkt goed op 12 volt.
Mijn vraag is dan, hoe weet je dat?
Als je in Maastricht woont, en je vertrekt met een gevulde en koude koelkast naar een camping een eind boven Leeuwarden, zonder 12 volt, dan is de koelkast nog steeds koud bij aankomst.
Op de camping gaat de stekker 230 volt erin..en klaar.
De mensen die wel 12 volt op de koelkast hebben, pakken bij aankomst een koud biertje en denken, he wat doe de koelkast het goed op 12 volt.
De buurman, die niet wist dat ie vergeten was de koelkast op 12 volt te zetten, denkt hetzelfde. knipoog.gif

Dat de ene koelkast veel beter werkt dan de andere is ook een feit.
Ondanks dat ik volledig eens ben met wat je zegt over de werking van de gaat de discussie hier niet over en draagt dan ook niet bij aan de juiste oplossing.

Een Kip van van 2005 heeft gewoon een draadboom voor een 13 polige stekker.
De vorige eigenaar heeft daar waarschijnlijk een 7 polige stekker op gezet en daarmee de inmiddels verplichte mistlamp afgeschakeld en wellicht zit er ook er op die Kip ook achteruit rij verlichting die in het donker ook handig is en nu niet meer werkt.

De reden om de caravan aan te passen heeft dan ook meer redenen dan alleen de koelkast lijkt mij zo.
Aan de wet voldoen zou toch genoeg moeten zijn.

Voor de werking van de koelkast tijdens het rijden werkt het het beste om thuis of op de camping te zorgen dat deze goed koud is via de 230V aansluiting (of op gas) en de koelkast dicht te houden onderweg. Ook nemen wij ook een paar ingevroren koelpacks mee die we op de camping gebruiken voor in de koelbox naar het strand.
Wanneer je onderweg deze ook de koelkast/vriezer bewaard dan weet je zeker dat de koelkast goed koud blijft ook al rijd je 12u met 30C en een brakke 12V aansluiting voor de koelkast in de caravan. Overigens is de 12V dan meestal wel goed genoeg om het koel te houden.

pajoamka
Berichten: 7
Lid geworden op: za 1 jun 2013 19:40

Re: Constante 12V aansluiting bij opel Astra

Bericht door pajoamka » vr 17 mei 2019 13:27

Joostg schreef:
wo 15 mei 2019 12:07
Hi all,

Ik heb een nieuwe leaseauto (opel astra ST diesel 1.6TDCI (136 pk). Nu laat ik hier komende week een trekhaak onder zetten. Bij het inplannen heb ik gevraagd of ze ervoor kunnen zorgen dat er een constante 12V draad wordt aangelegd ivm de koelkast. Toen keken ze me heel wazig aan.

Kan iemand me helpen met hoe ik ze dit het beste uit kan leggen?

Wij hebben een kip Greyline special uit 2005 met een 7 polige stekker, de opel krijgt een 13polige aansluiting. Ik zal dus met een verloopje moeten werken. Kan iemand me uitleggen hoe ik er voor zorg dat ik de koelkast aan kan zetten als deze achter de auto hangt? Ik hoor graag!
Waar laat je dit precies doen? bij een opel dealer of een ander soort garage..
Ik rij ook in een Opel Astra Sportstourer en heb daar direct na de levering, bij de Opel Dealer, ook een trekhaak onder laten zetten in de beleving dat die 12-volt voor de koelkast er gewoon standaard in zit, niet dus!
Met een hoop stampij en voornamelijk ook omdat zij het nooit als keuze optie hebben aangegeven is het alsnog geregeld. Nu heerlijk koud bier bij aankomst in het warme zuiden blij.gif
Opel Astra Sports Tourer (2017) en Hobby KMFe500 (Stapelbed voor 3 kids)

Henk de V
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 21 mar 2018 17:30
Locatie: Huizen N-H

Re: Constante 12V aansluiting bij opel Astra

Bericht door Henk de V » vr 17 mei 2019 13:57

Ik heb een Opel Astra gehad tot 2 jaar geleden. Met het plaatsen van de trekhaak gezegd dat er een 13 polige stopcontact moest worden gemonteerd.
Opel heeft een standaard kabelboom voor de trekhaak (13 polig, die verbonden wordt via de connector die al aan draadboom achterin de auto gemonteerd zit. Fluitje van een cent, alles origineel. Koelkast werkt hier gewoon goed op.
Nissan QASHQAI DIG-T 160 pk met aan de haak een Eriba Feeling 470

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Constante 12V aansluiting bij opel Astra

Bericht door Wally » vr 17 mei 2019 15:03

RE.gif

Ik heb dezelfde ervaring.
Werd alleen gevraagd 7 of 13 polige stekker.
En inderdaad het is gewoon een kwestie van inpluggen.

Het bevreemd mij dus zeer waarom men dan de 12V dan niet zou aansluiten, bij een 13 polige stekkerdoos.

Frans

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Constante 12V aansluiting bij opel Astra

Bericht door Ab » vr 17 mei 2019 15:44

Omdat je alleen voor een caravan constante stroom nodig hebt.
De meeste trekhaken die ondergebouwd worden zijn voor aanhangers. Of zelfs voor fietsdragers.
Bij beiden heb je niets aan de constante stroomdraden.
Je moet het dus wel duidelijk melden wat je wilt .
Als de dealer niet weet dat je een caravan hebt is het maar zo mogelijk dat je een verkeerde kabelboom krijgt met een aantal draden te weinig.
Zou niet de eerste keer zijn.
Mogelijk heeft Opel dat standaard wel goed voor elkaar..
Maar ga daar niet altijd van uit.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Constante 12V aansluiting bij opel Astra

Bericht door deusjevo » vr 17 mei 2019 16:43

Alleen 13 polig aangeven is vaak niet genoeg.
Geef aan dat je alles volledig bedraad wilt hebben volgens ISO 11446 en DIN V-72570.
Kun je als het goed is niet voor verassingen komen te staan, of de caravan moet natuurlijk “alternatief” bedraad zijn.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”