Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door dieseltijger » ma 13 mei 2019 17:31

Nou, "I stick to the design", waarbij ik nog vraagtekens heb of je bij het verhogen van de aanspreekgevoeligheid (door de montage van een extra veer - want dat is de clou) het probleem niet verplaatst naar de remmen van de auto. Bij steile afdalingen is het -denk ik- geboden om de snelheid laag te houden: zo verlaag je het vermogen wat gegenereerd wordt door de remmen.

En ik ga eens een keer kijken wat de temperatuur wordt bij afdalingen. Ik heb zo'n Chinese 15 euro infrarood thermometer, gecombineerd met een zwarte remtrommel lijkt meten mij geen probleem.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Jan van Vijven » ma 13 mei 2019 17:42

RE.gif
Nogmaals, neen dat verplaats je niet naar de auto remmen!
Als je met de auto remt dan zullen de caravan remmen ook helpen. Als je niet remt maar (zoals het hoort) afremt op de motor worden juist de remmen van de caravan gespaard!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door eurotrotter » ma 13 mei 2019 19:36

dieseltijger schreef:
vr 10 mei 2019 18:45






1. Verplaatsen wij nu (met een remhulp op de caravan) niet het probleem van oververhitting naar de auto? Zo ja: dan vergroten wij de kans op een groter probleem: kokende remvloeistof, waardoor de remfunctie van de auto worden aangetast.
Dat denk ik niet,zolang de bestuurder zich bewust is waar hij mee bezig is.
Immers : zolang je je voetrem niet aanraakt remt er niks,ook de caravan remt dan niet ongewenst,zoals zonder remhulp.
Natuurlijk zal de auto rem meer en sterker aangesproken worden indien er geremd word,maar deze zal koelen zolang er niet geremd word.
Belangrijk is dat je in zo een geval een extra versnelling terug schakelt.
Wie denkt dat ,met een remhulp,een hogere gemiddelde snelheid,( lees gas erop berg af) te realiseren is komt zichzelf én de man met de hamer in de volgende S bocht tegen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Jan Teepe
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 6 okt 2017 09:54

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Jan Teepe » di 14 mei 2019 10:44

Eurotrotter: Bij mijn RBS systeem is het wel zo, dat de remmen van de auto meer belast worden bij ingeschakelde RBS. Immers je moet door een grotere weerstand heen omdat er als het ware een extra tegendruk veer/schokbreker ingedrukt moet worden voordat de caravan rem in werking treedt. Bergafwaarts is dit niet zo relevant, omdat je in wezen juist probeert om de caravan remmen te beschermer door te voorkomen dat ze steeds (ongewenst) blijven aanlopen. Met ingeschakelde RBS op de vlakke weg, wat mij vaak overkomt omdat je niet overal kan stoppen om de RBS uit te schakelen, is er wel degelijk meer belasting van de auto remmen als er geremd moet worden.
Bij het ARC systeem is het niet zo. Auto en caravan remmen alleen als het rempedaal van de auto ingedrukt wordt. Dus geen extra belasting van het auto rem systeem.
Ergo je kan de auto remmen nog iets ontlasten als je dat zou willen, omdat de remkracht van de caravan aangesproken wordt als de remlichten aan gaan. Kort door de bocht gezien, zouden de caravan remmen de auto (in enige mate) kunnen afremmen.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door eurotrotter » di 14 mei 2019 12:04

RE.gif
Een RBS systeem lijkt me ook niet ontwikkeld te zijn om er ook op de vlakke weg mee te rijden,nadeel is dan i.d.d. dat je moet stoppen om het in of uit te schakelen.
Ikzelf heb geen remhulp systeem ,maar mijn bankrekening en ik zijn er wel over eens dat,indien er een komt ,het zo iets als een RBS zal worden. mrgreen.gif
DE hellingen die ik rijdt zijn iets in de trent van autoroute hellingen,de Brennerpas de Simplonpas of de Colle delle Maddelena ( Col de l 'Arche,en die zijn zonder remhulp best te doen.

Dat je zegt dat de remkracht van de auto kunt ontlasten doordat de remkracht van de caravan aangesproken word doordat de remlichten aangaan is natuurlijk niet zo:
Doordat de auto afremt loopt de caravan in op de auto en door zijn gewicht worden de remmen van de caravan ge-activeerd.
Dit is het principe van de oplooprem en dat veranderd niet.
Door de remlichten word een eventuele remhulp uitgeschakeld en remt de combi zoals ieder combi zonder remhulp ook zal remmen.
De remhulp verhindert slechts het ongewenst mee remmen ( het aanslepen) tijdens de afdaling,meer doet t niet,en dat is voldoende.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Jadatis » di 14 mei 2019 14:38

Mischien een parachutje achter de caravan.... scratch.gif blij.gif mrgreen.gif .
Maar nu serieus , als je de windlast van de caravan kunt verhogen, duwt die minder op de koppeling , waardoor oplooprem later gaat werken.
Een soort spoiler, niet te hoog, of het surfzijl op de dissel, verzin maar iets. Moet wel weer makkelijk weg te klappen zijn.

Heb wel foto's gezien van gesmolten wielmoerdopjes , dus temp van het metaal zal wel in de 200 graden kunnen lopen.
Temperatuur in de band dan mogelijk 100 gr C , zo verzekerde mij een man van Rema-tiptop, in mailcontact over maximum druk ventielen.
Groter probleem zal dan zijn de temperatuur van de remvloeistof.

Oh ja , om even bij mijn stokpaardje te blijven, de bandendruk van de caravan terugbrengen , zodat meer rolweerstand,
De snelheid is dan laag, denk max 40 a 50 kmpu, waardoor het rubber van de band al minder warmte per seconde produceert.
Maar dan wel op de vlakke weg met hogere snelheden , de banden weer op druk brengen.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door VIP » di 14 mei 2019 14:47

RE.gif

Remvloeistof bij een caravan.... scratch.gif

En over de banden iets laten leeglopen hoe wil je die onderaan een pas / berg dan weer oppompen.....


Alles bij elkaar wordt er in dit topic wel heel veel gespeculeerd en durft een gemniddede caravenner die hier meeleest geen berg(pas) meer te nemen.
Laatst gewijzigd door VIP op di 14 mei 2019 14:51, 3 keer totaal gewijzigd.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Jadatis » di 14 mei 2019 14:49

RE.gif
Je was te snel met antwoorden, zag net bij teruglezen van dit topic al dat remmen van caravan mechanisch zijn, en wilde al een editje er bij zetten. Had ik even niet aan gedacht, maar wist ik eigenlijk al wel.

Met een bandenpomp bijvoorbeeld fietspomp, denk dat de druk snel minimaal 1 bar omlaag moet om enig effect te merken.
Zou het allemaal even na moeten rekenen hoe ver je veilig kan gaan, en hoeveel meer rolweerstand dat oplevert.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door eurotrotter » di 14 mei 2019 16:35

RE.gif

Verloren moeite Jadatis,er is geen zinnig mens die zijn banden af laat aan t begin van een helling. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Micky » di 14 mei 2019 16:39

RE.gif

Euhhh, ik wel met terrein rijden hoor, alhoewel dat al wel een tijdje geleden is mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Jadatis » di 14 mei 2019 16:44

En 2 stokken met een spandoek er tussen zal ook wel niet gedaan worden.
Eens op een Municipal camping in Frankrijk , kwam er een ouder echtpaar met caravan aan, die een windmolentje op de dissel had staan.
Ik natuurlijk vragen, en was om wat stroom op te wekken.
Maar natuurlijk dan ook meer weerstand dus brandstofverbruik.

En ja , in de offroadwereld, 4x4 , of hoe het dan ook heet, is aflaten van de druk tot zelfs 0,8 bar de gewoonste zaak van de wereld.
Iemand op camperforum had het met 10 ton over tot 1 bar terugbrengen, duurde half uur voor 4 grote banden, en daarna voor op de weg weer half uur om ze weer op 4,5 bar te brengen.
Dan praat je over 20 kmpu op zand/modder, en hier denk ik over 50kmpu op verharde weg.
Denk dan aan terugbrengen van 4,5 naar 3 bar .
Geeft ongeveer 2x zoveel invering dus 2x zoveel warmteontwikkeling dus weerstand
Bij 90 kmpu ongeveer 25% van energieverbruik door de banden.
Alleen als het er voor zorgt dat de oplooprem minder gaat werken , is het nuttig.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Gebruikersavatar
Roland54
Berichten: 437
Lid geworden op: za 24 mar 2018 15:20
Locatie: Noord Holland

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Roland54 » di 14 mei 2019 22:15

Je mag toch verwachten dat een beetje caravan hier op berekend is.
Naast een oplooprem bezit een caravan ook over een oploopdemper. deze voorkomt dat de oplooprem te snel wordt aangesproken.
Als de oploopdemper niet goed is afgesteld, dan kan de oplooprem bij afdalingen door duwen van de caravan te vroeg in werking treden.
Met als gevolg dat de trommelremmen te heet worden.

Wat je ook nooit moet doen, is de trommelrembehuizingen verfraaien met een likje verf stom.gif
De verf verstoord namelijk de koeling van de trommelremmen.
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door eurotrotter » di 14 mei 2019 22:31

Micky schreef:
di 14 mei 2019 16:39
RE.gif

Euhhh, ik wel met terrein rijden hoor, alhoewel dat al wel een tijdje geleden is mrgreen.gif
Das een heel andere discussie Micky,in het terrein laat je druk af om meer draagvlak,en dus meer grip te krijgen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Micky » di 14 mei 2019 22:33

RE.gif

weet ik als de beste, maar toch was het gewoon een terecht reactie op je standpunt knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door VIP » wo 15 mei 2019 08:06

Roland54 schreef:
di 14 mei 2019 22:15
Je mag toch verwachten dat een beetje caravan hier op berekend is.
Naast een oplooprem bezit een caravan ook over een oploopdemper. deze voorkomt dat de oplooprem te snel wordt aangesproken.
Als de oploopdemper niet goed is afgesteld, dan kan de oplooprem bij afdalingen door duwen van de caravan te vroeg in werking treden.
Met als gevolg dat de trommelremmen te heet worden.

Wat je ook nooit moet doen, is de trommelrembehuizingen verfraaien met een likje verf stom.gif
De verf verstoord namelijk de koeling van de trommelremmen.
Een oploopremdemper is niet af te stellen knipoog.gif
Porsche + Tabbert

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Ab » wo 15 mei 2019 09:15

Is ook totaal niet nodig.
Ik verbaas me echt over alle suggesties die hier voorbijkomen..
Bergaf banden leeg laten lopen of een groot zeil.. mrgreen.gif
Mensen..het loopt allemaal zo'n vaart niet. Met een klein beetje gevoel voor autorijden kom je uitstekend de Alpen en andere bergruggen over.
Echt heel lange afdalingen boven de 7% zijn zeldzaam. En heel vaak verboden voor caravans en aanhangers.
Op snelwegen kom je die nooit tegen.
Het is uitstekend mogelijk om zonder hete remmetjes van Amsterdam naar Athene te rijden hoor...
Tot 6 % hoeven de caravan remmen nooit aan te spreken als je dat niet wilt.
Alleen als je remt..en het dan wel graag wilt.
Ik heb het idee dat hier door velen over een voor hen niet eens bestaand probleem zorgen gemaakt wordt..
Er zijn maar heel weinig caravanners die echt steile paswegen moeten afdalen.
Dan pas hoef je na te gaan denken over de caravan remmen..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Micky » wo 15 mei 2019 09:35

RE.gif

Toch Ab vind ik het wel een beetje te kort door de bocht, er zijn duidelijk ervaringen met oververhitte remmen, vet-uittreding en gesmolten naafkapjes, stuk gelopen lagers dus het "probleem" is er wel degelijk en daarom ook goed dat het uitgebreid behandelt wordt thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Kasper

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaar.

Bericht door Kasper » wo 15 mei 2019 10:28

Ik vind dat Ab het juist beschrijft, als je hete remmen krijgt dan doe je het gewoon verkeerd! Je moet zoveel mogelijk op je motor afremmen en dan krijg je absoluut geen hete remmen. En nogmaals de passen die je met caravan mag rijden, hoef je geen problemen te krijgen, gewoon eens proberen. thumbup.gif

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door DanielW » wo 15 mei 2019 10:41

Ik denk ook dat Ab gelijk heeft als ik naar basis rijvaardigheid kijk, maar Mickey heeft ook een punt dat rijvaardigheid niet alles is, combinatie speeld ook mee. Als ik mijn combinatie zou afladen (1900kg auto, 1500kg caravan), zou ik het nooit aandurven met mijn eigen auto dergelijke wegen te rijden, ook al beschouw ik mezelf solo een redelijk goede chauffeur in de bergen. Of technische hulpmiddelen me gaan helpen bij dergelijke capriolen weet ik niet en daarom vertrouw ik er niet direct op, eigen kracht is meer belangrijk denk ik.

Iets heel anders, maar hoeveel mensen er een sport van maken op een motor om in een afdeling heel hard met de voorrem een bochten aansnijden en daardoor als een dwijl door die bocht gaan is echt ongeloofelijk. Gewoonweg theorie vergeten mee te nemen dat je je aandrijflijn lang moet houden door met je achterrem te remmen, licht slippende rem de bocht inzetten, kijken in de berm van de binnenbocht, in- en tegensturen (voor de geinteresseerden twist of the wrist op youtube). Gewoon zoals je een halve draai leerd tijdens de rijlessen. Heeft niets met dit topic te maken, maar wel met verstand en rijtechniek wat toch ook komt kijken bij het rijden met of zonder caravan in de bergen.
2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaar.

Bericht door Micky » wo 15 mei 2019 11:29

borm147 schreef:
wo 15 mei 2019 10:28
Ik vind dat Ab het juist beschrijft, als je hete remmen krijgt dan doe je het gewoon verkeerd! Je moet zoveel mogelijk op je motor afremmen en dan krijg je absoluut geen hete remmen. En nogmaals de passen die je met caravan mag rijden, hoef je geen problemen te krijgen, gewoon eens proberen. thumbup.gif
Toch wel vind ik Borm, ik heb tijdens afdalingen gefilmd met de camera op de koppeling, op de route Napoleon zijn er hele stukken bij waarbij je zelfs met een 2.0TDI gewoon steeds sneller gaat als je niet bij remt, dus dan moet je steeds remmen, dit heeft toen bij mij niet geresulteerd in te hete remmen, maar ik kan me wel voorstellen dat mensen gewoon niet goed weten hoe dit onder controle te houden. ik denk dat ik best wel een beetje kan rijden in de bergen met de combi, maar ook ik heb 1 keer uitlopend vet gehad, puur omdat ik niet kon stoppen en richting het Zuiden het km lang alleen maar bergaf ging en zo steil dat hij ook zonder te remmen gewoon op de rem loopt. recht van je een stenen muurtje met afgrond erachter en links van je rotsen, dan kun je eigenlijk niet veel doen.
Al ik het me goed herinner was dat op de D2 vanaf de Route Napoleon richting Vence bij Nice.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Corvanwaesberge
Berichten: 159
Lid geworden op: do 15 mar 2018 00:20

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Corvanwaesberge » wo 15 mei 2019 13:32

De opmerking "als je hete remmen krijgt dan doe je het gewoon verkeerd" vind ik eerlijk gezegd wel wat kort door de bocht. Afgelopen zomer ben ik afgedaald van de Weissensee naar Greifenburg. De helling was 12 % en halverwege was ik heel erg blij dat hier een mooie parkeerplaats lag, kennelijk voor dit doel aangelegd. de remmen waren inmiddels behoorlijk heet geworden.
Ik wil de eerste expert nog tegenkomen die hier, uitsluitend op de motor remmend met koude remmen beneden weet te komen. Dit soort wegen kom je beslist vaker tegen in de alpen en zijn gewoon toegankelijk voor caravans.

Overigens wil ik het probleem niet groter maken dan het is, als je je gezonde verstand gebruikt kom je best heel beneden maar bagatelliseren vind ik ook niet verstandig.
Subaru Forester met Solifer Artic 520

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door erichendri » wo 15 mei 2019 14:50

Dalend gewoon de snelheid op laten lopen tot wat jij veilig vind.
Uiteraard in de 2de versnelling maar in 1 kan ook.
Is echt niet slecht om het toerental op te laten lopen tot 4000 (diesel) of 5500
toeren van een benzine motor, automaat op handschakel zetten.
Daarna stevig afremmen tot een km of 40 en daarna weer laten gaan.
Eventueel een tikkie gas geven voor het strekken.
Op een snelweg afdaling afremmen tot een hogere snelheid en weer laten gaan.
Rijdend koelen de remmen trouwens beter af dan stilstand.
Ook koelt het dan niet gelijkmatig dus kans op kromme trommels.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Kasper

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Kasper » wo 15 mei 2019 16:23

Misschien kun je mijn combinatie ook niet vergelijken met de zwaardere combi's, ik denk dat ik met een tandemasser ook niet zo gauw allerlei bergpassen zou nemen.
Maar met deze combi kan ik ze best aan.

Gebruikersavatar
Roland54
Berichten: 437
Lid geworden op: za 24 mar 2018 15:20
Locatie: Noord Holland

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Roland54 » wo 15 mei 2019 18:34

VIP Premium schreef:
wo 15 mei 2019 08:06
Roland54 schreef:
di 14 mei 2019 22:15
Je mag toch verwachten dat een beetje caravan hier op berekend is.
Naast een oplooprem bezit een caravan ook over een oploopdemper. deze voorkomt dat de oplooprem te snel wordt aangesproken.
Als de oploopdemper niet goed is afgesteld, dan kan de oplooprem bij afdalingen door duwen van de caravan te vroeg in werking treden.
Met als gevolg dat de trommelremmen te heet worden.

Wat je ook nooit moet doen, is de trommelrembehuizingen verfraaien met een likje verf stom.gif
De verf verstoord namelijk de koeling van de trommelremmen.
Een oploopremdemper is niet af te stellen knipoog.gif
Je hebt gelijk, ik bedoelde eigenlijk " als de oploopdemper niet goed z'n werk doet"
Dus moet je tijdens onderhoudsbeurt ook dit laten controleren.
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen

Gebruikersavatar
E.T.
Berichten: 597
Lid geworden op: do 3 apr 2008 17:23
Locatie: Ooststellingwerf

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door E.T. » wo 15 mei 2019 20:51

Ook een onderhoudsbeurt zegt niet altijd alles, in het voorjaar van 2015 de caravan voor een Bovag beurt aangeboden bij de dealer. Toen ik hem terug kreeg vond ik de caravan wat stoterig, maar ik had ook nieuwe banden gemonteerd en caravan die zo goed als leeg was, dus dacht dat het daar aan zou liggen. Uiteindelijk een voorseizoen op de camping in de buurt en in de zomer vakantie richting Zweden.

De hele weg tot net voorbij de Grote belten brug in Denemarken geen last gehad. Vlak na de brug besluiten we even te pauzeren en rijden een parkeerplaats op en bij het gas loslaten hoor en voel ik de caravan bonken. Toen we stil stonden bleek na enig onderzoek dat ik geen remmen meer had op de caravan (bij het aantrekken van de handrem vlog deze bijna tegen de disselbak aan). Uiteindelijk weer gaan rijden en intussen bellen met de dealer, waar hij ook zijn beurt heeft gehad, met de vraag wat dit kon zijn. Kreeg geen duidelijk antwoord. Zelf uiteindelijk maar een bel rondje gaan maken in Denemarken en uiteindelijk konden we in Køge bij een dealer terecht.

Caravan op de brug en zie hier onder het resultaat. Zijn conclusie was helder; niet goed afgestelde remmen. Ter plekke nog contact gezocht met de dealer die hem een beurt had gegeven, die wilde nergens wat van weten. De boel kunnen repareren, nieuwe trommels, voeringen en lagers, ruim € 1.000,- lichter konden we 3 uur later onze reis vervolgen. Uiteindelijk heeft mijn verzekeraar alles netjes vergoed.

571.JPG
648.JPG
653.JPG
Groet
Edwin


BIOD Extase 2L 1974
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 R-Design 2020

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”