De 'gevaarlijke' gaskachel

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

De 'gevaarlijke' gaskachel

Bericht door Unplugged » za 27 apr 2019 16:41

Op dit moment ben ik mijn caravan aan het verkopen. Al een aantal mensen over de vloer gehad. Uiteraard ook even laten zien dat het gas werkt. Tot drie keer toe nu gehoord: de kachel hoef je niet te laten zien, want die gaan we toch niet gebruiken. Ik: Waarom niet? Zij: hartstikke onveilig. Ik vraag me af waar dat sprookje vandaan komt. Bij mijn weten heb ik nog nooit gehoord dat iemand in een toercaravan [let wel: ik heb het niet over de open geiser in de stacaravan] door koolmonoxide overleden is. Waar komt dit verhaal toch vandaan?
Op de Facebookpagina KMDC komt ik dit soort indianenverhalen ook tegen. Zetten mensen een elektrisch kacheltje in de caravan. Of zo'n RTL 5-ding wat je in het stopcontact moet doen en waarvan de Consumentenbond al meer gezegd heeft dat dat pas écht onveilig is.

En als je dan reageert dat het wél veilig is, krijg je als antwoord: 'Ja, wacht maar tot er doden vallen.'

Ik snap daar werkelijk niets van.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: De 'gevaarlijke' gaskachel

Bericht door Ab » za 27 apr 2019 16:50

Dat heb ik ook nooit begrepen.
Er zit meer dan een halve eeuw ervaring en ontwikkeling in die kachels.
En als je jezelf er werkelijk in verdiept hoe die kachel echt werkt, zal je zien dat ie net zo veilig of zelfs veiliger is dan de gasverwarmingsketel die bijna heel Nederland in huis heeft staan..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: De 'gevaarlijke' gaskachel

Bericht door Unplugged » za 27 apr 2019 17:38

RE.gif
Zeker waar nog gebruik gemaakt wordt van een open branderbed (in plaats van de gesloten branders in hedendaagse HR-ketels) en keukengeisers.
Het zal te maken hebben met de nabijheid... je ligt op een meter afstand van een gaskachel te slapen. Maar dan is het nog steeds een gevoel wat niet op feiten gebaseerd is.

Naast anti-vaxxers zijn er dus ook anti-gassers. Waarbij dat laatste niet uit groene overwegingen is.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: De 'gevaarlijke' gaskachel

Bericht door meeder » za 27 apr 2019 17:56

Die angst heb ik ook nooit begrepen.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: De 'gevaarlijke' gaskachel

Bericht door Hobby Linka » za 27 apr 2019 18:13

Wij gebruiken de gaskachel regelmatig in de periode dat het wat kouder is.

Bang ben ik niet. Voor de zekerheid hangt er wel een rook/koolmonoxide melder in de caravan. Maar dat heeft niets met het gebruik van de kachel alleen te maken.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: De 'gevaarlijke' gaskachel

Bericht door Cara-Fan » za 27 apr 2019 19:18

Op Facebookpagina KMDC komen wel meer teenkrommende verhalen en adviezen langs... [aschrik.gif]

Gelukkig eerst dit forum ontdekt.. anders had ik uberhaupt niet eens meer gedurfd om met een caravan te gaan kamperen. knipoog.gif

Wij laten de kachel ook lekker branden! Maar wel gekeurd en met een CO melder.

Gebruikersavatar
Hans met Troll
Berichten: 232
Lid geworden op: di 8 mei 2018 18:48
Locatie: Midden limburg

Re: De 'gevaarlijke' gaskachel

Bericht door Hans met Troll » za 27 apr 2019 19:26

nou ,als jij niet zelf gaat sleutelen aan de Truma,en altijd de beurten laat maken.....,ik vind de stroomkabels veel gevaarlijker,in bijzonder die met die stekker in het (regen)water liggen.......... stom.gif
Blauwe Trekker,witte Caravan whistle.gif

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: De 'gevaarlijke' gaskachel

Bericht door deusjevo » za 27 apr 2019 19:51

Cara-Fan schreef:
za 27 apr 2019 19:18
Op Facebookpagina KMDC komen wel meer teenkrommende verhalen en adviezen langs... [aschrik.gif]

Gelukkig eerst dit forum ontdekt.. anders had ik uberhaupt niet eens meer gedurfd om met een caravan te gaan kamperen. knipoog.gif

Wij laten de kachel ook lekker branden! Maar wel gekeurd en met een CO melder.
Als er een kampeergerelateerde Facebook groep opgeruimd (lees beter gemodereerd) moet worden is het wel KMDC...
Dramatisch wat daar soms aan adviezen wordt gegeven, inderdaad tenenkrommend. [aschrik.gif]
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: De 'gevaarlijke' gaskachel

Bericht door dieseltijger » za 27 apr 2019 20:26

Maarehhh....de verbranding van de Truma vindt toch nagenoeg gescheiden plaats van de binnenruimte? Je loopt alleen risico als het rookafvoerkanaal niet gasdicht is, dus als de slag los geschoten is. Hm...we zijn kuddedieren.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: De 'gevaarlijke' gaskachel

Bericht door Ab » za 27 apr 2019 21:37

Niet nagenoeg..volledig gescheiden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: De 'gevaarlijke' gaskachel

Bericht door Niels83 » za 27 apr 2019 21:55

totaal ongevaarlijk.

ik denk dat het te naken heeft koolmonoxide vergiftigingen van open toestellen.

overigens bij mij gaat hij er ook uit. ik heb nu een elektrische oplossing.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: De 'gevaarlijke' gaskachel

Bericht door Gemineye » za 27 apr 2019 22:17

Persoonlijk vind ik het ook wat gezeur, een gaskachel kan prima.

Vrouwlief denkt daar anders over en ik heb niet het idee dat ik haar met feitelijkheden kan overtuigen van haar ongelijk.

Wij hebben in de caravan naast de gaskachel ook zo’n elektrisch kacheltje. Krijgt de caravan ook heel behoorlijk warm en voelt toch anders. Ik gebruik hem (heel slecht, ik weet het) ook om te besparen op gas als elektrisch inclusief is.

Afbeelding
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: De 'gevaarlijke' gaskachel

Bericht door Fred G » za 27 apr 2019 22:32

Ik kan er wel een vers topic op openen, maar misschien hier ook de vraag stellen.
In hoeverre gebruiken jullie de ringleiding van de gaskachel? Wij staan nu in Duitsland aan de Moezel waar het nu toch flink afkoelt, en heb nu de gaskachel aan maar zonder ringleiding. Lekker stil zo zonder ventilator! En ik vind dat ie op stand 2 toch heel veel warmte af geeft. En ‘s nachts? Laten jullie m aan? Nu zo zonder ringleiding ventilator zie ik niet in waarom ik m niet aan kan laten ‘s nachts. Ben benieuwd naar jullie reacties.

Grt Fred
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: De 'gevaarlijke' gaskachel

Bericht door Conradi » za 27 apr 2019 23:45

RE.gif
Wij hebben ‘s nachts de kachel uit. Bed blijft toch wel op temperatuur :wink:
Met de Truma is de caravan snel op temperatuur. We gebruiken altijd de ring omdat anders de kast wel erg heet wordt.

Overigens heb ik nog nooit van CO-ongelukken in een toercaravan gehoord.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: De 'gevaarlijke' gaskachel

Bericht door Fred G » zo 28 apr 2019 09:38

RE.gif

Wij hebben ook een Truma, de S 3002 P. Die je dus met een drukknop moet aanzetten. Waar ik ff mee liep te klooien, was dat ik te snel de kachel wilde aanzetten, maar het gas was er kennelijk nog niet... Nu vanmorgen met een klikje aan. thumbup.gif

Inderdaad nu met de ringleiding aan wordt de kachel minder heet, en de kast er boven ook. Normaal zet ik dan ff een deurtje open dat de warmte lekker het interieur in komt.

Maar het kan toch geen kwaad om de kachel op bijvoorbeeld stand 3 te laten draaien zonder ringverwarming aan?

Grt Fred
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: De 'gevaarlijke' gaskachel

Bericht door Knaus440 » zo 28 apr 2019 09:45

We hebben een 3002 truma in onze knaus.. Als het echt koud is blijft de ringverwarming en waakvlam aan. In onze stacaravan heb ik een grotere truma gemaakt en een ringverwarming systeem aangelegd. Bij vorst blijft die ook aan uiteraard.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: De 'gevaarlijke' gaskachel

Bericht door Ab » zo 28 apr 2019 11:54

Het kan inderdaad geen enkel kwaad om de kachel zonder de ventilator en ringverwarming te gebruiken.
Sommige caravans hebben de ringverwarming niet eens.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: De 'gevaarlijke' gaskachel

Bericht door Fred G » zo 28 apr 2019 20:13

Dus kun je de kachel ‘s nachts ook zonder de ringverwarming zachtjes aan laten. Maar dat zou ik waarschijnlijk alleen doen bij heel erge kou. Op één of andere manier hebben wij kennelijk een super dekbed of zo. mrgreen.gif

Grt Fred
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: De 'gevaarlijke' gaskachel

Bericht door Hobby Linka » zo 28 apr 2019 20:47

RE.gif

Kachel op stand 3 en ringverwarming op automaat. Heerlijk warm bij buiten temperaturen rond het vriespunt. En ringverwarming op automaat hoor je haast niet hoor.

Maar wel alle hoeken en gaatjes worden warm en dus geen last van condens.

De kachel zit er niet voor niets in. Als het een gevaarlijke kachel zou zijn zouden ze echt niet geplaatst mogen worden.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: De 'gevaarlijke' gaskachel

Bericht door Niels83 » ma 29 apr 2019 00:09

RE.gif
idd en zeker geen +30 jaar. mijn 35 jaar oude truma is eigenlijk nauwelijks anders dan die van nu. wat betekend dat het gewoon een goed ontwerp is.
overigens is het systeem vergelijkbaar met de gevel kachels zoals deze ook 30 jaar geleden in vele huizen hing.
ook toen geen masale sterfte aan gaskachels volgens mij.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: De 'gevaarlijke' gaskachel

Bericht door PD » ma 29 apr 2019 02:29

Conradi schreef:
za 27 apr 2019 23:45
Wij hebben ‘s nachts de kachel uit. Bed blijft toch wel op temperatuur :wink:
Dito thumbup.gif hooguit de vloerverwarming aan...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: De 'gevaarlijke' gaskachel

Bericht door p_vingerhoets » ma 29 apr 2019 12:04

Maar TS

Moet je wel het fornuis laten zien dan, neem aan dat mensen die de kachel gevaarlijk vinden dan ook wel niet zullen koken zeker scratch.gif
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Citrorob

Re: De 'gevaarlijke' gaskachel

Bericht door Citrorob » ma 29 apr 2019 12:52

Gemineye schreef:
za 27 apr 2019 22:17
Persoonlijk vind ik het ook wat gezeur, een gaskachel kan prima.

Vrouwlief denkt daar anders over en ik heb niet het idee dat ik haar met feitelijkheden kan overtuigen van haar ongelijk.

Wij hebben in de caravan naast de gaskachel ook zo’n elektrisch kacheltje. Krijgt de caravan ook heel behoorlijk warm en voelt toch anders. Ik gebruik hem (heel slecht, ik weet het) ook om te besparen op gas als elektrisch inclusief is.

Afbeelding
Dit kacheltje is misschien nog wel gevaarlijker dan een gaskachel met ringverwarming.

Dit wordt gloeiend heet en als wat door het rooster heen komt vliegt in de brand.
De kachel van een ringverwarming wordt warm maar nooit zo heet als dit.

Verder is de gaskachel, mits goed aangesloten, een gesloten systeem waardoor je nooit CO binnen in de caravan kunt krijgen.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: De 'gevaarlijke' gaskachel

Bericht door Gemineye » ma 29 apr 2019 13:30

Tja je hoeft mij niet van de afwezigheid van een realistisch risico bij gebruik van een gaskachel te overtuigen hoor ;-)

Persoonlijk denk ik dat dit elektrische kacheltje op deze plek ook prima kan, mits met verstand gebruikt. Maar goed, datzelfde principe gaat natuurlijk ook op voor mensen die thuis een houtkachel gebruiken.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: De 'gevaarlijke' gaskachel

Bericht door Ab » ma 29 apr 2019 14:07

PremiumDiscovery schreef:
ma 29 apr 2019 02:29
Conradi schreef:
za 27 apr 2019 23:45
Wij hebben ‘s nachts de kachel uit. Bed blijft toch wel op temperatuur :wink:
Dito thumbup.gif hooguit de vloerverwarming aan...
Daar ga je het echt niet mee redden in de winter..
Ik heb eens de fout gemaakt om hartje winter de kachel op zijn laagste stand te zetten.
' s morgens de waterleidingen bevroren..
Maar daar krijg je alleen mee maken als je de caravan ook bij heel lage temperaturen gebruikt.
Het vroor ruim 20 graden die nacht in Oostenrijk.
Velen zullen dat niet meemaken.
In Nederland kamperen vanaf Maart tm Oktober kan je best zonder gaskachel als het moet.
Maar het comfort ervan ga je ook dan nog best eens missen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”