Aansluiten achteruitrijcamera.

Over alle soorten spiegels én
achteruitrijcamera's
frankv
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 4 nov 2009 13:03

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door frankv » zo 24 jul 2016 09:09

Heb je de verlichting van de auto ook aanstaan ? Anders gaat de kentekenverlichting van de caravan ook niet aan, en dus geen stroom. Zo heb ik ooit uren gezocht waarom mijn camera niet werkt....
Knaus 500FDK Sport (2012) / Volvo V60 D4

Gebruikersavatar
RonaldP
Berichten: 215
Lid geworden op: di 22 jul 2008 08:33
Locatie: Kampen

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door RonaldP » zo 24 jul 2016 09:29

Haha,

Ja dat heb ik gedaan.
Volgens mij heb ik de massa van een andere serie gehaald, terwijl de verlichting tussen 1 en 8 zit.
De massandere moet daar vlgs mij dan ook vandaan komen.

Van daaraf maar eens verder zoeken.
Hobby 560 UL, trekauto geen idee. Egolf als dagelijks vervoer.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door Hobby Linka » zo 24 jul 2016 10:13

Ik heb de camera aangesloten op de spanning van de koelkast. Kan je ook zonder verlichting aan rijden. Motor uit, camera ook uit.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
RonaldP
Berichten: 215
Lid geworden op: di 22 jul 2008 08:33
Locatie: Kampen

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door RonaldP » zo 24 jul 2016 10:51

Waar ik nog even mee worstel is het volgende:
- moet de camera apart stroom hebben (dus niet via de zender?)
- heb ik de draadcodering goed?
- rood is voor de spanning
- zwart is voor de aarde.
Bijlagen
20160724_104521.jpg
Dit is de zender.
Hobby 560 UL, trekauto geen idee. Egolf als dagelijks vervoer.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door Hobby Linka » zo 24 jul 2016 10:55

RE.gif

De camera moet apart gevoed worden, deze krijgt zijn spanning niet via de zender.

En je hebt het juist. Rood is voor de plus en zwart voor de min.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
BdeB
Berichten: 155
Lid geworden op: wo 6 apr 2016 10:49

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door BdeB » zo 24 jul 2016 12:18

RE.gif
Zo te zien aan je foto heb je een vergelijkbare set als mij.
Ik heb 'm bij van Veenen besteld.

@Andre, ben het niet helemaal met je eens qua voeding...
De camera krijgt bij mij voeding dmv de zender. Deze heb ik voorin de hut gemonteerd en voeding van de verlichting voorzijde gepakt. En ja, dan moét je dus met lichten aan rijden wil je beeldsignaal hebben. (Persoonlijk vind ik dat dit altijd zou moeten)

Kun je hier iets mee Ronald? Ik zou evt voor je de handleiding van mij kunnen sturen....


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
*** Volvo XC90 2.4 D5 163pk <-- Knaus Südwind 500 FSD ***

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door Hobby Linka » zo 24 jul 2016 12:28

BdeB schreef:
@Andre, ben het niet helemaal met je eens qua voeding...
Dat mag. Ik kijk naar de camera die ik heb. En daar zitten toch echt twee aansluitingen op. Een voor het video signaal (geel) en een voor de voeding (rood)

Kijk maar eens hier.

Geel is video en geeft geen spanning af.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
RonaldP
Berichten: 215
Lid geworden op: di 22 jul 2008 08:33
Locatie: Kampen

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door RonaldP » zo 24 jul 2016 18:51

Nou, ik ben er he-le-maal klaar mee.
Gisteren en vandaag de eerste hele tijd aan het klooieniet geweest.
Maar ik krijg geen beeld.....
De zenders krijgen beide stroom, maar he5 beeld blijft blauw, of geeft "NO SIGNAL" aan.
ik begin te veroeden da't het beeldscherm stuk is, hij wordt soms ook heel donker. Zelfs rechtsreeks aansluiten van de camera heeft geen effect.

Ik heb de boel weer onder de caravan vandaan gehaald. Gelukkig had ik verder nog niets weggebouwd (alleen de camera door de bumper achter de nummerplaat).
Tot overmaat van ramp trok ik ook de kabels nog van de oude set af.....
Hobby 560 UL, trekauto geen idee. Egolf als dagelijks vervoer.

etjenneke
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 25 apr 2016 20:12

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door etjenneke » zo 24 jul 2016 19:46

Goede avond,
Ik heb een Mio Sprinter 7670 LM Trucks, die heeft een AV ingang, zou ik daar een achteruitrijcamera kunnen op aansluiten?
Renault Megane Grand Tour, Bose edition, 110 pk, Kip 41 EKL, mover Truma se, Isabella luifel.

stoeltje
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 25 mei 2016 11:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door stoeltje » ma 25 jul 2016 11:43

RonaldP schreef:Waar ik nog even mee worstel is het volgende:
- moet de camera apart stroom hebben (dus niet via de zender?)
- heb ik de draadcodering goed?
- rood is voor de spanning
- zwart is voor de aarde.
Sommige zenders hebben nog een extra draad (niet op de foto die jij hebt gepost) waarmee de camera voorzien kan worden van stroom, maar elk apparaatje heeft een stroomtoevoer nodig.
Zonder te weten of je weet hoe de draadjes aan te sluiten; de rode draad moet dan ook op een plus-draad van de caravan aangesloten worden. Ik had dat verkeerd-om gedaan en dan werkt het niet stom.gif
Ik heb overigens de contour-verlichting gebruikt om de stroom af te tappen voor de camera en de zender. Verlichting aan = camera en zender aan en beeld in de auto.
Knaus Südwind 500 TF - Kia Sorento 2.5 VGT 200+ pk, 450Nm

leonh1973
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 18 mei 2016 19:58

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door leonh1973 » wo 17 apr 2019 08:56

Goedemorgen,

Ik ben al 2 dagen aan het :oops: :oops: :oops: met de achteruitrij camera.

Mijn idee was om deze aan te sluiten op de achterverlichting van de caravan. De camera zou dan op continue moeten werken op het moment dat ik met verlichting zou rijden.
Camera aangesloten op de + en - van de verlichting maar geen signaal. Het is een WIFI camera, dus als WIFI hotspot zichtbaar op een mobiele telefoon.

Ik heb de camera vervolgens geprobeerd op een adapter DC 12 volt en ook op een 9 volt blok batterij. Vrijwel meteen signaal. De camera werkt dus!

Ook de aansluitpunten op het achterlicht doorgemeten en goed vastgesteld wat de + en - zouden zijn. Gemeten ruim 11 volt, en de ook juist zoals verwacht.
Maar nog steeds geen reactie.

wie heeft er een mogelijke oplossing?

Weinsberg
Berichten: 525
Lid geworden op: di 14 jun 2011 11:01

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door Weinsberg » wo 17 apr 2019 09:37

Ik weet niet wat voor een auto er voor staat , maar wellicht dat de canbus van je auto spelbreker is.... geen idee of dit met caravan ook van invloed is, maar heb dit zelf ervaren met achteruitrijcamera op auto aansluiten. Los gelijk signaal, zodra ik stroom pak van achteruitrijlamp klapt hij eruit.

CarloBr
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 9 mar 2008 12:24
Locatie: Terneuzen

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door CarloBr » wo 17 apr 2019 12:02

G-force schreef:
wo 14 mei 2014 00:21
kan ik een achteruitrijcamera aansluiten op het bestaande scherm in de auto (Mazda CX5),de auto zelf heeft ook een achteruitrijcamera en het zou handig zijn als ik deze van de caravan ineens op het vaste scherm van de auto zou kunnen zien. Heeft er iemand ervaring mee?
Lijkt me te moeten kunnen maar ik denk dat je dat beter kunt voorleggen aan de Mazda dealer.
Knaus 500pf 2023

leonh1973
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 18 mei 2016 19:58

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door leonh1973 » wo 17 apr 2019 13:18

Weinsberg schreef:
wo 17 apr 2019 09:37
Ik weet niet wat voor een auto er voor staat , maar wellicht dat de canbus van je auto spelbreker is.... geen idee of dit met caravan ook van invloed is, maar heb dit zelf ervaren met achteruitrijcamera op auto aansluiten. Los gelijk signaal, zodra ik stroom pak van achteruitrijlamp klapt hij eruit.
Weinsberg, bedankt voor je reactie! Ik heb er een Peugeot 308 SW 2.0 TDI voor staan. Hoe heb je het opgelost? ik dacht er net nog aan om misschien de Massa vd caravan te pakken ipv de -

Weinsberg
Berichten: 525
Lid geworden op: di 14 jun 2011 11:01

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door Weinsberg » wo 17 apr 2019 14:20

niet opgelost , kort erna kocht ik een andere auto waar het niet meer nodig was.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door Hobby Linka » wo 17 apr 2019 18:08

leonh1973 schreef:
wo 17 apr 2019 08:56
Goedemorgen,

Ik ben al 2 dagen aan het :oops: :oops: :oops: met de achteruitrij camera.

Mijn idee was om deze aan te sluiten op de achterverlichting van de caravan. De camera zou dan op continue moeten werken op het moment dat ik met verlichting zou rijden.


Ik heb de camera gewoon op de + en - van de koelkast aangesloten. Zodra ik de auto start krijg ik beeld.

We hebben dezelfde auto, alleen heb ik geen SW.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

leonh1973
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 18 mei 2016 19:58

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door leonh1973 » wo 17 apr 2019 19:50

Hobby Linka,
dank je voor je reactie.

ik heb je uitgebreide uitwerking gezien, maar hoe ben je bij de stroom aansluiting Vd koelkast gekomen?
Ik zie geen draden Vd koelkast lopen. Niet in en ook niet onder de caravan. Ik heb een fendt caravan. Mijn koelkast staat boven mijn wielkast op 40cm boven mijn vloer. (Zit nog een kastje onder) verder loopt deze tot het dak. Hoog ding dus.

Ben je onder de caravan doorgegaan en heb je door je bodem heen geboord?

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door Hobby Linka » wo 17 apr 2019 20:13

RE.gif

Ik heb de spanning opgepikt in de doos waar de kabel vanaf de 13 polige stekker binnen komt. In mijn handleiding van de Hobby stond waar de aders voor de caravan op zijn afgemonteerd.

Bij mij zit deze doos helemaal voor in de caravan. Gewoon even de kabel van de stekker volgen en kijken waar deze de caravan binnen gaat.

Het kabeltje van de doos naar de camera loopt in de caravan naar achter. Daar een heel klein gaatje geboord en na het doorvoeren van het kabeltje gekit.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

leonh1973
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 18 mei 2016 19:58

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door leonh1973 » wo 17 apr 2019 20:52

Ik ga er volgende week mee aan de slag thumbup.gif als we op de camping staan. Ik vermoed dat deze verdeler onder het bed zit. Maar daar ligt nu best veel op.

CarloBr
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 9 mar 2008 12:24
Locatie: Terneuzen

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door CarloBr » wo 17 apr 2019 21:01

Hobby Linka schreef:
wo 17 apr 2019 18:08
leonh1973 schreef:
wo 17 apr 2019 08:56
Goedemorgen,

Ik ben al 2 dagen aan het :oops: :oops: :oops: met de achteruitrij camera.

Mijn idee was om deze aan te sluiten op de achterverlichting van de caravan. De camera zou dan op continue moeten werken op het moment dat ik met verlichting zou rijden.


Ik heb de camera gewoon op de + en - van de koelkast aangesloten. Zodra ik de auto start krijg ik beeld.

We hebben dezelfde auto, alleen heb ik geen SW.
Zo hebben wij het ook gedaan bij onze vorige caravan,werkt prima.we hebben nu geen camera meer op de caravan die we nu hebben, ik mis het niet (voorlopig)
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op wo 17 apr 2019 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote aangepast
Knaus 500pf 2023

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door Morgoth » za 20 apr 2019 23:53

Heeft dat ding wel voldoende reikwijdte? Ik heb ook ooit zo'n flutding gekocht. Na een week met een mooie boog het kanaal in gezwiert. Flut kwaliteit. Chinese troep
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door Chris » zo 21 apr 2019 15:56

Dat laatste is vaak het probleem.
Ik ben ook lang aan het klooien geweest met camera's achterop de hut.
En eigenlijk was de voedingsspanning en de afstand tussen zender en ontvanger het probleem.
1e keer exact wat Leonh1973 beschrijft...
Bleek uiteindelijk aan de verliezen in de bedrading te liggen, ik raakte tussen de auto en achterkant caravan ruim 2 volt kwijt in de bedrading van de verlichting.
En dan niet alleen in de + draad, maar dus ook in de -..... foute boel..werkt niet... en het Canbus systeem van de auto gaf foutmeldingen.
Daarnaast, toen deze problemen verholpen waren bleek de afstand tussen zender en ontvanger zo groot te zijn dat ik bijna constant storing op mijn beeld had..
Dat ook verholpen, en toen werkte het..
Onderweg naar Spanje gebruikt... knettergek werd ik ervan, bij elk stoplicht leek er eentje achterin de caravan te willen duiken...
En, wat ik zag, daar was ik juist voorbij gekomen....oud nieuws dus.
Dus permanent aan.... nooit meer.... voor achteruit parkeren misschien nog wel.
Maar... ik heb het ding een grote zwier gegeven toen ik die caravan verkocht en het zit eigenlijk nu al heel lang weer in de doos, en daar mag ie oud worden.
In de nieuwe caravan hoeft het niet meer van mij...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

leonh1973
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 18 mei 2016 19:58

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door leonh1973 » zo 5 mei 2019 14:23

Inmiddels terug van de mei vakantie. Tijdens de vakantie de camera op de vaste voeding aangesloten. Terug naar huis bleek de afstand tussen de zender echter te groot, voor een goede werking :(

Signaal via WiFi te zien op mijn telefoon in de auto. Ondanks dat het beeld prima is, ben ik toch niet tevreden over het resultaat. De WiFi verbinding is niet stabiel/sterk genoeg waardoor het beeld hapert, niet constant is. De zender is erg klein, zo groot als een dop van een pen en is ook niet te verplaatsen. Deze zit veel te dicht op de camera.

Ondanks dit resultaat zie ik wel de toegevoegde waarde van het systeem
Ik was dus even aan het speuren op internet of hier niet een veel beter alternatief voor te krijgen is.

Dit zoeken lijkt toch niet zo makkelijk als het lijkt.

Ik kom heel veel setjes tegen met een monitor, maar ik gebruik mijn oude mobiel met groot scherm en deze voldoet prima. Ik zoek dus eigenlijk gewoon een camera met een sterke WiFi zender voor op de caravan. De monitor heb ik dus eigenlijk niet nodig.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door Micky » zo 5 mei 2019 14:27

Toch blijft het maar klooien met die draadloze dingen :(
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Aansluiten achteruitrijcamera.

Bericht door Chris » zo 5 mei 2019 15:03

RE.gif
Is ook mijn mening...
En daarnaast... geeft het mij een onrustig gevoel als het ding constant aanstaat.
Bij achteruitrijden is het denk ik wel handig.
( Als je soms echtgenote's of partners aanwijzingen ziet geven tijdens achteruitrij escapade's... dan hou je soms je hart vast..)
( ook voor het continueren van de relatie zelfs...)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Spiegels”