Reservewiel en kogeldruk
Reservewiel en kogeldruk
De kogeldruk bij een Rapido is leeg al hoog. Veel mensen met een Rapido nemen fietsen mee achterop de caravan om te compenseren.
Nu zijn wij geen fietsers maar wandelaars dus wil ik de fietsdrager gaan gebruiken om het reservewiel op te monteren. Het is de bedoeling om het wiel te monteren op de twee beugels die aan de caravan vast zitten dus niet om de steunen waar de fietsen in staan.
Zijn er als eens mensen geweest die dit gedaan hebben?
Heb wel een idee in mijn hoofd maar als iemand het wiel als eens heeft uit gevonden houdt ik me aanbevolen
gr Richard
Nu zijn wij geen fietsers maar wandelaars dus wil ik de fietsdrager gaan gebruiken om het reservewiel op te monteren. Het is de bedoeling om het wiel te monteren op de twee beugels die aan de caravan vast zitten dus niet om de steunen waar de fietsen in staan.
Zijn er als eens mensen geweest die dit gedaan hebben?
Heb wel een idee in mijn hoofd maar als iemand het wiel als eens heeft uit gevonden houdt ik me aanbevolen
gr Richard
Hobby 440 SF 2003
Re: Reservewiel en kogeldruk
Doe dan eerst maar een fotootje van de overblijvende beugels
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Reservewiel en kogeldruk
Vandaag het reservewiel gemonteerd op de fietsdrager. Is aardig gelukt mis alleen wat stijfheid in de dubbele aluminium traanplaat.
Hobby 440 SF 2003
-
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
- Locatie: Den Haag
Re: Reservewiel en kogeldruk
RE.gif
Netjes opgelost.
Verder weegt het gemiddelde reservewiel 14 kg.
En een gemiddelde gewone fiets 18 tot 20 kg.
Dus denk ik dat het de stabiliteit niet erg beïnvloed.
Maar omdat jouw hut niet veel rijweerstand heeft zou ik even oppassen met de snelheid.
En het ziet er ook nog is stoer uit.
Dus petje af.
Netjes opgelost.
Verder weegt het gemiddelde reservewiel 14 kg.
En een gemiddelde gewone fiets 18 tot 20 kg.
Dus denk ik dat het de stabiliteit niet erg beïnvloed.
Maar omdat jouw hut niet veel rijweerstand heeft zou ik even oppassen met de snelheid.
En het ziet er ook nog is stoer uit.
Dus petje af.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
-
- Berichten: 6220
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Reservewiel en kogeldruk
Netjes gedaan,maar ik vrees dat je met dat traanplaatje waar je wiel aanhangt niet ver komt.
Als ik jou was maakte ik nog een beugel o.i.d onder het wiel.
Het hele gewicht van het reservewiel ,ongeveer 20 a 22 kg, hangt nu met die twee bouten aan de traanplaat die op zijn beurt weer met 4 boutjes aan de beugels zit.
Ook vraag ik me af hoede bovenkant van de beugels aan je dak bevestigd is,is dat een ,door de fabrikant, voorziene bevestigingsplaats? of heb je daar zelf twee boutjes ingedraaid.
Onderschat de werking van het hangende gewicht niet,zeker niet op slechte wegen.
Als ik jou was maakte ik nog een beugel o.i.d onder het wiel.
Het hele gewicht van het reservewiel ,ongeveer 20 a 22 kg, hangt nu met die twee bouten aan de traanplaat die op zijn beurt weer met 4 boutjes aan de beugels zit.
Ook vraag ik me af hoede bovenkant van de beugels aan je dak bevestigd is,is dat een ,door de fabrikant, voorziene bevestigingsplaats? of heb je daar zelf twee boutjes ingedraaid.
Onderschat de werking van het hangende gewicht niet,zeker niet op slechte wegen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
-
- Berichten: 6220
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Reservewiel en kogeldruk
Zo gemiddeld is dat niet,mijn stalen reservewiel 185 R 14 C weegt 22 kilo.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Reservewiel en kogeldruk
1.Bewust heb ik gekozen voor twee traanplaten van 5 mm dik en zoals ik al heb aangeven is het me niet star genoeg er zit te veel beweging in. Daar ga ik dus nog naar kijken de oplossing heb ik nog nieteurotrotter schreef: ↑za 13 apr 2019 21:21Netjes gedaan,maar ik vrees dat je met dat traanplaatje waar je wiel aanhangt niet ver komt.
Als ik jou was maakte ik nog een beugel o.i.d onder het wiel.
Het hele gewicht van het reservewiel ,ongeveer 20 a 22 kg, hangt nu met die twee bouten aan de traanplaat die op zijn beurt weer met 4 boutjes aan de beugels zit.
Ook vraag ik me af hoede bovenkant van de beugels aan je dak bevestigd is,is dat een ,door de fabrikant, voorziene bevestigingsplaats? of heb je daar zelf twee boutjes ingedraaid.
Onderschat de werking van het hangende gewicht niet,zeker niet op slechte wegen.
2. Indien je de fietsen op het rek zit wat beduidend zwaarder is dan het wiel komt er meer gewicht op te hangen dan nu en die zit zelfs maar vast met twee boutjes Dus die bezorgdheid heb ik niet.
3. De fietsendrager zat op de caravan toen ik deze kocht en zoals ik het kan beoordelen is die goed geplaatst. Bijvoorbeeld met vulbussen in de wand. Vandaag de bovenste twee beugels opnieuw vast gezet met flexibele lijm/kit
4. Onder schatten doe ik zeker niet. Op het moment dat er enige twijvel is gaat het reservewiel weer de dissel in de fietsdrager van de caravan.
Laatst gewijzigd door Richard24 op za 13 apr 2019 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Hobby 440 SF 2003
Re: Reservewiel en kogeldruk
Netjes gemaakt Misschien kun je aan de onderzijde nog een hoeklijntje maken. Hier kan gelijk het wiel op “rusten” en het geeft weer wat stijfheid.
Volvo XC90 < Fendt 515 sg
herinneringen die je later wilt hebben moet je nu maken
herinneringen die je later wilt hebben moet je nu maken
-
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
- Locatie: Den Haag
Re: Reservewiel en kogeldruk
Mijn reserve wiel van de Cjoy weegt 18kg volgens de folder.eurotrotter schreef: ↑za 13 apr 2019 21:24Zo gemiddeld is dat niet,mijn stalen reservewiel 185 R 14 C weegt 22 kilo.
Dus inderdaad 14 kg was erg optimisties.
Maar ik denk dat de Rapido 13 inch velgen heeft.
Dus zal die wat minder wegen als de 14 inch van mijn hut.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: Reservewiel en kogeldruk
Mooi opgelost en sterk zàt. Deze constructie kan gemakkelijk het gewicht aan zo. Nu nog een net hoesje om de band.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
-
- Berichten: 6220
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Reservewiel en kogeldruk
RE.gif
Mooi dat jij dat zo,vanaf de foto kunt be oordelen.
Mooi dat jij dat zo,vanaf de foto kunt be oordelen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Reservewiel en kogeldruk
Na alle opbouwende kritieken vandaag toch nog even aan de klus geweest om de stijfheid in de plaat aan te brengen waar het wiel aanhangt. Enkel aan de traanplaten bewoog het wiel enigszins en dat is voor mij voldoende om er voor te zorgen dat het stil komt te hangen.
De twee traanplaten en iedere zijde van de beugels gemaakt en de ruimte er tussen opgevuld met hout en dit aan elkaar verlijmd.
Nu zit er totaal geen beweging in het wiel dus we gaan zie wat het doet als je aan het rijden bent.
En het hoesje is besteld in China dus daar moet ik nog even op wachten
De twee traanplaten en iedere zijde van de beugels gemaakt en de ruimte er tussen opgevuld met hout en dit aan elkaar verlijmd.
Nu zit er totaal geen beweging in het wiel dus we gaan zie wat het doet als je aan het rijden bent.
En het hoesje is besteld in China dus daar moet ik nog even op wachten
Hobby 440 SF 2003
Re: Reservewiel en kogeldruk
Joh, dat wiel zit met 4 stuks M8 bouten (zo te zien) en 10mm traanplaat vast. Dat gaat geen kant op.eurotrotter schreef: ↑zo 14 apr 2019 12:25RE.gif
Mooi dat jij dat zo,vanaf de foto kunt be oordelen.
Er zullen hier vast werktuigbouwkundigen rondlopen maar ik meen te herinneren dan de af schuif kracht van een M8 bout iets van 4kN is.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Reservewiel en kogeldruk
Om het nog erger te maken zijn de 4 bouten waar de traanplaat mee vast zit M10 en het wiel zit vast met M16.Morgoth schreef: ↑zo 14 apr 2019 16:01Joh, dat wiel zit met 4 stuks M8 bouten (zo te zien) en 10mm traanplaat vast. Dat gaat geen kant op.eurotrotter schreef: ↑zo 14 apr 2019 12:25RE.gif
Mooi dat jij dat zo,vanaf de foto kunt be oordelen.
Er zullen hier vast werktuigbouwkundigen rondlopen maar ik meen te herinneren dan de af schuif kracht van een M8 bout iets van 4kN is.
Hobby 440 SF 2003
Re: Reservewiel en kogeldruk
Netjes, dat zit wel goed vast. Je verliest nog eerder het gehele rek dan het wiel Mooie oplossing
Volvo XC90 < Fendt 515 sg
herinneringen die je later wilt hebben moet je nu maken
herinneringen die je later wilt hebben moet je nu maken
-
- Berichten: 6220
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Reservewiel en kogeldruk
IK zie dat je de fietsensteun eraf gehaald hebt,waarom kort je deze niet in en maak hem weer eraan,zodat het wiel ook aan de onderzijde ondersteuning heeft.
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op zo 14 apr 2019 19:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote aangepast
Reden: Quote aangepast
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
-
- Berichten: 6220
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Reservewiel en kogeldruk
Vraag dan aan die werktuigkundigen hoeveel afschuifkracht een wiel van 20 kg kan ontwikkelen op een rijdende caravan.Morgoth schreef: ↑zo 14 apr 2019 16:01Jeurotrotter schreef: ↑zo 14 apr 2019 12:25RE.gif
Mooi dat jij dat zo,vanaf de foto kunt be oordelen.
Er zullen hier vast werktuigbouwkundigen rondlopen maar ik meen te herinneren dan de af schuif kracht van een M8 bout iets van 4kN is.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Reservewiel en kogeldruk
Keurige oplossing maar zal het hout tussen de traanplaten niet gaan rotten?
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.
Re: Reservewiel en kogeldruk
Die kans bestaat als de caravan het gehele jaar buiten staat. We gaan dit jaar 7 weken in totaal op vakantie naar zonniger oorden. Dus het zal wel meevallen. Als het echt heel slecht gaat worden hebben we weer wat te doen
Hobby 440 SF 2003
Re: Reservewiel en kogeldruk
Dat is dan ook wel weer zo. Misschien een mooi kunststof U-profiel er op maken??
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.
Re: Reservewiel en kogeldruk
Dan zal het eerder een aluminium profiel worden. Zal van de week eens bij Overdie in Alkmaar op zoek gaan naar een profiel wat er overheen past. Ik heb de platen hout aan de zijkanten wel in de "teer" gezet die op houten boten gebruikt wordt. Dus er is enige bescherming
Hobby 440 SF 2003
Re: Reservewiel en kogeldruk
Als er hier een expert rond surft zal hij wel reageren. Maar 4000N is heel veel. Het gehele motorblok van een VW kever hangt aan de versnellingsbak met 4 M8 bouten. Dan kan zo'n wieltje echt geen kwaad.eurotrotter schreef: ↑zo 14 apr 2019 17:35Vraag dan aan die werktuigkundigen hoeveel afschuifkracht een wiel van 20 kg kan ontwikkelen op een rijdende caravan.Morgoth schreef: ↑zo 14 apr 2019 16:01Jeurotrotter schreef: ↑zo 14 apr 2019 12:25RE.gif
Mooi dat jij dat zo,vanaf de foto kunt be oordelen.
Er zullen hier vast werktuigbouwkundigen rondlopen maar ik meen te herinneren dan de af schuif kracht van een M8 bout iets van 4kN is.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Reservewiel en kogeldruk
Die afschuifkrachten zijn te verwaarlozen.
Die zullen alleen van enig belang zijn bij een frontale botsing van de caravan met bijv. een dikke boom bij 90 km/u.
Als dat gebeurt zijn er andere dingen om je zorgen over te maken dan over het feit dat je reservewiel mogelijk iets verschuift.
Sterker nog..je hebt dat reservewiel dan nooit meer nodig.
Die zullen alleen van enig belang zijn bij een frontale botsing van de caravan met bijv. een dikke boom bij 90 km/u.
Als dat gebeurt zijn er andere dingen om je zorgen over te maken dan over het feit dat je reservewiel mogelijk iets verschuift.
Sterker nog..je hebt dat reservewiel dan nooit meer nodig.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.