TV in kleine caravan

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
Pedro17
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 22:50

TV in kleine caravan

Bericht door Pedro17 » do 14 mar 2019 21:55

Afbeelding

Stel je wilt hier een tv voor kopen, waar zou je dan wijs aan doen? Ff snel gerekend is er van hard beugel tot muur toch maar 17,3 cm. Dit keer 2 past dus maar een tv van 34,6 cm breed.

Dan heb je rechts ruimte over, maar ja een uitstekende tv wil je niet lijkt me? Niet letterlijk iig. :)

Hoe doen jullie dit met zo’n gek beugeltje?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: TV in kleine caravan

Bericht door PD » do 14 mar 2019 22:01

Deze beugel is er in 3 maten; voor jullie relatief ondiepe kast is de verkeerde beugel (te groot) geplaatst. De kleinere variant past in het midden waardoor je dan een TV van 60 cm breed zou kunnen plaatsen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: TV in kleine caravan

Bericht door VIP » do 14 mar 2019 22:02

Dit is trouwens een van de kwalitatief beste beugels.

Wel even de middelste variant kiezen.

Je meet de maat van een TV overigens diagonaal knipoog.gif
Porsche + Tabbert

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: TV in kleine caravan

Bericht door graaf » vr 15 mar 2019 01:50

Je zou even moeten meten in de winkel. Als je bijvoorbeeld een led tv koopt met een ingebouwde dvd-speler zit het ophangpunt niet
altijd in het hart van de tv; wel precies in het zwaartepunt van zo'n tv. Als dit een bestaande situatie is, lijkt mij dat er waarschijnlijk
een dergelijke uitvoering heeft gezeten. Het mooie van de langere armen van deze beugel is, dat je tv helemaal naar buiten kan draaien
en dan 180 graden gedraaid het "gangpad" in kan keren. Zo kan je vanuit de zithoek(*) ook tv kijken. Wanneer de kast waar deze beugel
aan de kant van de voortent zit, kan je de tv ook naar voren trekken en naar rechts richting het raam draaien. Dan kan je buiten door het
,al dan niet, geopende raam met meerdere mensen tv (voetbal?) kijken thumbup.gif

(*) Wanneer deze beugel in de zithoek zit, zou de tekst moeten zijn: "zo kan je ook vanuit je bed tv kijken"
Misschien dat een tv van 60 cm breed in een kleine caravan ook een beetje aan de grote kant is. Ik zelf gebruik 21#(22#)
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
Pedro17
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 22:50

Re: TV in kleine caravan

Bericht door Pedro17 » vr 15 mar 2019 19:00

Ah. Dat is verhelderend. Dit is een foto van ‘onze’ caravan op de beurs van afgelopen zomer. Onze Knaus komt over 2 weken en zou ook deze beugel moeten hebben. Een maatje minder zou beter zijn dus.

Dat draaien kan, alleen zie ik het niet voor me hoe dit in ons geval handig zou zijn. Kleinere beugel is eigenlijk handiger, dan kan de tv groter. Helaas zitten er nu gaten op deze plek denk ik.

Toch maar ff afwachten dan maar..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

TV in kleine caravan

Bericht door Daphne » vr 15 mar 2019 19:11

Je kunt best een grotere TV monteren. Je hebt er alleen last van tijdens een rit als je ‘m vastklikt. Dan steekt ie uit. In vakantiemodus zet je de tv schuin in de hoek zodat ie niet buiten de kast komt. Maar als een kleinere beugel een optie is, zou ik daarvoor kiezen.

Wij hebben deze beugel ook in onze Knaus. Er kan in onze kast maximaal 32 inch maar we vonden 24 inch voldoende.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

rdoorn
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 3 mar 2019 21:08

Re: TV in kleine caravan

Bericht door rdoorn » vr 15 mar 2019 22:14

past dus maar een tv van 34,6 cm breed
.
Dat komt dan op 24" is 55.6 cm breed https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_s ... 59760.html
Dat is toch een prima tv voor een kleine caravan? Ik neem aan dat de kijk afstand niet zo heel groot is, dus dan kan klein ook best.

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: TV in kleine caravan

Bericht door Reisben » vr 15 mar 2019 22:52

In een soortgelijk geval heb ik een plaatje gemaakt van plexiglas van 6 mm. Het plaatje kon ik aan de beugel bevestigen met M4-boutjes en moertjes, en evenzo het plaatje aan de TV met boutjes en moertjes. De gaten voor de TV heb ik zoveel cm verschoven ten opzichte van de beugel dat hij precies zo uitkwamen dat de tv in het midden van de kastwand uitkwam. In jouw geval zou een tv van 60 cm dus geen probleem zijn. In plaats van plexiglas kun je ook bv. 6 mm multiplex gebruiken of mdf. Maar plexiglas valt nauwelijks op omdat het transparant is. Je kunt 6 mm plexiglas maken van twee lagen 3 mm die je met dubbelzijdige tape op elkaar plakt. Te koop in de bouwmarkt.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: TV in kleine caravan

Bericht door graaf » za 16 mar 2019 01:45

@ Ik heb een soortgelijke beugel 15-16 jaar geleden in mijn eerste Troll gehad. (Alleen bestond(?) die nog niet in de uitvoering met die "verklik-pen" voor
onder het rijden. Loste dat op met een kunststof tulpwartel met M8 schroefdraad tegen de kast).

Toch vond ik het onder het rijden een instabiele situatie. Nu met deze "verklik-pen" is dat ook niet veel beter. In mijn huidige caravan heb ik een geheel
andere beugel die onder een bovenkast hangt. Ik heb dus de TV afneembaar gemaakt. Onderweg veilig in een hoes
Ik het een dergelijke muurplaat toegepast
TV muurplaat.jpg
muurplaat afneembaar
TV muurplaat.jpg (8.15 KiB) 4863 keer bekeken
De montage plaat die op de tv-draagarm op de foto van Pedro17 is namelijk al een afneembare beugel van Sony! Foto zie hieronder.
sony beugel afneembaar.jpg
Sony muurplaat
sony beugel afneembaar.jpg (5.62 KiB) 4862 keer bekeken
Je hangt de tv in 2 tellen er in en steekt vervolgens de 12 volt voeding en coax kabel in de tv. Geen gezwalk van de tv onderweg tegen de kast.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: TV in kleine caravan

Bericht door Daphne » za 16 mar 2019 10:41

RE.gif

Onze ervaring is dat het stevig is als de TV vastgeklikt zit zonder eigen modificaties. Natuurlijk kan de TV er met 1 klik af, maar dat heeft ons bij onze vorige caravan een gat in het vinyl opgeleverd toen de TV van het bed gleed. Gelukkig was de TV niet kapot en de vloerverwarming ook niet.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: TV in kleine caravan

Bericht door PD » za 16 mar 2019 10:54

RE.gif RE.gif
Wij halen onze TV er nooit af en dat werkt feilloos. In onze caravans hebben we altijd de TV-beugel gehad zoals TS in zijn caravan heeft.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

workel

Re: TV in kleine caravan

Bericht door workel » za 16 mar 2019 11:18

Wij hebben in onze Hobby ook een Sky TV beugel en daar hangt een Salora 22 inch TV. Deze beugel hangt aan de kledingkast en TV hangt midden in de kast.

De beugel is van het met SKY 10N en zijn er in 4 arm lengtes, 200/250/300 en 350, ff op caravanbeugel klikken en je komt alle versies tegen, kijk hier maar eens. https://www.3dkabel.nl/LCD-Plasma-TV-be ... r-caravan/

TV hangt bij ons permanent aan de beugel ook tijdens het rijden. Mocht je heb zelf monteren wel ff een extra plaat aan de andere kant maken ivm gewicht en dunnen wand waar hij aan hangt.

caravanblog
Berichten: 192
Lid geworden op: di 24 jan 2017 23:13
Locatie: Omgeving Schagen
Contacteer:

Re: TV in kleine caravan

Bericht door caravanblog » za 16 mar 2019 11:45

Je kan ook niks ophangen. Met een beetje acceptabele wifi kijk je overal tv in Europa op je tablet via de (o.a.Ziggo) app. Loop je nooit per ongeluk tegen je TV aan.
Ford Kuga 2020 St-Line-X 1.5 Ecoboost en per eind april 23 nw Knaus Sudwind 60Y 500EU 2022 met cassetteluifel, Mover Enduro EM303A+, Unico Verona Champagne/Zwart XL (8-2023) met voorwand de luxe + dakluifel + gaaswand + blinderingen.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: TV in kleine caravan

Bericht door Jan van Vijven » za 16 mar 2019 11:49

RE.gif
Beetje vreemd antwoord, de vraag is simpel: welke en hoe een tv ophangen...gelieve on topic te blijven.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: TV in kleine caravan

Bericht door Chris » za 16 mar 2019 11:55

Ik heb een ongeveer vergelijkbare situatie als TS in ons hutje ( denk ik) , ook de TV beugel voorin en ook die "krappe" plek voor een TV.
Wij hebben een 22" daar hangen, gaat best.
Overdag een beetje schuin, dan steekt de zijkant niet uit, en de andere zijkant een beetje richting raam...
Maar voordeel van niet in het midden van de kast is dat je de TV ook door kan draaien naar achteren, kan je ook daar kijken.

Ik verbaas me wel een beetje dat meerdere mensen de TV tijdens het rijden op de beugel laten zitten, wel geblokkeerd natuurlijk, maar toch..
Lijkt mij dat daar best wat krachten opkomen, ik demonteer hem altijd even en hij gaat in de originele doos ( met tempex opvulling) mee.

( Pedro heeft toch een Knaus Sport Silver Selection 400 LK besteld als ik het goed onthouden heb?? )

Nog een "vreemd verschijnsel"..
Vaak zijn 20 en 24 inch TV's z.g. HD Ready....
En dan 22" juist wel FULL HD...
HD Ready is de grootste flauwekul die ooit verkocht is... HD Ready zal nooit HD worden...
Waarom 22 wel en 20-24 niet... geen idee, maar wellicht een tip om op te letten.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: TV in kleine caravan

Bericht door PD » za 16 mar 2019 12:13

Chris schreef:
za 16 mar 2019 11:55
Ik verbaas me wel een beetje dat meerdere mensen de TV tijdens het rijden op de beugel laten zitten, wel geblokkeerd natuurlijk, maar toch..
Lijkt mij dat daar best wat krachten opkomen, ik demonteer hem altijd even en hij gaat in de originele doos ( met tempex opvulling) mee.
Het Moment wat op de beugel komt, wordt nog wel eens overschat. De afstand van de TV tot de wand is namelijk minimaal en Moment = Kracht x Arm.
Bovendien worden de verticale bewegingen van de caravan gedempt door de vering in de as(sen).

In onze vorige Premium zat deze beugel zelfs gemonteerd zonder verstevigingsplaat achter de kastwand, waarschijnlijk omdat daar de koelkast zat en ze dat teveel moeite vonden maar ook in die 4 jaar hebben we nooit problemen gehad. In de huidige caravan zit deze verstevigingsplaat er wel, nu in de kledingkast.


De Novus Sky beugel gebruiken we tenminste al sinds april 2013 (vorige caravan), dus ca. 50.000 km mee gereden met TV eraan; voorheen een TV met ingebouwde DVD-speler en momenteel een gewone 24" thumbup.gif
Bijlagen
novus-10n-sky-tv-wandbeugel-vergrendelbaar (1).jpg
novus-10n-sky-tv-wandbeugel-vergrendelbaar (1).jpg (35.07 KiB) 4739 keer bekeken
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: TV in kleine caravan

Bericht door Chris » za 16 mar 2019 14:46

RE.gif
Ik weet ook dat het kan hoor Hans.
Maar gevoelsmatig he.....
En dan ook nog eens bedacht dat het ook een aanslag op de TV is..
Daar ik zelf techneut ben en daardoor nog wel eens elektronica tegenkom die een zwaar leven hebben gehad in een vliegtuig ofzo, denk ik dat een TV dat ook niet echt fijn zal vinden..
Nou maakt een vliegtuig over het algemeen wel duidelijk meer "vlieguren" dan een caravan ooit "rijuren" zal maken denk ik.
Maar... al eerder gezegd, da's puur gevoelsmatig dus.
Jij bewijst maar weer dat het wel kan...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: TV in kleine caravan

Bericht door Daphne » za 16 mar 2019 16:59

RE.gif

Erop en eraf en in en uit een doos, staan/liggen zal dan ook niet goed zijn voor een tv. Afbeelding
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

TV in kleine caravan

Bericht door Jan van Vijven » za 16 mar 2019 17:06

Bij ons op het werk gaan alleen losse beeldschermen kapot, door slecht weer deuken in of verbogen staal, gewapende vensters aan gruzelementen maar de schermen aan beugels blijven het meestal gewoon doen.

Btw: onze caravan tv heeft geen muursteun meer, staat gewoon op de originele poot, tijdens rijden ligt deze onder ons dekbed.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: TV in kleine caravan

Bericht door graaf » zo 17 mar 2019 01:36

@Chris,
Ja, de tv separaat vervoeren zou altijd mijn voorkeur genieten. De doos met tempex-randen daarvoor gebruiken is wat omslachtig
Ik heb van een oude handdoek en rode flanel een soort "enveloppe" gemaakt met klittenband-sluiting. Die schuif ik zijdelinks in een
sponning naast de bank; geborgd uiteraard. In mijn huidige (hangende) tv-beugel zitten gaten met sleuven; de tv in- en inhangen en uitnemen binnen een tel.

Ik heb deze creatie twee jaar geleden nog getoond aan Micky en Blefke op het CF-weekend. Oplossing werd goedgekeurd mrgreen.gif
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: TV in kleine caravan

Bericht door Chris » zo 17 mar 2019 10:33

RE.gif
Ja Graaf...
Dat ophangen is idd nog wel een dingetje wat eens mijn aandacht moet gaan krijgen.
Nu wat te omslachtig gewoon, gepruts dus.
En, omdat mijn beugel ook "om de kast heen" naar achteren gedraaid kan worden, en dat gebeurt ook, zit ik nogal eens met de kabels te knoeien.
Ik schaam me diep dat ik daar nog nix aan geknutseld heb.
Wellicht een stukje Attema P25 koker op de armen van de beugel gaan knutselen, dan kan daar mooi de bedrading in.
Klusje voor het Vader-dochter weekje wellicht...

Enne Graaf... heb jij een foto van jou sleuven in de beugel??? op is dat simpel verticale gleuven tot het oorspronkelijke gat??
En dan op de TV boutjes met moertjes die "vrij" van boven erin geschoven kunnen worden???
Dat is wel slim, maar hoe blijft de TV dan recht hangen.... ik heb enigsinds ronde sleuven...
Nou ja... vertel eens...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: TV in kleine caravan

Bericht door graaf » zo 17 mar 2019 12:51

RE.gif
Ja. Mijn Oyster tv beugel hangt onder een bovenkastje. Een beugel als in dit topic had ik ooit en zou ook tegen de zijwand van het toilet kunnen, maar is in gebruik onpraktisch. Op de steekmaat 100 x 100 mm zitten gaten rond 10 mm met een sleuf 6 mm. Achter op de tv 4 boutjes m4 met borgmoeren. De gemodificeerde beugel kan ik niet laten zien, (caravan in de stalling) maar wel de oplossing achter op de tv (zie foto). De Oyster beugel kan draaien en kantelen (instelbaar) en als hij niet gebruikt wordt plat naar boven gedrukt worden. Effe plaatje van internet geplukt 😆
Bijlagen
72A25ABE-AC55-4EB4-83FC-B3FCE4E37BEC.png
Oyster beugel
AC1DCD3B-9EB3-4AE0-BC71-8D5F918EB441.jpeg
Ophanging tv
Laatst gewijzigd door graaf op zo 17 mar 2019 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: TV in kleine caravan

Bericht door Chris » zo 17 mar 2019 13:29

RE.gif
Yep... zo begreep ik het al...
Zal bij mij niet lukken vrees ik, de gaten in de beugel zijn sleufgaten, om het ding recht te hangen ofzo..
Toch eens wat verder kijken of er niet e.o.a. slimme klem te vinden is om de TV in een klik op te hangen... geen idee.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: TV in kleine caravan

Bericht door graaf » zo 17 mar 2019 18:45

RE.gif
@de grijze muurbeugel die ik hierboven in een eerdere post plaatste is een afneembare beugel voor vlakke montage tegen een muur. In allerlei kwaliteiten en meerdere kleuren te koop. Je haakt de tv van boven in een soort zwaluwstaart verbinding.
Off-topic
Ik had vroeger in alle kamers(6) hier thuis tv’s hangen op de bekende “Vogels” ophangbeugels, en met de de overstap naar vlakke led tv’s vond ik het zonde om al die ophangbeugels te vervangen en heb al die draagplateaus omgebouwd naar deze handige tv-ophaak-plaat.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: TV in kleine caravan

Bericht door AadB » zo 17 mar 2019 20:11

RE.gif RE.gif
@Chris, jij hebt toch, net als ik, zo’n beugel als TS op de fito laat zien. Die kun je met een klik ophangen. Er afhalen is kwestie van het beugeltje losklikken.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”