Beestjes, allemaal beestjes

Plaats reactie
Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Beestjes, allemaal beestjes

Bericht door Reisben » di 12 mar 2019 10:40

Mijn vrouw wordt panisch als iemand ook maar het woord ‘muis’ in de mond neemt. Het verhaaltje over de muizen die wij aantroffen toen we na de zomer terugkeerden naar onze overwintercamping in de LMC, hebt u kunnen lezen, ze heeft meerdere nachten in de camper van de buren geslapen, nachten waarin ik op jacht was naar die nare beestjes. Toen ben ik ze de baas geworden.

Op de camping Marjal, waar we eerst een paar jaren hebben overwinterd met de Bürtner Averso dacht mijn vrouw ook aan muizen toen ze keuteltjes vond in de keukentent. De keuteltjes waren wat blauw en dat vonden we vreemd.
Ik moest op jacht natuurlijk en ontdekte dat wikkels van plastic waterflessen waren aangevreten. De blauwe etiketten hadden de keutels hun blauwe kleur gegeven, zo redeneerden wij samen. Verder konden we niet veel ontdekken, dus we berustten aanvankelijk in dit verschijnsel.
Het verhaal kreeg een staartje (?) toen we ontdekten dat de verpakking van de zak bbq-kooltjes ook was aangevreten. En dat verbaasde mijn vrouw omdat de muizen dan wel héél ver gingen om hun honger te stillen want hoe lekker zou een papieren zak kunnen zijn? Of zochten ze nestmateriaal? En omdat ze steeds meer aangevreten papier vond moest ik wel op serieus onderzoek gaan. Aldus geschiedde.

Het duurde een poosje voor bij mij het kwartje viel. Niet muizen waren de boosdoeners, dat werd duidelijk. Het waren slakken! Forse jongens, formaat pingpongbal, dat wel, maar gewoon huisjesslakken.
Na wat geprakkiseer bedacht ik dat de etiketten op de waterflessen met lijm waren bevestigd. En ik begon te vermoeden dat het vooral de lijm was die de slakken roken en dus aantrokken. Ook de houtskoolzak bevatte lijm die de binnenzak en de buitenzak bij de bodem aan elkaar verbond.
Probleem opgelost al bleef ik mij verbazen over dit verschijnsel.

Op de zelfde camping maar dan op een nacht hoorden we zachte schrapende geluiden toen we net in bed lagen. U raadt het, mijn echtgenote stootte mij aan en het woord ‘muizen’ ontviel haar. Ik werd een beetje narrig want de geluiden kwamen van buiten, de Bürstner Averso had aan het hoofdeinde van de dwarsslaper geen raam, ik verwierp het idee van een miereninvasie in de wand van de caravan want ik had buiten nooit grote aantallen mieren gezien en uiteindelijk won mijn nieuwsgierige aard het van mijn irritatie. Met een goede zaklamp in de hand trok ik naar buiten, de zijkant van de caravan was afgewend van verlichting van de camping. Met de lichtstraal van de zaklamp op maximaal sloop ik om de dissel en richtte de straal op de zijkant van de caravan, ter hoogte van ons hoofdeind.

De nachten in Spanje kunnen best nog koel zijn, ook als het seizoen al een beetje vordert. Door afkoeling ontstond condens op de beplating van de caravan. Ook de luifel wilde ’s morgens wel eens condenswater druppelen. Maar nu de schrapende geluiden die we in bed hadden gehoord: slakken!
Weer die onschuldige beestjes! en wat deden ze?

Ze dronken condenswaterdruppels. Met hun schraaptong, waarmee ze hun voedsel naar binnen trekken, en in hun ijver om het broodnodige vocht naar binnen te werken, schraapten ze ook over de beplating van de caravan. Er zaten meerdere slakken op de wand, die nacht.
Wat mij wel verbaasde was dat de slakken blijkbaar wisten, waarschijnlijk roken, waar ze water konden vinden. Maar aan de zijde waar ik ze aantrof was geen mogelijkheid voor hen om vanaf de grond op de caravan te komen. Ze hebben de weg via de voortent en dwars over de caravan moeten vinden! Wonderen der natuur, was vroeger een boekenserie van Walt Disney, hier zag ik ook een wondertje. Of was een maaltje van de etiketten dermate droge kost dat ze water na de maaltijd moesten drinken?
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
volvocop
Berichten: 1093
Lid geworden op: wo 26 okt 2016 18:00
Locatie: BAARN

Re: Beestjes, allemaal beestjes

Bericht door volvocop » ma 23 sep 2019 23:40

Wat een gedoe. Wel knap dat jullie het konden horen.!
Hobby 560 KMFe, Volvo V70 T5 Nivomat 250 pk.

Plaats reactie

Terug naar “Kampeerverhalen”