Stacaravan of chalet

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans
Plaats reactie
CB1983
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 6 mar 2019 19:15

Stacaravan of chalet

Bericht door CB1983 » do 7 mar 2019 08:09

Hallo Allemaal,

In mijn zoektocht naar een stacaravan/chalet kwam ik op dit forum. Leuk om die berichtjes te lezen.

Ik zou ook graag de trotse eigenaar zijn van een stacaravan/chalet. Samen met mijn man en 3 kindjes woon ik in Tilburg. Iets verder op ligt Vakantiepark Beekse Bergen. We willen daar graag een jaarplaats. Dichtbij maar toch even helemaal weg.

We hebben helaas (nog) geen verstand van 'stacaravans/chalets'. Daarom zijn we op zoek naar iemand die ons kan helpen.

In het begin met algemene informatie. Waar moet je op letten, welke merken en mogelijkheden zijn er? Een bestaande caravan overkopen of is laten plaatsen ook een optie?

En daarna hulp bij de echte zoektocht. Bij voorkeur zelfs iemand die mee kan gaan kijken.

Wie kan ons daar in helpen of weet iemand wie we daar voor kunnen benaderen. Natuurlijk gaat alleen voor niks de zon op. We komen daar wel uit.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groeten Carina

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Stacaravan of chalet

Bericht door Knaus440 » do 7 mar 2019 12:42

Leuk, zoeken naar een chalet of stacaravan.
Wij kochten een 10 jaar geleden een stacaravan op de Utrechtse heuvelrug.
Woonden toen in het noorden. En wilden een "2e huisje" ergens rondom Utrecht.
Niet als vaste plek voor vakanties, puur praktisch dus.
Ook de overweging chalet of stacaravan gemaakt. Keus is vooral bepaald door aanbod en de plek. Chalets hebben vaak iets betere isolatie, soms centrale verwarming.
Wij kozen voor deze stacaravan, een willerby uit op grond van, plek/kavel, prijs, grootte, leeftijd stacaravan/chalet, indeling.
De stacaravan is 11 bij 3,7 meter.
Daarna zelf zaken aangepast, ringverwarming woonkamer keuken, verwarmde isolatie lint rondom alle waterleidingen, onderkant geisoleerd.
Stacaravan is door aluminium wanden en dunne muren minder goed geïsoleerd dan een chalet. Zeker de huidige moderne chalets zijn goed geïsoleerd.
Maar als het buiten flink vriest is het in een chalet ook fris/koud.
Chalets zijn vaak ook duurder in aanschaf dan een stacaravan.
Weet je, zoek een plek die je aanstaat, kijk of er iets te koop staat wat je aanspreekt.
Let bij aanschaf wel op oude lekkages, onderhoud, muffe geuren duiden somd op schimmel. Kijk goed naar de staat van onderhoud. Kijk ook naar de directe omgeving, sta je in een rustig straatje, of tussen feestvierders. Wat zoek je?
Neem de tijd, neem je gezonde verstand mee, en wees voorzichtig met plotseling opkomende verliefdheden. mrgreen.gif
Als je vragen hebt, stel ze hier, er zijn op dit forum meer stacaravanners.
Inmiddels wonen we niet meer on het noorden, maar op 5 km afstand van de stacaravan in een appartementen complex.
En is de stacaravan ons buitenverblijf met tuin in het bos.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Rijanne
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 27 feb 2019 11:42

Re: Stacaravan of chalet

Bericht door Rijanne » do 11 apr 2019 08:49

Ik heb in het najaar een stacaravan gekocht zonder enige ervaring. Daar bij heb ik wel eerst veel campings bezocht in te weten wat ik wil. Met een compleet ingerichte stacaravan heb je meteen alle inboedel etc. Maar vaak niet de spullen die je zelf zou kopen. Daarom heb ik besloten een stacaravan bij een caravanhandel te kopen. Vervolgens heb ik er een aantal bezocht om het aanbod te kunnen vergelijken, maar ook de verhalen van de verkopers te vergelijken. Ik heb een mooie gevonden ABI Vista gevonden. Maar juist omdat ik geen enkele ervaring heb, heb ik de caravan laten keuren. Daar koste me wel 350,00, naar liever 350,00 naar de haaien dan een stacaravan kopen, waar van alles aan mankeert. En de keurmeester gaf mij ook advies over het onderhoud in de toekomst ( over een paar jaar opnieuw laten afkitten van de ramen). In de tussentijd heb ik een camping naar wens bezocht en gevonden. Nu staat de caravan er alweer een paar maanden en ik heb gemerkt dat je eraan went een vanzelf ook ontdekt wat wel en wat niet kan ( in de wanden kun je best boren om iets op te hangen, maar gebruik hollewandpluggen). Een ik heb een erkende installateur ingeschakeld om de grootste en de kachel te controleren en te reinigen.Veel succes gewenst.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Stacaravan of chalet

Bericht door Niels83 » vr 12 apr 2019 03:18

ik denk dat je ook naar je budget moet kijken. voor 1000 koop je heel wat anders dan 10000.
en bekijk de reglementen van de camping. soms staat daar wat in over de maximale maat. of hoe oud een caravan mag zijn bij plaatsen. als dit max 5 jaar is bepaald dit grotendeels je budget.

marcel9519
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 22 jul 2019 17:01

Re: Stacaravan of chalet

Bericht door marcel9519 » di 23 jul 2019 17:54

Hoe dichter bij de Randstad hoe duurder het stageld is. Toch iets om rekening mee te houden.
Mag je in de winter ook staan? Een chalet is vaak beter geïsoleerd dan een chalet. Vaak hebben ze dubbel glas en een oudere stacaravan (aluminium) vaak niet en dat scheelt echt
Wij hebben onze chalet extra geisloleerd en gaan gewoon met vrieskou ook daar na toe. Wel steeds het water in de winter aftappen, een bevroren leiding is niet fijn.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Stacaravan of chalet

Bericht door Knaus440 » di 23 jul 2019 18:49

Er zijn meer duurdere regio's dan alleen de randstad, Utrechtse heuvelrug, Hoog/Laag Zwaluwe zijn daar een voorbeeld van.
Kan best veel verschillen inderdaad, we woonden eerst in Drenthe, plekken in Drenthe of Groningen verschilden ook flink.
Ben benieuwd of TS inmiddels verder is dan oriënteren.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Plaats reactie

Terug naar “Stacaravans”