Tempo 100
Tempo 100
Voor mijn caravan heb ik een Tempo 100 keuring gehad. In de papieren die ik daar bij kreeg lees ik dat de keuring weliswaar onbeperkt geldig is, maar dat de banden maximaal 6 jaar oud mogen zijn. Is er iemand die (liefst uit ervaring) weet hoe streng de handhaving/controle daar op is?
VAM
VAM
Mazda CX5 met Kip Kompakt Travel 2019
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16331
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Tempo 100
Over datum is te oud, streng of niet, vervangen dus!
Je papiertje is niet meer geldig en je banden worden snel minder betrouwbaar!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Je papiertje is niet meer geldig en je banden worden snel minder betrouwbaar!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Tempo 100
De meeste kans op controle heb je, als je bij een ongeluk betrokken raakt. Maakt niet uit of je schuld hebt of niet.
Nogal wat verzekeringen hebben een artikel opgenomen die de vervangingseis stellen. Bij ongeval ben je schuldig en wordt er geen schade vergoed.
Verder eens met de opmerkingen van Jan van Vijven
Nogal wat verzekeringen hebben een artikel opgenomen die de vervangingseis stellen. Bij ongeval ben je schuldig en wordt er geen schade vergoed.
Verder eens met de opmerkingen van Jan van Vijven
Re: Tempo 100
RE.gif
Das wel erg zwart=wit
Het “gebrek” moet wel gerelateerd zijn aan de oorzaak van het ongeval.
Als er iemand achterop je caravan klapt gaan ze echt niet kijken of jouw banden wellicht ouder zijn dan 6 jaar.
Meeste kans op controle loop je als de combinatie al op het eerste gezicht niet over houdt en de Bundespolizei (want alleen in DLD is deze keuring geldig) geen andere dingen te doen heeft en zich wellicht verveelt.
Een van de makkelijkste dingen voor hun om te checken of de combi voldoet aan tempo 100 is de leeftijd van de banden aflezen dmv de DOT code.
Das wel erg zwart=wit
Het “gebrek” moet wel gerelateerd zijn aan de oorzaak van het ongeval.
Als er iemand achterop je caravan klapt gaan ze echt niet kijken of jouw banden wellicht ouder zijn dan 6 jaar.
Meeste kans op controle loop je als de combinatie al op het eerste gezicht niet over houdt en de Bundespolizei (want alleen in DLD is deze keuring geldig) geen andere dingen te doen heeft en zich wellicht verveelt.
Een van de makkelijkste dingen voor hun om te checken of de combi voldoet aan tempo 100 is de leeftijd van de banden aflezen dmv de DOT code.
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV
Re: Tempo 100
in Duitsland controleren ze deze zaken echt wel en al helemaal tot in de puntjes als je bij een ongeval betrokken bent geweest, overigens zou ik ook niet langer willen rijden dan 6 jaar met de bandenVAM schreef: ↑ma 28 jan 2019 10:51Voor mijn caravan heb ik een Tempo 100 keuring gehad. In de papieren die ik daar bij kreeg lees ik dat de keuring weliswaar onbeperkt geldig is, maar dat de banden maximaal 6 jaar oud mogen zijn. Is er iemand die (liefst uit ervaring) weet hoe streng de handhaving/controle daar op is?
VAM
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Tempo 100
Ik woon in Duitsland. En ik kan uit ervaring vertellen dat Duitsers gek zijn op certificaten. En ze zijn ook gek op het controleren ervan. Ik kan je verzekeren dat ze bij een controle je banden controleren. Zijn ze ouder dan 6 jaar, dan zullen daar ongetwijfeld sancties tegenover staan.
Maar, zoals hierboven al staat, het is sowieso verstandig om ze na 6 jaar te wisselen.
Aan mijn motorfiets is nogal wat omgebouwd. Alles met certificaten uiteraard . Tijdens de twee-jaarlijkse TüV keuring kost het ze 20 minuten om alle ombouwen op juiste nummers en datums te controleren en 10 minuten voor de daadwerkelijke veiligheid van de motor, inclusief uitlaatgastest. Dit bewijst m.i. dat Duitsers vooral de administratie graag op orde willen hebben.
Maar, zoals hierboven al staat, het is sowieso verstandig om ze na 6 jaar te wisselen.
Aan mijn motorfiets is nogal wat omgebouwd. Alles met certificaten uiteraard . Tijdens de twee-jaarlijkse TüV keuring kost het ze 20 minuten om alle ombouwen op juiste nummers en datums te controleren en 10 minuten voor de daadwerkelijke veiligheid van de motor, inclusief uitlaatgastest. Dit bewijst m.i. dat Duitsers vooral de administratie graag op orde willen hebben.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Tempo 100
De eis is duidelijk; niet aanmodderen of polderen dus
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Tempo 100
Uiteraard alleen wanneer je harder dan 80 km/u hebt gereden.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Tempo 100
Als je een algemene controle krijgt en je hebt een "100" sticker op je caravan dan controleren ze de banden. Het maakt dan niet uit hoe hard je hebt gereden. Bij te oude banden voldoe je niet aan de eisen van de goedkeuring. Je hebt dan echt wel iets uit te leggen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Tempo 100
RE.gif
Vreemd, want als je een auto ervoor zet die niet aan de voorwaarden voldoet van Tempo 100, dan is het certificaat op dat moment ook niet geldig en mag je gewoon 80 km/u rijden zonder dat dit consequenties heeft.
Niet voldoen aan de vereisten van het certificaat betekent alleen dat je niet 100 km/u op snelwegen mag, niets meer en niets minder.
Vreemd, want als je een auto ervoor zet die niet aan de voorwaarden voldoet van Tempo 100, dan is het certificaat op dat moment ook niet geldig en mag je gewoon 80 km/u rijden zonder dat dit consequenties heeft.
Niet voldoen aan de vereisten van het certificaat betekent alleen dat je niet 100 km/u op snelwegen mag, niets meer en niets minder.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Tempo 100
Dat klopt. De enige technische eis aan de auto is dat ie ABS moet hebben en dat ie minimaal net zo zwaar moet zijn als de caravan. Als de caravan een antislingerinrichting en hydraulische schokbrekers heeft tenminste. Anders is de verhouding 0,8 of moet de auto voorzien zijn van een aanhangerstabiliteitssysteem. Maar de goedkeur zit op de aanhanger. De aanhanger is dus geschikt voor 100. Je mag er ook 100 mee rijden als de auto voldoet aan de eisen. Voldoet de auto niet aan de eisen, dan is je caravan weliswaar geschikt om er 100 mee te rijden maar de combinatie helaas niet. Net als het gewicht.
Dus de caravan heeft de goedkeur, of je er ook 100 mee rijden mag bepaald de trekker.
Dus de caravan heeft de goedkeur, of je er ook 100 mee rijden mag bepaald de trekker.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
- Hans met Troll
- Berichten: 232
- Lid geworden op: di 8 mei 2018 18:48
- Locatie: Midden limburg
Re: Tempo 100
beste Mensen bij deze 100km/H ontheffing is bij de keuring verplicht banden jonger dan 6 jaar monteert te hebben,maar als die banden later ouder dan 6 jaar zijn,kommen er geen problemen ,maar........jij mag geen 100KM/H in Duitsland rijden,maar die sticker moet niet eraf
Blauwe Trekker,witte Caravan
Re: Tempo 100
Wel raar dat men onderscheid maakt tussen caravans en aanhangwagens. Bij caravans tot 100 % van het ledig gewicht van het trekkend voertuig en bij ahw. tot 120 % van het ledig gewicht van het trekkend voertuig. Ook gaat men uit van het lediggewicht van de auto en niet rijklaargewicht.
Onlangs met onze combi in Duitsland gereden. Ik reed met snelheden tussen de 95 km/u en 100km/u. (afgelezen op nav.) en geen problemen ondervonden. Zelfs een keer ingehaald geworden door de politie die er kennelijk ook geen moeite mee hadden of misschien iets anders te doen hadden.
Onlangs met onze combi in Duitsland gereden. Ik reed met snelheden tussen de 95 km/u en 100km/u. (afgelezen op nav.) en geen problemen ondervonden. Zelfs een keer ingehaald geworden door de politie die er kennelijk ook geen moeite mee hadden of misschien iets anders te doen hadden.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.
Re: Tempo 100
RE.gif
leeg gewicht in DE is hetzelfde als rijklaar bij ons.
caravans gaan sneller slingeren, dus ik begrijp juist heel goed dat ze daar voorzichtiger mee zijn
leeg gewicht in DE is hetzelfde als rijklaar bij ons.
caravans gaan sneller slingeren, dus ik begrijp juist heel goed dat ze daar voorzichtiger mee zijn
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Tempo 100
Maakt het je nu echt wat uit hoe groot de kans op controle is?VAM schreef: ↑ma 28 jan 2019 10:51Voor mijn caravan heb ik een Tempo 100 keuring gehad. In de papieren die ik daar bij kreeg lees ik dat de keuring weliswaar onbeperkt geldig is, maar dat de banden maximaal 6 jaar oud mogen zijn. Is er iemand die (liefst uit ervaring) weet hoe streng de handhaving/controle daar op is?
VAM
De 6-jareneis is arbitrair, maar wordt wel gesteld.
Voor je eigen veiligheid en vooral die van een ander trek je gewoon de portemonnee.
Zoveel pijn geeft dat nu ook weer niet.
Re: Tempo 100
RE.gif RE.gif
Dat eerste wist ik niet en staat ook niet als zodanig op de site van Dekra vermeld.
Een ook grote aanhangwagens kunnen snel onstabiel zijn. Dus het verschil van caravan en ahw. blijf ik apart vinden.
Maar hoe het ook zij, ik hoef niet met een sticker 100 te rijden. Ben al zo vaak in Duitsland geweest en nog nooit aangehouden en/of een bekeuring gehad.
Dat eerste wist ik niet en staat ook niet als zodanig op de site van Dekra vermeld.
Een ook grote aanhangwagens kunnen snel onstabiel zijn. Dus het verschil van caravan en ahw. blijf ik apart vinden.
Maar hoe het ook zij, ik hoef niet met een sticker 100 te rijden. Ben al zo vaak in Duitsland geweest en nog nooit aangehouden en/of een bekeuring gehad.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.
Re: Tempo 100
Bekeuringen zijn ook niet zo duur. Mits onder de 30kmh te snel. Daarboven een rijontzegging.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Tempo 100
Hier staat het uitgelegd wat er onder valt, kijken bij StraßenverkehrHans 555 schreef: ↑ma 28 jan 2019 15:40RE.gif RE.gif
Dat eerste wist ik niet en staat ook niet als zodanig op de site van Dekra vermeld.
Een ook grote aanhangwagens kunnen snel onstabiel zijn. Dus het verschil van caravan en ahw. blijf ik apart vinden.
Maar hoe het ook zij, ik hoef niet met een sticker 100 te rijden. Ben al zo vaak in Duitsland geweest en nog nooit aangehouden en/of een bekeuring gehad.
https://de.wikipedia.org/wiki/Leergewicht
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Tempo 100
RE.gif RE.gif Maar wel uitsluitend een rijontzegging in Duitsland. In NL of mijn geval CH mag je dan nog wel gewoon sturen!
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485
Re: Tempo 100
Dat is de enige reden dat ik de 100 sticker heb, gewoon om door te kunnen rijden, heb er niet voor niets een potente trekker voor staan
Algemeen: bij ons staat in de caravanverzekeringsvoorwaarden dat de banden niet ouder mogen zijn dan 72 maanden, anders geen uitbetaling bij schade door klapband.
Edited.
Algemeen: bij ons staat in de caravanverzekeringsvoorwaarden dat de banden niet ouder mogen zijn dan 72 maanden, anders geen uitbetaling bij schade door klapband.
Edited.
Laatst gewijzigd door VIP op ma 28 jan 2019 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Porsche + Tabbert
Re: Tempo 100
RE.gif
60 maanden? Dat is dus maar 5 jaar in plaats van de gebruikelijke 6.....dus goed opletten op de dot-code bij vervanging...
60 maanden? Dat is dus maar 5 jaar in plaats van de gebruikelijke 6.....dus goed opletten op de dot-code bij vervanging...
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.
Re: Tempo 100
RE.gif
Sorry, typo. (heb de vorige post aangepast )
door een klapband en de banden van de caravan ouder zijn dan 6 jaar. Als de leeftijd van de banden jonger is dan die van de caravan, moet u dit met nota’s en/of onderhoudsrapporten aantonen;
Bijzonder, de DOT code is toch ook een mogelijkheid dit te checken.
Op nieuwe caravans zitten bijna altijd oudere banden dan toelatingsdatum.
Sorry, typo. (heb de vorige post aangepast )
door een klapband en de banden van de caravan ouder zijn dan 6 jaar. Als de leeftijd van de banden jonger is dan die van de caravan, moet u dit met nota’s en/of onderhoudsrapporten aantonen;
Bijzonder, de DOT code is toch ook een mogelijkheid dit te checken.
Op nieuwe caravans zitten bijna altijd oudere banden dan toelatingsdatum.
Porsche + Tabbert
Re: Tempo 100
RE.gif
Op nieuwe caravans zitten bijna altijd oudere banden dan toelatingsdatum
Zelf ondervonden (nieuwe banden die ouder dan 2 jaar waren volgens de dot code) hadden ze eronder gelegd na een BOVAG keuring.
Bij toeval ontdekt door de stallingsbaas.
Op nieuwe caravans zitten bijna altijd oudere banden dan toelatingsdatum
Zelf ondervonden (nieuwe banden die ouder dan 2 jaar waren volgens de dot code) hadden ze eronder gelegd na een BOVAG keuring.
Bij toeval ontdekt door de stallingsbaas.
Kia-Sportage + HOBBY 460 UFE De Luxe
Re: Tempo 100
Iedereen bedankt voor de reacties. Ik zal er niet mee experimenteren en keurig mijn banden op tijd laten vervangen.
"Op nieuwe caravans zitten bijna altijd oudere banden dan toelatingsdatum"
Inderdaad, ik heb een gloednieuwe Kip caravan van bouwjaar 2019.
Nog geen meter mee gereden, maar de banden waren al 7 maanden oud tijdens de keuring.
VAM
"Op nieuwe caravans zitten bijna altijd oudere banden dan toelatingsdatum"
Inderdaad, ik heb een gloednieuwe Kip caravan van bouwjaar 2019.
Nog geen meter mee gereden, maar de banden waren al 7 maanden oud tijdens de keuring.
VAM
Mazda CX5 met Kip Kompakt Travel 2019
Re: Tempo 100
Dat klopt. Punten in Flensburg gelden alleen voor Duitsland. Maar als je toevallig in Scandinavie bent is het wel een verdomd eind omrijden naar huis
Hobby 420 De Luxe uit 1988