Bericht
door Ab » zo 13 jan 2019 13:22
Er zijn een aantal zaken waar je met gasflessen rekening moet houden.
Die brandweerman heeft wel degelijk een punt.
Propaan in een stalen fles heeft de eigenschap dat bij temperatuur verhoging de druk in de fles enorm kan oplopen.
Normaal zit die druk op ca 7 bar.
Daar is een stalen fles uitstekend tegen bestand uiteraard.
De flessen worden getest op een veel hogere druk, 50 bar is geen probleem.
Echter, als een fles verhit wordt in een brand, heeft staal de eigenschap dat het zwakker wordt.
In combinatie met de druk in de fles door verwarming, die enorm oploopt kan dat de oorzaak zijn dat de fles uit elkaar klapt of ineens open scheurt. Dat lijkt op een explosie, maar is het in feite niet. Het gas explodeert niet echt, in een fles zit geen zuurstof.
Er komt echter ook ineens een enorme hoeveelheid gas vrij, propaan kent een volumevergroting van 250 x als de druk daalt naar atmosferische druk.
Dat geeft, naast mogelijk rondvliegende stalen delen, een gigantische vuurbal, omdat het gas ineens wel in contact komt met zuurstof en een ontstekingsbron.
Een open fles, net als een LPG tank, kan overdruk kwijt, hetzij door een overdrukventiel of door het reduceerventiel, ook daar kan overdruk weg in veel gevallen.
Een kunststof fles brandt een gat in, die zal ook niet uit elkaar klappen. Wel komt er dan ook ineens veel gas vrij..
Nu is het uiteraard wel zo, dat bij een ongeval met een caravan maar een enkele keer ook brand ontstaat.
Het komt wel voor, meestal door openscheuren van de benzinetank, maar meestal niet.
Als in zo'n geval de caravan ook vlam vat, ben je als hulpverlener niet blij..je weet dat er een gasfles aanwezig is. Blussen kan vaak even duren, prioriteit is evt gewonde inzittenden uit de auto te halen.
Gelukkig gebeuren ongevallen niet al te vaak met daarbij ook direkt vlamvattende auto's.
Gasfles dicht of open maakt in dat verband niet veel uit.
Maar de man heeft gelijk, een open stalen fles is veiliger.
Echter alleen bij brand.
In alle andere gevallen maakt het niet veel uit.
Zeker niet met crash sensor en slangbreukbeveiliging.
Eigenlijk zou elke propaanfles ook nog een overdrukklep moeten hebben.
Waarom in het verkeer dit wel op LPG tanks zit maar niet op gasflessen in caravans of campers en patatwagens verplicht gesteld wordt is mij een raadsel.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.