Wintersport camping goed in de sneeuw
- Michel1975
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
- Locatie: Hensbroek
Re: Wintersport camping goed in de sneeuw
RE.gif
Regen? Doe mij maar lekker 1 meter sneeuw. Mijn vrouw overigens ook. Alleen 3 weken in de zomer (Frankrijk) en in de vorst is ze pijnvrij (reuma). Alles beter dan regen.
Regen? Doe mij maar lekker 1 meter sneeuw. Mijn vrouw overigens ook. Alleen 3 weken in de zomer (Frankrijk) en in de vorst is ze pijnvrij (reuma). Alles beter dan regen.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.
Re: Wintersport camping goed in de sneeuw
RE.gif
Dat is een ander verhaal.
Vergeet niet, ik ben echt een liefhebber van sneeuw. Maar elke dag bergen sneeuw weg scheppen is niet mijn favoriete bezigheid.
Dat is een ander verhaal.
Vergeet niet, ik ben echt een liefhebber van sneeuw. Maar elke dag bergen sneeuw weg scheppen is niet mijn favoriete bezigheid.
Re: Wintersport camping goed in de sneeuw
RE.gif
echt een liefhebber van sneeuw klaagt hier niet, sorry, maar dat is mijn mening...
oke als je naar huis moet en het lukt even niet, dan begrijp ik het
echt een liefhebber van sneeuw klaagt hier niet, sorry, maar dat is mijn mening...
oke als je naar huis moet en het lukt even niet, dan begrijp ik het
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Wintersport camping goed in de sneeuw
Regen is echt het laatste wat ik wil!!
Ik baal elke keer weer als ik geen sneeuwkettingen kan gebruiken
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik baal elke keer weer als ik geen sneeuwkettingen kan gebruiken
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Wintersport camping goed in de sneeuw
RE.gif dan moet je geen AWD aanschaffen :)
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Wintersport camping goed in de sneeuw
Juist wel, als kettingen verplicht is het altijd op de aangedreven wielen dus mag je er 4 leggen.
Erwin
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Erwin
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48
Re: Wintersport camping goed in de sneeuw
RE.gif
volgens mijn handleiding mogen er maar 2 op
volgens mijn handleiding mogen er maar 2 op
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Wintersport camping goed in de sneeuw
Oke dat is een grijs stukje dan,
Zo staat het op anwb:
Als sneeuwkettingen verplicht zijn, moeten ze in elk geval op de aangedreven wielen worden gemonteerd.
Vraag is dan ben je in overtreding als je het doet zoals je aangeeft dat volgens Volkswagen moet.
Erwin
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zo staat het op anwb:
Als sneeuwkettingen verplicht zijn, moeten ze in elk geval op de aangedreven wielen worden gemonteerd.
Vraag is dan ben je in overtreding als je het doet zoals je aangeeft dat volgens Volkswagen moet.
Erwin
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48
Re: Wintersport camping goed in de sneeuw
RE.gif
nee, er staat niet alle "aangedreven wielen" en sowieso bepaald de ANWB helemaal niet wat betreft de regelgeving
en mochten de achterwielen doorslippen, wordt de aandrijving daar weggehaald en naar voren gestuurd
nee, er staat niet alle "aangedreven wielen" en sowieso bepaald de ANWB helemaal niet wat betreft de regelgeving
en mochten de achterwielen doorslippen, wordt de aandrijving daar weggehaald en naar voren gestuurd
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Wintersport camping goed in de sneeuw
RE.gif
Moet wel heel erg extreem worden als je op de AWD, 4motion, Xdrive, 4matic of Quattro sneeuwkettingen om moet leggen.
Heb 10 jaar 4x4 en Quattro ervaring en nooit sneeuwkettingen gebruikt en toch aardig wat skigebieden bezocht met veel sneeuwval en forse klim, Gerlos, Obertauern met beleid kom je prima boven.
Sneeuwkettingen altijd op de voorwielen en zeker geen 4 stuks, 2 is prima.
Moet wel heel erg extreem worden als je op de AWD, 4motion, Xdrive, 4matic of Quattro sneeuwkettingen om moet leggen.
Heb 10 jaar 4x4 en Quattro ervaring en nooit sneeuwkettingen gebruikt en toch aardig wat skigebieden bezocht met veel sneeuwval en forse klim, Gerlos, Obertauern met beleid kom je prima boven.
Sneeuwkettingen altijd op de voorwielen en zeker geen 4 stuks, 2 is prima.
Re: Wintersport camping goed in de sneeuw
Haha scherp micky!!!!Micky schreef:RE.gif dan moet je geen AWD aanschaffen :)
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Ja das misschien wel het enige nadeel van xdrive....
Heb dure K-summit kettingen en dan hoef ik ze niet te gebruiken.
Heb destijds ook navraag gedaan omtrent welke wielen de kettingen moeten.
Omhoog rijden (heenreis) achter
Omlaag rijden (terugreis) voor
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
- Berichten: 6221
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Wintersport camping goed in de sneeuw
Van wie had je dit advies???
Ik vind t namelijk een hele linke;als je ,dalend,alleen op de voorwielen kettingen hebt liggen wil dat zeggen dat het totale gewicht van je combi drukt op de voorwielen,dan hoeft er "niets"te gebeuren en je combi word ,door zijn eigen gewicht,weggedrukt.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Wintersport camping goed in de sneeuw
ik zei ook niet dat ik het met ze eens was ik heb zelf nog nooit kettingen gelegd, en het is gewoon de regelgeving van oostenrijk niet van de anwb.
Erwin
Home-car racer 48
Re: Wintersport camping goed in de sneeuw
Het gewicht drukt idd op de voorwielen.eurotrotter schreef:Van wie had je dit advies???
Ik vind t namelijk een hele linke;als je ,dalend,alleen op de voorwielen kettingen hebt liggen wil dat zeggen dat het totale gewicht van je combi drukt op de voorwielen,dan hoeft er "niets"te gebeuren en je combi word ,door zijn eigen gewicht,weggedrukt.
En daar wil je juist grip hebben
Dus kettingen voor bij dalen
En achter bij stijgen( waar dus het gewicht op drukt)
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
- Berichten: 6221
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Wintersport camping goed in de sneeuw
Wat stel je je voor wat er gebeurt als je voorwielen het gewicht van de hele combi tegenhouden als ze de meeste weerstand hebben doordat er kettingen op liggen?
Dan kan t gebeuren als de auto ook maar iets uit zn lijn uitwijkt,je hele combi dwars over de weg gaat.
Het zelfde effect zou je hebben als je auto alleen op de voorwielen zou remmen en je zou een noodstop maken op een gladde weg.
Dan kan t gebeuren als de auto ook maar iets uit zn lijn uitwijkt,je hele combi dwars over de weg gaat.
Het zelfde effect zou je hebben als je auto alleen op de voorwielen zou remmen en je zou een noodstop maken op een gladde weg.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Wintersport camping goed in de sneeuw
Wat ik mij voorstel?
Ik stel mij voor dat als ik permanente 4 x4 heb , ik een keus moet maken tussen voor en achter.
En deze keus is dus daar waar de meeste druk op staat
Maar laat je niet door mij leiden hoor ik heb dit alleen maar gelezen na een uurtje google
Zoals ik jullie beredenering lees is het al levensgevaarlijk om met een voorwielaangedreven auto kettingen te leggen als je naar beden rijdt
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik stel mij voor dat als ik permanente 4 x4 heb , ik een keus moet maken tussen voor en achter.
En deze keus is dus daar waar de meeste druk op staat
Maar laat je niet door mij leiden hoor ik heb dit alleen maar gelezen na een uurtje google
Zoals ik jullie beredenering lees is het al levensgevaarlijk om met een voorwielaangedreven auto kettingen te leggen als je naar beden rijdt
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- Carnavalswiertz
- Berichten: 1738
- Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19
Re: Wintersport camping goed in de sneeuw
Volgens mij wordt per AWD auto altijd aangegeven of op voorwielen of achterwielen kettingen worden opgelegd, het is geen vrije keuze.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover
Re: Wintersport camping goed in de sneeuw
RE.gif
Nou... zit liever in de regen????? echt ???
Die sneeuwpret is toch geweldig...
Wel veel, maar dan is het toch Veel Geweldiger ????
Nou... zit liever in de regen????? echt ???
Die sneeuwpret is toch geweldig...
Wel veel, maar dan is het toch Veel Geweldiger ????
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Wintersport camping goed in de sneeuw
ik begrijp je punt niet, alle voorwielaandrijvers hebben de kettingen voor, voor rem je ook met zo'n 70% terwijl achter dan maar 30% remt, ik ga al heel mijn leven op wintersport en ben werkelijk nog nooit ingehaald door de kont van de autoeurotrotter schreef: ↑za 12 jan 2019 15:38Wat stel je je voor wat er gebeurt als je voorwielen het gewicht van de hele combi tegenhouden als ze de meeste weerstand hebben doordat er kettingen op liggen?
Dan kan t gebeuren als de auto ook maar iets uit zn lijn uitwijkt,je hele combi dwars over de weg gaat.
Het zelfde effect zou je hebben als je auto alleen op de voorwielen zou remmen en je zou een noodstop maken op een gladde weg.
Ook niet op steile bergpassen met haarspeldbochten...
overigens hebben we de laatste 20 jaar ESP, wat ook nog eens voorkomt dat de kont uitbreekt
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Wintersport camping goed in de sneeuw
ik ken het, de Spikesspiders gaan ook voor niets mee, met AWD heb je gewoon echt nooit kettingen nodigTechn schreef: ↑za 12 jan 2019 12:46Haha scherp micky!!!!Micky schreef:RE.gif dan moet je geen AWD aanschaffen :)
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Ja das misschien wel het enige nadeel van xdrive....
Heb dure K-summit kettingen en dan hoef ik ze niet te gebruiken.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Wintersport camping goed in de sneeuw
Ik ben geen 4WD specialist maar wat is het voordeel van een 4WD bergaf?
Sneeuwkettingen gebruik je toch ook om veiliger af te dalen.
Bij 4WD zou ik gevoelsmatiig dus toch voor montage om de voorwielen kiezen.
Voor zover ik weet ben ik altijd met voorwielaangedreven auto’s in de sneeuw geweest en zie ik sneeuwkettingen alleen bij achterwielaandrijvers (logischerwijze) achter zitten.
Voor de Qashqai heb ik tegenwoordig Maggi Trak SUV 4WD kettingen dus toch een beetje 4WD op de plastic fantastic SUV
Sneeuwkettingen gebruik je toch ook om veiliger af te dalen.
Bij 4WD zou ik gevoelsmatiig dus toch voor montage om de voorwielen kiezen.
Voor zover ik weet ben ik altijd met voorwielaangedreven auto’s in de sneeuw geweest en zie ik sneeuwkettingen alleen bij achterwielaandrijvers (logischerwijze) achter zitten.
Voor de Qashqai heb ik tegenwoordig Maggi Trak SUV 4WD kettingen dus toch een beetje 4WD op de plastic fantastic SUV
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Wintersport camping goed in de sneeuw
RE.gif
je hebt geen direct voordeel bij bergaf, maar je hebt eigenlijk ook zelden sneeuwkettingen nodig bergaf, alleen als het ijzelt heb je er wat aan, maar bij een besneeuwd wegdek heb je maar dan genoeg aan je winterbanden
de meeste fabrikanten schrijven ook bij AWD voor dat de kettingen voor gaan en niet achter, wellicht dat het bij de standaard achterwiel aangedreven auto's achter is, dat weet ik zo niet (nooit een AWD Mercedes of BMW gehad, oke, de Range Rover was BMW concern destijds )
je hebt geen direct voordeel bij bergaf, maar je hebt eigenlijk ook zelden sneeuwkettingen nodig bergaf, alleen als het ijzelt heb je er wat aan, maar bij een besneeuwd wegdek heb je maar dan genoeg aan je winterbanden
de meeste fabrikanten schrijven ook bij AWD voor dat de kettingen voor gaan en niet achter, wellicht dat het bij de standaard achterwiel aangedreven auto's achter is, dat weet ik zo niet (nooit een AWD Mercedes of BMW gehad, oke, de Range Rover was BMW concern destijds )
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 6221
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Wintersport camping goed in de sneeuw
MIjn Suzuki,met permanente AWD geeft 75 % trekkracht aan de achterwielen en 25 % aan de voorwielen,bij uitgeschakelde AWD.
Bij ingeschakelde AWD word de kracht over alle wielen verdeeld,waarbij bij de low gear ook een difsper ingeschakeld word.
Het advies van Suzuki is dan ook om kettingen altijd op de achterwielen te leggen.
Kettingen gebruik je hoofdzakelijk om te klimmen,dalen gaat ook,maar dan met jewel goed je combi in de gaten houden dat de trekker niet weggedrukt word door de caravan die erachter hangt.
Bij ingeschakelde AWD word de kracht over alle wielen verdeeld,waarbij bij de low gear ook een difsper ingeschakeld word.
Het advies van Suzuki is dan ook om kettingen altijd op de achterwielen te leggen.
Kettingen gebruik je hoofdzakelijk om te klimmen,dalen gaat ook,maar dan met jewel goed je combi in de gaten houden dat de trekker niet weggedrukt word door de caravan die erachter hangt.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Wintersport camping goed in de sneeuw
zo vermoeiend, die AWD's die je nog altijd zelf in moet schakelen kettingen gebruik je helemaal niet met AWD, ik heb echt de gekste situaties meegemaakt, kettingen alleen omdat het bord langs de weg dit aangeeft, nodig? nee
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 6221
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Wintersport camping goed in de sneeuw
RE.gif
Heb je wel gelijk in,kettingen geven een geruststellend gevoel,maar als je ze daadwerkelijk moet leggen is t dikke ellende.
Bij mijn werkgevers kreeg ik regelmatig nieuwe kettingen ( nieuwe auto ,nieuwe kettingen)
Die zaten in een jute zakje met een verzegeling erom.
Mijn streven was dat,wanneer ik de auto inleverde na n jaar of 6,met een miljoen kilometer erop,dat zakje nog steeds verzegeld in de kist lag.
Heb je wel gelijk in,kettingen geven een geruststellend gevoel,maar als je ze daadwerkelijk moet leggen is t dikke ellende.
Bij mijn werkgevers kreeg ik regelmatig nieuwe kettingen ( nieuwe auto ,nieuwe kettingen)
Die zaten in een jute zakje met een verzegeling erom.
Mijn streven was dat,wanneer ik de auto inleverde na n jaar of 6,met een miljoen kilometer erop,dat zakje nog steeds verzegeld in de kist lag.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.