Batterij

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Familymen
Berichten: 45
Lid geworden op: do 21 jul 2016 16:03
Locatie: Tienen - België

Batterij

Bericht door Familymen » vr 11 jan 2019 14:28

Vraagje - ik heb gelezen dat het het best is om je batterij in de winter uit de caravan te halen en maandelijks eens aan de druppellader te hangen.
Nu vraag ik me af of dat ook telt voor een caravan die zonnepanelen heeft - caravan staat onder carport buiten - zou ik de batterij mogen laten zitten en zou ze genoeg opladen door de zonnepanelen of niet ? haphop.gif
Mercedes E-klasse break (2013) - Dethleffs 510

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Batterij

Bericht door Morgoth » vr 11 jan 2019 15:17

Niet maandelijks aan de druppellader maar constant aan een goeie druppellader. Als je bijvoorbeeld een Ctek neemt, dan wordt de accu ook steeds een beetje ontladen. Dan wordt hij niet lui. Je zonnepanelen laden hem alleen maar vol maar houden hem niet actief.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Batterij

Bericht door AadB » vr 11 jan 2019 16:01

Ligt aan het soort accu. Ik heb een AGM accu, die laat ik de winter gewoon in de caravan. Wel even een pool eraf halen.
Een lood accu moet je er wel uit halen en aan een druppellader hangen.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Gebruikersavatar
Roland54
Berichten: 437
Lid geworden op: za 24 mar 2018 15:20
Locatie: Noord Holland

Re: Batterij

Bericht door Roland54 » vr 11 jan 2019 16:07

Dit hangt helemaal van de soort accu af.
Een AGM of Lithium accu kan je makkelijk mits afgekoppeld een aantal maanden zonder druppellading opslaan.
Dit soort accu's hebben namelijk een zeer lage zelfontlading ratio.
(ouderwetse) loodaccu's kan je beter wel uit de caravan halen en onder druppellading houden.
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen

Bospaadje
Berichten: 479
Lid geworden op: do 3 jan 2019 13:38

Re: Batterij

Bericht door Bospaadje » vr 11 jan 2019 18:53

Morgoth schreef:
vr 11 jan 2019 15:17
Niet maandelijks aan de druppellader maar constant aan een goeie druppellader. Als je bijvoorbeeld een Ctek neemt, dan wordt de accu ook steeds een beetje ontladen. Dan wordt hij niet lui. Je zonnepanelen laden hem alleen maar vol maar houden hem niet actief.
En een nachtlampje voor kinderen insteken, is dat dan een goed idee, ziet er minimaal wat stroom wordt gebruik gedurende de nacht? Of iets kleins op tijdschakelaar?
Home is where you park it caravan.gif

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Batterij

Bericht door thmeyer » vr 11 jan 2019 19:14

AadB schreef:
vr 11 jan 2019 16:01

Ligt aan het soort accu. Ik heb een AGM accu, die laat ik de winter gewoon in de caravan. Wel even een pool eraf halen.
Een "lood accu" moet je er wel uit halen en aan een druppellader hangen.
Beste forumleden,

Info betreffende een Lood-accu

Ook een AGM (Absorbed Glass Matt) - , zelfs de accu’s van het merk Optima is een loodaccu, alleen hebben beide en andere loodaccu’s hebben, verschillende eigenschappen door de verschillende constructies en gebruikte materialen. Hierdoor zijn deze loodaccu geschikt voor diverse toepassingen en vaak hele specifieke eisen . Alle loodaccu’s bestaan uit de + pool uit een zuivere loodplaat (Pb) en de – pool met een loodoxide plaat (PbO2) met daar tussen in een elektrolyt (verdunt zwavelzuur) of een Gel. Het vermogen wordt bepaald door de totale oppervlaktes van deze platen. En de spanning wordt bepaald door het totaal aantal cellen.
Beste forumleden,
Met deze link worden diverse Accu’s duidelijk omschreven:
https://www.intercel.nl/accu/

Opmerking:
Een goed geladen Lood-accu zal zeker niet zo gauw bevriezen, maar een ongeladen accu kan wel bij een paar graden onder nul al bevriezen.
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op vr 11 jan 2019 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Dubbele tekst verwijderd.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Batterij

Bericht door Chris » vr 11 jan 2019 21:33

En vervolgend op hierboven....

De ZELF ontlading van een accu wordt dus bepaald door de inwendige weerstand van de accu.
Je praat bij een goede accu over milli ohm's.
Hoe lager die weerstand hoe langer een geladen accu zonder bijlading kan.
Mijn Optima YT 4.2 van 55 Ah heeft een inwendige weerstand van 2,7 Milli-Ohm.
Kort geleden een oude accu gemeten, die was 240 Milli-Ohm.
Hoe hoger die weerstand, hoe groter de stroom die inwendig vloeit. ( zelfontlading)
Hier hebben we het wel over micro ampere's hoor.... heel weinig, maar toch aanwezig.

Voor goede accu's wordt nieuw lood gebruikt, vrijwel zonder vervuiling in het lood.
Dan heb je goede weerstand waarden.
Voor goedkope accu's wordt vaak ge-recycled lood gebruikt, heeft meer vervuiling en een hogere inwendige weerstand.
En dus een grotere zelfontlading.

En... ondanks dat ik een accu heb die kan overwinteren in de caravan hou ik hem toch lekker thuis... warm en af en toe aan de Ctek...
Eens in de 3-4 maanden ofzo..
Vind ie toch fijner...
Een accu is net een vrouw, je moet ze liefhebben, dan blijven ze lang bij je... mrgreen.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Batterij

Bericht door Ab » vr 11 jan 2019 22:42

Ok. Heel leuk allemaal.
Maar nu effe concreet op de vraag.
Accu's ontladen zichzelf.
De ene soort veel meer of minder dan de ander.
Maar ook standaard old school loodzuur accu's ontladen zo weinig dat een zonnepaneel de ontlading makkelijk bij houdt.
Geen enkel probleem dus .

?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

kok36935
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 17 jan 2018 20:23

Re: Batterij

Bericht door kok36935 » za 12 jan 2019 08:04

Een accu is net een vrouw, je moet ze liefhebben, dan blijven ze lang bij je... mrgreen.gif
[/quote] Mijn accu staat in de garage stom.gif stom.gif
Mazda CX5, Fendt 515 SG Bianco en heel veel zin in vakantie caravan.gif

sam2
Berichten: 611
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 13:16

Re: Batterij

Bericht door sam2 » za 12 jan 2019 08:15

AadB schreef:
vr 11 jan 2019 16:01
Ligt aan het soort accu. Ik heb een AGM accu, die laat ik de winter gewoon in de caravan. Wel even een pool eraf halen.
Een lood accu moet je er wel uit halen en aan een druppellader hangen.
Waarom moet er van de accu een pool af?
Dat hebben wij nog nooit gedaan. whistle.gif
Maar kan altijd wat bijleren .

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Batterij

Bericht door sailor wim » za 12 jan 2019 08:20

De zonnepaneel regelaar wil eerst het voltage zien en pas daarna de paneelspanning.
Dus zomaar een Pool losmaken kan de regelaar vernielen. Een MPPT victron gebruikt zelf 25 mili ampere.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Batterij

Bericht door janoniem » za 12 jan 2019 14:57

RE.gif
De opmerking van sam2 (waarom pool loskoppelen) heeft, als ik het goed lees, geen relatie met zonnepanelen maar is een reactie op het loskoppelen om te overwinteren.
AGM accu’s kun je volproppen met energie en daarna in de caravan laten tijdens de winterstalling als een egel die aan zijn winterslaap begint. Polen koppel je los en dek je met een dopje eventueel af, dan kan er geen energie ontsnappen (lekstroom).
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Batterij

Bericht door Chris » za 12 jan 2019 16:09

@ SAM2 en Janoniem.

Nee, en ja, bijna goed..
Afkoppelen is om zeker te weten dat er geen verbruikers meer aan de accu hangen.
Niks dus wat, als is het maar een paar milliampere, stroom kan trekken.
Hoe gek het ook klinkt, zelfs een LEDje kan een accu geheel leegtrekken in een paar maanden.
Ledje van een radio, of TV of zoiets.. of de Moverstuurkast.... ik zeg maar iets.
Niks dus aan verbruikers...
Want..
Als je wel een minimaal lekstroompje zou hebben, dan is de accu tot op de bodem leeg getrokken na de winter.
En een totaal lege accu is eigenlijk een kandidaat voor een terminale accu.
Dus... LOS.... geen enkel risico.

Direct gevolg..
Een zonnepaneel op het dak zou de accu dus wel kunnen bijladen, dat werkt denk ik prima. ( afhankelijk van de conditie's natuurlijk)
Maar als ik dat zou maken zou ik toch een mogelijkheid voorzien waarbij ik alleen het zonnepaneel aan de accu had hangen.
Andere systemen dus afgekoppeld.

Bijladen is idd. om de eigen lekstroom van de accu op te vangen, en omdat het in de winter koud is, en accu's dat minder leuk vinden, een goed plan.
Of, je houd de accu thuis, en soms een beetje bijladen.
Ik denk maar zo, een beetje knappe accu kost snel € 200,-
Ik kan hem thuis bijladen, waarom niet dan..
Dan zal hij zeker een lang leven hebben...

p.s.
In veel stallingen is het verplicht om een accu los te koppelen, ivm brandgevaar.
Verzekerings-eis meen ik gehoord te hebben.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Batterij

Bericht door Chris » za 12 jan 2019 16:12

kok36935 schreef:
za 12 jan 2019 08:04
Een accu is net een vrouw, je moet ze liefhebben, dan blijven ze lang bij je... mrgreen.gif
Mijn accu staat in de garage stom.gif stom.gif
[/quote]

Naast je in bed hoeft nou ook weer niet hoor... awhoea.gif awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 406
Lid geworden op: za 20 jun 2015 08:25

Re: Batterij

Bericht door Ivo » ma 14 jan 2019 14:55

Waar ik niks over lees (of ik moet het gemist hebben): een Li-ion accu mag je niet opladen als die ergens staat waar het vriest.
Dat stond tenminste in de handleiding van onze mover.
Skoda Kodiaq, 110 kW, 150 pk, 250 Nm/1500 rpm. Adria 472 LU 2006 (MTM 1300 kg)

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Batterij Lithium ion

Bericht door thmeyer » ma 14 jan 2019 19:27

Het laden en ontladen van Lithium ion batterijen cq accu’s

- Lithium Ion batterijen verliezen ongeveer 10 % van hun capaciteit per jaar. Of ze nu wel of
niet gebruikt worden en niet afhankelijk van het altijd keren opladen.
- De oplaad temperatuur van een Lithium Ion batterij moet tussen de 0 graden Celsius en + 40
graden Celsius zijn om zo verslechtering te voorkomen.
- Laad de batterijen NIET op in een dichte omgeving (bijvoorbeeld een kist of doos) omdat dit
oververhitting kan veroorzaken wat de batterij kan beschadigen.
- De gebruik en opslag temperatuur van een Lithium Ion batterij moet tussen de – 30 graden
Celsius en + 50 graden Celsius zijn om verzwakking te voorkomen.

- Het ideale is kamertemperatuur opladen, gebruik en opslaan van een Lithium Ion
batterij is rond de 20 graden Celsius.

- Een negatieve temperatuur onder 0 graden Celsius laat de levensduur van de batterij minder
worden. Alhoewel dit maar tijdelijke effecten zijn. Wanneer de Lithium Ion moleculen
namelijk opnieuw opgewarmd zijn hersteld dit de vorige capaciteit.

- Temperaturen boven de 50 graden Celsius kunnen de batterijen permanent beschadigen.
Hoewel dit niet meteen gebeurt, betekent het vaker gebruiken van de batterijen boven deze
temperatuur wel dat er schade kan ontstaan.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Batterij

Bericht door meeder » ma 14 jan 2019 23:38

10% per jaar? Na 10 jaar dus dood of steeds 10% per jaar zodat je na 10 jaar nog ongeveer 35% over hebt?

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Batterij

Bericht door Ab » ma 14 jan 2019 23:52

Wie gebruikt een accu 10 jaar niet ? mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Batterij

Bericht door meeder » di 15 jan 2019 06:51

10% van de capaciteit lees ik als je begint met 100Ah uur maar na een jaar kan hij nog maar 90Ah bevatten, etc.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Batterij

Bericht door Ab » di 15 jan 2019 08:52

Dat maakt dan toch ook niets uit ?
Nog steeds uitstekend bruikbaar dan.
Ik vond kortgeleden een accuboormachine die ik 5 jaar niet meer had gezien.
Vlgs de controle leds op de accu was die nog steeds vol. scratch.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Batterij

Bericht door Micky » di 15 jan 2019 09:11

Ab schreef:Ok. Heel leuk allemaal.
Maar nu effe concreet op de vraag.
Accu's ontladen zichzelf.
De ene soort veel meer of minder dan de ander.
Maar ook standaard old school loodzuur accu's ontladen zo weinig dat een zonnepaneel de ontlading makkelijk bij hoi
Geen enkel probleem dus .

?
Helemaal mee eens mijn accu staat al jaren gewoon in de caravan en wij hebben ook zonnepanelen de accu is inmiddels 9 jaar oud


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Batterij cq accu's algemeen

Bericht door thmeyer » di 15 jan 2019 10:34

Een leuke bijkomstigheid is, mijn beide “Hawker SBS60 accu's” zijn ruim 15 jaar oud. En mogen als backup om de beurt mee op vakantie. Als we weer thuis zijn worden ze verwend met mijn CTEK XS7000.
Bijlagen
Hawker SBS60 accu.JPG
Hawker SBS60
Hawker SBS60 accu.JPG (14.56 KiB) 1621 keer bekeken
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Familymen
Berichten: 45
Lid geworden op: do 21 jul 2016 16:03
Locatie: Tienen - België

Re: Batterij

Bericht door Familymen » di 15 jan 2019 18:48

Ik heb volgende batterij, VDC31M calcium - en een druppellader Ctek XS800 doch als ik de lader aansluit brandt zowel het groene lampje dat de batterij vol is en knippert het lampje dat de batterij oplaadt ( maar deze brandt normaal als die oplaadt in plaats van de flikkeren) als ik de batterij meet met een meter kom ik op ongeveer 10.5 V uit. Daarmee weet ik niet goed wat te doen nu :-(
Terug caravan in dan maar??
Mercedes E-klasse break (2013) - Dethleffs 510

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Batterij opladen met een Ctek XS800

Bericht door thmeyer » di 15 jan 2019 21:53

Beste Family-Mens

Als ik google zie ik dat de VDC31M calcium accu 105 Ah is en dat de Ctek XS800 acculader ontworpen voor accu’s van 1,5 Ah tot 31,5 Ah max. en accu's van 100 Ah te onderhouden en dat laatste is niet het geval. Een lege accu opladen is andere koek. Met andere woorden je Ctek XS800 acculader is waarschijnlijk te licht om jouw accu volledig op te laden. Probeer een zwaardere acculader bij iemand te lenen en kijk dan wat er gebeurd en hou het caravan-forum op de hoogte voor eventuele vervolgstappen.

Groeten Theo

punt 5 uit de gebruiksaanwijzing van de Ctek XS800

5. Als het laadlampje en het onderhoudslampje beurtelings knipperen, kan dat liggen aan een
van deze oorzaken:
Als de lampjes een paar keer per seconde knipperen,is de accu waarschijnlijk gesulfateerd.
Als het lampje langer dan 60 minuten, knippert, dan moet de accu vervangen worden.
Als het knipperen een frequentie van meerdere minuten heeft, komt dit door een hoog
zelfontladingsritme, wat erop kan wijzen dat de ook dan, de accu vervangen moet worden..
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Familymen
Berichten: 45
Lid geworden op: do 21 jul 2016 16:03
Locatie: Tienen - België

Re: Batterij

Bericht door Familymen » di 22 jan 2019 10:53

Ik ben op zoek gegaan naar een zwaardere lader bij de vrienden, maar geen gevonden - heb dan de batterij maar terug in de caravan geplaatst en nu hopen dat de zonnepanelen ze oplaadt - zoniet zal het in het voorjaar een nieuwe batterij zijn. - bedankt voor de info
Mercedes E-klasse break (2013) - Dethleffs 510

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”