Automaat of handgeschakeld
Re: Automaat of handgeschakeld
Ik rij al jaren met een automaat. Vooral veel gereden met een dikke V8 automaat. Die trok echt alles.
In 2009 een hybride Toyota Prius genomen. Die CVT beviel me totaal niet. De motor loeide als een stofzuiger als je een beetje vermogen vroeg. In 2012 overgestapt naar een Opel Ampera. Ook CVT maar anders afgesteld. Deze loeit nauwelijks. Omdat deze auto prima beviel in 2015 een nieuwe Ampera gekocht. Nu heb ik een Hyundai Kona electric besteld. Die komt volgend jaar.
Wat hebben al deze auto's gemeen? Juist, ze mogen niks trekken. Daarom hebben we voor de caravan een Hyundai Tucson uit 2009. Handgeschakeld. Wat een ellende als je een automaat gewend bent!
In 2009 een hybride Toyota Prius genomen. Die CVT beviel me totaal niet. De motor loeide als een stofzuiger als je een beetje vermogen vroeg. In 2012 overgestapt naar een Opel Ampera. Ook CVT maar anders afgesteld. Deze loeit nauwelijks. Omdat deze auto prima beviel in 2015 een nieuwe Ampera gekocht. Nu heb ik een Hyundai Kona electric besteld. Die komt volgend jaar.
Wat hebben al deze auto's gemeen? Juist, ze mogen niks trekken. Daarom hebben we voor de caravan een Hyundai Tucson uit 2009. Handgeschakeld. Wat een ellende als je een automaat gewend bent!
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Automaat of handgeschakeld
Mercedes adviseert voor de sprinter automaat wel verversen en/of spoelen, misschien is het wel gebeurd zonder dat ze jou als bestuurder verteld hebben wat ze allemaal laten doen.Jakkemeiner schreef: ↑vr 16 nov 2018 08:49Ik rij als vrijwilliger nu 10 jaar op een MB Sprinter rolstoelbus. Die heeft inmiddels ruim 300.000km gelopen zónder spoelen.
Hoezo altijd spoelen?
@Micky, onderbouwing verwacht je toch niet van mij
Misschien dat je bij Toyota te rade kunt gaan
Maar het gaat er niet eens om of het geadviseerd wordt of niet, het is gewoon veel verstandiger om het wel te laten doen, helemaal als je regelmatig zwaar trekt.
bij de sprinter ben je voor €299,- klaar bij de officiële dealer als aanvulling op de grote beurt
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Automaat of handgeschakeld
Ik regel het onderhoud, niet nodig is het antwoord op mijn vragen ook hier. Er zijn zo'n 20 Sprinters in onderhoud. We doen het dus niet; mijn RAV4 wordt ook niet gespoeld, ook niet door specialisten die heel graag spoelen, ze spoelen geen CVT van de RAV. ik houd er maar over op
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Automaat of handgeschakeld
Thumb.gif
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Automaat of handgeschakeld
Gezapig en sloom..arnovariante schreef: ↑za 30 jun 2018 10:05Straks wil je niet anders meer!
Ik ben wel benieuwd hoe de moderne Amerikaanse bakken schakelen, mijn Amerikaanse ervaringen dateren van even geleden, toen was het allemaal wel erg gezapig en sloom.
Ik rij er al 50 jaar mee.
Heb dat nooit zo ervaren.
De eerste waar ik mee reed (V8 Diplomat) schakelde maar 1 keer..maar 2 versnellingen.
De tweede Diplomat had er 3.
Wat een fijne auto's waren dat..ik wou dat ik er nu nog eentje had. In die tijd (jaren 60) erg ondergewaardeerd.
Gebruikt kocht je die dingen voor een habbekrats. Als je er nu nog eentje kunt vinden betaal je een vermogen.
Daarna veel Amerkanen gehad. Er kwamen steeds meer versnellingen bij. Nog nooit enig probleem met die versnellingsbakken gehad..met altijd zwaar trekken.
Voor mij is er niks degelijkers te vinden dan een Amerikaanse versnellingsbak.
Mits er een goede oliekoeler op zit.
Die ik nu rij schakelt als een F1 auto..8 keer en vloeiend.
Met the pedal to the metal binnen 7 sec. naar 100.
Kan ik niet echt gezapig of sloom noemen.
Dat waren die 2 en 3 bakken ook niet.
Door het enorme koppel gingen die met een paar ton erachter ook prima van de plaats.
Wel heel dorstig..1 op 3 op LPG als je rustig reed.. 1 op 2 was meer gangbaar.
Maar dat kostte ook niks..omgerekend in euro een cent of 5..
Wat was het leven mooi in de sixties..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Automaat of handgeschakeld
RE.gif
Jij hebt natuurlijk altijd auto's gehad met veel PK's en waarschijnlijk een V8.
Met veel koppel merk je die tekortkomingen minder denk ik.
Mijn eerst Amerikaanse bak ervaring was in een gehuurde Chrysler Le Baron 3.3 V6, dik 3 weken mee door Californië, Arizona en Nevada getoerd.
De 2e was in onze eigen Chrysler Grand Voyager, misschien wel met dezelfde motor en bak.
3.3 V6 met een 4 + overdrive bak, 180 PK was dat geloof ik.
Die 180 PK vind ik al belachelijke cijfers voor een 3.3 V6.
Klinkt stoer maar stelt niets voor natuurlijk, zeker niet voor een auto van 2100 kg leeg.
Als we met die Chrysler onderweg waren naar boord, met 4 grote kerels, bagage en boodschappen, was het op de hellingen rond Koblenz altijd een drama.
Als je van achter een vrachtwaggel kwam en moest versnellen naar 120/140 ging dat niet echt van harte.
Als je gas gaf schakelde de bak terug naar de 3e versnelling, met veel tering herrie als gevolg.
En als die herrie nu een serieuze versnellingen als reactie had, maar nee, echt een drama.
Zelfs op een vlakke snelweg moest je met fluwelen voet gas geven anders schakelde de bak niet naar 4 maar naar 3, met diezelfde tering herrie als gevolg.
Wat was ik blij met die Mercedes Rlang daarna......
Origineel maar 10 PK meer (later getuned naar 220 PK) maar een totaal andere karakteristiek.
De V8 met moderne bak in de GMC Yukon XL die we afgelopen zomer hadden gaf uiteraard een heel andere ervaring!
Fluweel zacht schakelen en ook de overschakeling van 4 naar 8 cilinders voelde je echt niet.
Heerlijke auto, met een draaicirkel die veel kleiner was dan met de VW T6!
Toch denk ik niet dat de 2.0 TDI 204 PK in de T6 veel onder doet voor die machtige V8 in de GMC als je ze naast elkaar zet op die hellingen rond Koblenz.
Wat gaat die T6 de helling op als je van achter een vrachtwaggel komt, spectaculair gewoon!
Alleen de echt serieuze Duitse wagens met veel meer kracht en minder gewicht overtreffen dat.
Jij hebt natuurlijk altijd auto's gehad met veel PK's en waarschijnlijk een V8.
Met veel koppel merk je die tekortkomingen minder denk ik.
Mijn eerst Amerikaanse bak ervaring was in een gehuurde Chrysler Le Baron 3.3 V6, dik 3 weken mee door Californië, Arizona en Nevada getoerd.
De 2e was in onze eigen Chrysler Grand Voyager, misschien wel met dezelfde motor en bak.
3.3 V6 met een 4 + overdrive bak, 180 PK was dat geloof ik.
Die 180 PK vind ik al belachelijke cijfers voor een 3.3 V6.
Klinkt stoer maar stelt niets voor natuurlijk, zeker niet voor een auto van 2100 kg leeg.
Als we met die Chrysler onderweg waren naar boord, met 4 grote kerels, bagage en boodschappen, was het op de hellingen rond Koblenz altijd een drama.
Als je van achter een vrachtwaggel kwam en moest versnellen naar 120/140 ging dat niet echt van harte.
Als je gas gaf schakelde de bak terug naar de 3e versnelling, met veel tering herrie als gevolg.
En als die herrie nu een serieuze versnellingen als reactie had, maar nee, echt een drama.
Zelfs op een vlakke snelweg moest je met fluwelen voet gas geven anders schakelde de bak niet naar 4 maar naar 3, met diezelfde tering herrie als gevolg.
Wat was ik blij met die Mercedes Rlang daarna......
Origineel maar 10 PK meer (later getuned naar 220 PK) maar een totaal andere karakteristiek.
De V8 met moderne bak in de GMC Yukon XL die we afgelopen zomer hadden gaf uiteraard een heel andere ervaring!
Fluweel zacht schakelen en ook de overschakeling van 4 naar 8 cilinders voelde je echt niet.
Heerlijke auto, met een draaicirkel die veel kleiner was dan met de VW T6!
Toch denk ik niet dat de 2.0 TDI 204 PK in de T6 veel onder doet voor die machtige V8 in de GMC als je ze naast elkaar zet op die hellingen rond Koblenz.
Wat gaat die T6 de helling op als je van achter een vrachtwaggel komt, spectaculair gewoon!
Alleen de echt serieuze Duitse wagens met veel meer kracht en minder gewicht overtreffen dat.
Re: Automaat of handgeschakeld
Prive rij ik een een T4 uit 2002 een 2.5TDI automaat, die kocht ik bij 230000 km met een versleten bak.
laten reviseren en het rijdt perfect.
Via mijn werk inmiddels 2 T5-jes met DSG gehad allebei kregen ze problemen rond de 200000 km, ik weet niet waarom maar ergens heb ik het idee dat bij VAG de 200000 een grens is waar de boel is afgeschreven.
En ja beide auto's zijn volgens het boekje onderhouden.
Nu rij ik inmiddels een jaar in een MB Sprinter automaat maar die is nog zo nieuw dat ik nog geen oordeel kan geven, alleen het schakelen van P-R-N-D vind ik harkerig verlopen dat zou in de moderne tijd beslist beter moeten kunnen.
Leo
laten reviseren en het rijdt perfect.
Via mijn werk inmiddels 2 T5-jes met DSG gehad allebei kregen ze problemen rond de 200000 km, ik weet niet waarom maar ergens heb ik het idee dat bij VAG de 200000 een grens is waar de boel is afgeschreven.
En ja beide auto's zijn volgens het boekje onderhouden.
Nu rij ik inmiddels een jaar in een MB Sprinter automaat maar die is nog zo nieuw dat ik nog geen oordeel kan geven, alleen het schakelen van P-R-N-D vind ik harkerig verlopen dat zou in de moderne tijd beslist beter moeten kunnen.
Leo
Wij hebben een Eiffelland Holiday special 415 TFM (2003) die word getrokken door een Ford Transit 2.2 cdi 300
Re: Automaat of handgeschakeld
Als je bak een mechanische keuze heeft voor de stand dan kan dat inderdaad wat hakerig aanvoelen. Bij de bakken waar de keuzehendel elektronisch verbonden is met de bak gaat het vaak veel soepeler.
Bij onze Ford C-Max gaat het ook een beetje hakerig maar niet storend.
Bij onze Ford C-Max gaat het ook een beetje hakerig maar niet storend.
Re: Automaat of handgeschakeld
Mijn dealer zei exact hetzelfde, ik vind het lastig aan de ene kant dacht ik ik heb geen klachten dus niet aankomen aan de andere kant dacht die olie is natuurlijk ook een keer op.Jakkemeiner schreef:Ik regel het onderhoud, niet nodig is het antwoord op mijn vragen ook hier. Er zijn zo'n 20 Sprinters in onderhoud. We doen het dus niet; mijn RAV4 wordt ook niet gespoeld, ook niet door specialisten die heel graag spoelen, ze spoelen geen CVT van de RAV. ik houd er maar over op
Dus toch de bak laten spoelen met de gs manier (gerrie slot waar Chris het over had) ik had geen klachten maar nu wel een veel soepelere automaat, het verschil is echt groot.
Erwin
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Home-car racer 48
Re: Automaat of handgeschakeld
RE.gif
Het verschil is gewoon enorm, en ach eigenwijze mensen doen het dan maar niet, slimme mensen wel
Het verschil is gewoon enorm, en ach eigenwijze mensen doen het dan maar niet, slimme mensen wel
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Automaat of handgeschakeld
Wat het probleem voor ons, caravantrekkers kan zijn is dat als je in b.v. in een file terecht komt en je krijgt een behoorlijke helling dan kan het voorkomen dat door het vele optrekken en weer afremmen de olie in de versnellingsbak te warm wordt en dus " verbrand ". Dan is dus de smerende werking weg en dat is dan vragen om problemen.
Fendt Diamant 510 TG met Volvo XC 60 D5 geartronic
Re: Automaat of handgeschakeld
Dat klopt Jan.
Niet bij alle soorten automaten overigens.
In ieder geval wel als er een koppelomvormer in zit.
Sommige merken monteren tegelijk met een trekhaak om die reden dan ook meteen een grotere oliekoeler.
Niet bij alle soorten automaten overigens.
In ieder geval wel als er een koppelomvormer in zit.
Sommige merken monteren tegelijk met een trekhaak om die reden dan ook meteen een grotere oliekoeler.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Automaat of handgeschakeld
RE.gif
Ja die oliekoeler wordt bij volvo ook aangeraden als je veel met zware aanhangwagens rijd, Ik heb hem er niet onderzitten. Misschien iets voor de toekomst. [kerstweetniet.gif]
Ja die oliekoeler wordt bij volvo ook aangeraden als je veel met zware aanhangwagens rijd, Ik heb hem er niet onderzitten. Misschien iets voor de toekomst. [kerstweetniet.gif]
Fendt Diamant 510 TG met Volvo XC 60 D5 geartronic
Re: Automaat of handgeschakeld
Ik heb die oliekoeler voor de aanhanger, maar heb maar 3km met caravan erachter gereden en verser nog niet. Dus kan er nog niks over zeggen.
Erwin
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Erwin
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48
Re: Automaat of handgeschakeld
Erwin, wat kost zo'n inbouw?
Fendt Diamant 510 TG met Volvo XC 60 D5 geartronic
Re: Automaat of handgeschakeld
Ik heb 5 BMW's achter elkaar gereden met een automaat en nu recent een RR met automaat maar heb in al die tijd nooit een hete bak gehad. Waar ligt dat dan aan?
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485
Re: Automaat of handgeschakeld
Geen idee bij de koop ingesloten.JRijkmans schreef:Erwin, wat kost zo'n inbouw?
Erwin
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48
Re: Automaat of handgeschakeld
Mensen met een zware rechter voet misschien?
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Automaat of handgeschakeld
Witjesm, Ik heb ook nog nooit verbrande olie gehad, maar omdat het aangeraden wordt bij veel rijden met zware aanhangwagens was ik wel nieuwsgierig naar een eventuele inbouw van zo'n koeler.
Jakkemeiner, Het gebeurt vaak bij veel filerijden in de bergen.
Jakkemeiner, Het gebeurt vaak bij veel filerijden in de bergen.
Fendt Diamant 510 TG met Volvo XC 60 D5 geartronic
Re: Automaat of handgeschakeld
Misschien wel omdat je het volledige vermogen van je auto's nooit volledig en lang achter elkaar hebt hoeven aanspreken met een zware aanhanger achter de auto ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 2182
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Automaat of handgeschakeld
Bij veel optrekken kan de olie warm worden door slip.
Maar al een tijdje wordt er al vrij vlot een lock-up ingeschakeld
en is er geen slop meer.
Ik heb ook nooit een "at hot" lampje gezien, ook niet na een paar km
klimmen in zijn 1 met 4000 rpm bij 35° celsius met de sleurhut erachter.
Eric
Maar al een tijdje wordt er al vrij vlot een lock-up ingeschakeld
en is er geen slop meer.
Ik heb ook nooit een "at hot" lampje gezien, ook niet na een paar km
klimmen in zijn 1 met 4000 rpm bij 35° celsius met de sleurhut erachter.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Automaat of handgeschakeld
RE.gif
ik dus ook niet, ook niet met de Audi A6 Allroad V6 TDI Tiptronic automaat (met koppelomvormer) uren lang in de file op de Fernpasstrasse omhoog bij 38 graden, wel werd toen de airco soms uitgeschakeld, wat ik persoonlijk ook niet echt tof vond.
ik dus ook niet, ook niet met de Audi A6 Allroad V6 TDI Tiptronic automaat (met koppelomvormer) uren lang in de file op de Fernpasstrasse omhoog bij 38 graden, wel werd toen de airco soms uitgeschakeld, wat ik persoonlijk ook niet echt tof vond.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Automaat of handgeschakeld
Airco schakelt bij sommige auto’s ook uit bij veel vermogens vraag. Ook heel irritant.
Erwin
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Erwin
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16331
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Automaat of handgeschakeld
RE.gif
Dan heb je te weinig vermogen, dus worden keuzes gemaakt!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dan heb je te weinig vermogen, dus worden keuzes gemaakt!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Automaat of handgeschakeld
Een van vorige auto’s deed dit eigenlijk al best snel en was best een redelijke motorisering voor de auto. Maar anders neem je nooit wat nieuws.
Erwin
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Erwin
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48