Automatische satellietschotel op caravan

PaulD
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 1 apr 2018 14:31

Automatische satellietschotel op caravan

Bericht door PaulD » ma 2 apr 2018 13:44

Hallo, mijn eerste post op dit forum.
Mogelijk zijn de antwoorden op mijn vraag al wel vindbaar maar het lukt mij nog niet afdoende.

Ik heb een Fendt Tendenza 465SFB en wij krijgen nu wat meer tijd voor langere reizen.
Daarom ben ik op zoek naar een goede tv-installatie.
Dat zal dan voor heel Europa haast wel een satellietantenne en- ontvanger worden.
In het verleden heb ik een schotel gehad maar met name het telkens richten was nogal een crime.
Ik denk dan ook aan een automatische antenne, maar dat roept ook een aantal vragen op.
Ik zie een aantal voors en tegens van een antenne op mijn dak t.o.v. een "losse" antenne. (flexibiliteit, diefstalrisico, gewicht, enz)
Waar kan ik goede (niet commerciele) informatie vinden om mij te helpen bij de keuzes die ik hiervoor moet maken?

Paul

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7067
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Automatische satellietschotel op caravan

Bericht door karelV » ma 2 apr 2018 14:35

Welkom Paul op dit forum. aflower.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Hans Gielen
Berichten: 143
Lid geworden op: di 28 aug 2012 22:20

Re: Automatische satellietschotel op caravan

Bericht door Hans Gielen » ma 2 apr 2018 20:43

Al 10 jaar heb ik een automatische satelietschotel (Kathrein CAP610) op het dak van de caravan staan.
Reuze makkelijk als je vrij uitzicht op het zuiden hebt. Ook altijd een losse schotel erbij gebruikt. Sinds vorig jaar een 65cm Travel Vision R6 in gebruik. Erg lux en gemakkelijk; neerzetten en de automaat doet de rest. Zou nu nooit meer een automaat op het caravandak zetten omdat de caravan bijna altijd in de schaduw staat. Ga je naar zuid Spanje dan zou ik De 85cm versie nemen of een Joyne abonnement.

PaulD
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 1 apr 2018 14:31

Re: Automatische satellietschotel op caravan

Bericht door PaulD » di 3 apr 2018 06:39

Mooi, da's duidelijk. Dankjewel.

Waar ik nog wel mee worstel is het risico van diefstal. Als ik een losse antenne neem met automaat dan ben ik flexibel om een plekje met vrij zicht te vinden, maar het lijkt me ook zo gemakkelijk voor een ander om mee te nemen of ik moet hem steeds als ik niet kijk binnen halen. Is daar iets van beveiliging voor?

Joyne als provider heb ik wel lang zien komen maar zijn daar al (positieve) ervaringen mee en wat biedt het meer dan CD?

Paul

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Automatische satellietschotel op caravan

Bericht door Diny » di 3 apr 2018 10:58

Sinds we de camper hebben een automaat op het dak.
Wat een weelde thumbup.gif
Geen geklooi meer met de driepoot, hoewel we op enig moment een tip kregen over een programma van CD, dat het vinden van de juiste positie vergemakkelijkte.

Met een schotel op het dak heb je geen last van hegjes en struikgewas, omdat de schotel hoog zit.
Een camper is meestal wel wat hoger dan een caravan, maar een caravan is nogal eens hoger dan de meeste constructies die je ziet als verlenging van de driepoot.

Staat er een boom in de weg dan zoeken we een andere plaats of schuiven een eindje op.
Het eerste karwei als de motor stilgezet is, is dan ook kijken of we beeld hebben en dat mist zelden.
Hetzelfde zou ik ook met een caravan doen.
Want je zal maar de voortent spic en span aan de caravan gezet hebben en geen beeld :(

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: Automatische satellietschotel op caravan

Bericht door Scout15 » di 3 apr 2018 11:10

PaulD schreef: Waar ik nog wel mee worstel is het risico van diefstal. Als ik een losse antenne neem met automaat dan ben ik flexibel om een plekje met vrij zicht te vinden, maar het lijkt me ook zo gemakkelijk voor een ander om mee te nemen of ik moet hem steeds als ik niet kijk binnen halen. Is daar iets van beveiliging voor?
Dit is ook de reden dat ik, als ik een antenne aanschaf, zou kiezen voor een vast exemplaar op het dak. Als ik zie wat de automatische antennes kosten zou ik er niet lekker van kunnen slapen als deze nog buiten, of onder de luifel staat.
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Automatische satellietschotel op caravan

Bericht door witjesm » di 3 apr 2018 11:50

Ook wij hebben een Oyster vast op het dak van de caravan. Super handig. De enige reden waarom je voor een losse automaat zou kunnen kiezen is dat je bij een op het dak heel goed moet kijken hoe je de caravan neer zet zodat de schotel niet gehinderd wordt door bomen.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: Automatische satellietschotel op caravan

Bericht door sindaco » di 3 apr 2018 11:56

wij hebben al jaren een vaste schotel op het dak en in alle tijd misschien 2 of 3 keer geen ontvangst gehad.

maar dan is er voor nood altijd uitzending gemist haphop.gif

maar ik wil nooit meer anders...druk op de knop en het werkt.
vooral het gemak en ook hier een oyster.

zeer tevreden over en mocht er wat zijn ook een europees dealer netwerk ter beschikking ....en je kunt zelf de software update doen dus niet terug naar dealer.

oh ja wij hebben bewust gekozen voor een 65cm en zien vaak de 85 cm ingeklapt worden bij redelijk wind.
maar dat is ieder zijn keuze.
met 65 cm is de actieradius van de astra 3 minder groot, maar wij hadden tot valencia geen problemen en vorig jaar ook tot ostersund in zweden nog astra 3.
daarna in zweeds lapland alleen maar astra 1 en dat is voor ons geen probleem.

als je hoofd verblijf binnen de 65 cm footprint zit dan is het goed te doen met de 65 cm schotel en minder last van wind....maar dat is gewoon onze mening.
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Gebruikersavatar
ElddisCrusader
Berichten: 116
Lid geworden op: do 1 jun 2017 12:11
Locatie: Vlissingen

Re: Automatische satellietschotel op caravan

Bericht door ElddisCrusader » di 3 apr 2018 12:10

Op onze caravan zit ook een Oyster van 85 cm. Daarmee hebben we zelfs in Rusland en aan de Noordkaap ontvangst gehad via CD. Let er bij het zoeken van een plaatsje wel op of je vrij zicht op het zuiden heb. Zelf gebruik ik daar een kompas voor. Gezien de diameter van de schotel klappen wij die pas uit wanneer we inderdaad TV gaan kijken en daarna gaat hij ook weer naar beneden. We hebben zo'n schotel wel eens van een camper af zien waaien die bij windkracht 9 uitgeklapt stond in Zeeland.
Subaru Forester 2.0XT 2004,Elddis Crusader Hurricane 2007,Truma SX met systeemkast van POWRMOVER,Optima 55Ah,CTEK 7.0,Oyster Vision 2-85

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Automatische satellietschotel op caravan

Bericht door Daphne » di 3 apr 2018 12:46

Wij hebben ook al jaren een automatische schotel op het dak en vinden dit veel fijner en netter dan een losse sta in de weg schotel. Op de campingplek een obstakel, onderweg moet je 'm ergens kwijt en vooral bij rondtrekken telkens opbouwen en afbreken.
En ja je kunt het treffen dat er geen vrij zicht is. Meestal laat ik de schotel zoeken voordat de caravan definitief op z'n plek wordt gezet. Vaak is het opschuiven van een paar centimeter al voldoende om toch beeld te hebben.

En je kunt gerust onder bomen staan, als het zicht van de schotel maar vrij is. Op deze foto hebben we schaduw en toch zicht op Astra 3.
camping Esterel.PNG
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: Automatische satellietschotel op caravan

Bericht door Scout15 » di 3 apr 2018 12:51

Daphne, mooi setje op een prachtige locatie zo te zien. thumbup.gif
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Automatische satellietschotel op caravan

Bericht door Daphne » di 3 apr 2018 13:00

RE.gif

Dankjewel knipoog.gif Cote d'Azur, camping Esterel met op de achtergrond het Esterel gebergte. Inderdaad een prachtige omgeving.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

fendtjeplatin
Berichten: 590
Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23

Re: Automatische satellietschotel op caravan

Bericht door fendtjeplatin » di 3 apr 2018 14:00

PaulD schreef:Ik zie een aantal voors en tegens van een antenne op mijn dak t.o.v. een "losse" antenne. (flexibiliteit, diefstalrisico, gewicht, enz)
Waar kan ik goede (niet commerciele) informatie vinden om mij te helpen bij de keuzes die ik hiervoor moet maken?

Paul
Nu voor of tegen wat wel belangrijk is nooit in het midden op het dak.
Zover mogelijk naar voor of naar achter.
Als er bomen staan algauw enkele meters winst mogelijk ( voor of achteruit verplaatsen caravan)
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.

PaulD
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 1 apr 2018 14:31

Re: Automatische satellietschotel op caravan

Bericht door PaulD » di 3 apr 2018 15:23

Ik ben weer een stukje wijzer geworden. Dank allemaal voor jullie wijze raden, ik ga er mee aan de slag.

Paul

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Automatische satellietschotel op caravan

Bericht door iemand » di 3 apr 2018 18:40

er zijn ook wel App's op je mobiel, waarmee je even kunt kijken of je op die plek vrije zicht hebt op de gewenste satelliet.

voor Android bv Satellite Director.
en IOS SatFinder of Satellite Pointer

Je richt je mobiel en kijkt naar het scherm via de camera of je een obstakel ziet thumbup.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
shanty1959
Berichten: 238
Lid geworden op: wo 4 apr 2018 11:03
Locatie: Gemeente Tynaarlo

Re: Automatische satellietschotel op caravan

Bericht door shanty1959 » za 7 apr 2018 12:01

Voor onze Sprite lijkt me dit ook wel een optie, ideaal zou zijn om een "vaste" schotel te kunnen monteren die je nog zou kunnen verplaatsen. Ik denk aan een railsysteem, moet er natuurlijk wel een oplossing worden gevonden voor de bekabeling. scratch.gif
Maar goed, ik hou van uitdagingen en klussen en ga m'n grijze massa aan het werk zetten.

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Automatische satellietschotel op caravan

Bericht door Henri Berends » za 7 apr 2018 12:18

shanty1959 schreef:...... ideaal zou zijn om een "vaste" schotel te kunnen monteren die je nog zou kunnen verplaatsen. Ik denk aan een railsysteem, moet er natuurlijk wel een oplossing worden gevonden voor de bekabeling. scratch.gif
Maar goed, ik hou van uitdagingen en klussen en ga m'n grijze massa aan het werk zetten]
Dit zou natuurlijk de ultieme oplossing zijn. Een railsysteem op het dak van je caravan dat zou kunnen functioneren als platform voor montage van de schotel. :idea:
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Ferdi

Re: Automatische satellietschotel op caravan

Bericht door Ferdi » za 7 apr 2018 12:31

Deze Travel Visionair R6 is ook een goede compromis en het dure diefstal gevoelige gedeelte kun je na instellen weer veilig opbergen.

https://youtu.be/HU22UdQY9PM


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Automatische satellietschotel op caravan

Bericht door eurotrotter » za 7 apr 2018 17:20

witjesm schreef:Ook wij hebben een Oyster vast op het dak van de caravan. Super handig. De enige reden waarom je voor een losse automaat zou kunnen kiezen is dat je bij een op het dak heel goed moet kijken hoe je de caravan neer zet zodat de schotel niet gehinderd wordt door bomen.
Klopt helemaal,en de losse schotel gaat daarom ook altijd mee.
Die ligt ,gedemonteerd,onder een der bedden en neemt weinig of geen ruimte in.
Ik ga n.l.een mooi plekkie niet opgeven door de caravan te verplaatsen ten gunste van. TV ontvangst. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Automatische satellietschotel op caravan

Bericht door eurotrotter » za 7 apr 2018 17:23

shanty1959 schreef:Voor onze Sprite lijkt me dit ook wel een optie, ideaal zou zijn om een "vaste" schotel te kunnen monteren die je nog zou kunnen verplaatsen. Ik denk aan een railsysteem, moet er natuurlijk wel een oplossing worden gevonden voor de bekabeling. scratch.gif
Maar goed, ik hou van uitdagingen en klussen en ga m'n grijze massa aan het werk zetten.
Denk dan gelijk aan hoe je de schotel op zo n railsysteem gaat fixeren tijdens de rit.
het staat n.l. nog al lullig als je bij een noodstop je "schotel op rails" voor je auto uit ziet vliegen. mrgreen.gif mrgreen.gif .
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

fendtjeplatin
Berichten: 590
Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23

Re: Automatische satellietschotel op caravan

Bericht door fendtjeplatin » zo 8 apr 2018 18:14

shanty1959 schreef:Voor onze Sprite lijkt me dit ook wel een optie, ideaal zou zijn om een "vaste" schotel te kunnen monteren die je nog zou kunnen verplaatsen. Ik denk aan een railsysteem, moet er natuurlijk wel een oplossing worden gevonden voor de bekabeling. scratch.gif
Maar goed, ik hou van uitdagingen en klussen en ga m'n grijze massa aan het werk zetten.
Start alvast met een patent te nemen.
Zou wel eens een diamant mijn kunnen worden.
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Automatische satellietschotel op caravan

Bericht door HenkR » ma 9 apr 2018 12:47

Ik had vroeger een mobiele automatische schotel. Nadel was dat hij te klein was en daardoor heel gevoelig voor horizontaal en echt schoon zicht.
Satenne heeft de snipe, waarvan ik niet weet of die ook los op het dak gezet kan worden of diefstal gevoelig ergens op de grond als de plek van de caravan belangrijker is dan een plek met uitzicht.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

KdeVetten
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 30 jun 2013 13:53

Re: Automatische satellietschotel op caravan

Bericht door KdeVetten » do 8 nov 2018 22:24

wij hebben ook een snipe, zette hem op een tafeltje voor de luifel en ook wel op het dak van de caravan, is goed te doen want hij weegt 10kg,hij staat nu vast op het dak van de caravan, alles netjes weggewerkt w.b. snoeren en werkt prima, kortom, een fijne antenne en lekker compact.

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Automatische satellietschotel op caravan

Bericht door HenkR » do 8 nov 2018 22:41

Als het 't oudere type Snipe is dan is die niet echt gemaakt om vast op het dak te zetten. De nieuwe Snipe doet het zeer goed hoor ik om me heen. Je kunt alleen niet te ver naar het zuiden afreizen of zoals ik in een ander draadje aangaf met aanbieder Joine werken.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Automatische satellietschotel op caravan

Bericht door Morgoth » za 10 nov 2018 08:57

Wat nu met de nieuwe Europese mobile telefoon afspraken veel goedkoper is geworden is een tv met Google Chrome box. Een TV app op de.telefoon en je streamt de beelden naar je tv. Geen geklooi met uitrichten onder bomen. Je moet alleen wifi hebben of ontvangst op je telefoon.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”