as verzwaring icm b rijbewijs
as verzwaring icm b rijbewijs
Ik zit met de volgend situatie.
Sta op het punt een Hobby 490 KMF aan te schaffen. Trekkende auto Golf GTE rijbewijs B
Max trekgewicht golf 1500
Max treingewicht golf 2020
Max as Hobby zonder verzwaring 1550
Gewicht Hobby rijklaar (eigen berekening, inclusief opties) 1270.
Vanwege het B rijbewijs moet de technische massa terug naar 1480, Voor die 20kg willen we geen BE rijbewijzen gaan halen.
Dan heb je dus 210 laadvermogen over tel daar de kogeldruk bij op en ik zit op ca 300 kg.
Nu kan de As verhoogd worden naar 1750 ik zie veel aanbevelingen op het forum om dit altijd te doen. Echter een as verhoging weegt ongeveer 26 kg wat op dit moment dus van mijn huidige laadvermogen afgaat,
Wat zouden jullie doen ?
Groet Richard
Sta op het punt een Hobby 490 KMF aan te schaffen. Trekkende auto Golf GTE rijbewijs B
Max trekgewicht golf 1500
Max treingewicht golf 2020
Max as Hobby zonder verzwaring 1550
Gewicht Hobby rijklaar (eigen berekening, inclusief opties) 1270.
Vanwege het B rijbewijs moet de technische massa terug naar 1480, Voor die 20kg willen we geen BE rijbewijzen gaan halen.
Dan heb je dus 210 laadvermogen over tel daar de kogeldruk bij op en ik zit op ca 300 kg.
Nu kan de As verhoogd worden naar 1750 ik zie veel aanbevelingen op het forum om dit altijd te doen. Echter een as verhoging weegt ongeveer 26 kg wat op dit moment dus van mijn huidige laadvermogen afgaat,
Wat zouden jullie doen ?
Groet Richard
Volvo XC40 T5 recharge, Knaus 550FSK Südwind 60Y
Re: as verzwaring icm b rijbewijs
Je vraagt wat IK zou doen.
Ik zou 210 kg laadvermogen al te weinig vinden, als je al 210 kg overhoud na een daadwerkelijke weging......
IK zou dus zeker de as verzwaring doen.
EN een BE rijbewijs gaan halen.
EN een auto kopen die meer mag trekken.
OT, een as verzwaring kan in de toekomst altijd makkelijk zijn.
Achteraf is nauwelijks mogelijk.
Opmerking: je schrijft max trein gewicht 2020.
Ik denk dat je bedoeld MTM van de auto 2020 kg.
Trein gewicht is het max gewicht van auto + aanhanger tezamen, ik hoop voor je dat dit meer is dan 2020 kg.
Ik zou 210 kg laadvermogen al te weinig vinden, als je al 210 kg overhoud na een daadwerkelijke weging......
IK zou dus zeker de as verzwaring doen.
EN een BE rijbewijs gaan halen.
EN een auto kopen die meer mag trekken.
OT, een as verzwaring kan in de toekomst altijd makkelijk zijn.
Achteraf is nauwelijks mogelijk.
Opmerking: je schrijft max trein gewicht 2020.
Ik denk dat je bedoeld MTM van de auto 2020 kg.
Trein gewicht is het max gewicht van auto + aanhanger tezamen, ik hoop voor je dat dit meer is dan 2020 kg.
Re: as verzwaring icm b rijbewijs
De Golf ook 20 of zelfs die 26 kg terug laten zetten, dan heb je de asverhoging voor nu “terugverdiend” en maakt het niets uit. Voor de toekomst, wannneer je misschien wel een E rijbewijs hebt en een andere auto, heb je wel voldoende laadvermogen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: as verzwaring icm b rijbewijs
Tsja een nieuwe caravan en een nieuwe auto dat trekt bruin niet. De komende jaren zal ik het met deze combi moeten doen.
Ik zal wel nog eens navragen wat de as nou daadwerkelijk weegt in het boekje van hobby staat 10-29kg dat is een vrij grote range
Ik zal wel nog eens navragen wat de as nou daadwerkelijk weegt in het boekje van hobby staat 10-29kg dat is een vrij grote range
Volvo XC40 T5 recharge, Knaus 550FSK Südwind 60Y
- hoboken
- Berichten: 709
- Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
- Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel
Re: as verzwaring icm b rijbewijs
in mijn ogen heb je 2 opties,
1 Be halen of
2 een kleinere lichtere caravan kiezen
Die 210 kg zal in de praktijk waarschijnlijk uitdraaien op 150 a 175 kg laadvermogen (caravans wegen altijd meer).
1 Be halen of
2 een kleinere lichtere caravan kiezen
Die 210 kg zal in de praktijk waarschijnlijk uitdraaien op 150 a 175 kg laadvermogen (caravans wegen altijd meer).
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada
Re: as verzwaring icm b rijbewijs
BE rijbewijs halen geeft maar 20 kg extra op dit moment dat is de moeite niet (We rijden er met vier man mee 4*800 euro= 3200 euro is wel erg veel geld voor die paar kilo's) Vraag mij wel altijd af waar al dat gewicht in gaat zitten, In mijn berekening van het gewicht van de caravan heb ik de mover en water ed al meegenomen zijn dus allen wat persoonlijke spulletjes
Volvo XC40 T5 recharge, Knaus 550FSK Südwind 60Y
- hoboken
- Berichten: 709
- Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
- Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel
Re: as verzwaring icm b rijbewijs
Ga de caravan maar eens wegen op een geijkte weegbrug dus niet de remmen testbank van de dealer je gaat versteld staan, maar je wilt dit natuurlijk niet horen.
Je hebt nu al van enkele zeer ervaren caravanners (ik zelf 40 Jaar) de zelfde antwoorden gekregen doe er je voordeel mee.
Je hebt nu al van enkele zeer ervaren caravanners (ik zelf 40 Jaar) de zelfde antwoorden gekregen doe er je voordeel mee.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada
Re: as verzwaring icm b rijbewijs
BE levert met de beoogde combi 20 kg winst op. Is niet de oplossing om meer laadvermogen te creëren. Ik snap best waarom TS deze oplossing voor nu uitsluit. De vraag is nu of extra gewicht van een verzwaarde as toevoegen zin heeft om dit mogelijk in de toekomst dit wel te kunnen gebruiken. Mijn antwoord zou JA zijn. Je hebt nu de mogelijkheid om een zwaardere as te nemen. Achteraf wordt dit heel moeilijk en als dit de caravan is waar je jaren mee vooruit kunt, zou ik daar niet te lang over nadenken.
Met goed bekijken wat je echt nodig hebt en wat niet kun je een heel eind komen. Natuurlijk is een flink laadvermogen fijn en dat je niet hoeft na te denken over of je iets wel of niet mee moet nemen, maar iedereen weet dat je veel onnodige kilo's hebt meegesleept als je de caravan leegtrekt en dingen tegenkomt die je jaren niet hebt gezien of aangeraakt.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: as verzwaring icm b rijbewijs
Blijft een lastige vraag.
Als je binnen nu en 1/2 jaar de intentie hebt om een andere auto te kopen zou ik het zeker doen.
Tevens is BE zeker aan te raden en die € 800 die je schrijft daar zijn zeker veel goedkopere oplossingen voor te vinden.
Ik ben wel van mening dat ik de auto caravan combi niet in verhouding vind staan, ik zou met deze combi niet prettig op vakantie gaan maar ieder zijn keuze. Heb zelf een 495 met een V90 ervoor getrokken afgelopen zomer, prima combi.
Ik zeg kleine auto, kleine caravan Hobby 440/460 is de max. of kijken naar een ander merk die qua afmeting en gewicht een andere verhouding heeft, Knaus 500 KD of 500 QDK zijn prima alternatieven en wegen 1100 kg.
Als je binnen nu en 1/2 jaar de intentie hebt om een andere auto te kopen zou ik het zeker doen.
Tevens is BE zeker aan te raden en die € 800 die je schrijft daar zijn zeker veel goedkopere oplossingen voor te vinden.
Ik ben wel van mening dat ik de auto caravan combi niet in verhouding vind staan, ik zou met deze combi niet prettig op vakantie gaan maar ieder zijn keuze. Heb zelf een 495 met een V90 ervoor getrokken afgelopen zomer, prima combi.
Ik zeg kleine auto, kleine caravan Hobby 440/460 is de max. of kijken naar een ander merk die qua afmeting en gewicht een andere verhouding heeft, Knaus 500 KD of 500 QDK zijn prima alternatieven en wegen 1100 kg.
Re: as verzwaring icm b rijbewijs
het leeggewicht van de Golf GTE is hoger dan de auto mag trekken met een goede belading (en gewichtsverhouding) moet dat toch prima gaan met een caravan van 1500 kg? Of heb je het nu over de lengte van de caravan dat het teveel zou zijn voor de auto? Een Knaus 500 is dan ook te lang.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: as verzwaring icm b rijbewijs
Ook ik zeg: Doen!
Nu kan het en kost het niet de kop.
Later is het bijna onmogelijk en zou het een vermogen gaan kosten.
Los van het feit dat je niet in de toekomst van je auto kan kijken...je hebt dan de mogelijkheid..en nu niet..
Doen dus..
Nu kan het en kost het niet de kop.
Later is het bijna onmogelijk en zou het een vermogen gaan kosten.
Los van het feit dat je niet in de toekomst van je auto kan kijken...je hebt dan de mogelijkheid..en nu niet..
Doen dus..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: as verzwaring icm b rijbewijs
Zoals het nu zie de as er onder, ik ga dan de toegestane massa van de auto met 20 kg verlagen. en maximale massa van de caravan op 1500 Dit maag de auto sowiso hebben) zetten om hiermee het extra gewicht van de as te kunnen compenseren.
In de toekomst kan ik dan met een grotere auto voor BE gaan. Dat is allemaal een papieren kwestie om oom agent en de verzekeringsmaatschappij tevreden te houden
In de toekomst kan ik dan met een grotere auto voor BE gaan. Dat is allemaal een papieren kwestie om oom agent en de verzekeringsmaatschappij tevreden te houden
Volvo XC40 T5 recharge, Knaus 550FSK Südwind 60Y
Re: as verzwaring icm b rijbewijs
Heb je nog de grensgedachte gehad dat de kogeldruk NIET bij het caravan gewicht geteld wordt?
Blijft natuurlijk wel de max van de combi i.v.m jou B....( nog wel)
Maar als het allemaal een beetje doordacht geladen wordt ben je al heel ver.
Maw.. hou de caravan licht...kogeldruk op max en let op het max gewicht van de auto.
Mijn vorige auto mocht ook maar 1500 KG trekken.
De hut heeft een as van 1700KG.
Toen helemaal officieel het kentekengewicht terug gezet naar 1500KG.... Op papier dus.
Bij de RWD blijft de vermelding staan dat de as oorspronkelijk 1700 KG was.
Dus.. met mijn huidige auto mag ik 1800 KG trekken..
Hup.. caravan kenteken weer naar de max... 1700 KG dus.
Nu heb ik wel BE... dat was geen issue in mijn situatie dus.
Blijft natuurlijk wel de max van de combi i.v.m jou B....( nog wel)
Maar als het allemaal een beetje doordacht geladen wordt ben je al heel ver.
Maw.. hou de caravan licht...kogeldruk op max en let op het max gewicht van de auto.
Mijn vorige auto mocht ook maar 1500 KG trekken.
De hut heeft een as van 1700KG.
Toen helemaal officieel het kentekengewicht terug gezet naar 1500KG.... Op papier dus.
Bij de RWD blijft de vermelding staan dat de as oorspronkelijk 1700 KG was.
Dus.. met mijn huidige auto mag ik 1800 KG trekken..
Hup.. caravan kenteken weer naar de max... 1700 KG dus.
Nu heb ik wel BE... dat was geen issue in mijn situatie dus.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: as verzwaring icm b rijbewijs
Er rijden 4 personen met de combi (blijft dat zo) en gaan die in de toekomst allemaal E achter B halen anders heeft het nog steeds geen zin voor later. Behoudens verkoopargument natuurlijk.
Groet Arnold
Re: as verzwaring icm b rijbewijs
Dit is de reactie van dealer,
Hallo Richard,
Het meer gewicht van de as zou 29 Kg exact meer moeten wegen, de beide laadvermogens berekend hebbende.
Het verschil in maximale as last is 200 Kg, het verschil in laadvermogen 171 Kg. 200 Kg min 171 Kg is 29 Kg exact.
Onze ervaring met een 490 KMF is eigenlijk dat hij nooit op een 1750 Kg as verkocht wordt, alleen op een 1550 Kg as.
Het laadvermogen is normaal gesproken ruim voldoende, ook als men maar tot 1500 Kg kan laden.
Toch wel een lastige keuze als ik nu 29 kg kwijt raak in de huidige combi is dat veel. Ook nog even gekeken welke auto's die 1800 mogen trekken in mijn budget liggen. Dat zijn toch allemaal redelijk lichte auto's (vaak lichter dan wat ik nu heb) Dus heeft een verhoging ook niet zoveel zin . Een auto van 1800-2000kg eigen gewicht wordt wel een hele dure grote bak.
Hallo Richard,
Het meer gewicht van de as zou 29 Kg exact meer moeten wegen, de beide laadvermogens berekend hebbende.
Het verschil in maximale as last is 200 Kg, het verschil in laadvermogen 171 Kg. 200 Kg min 171 Kg is 29 Kg exact.
Onze ervaring met een 490 KMF is eigenlijk dat hij nooit op een 1750 Kg as verkocht wordt, alleen op een 1550 Kg as.
Het laadvermogen is normaal gesproken ruim voldoende, ook als men maar tot 1500 Kg kan laden.
Toch wel een lastige keuze als ik nu 29 kg kwijt raak in de huidige combi is dat veel. Ook nog even gekeken welke auto's die 1800 mogen trekken in mijn budget liggen. Dat zijn toch allemaal redelijk lichte auto's (vaak lichter dan wat ik nu heb) Dus heeft een verhoging ook niet zoveel zin . Een auto van 1800-2000kg eigen gewicht wordt wel een hele dure grote bak.
Volvo XC40 T5 recharge, Knaus 550FSK Südwind 60Y
Re: as verzwaring icm b rijbewijs
RE.gif
Die laatste zin snap ik niet helemaal...
Mijn auto mag b.v. 1800 Kg trekken, da's een auto van bijna 1600 Kg.
Is toch wel meer als jou Golf GTE denk ik..
Maar...
De Hobby weegt volgens jou berekening 1270 Kg.
Ik wil geen roet in het eten gooien, maar of dit gewicht klopt???
Ik vraag het me echt af, en ik ben vermoedelijk niet de enige.
Mijn Hobby was in 2012 ook zwaarder dan fabrieksopgave, mijn Knaus was in 2017 ook zwaarder dan fabrieksopgave.
Scheelt geen tientallen kilo's, maar toch is het vaak schrikken als je het werkelijke gewicht zou gaan meten.
Bij mij kwam er al gelijk een mover bij, da's ook zomaar 40 Kg.
En dan de standaard spullen aan boord... dan gaat het snel hoor.
Volgens mij kost de aslast verhoging iets van 400 Euro...Past dat in je budget??
Daar kan je later nog wel eens heel veel plezier van hebben..toch de mogelijkheid voor 200 KG extra ruimte...
Of, als je ooit nog eens zou inruilen...
Wie weet..
en...
Is een zwaarder geveerde as werkelijk 29 kg zwaarder???
Dat lijkt wel erg veel verschil, zou je in de Knott catalogus kunnen opzoeken.
Die kan je hier vinden: https://www.knott.de/downloads/trailert ... 018-de.pdf
Lijkt iets minder te zijn, maar toch rond 20 Kg.
Die laatste zin snap ik niet helemaal...
Mijn auto mag b.v. 1800 Kg trekken, da's een auto van bijna 1600 Kg.
Is toch wel meer als jou Golf GTE denk ik..
Maar...
De Hobby weegt volgens jou berekening 1270 Kg.
Ik wil geen roet in het eten gooien, maar of dit gewicht klopt???
Ik vraag het me echt af, en ik ben vermoedelijk niet de enige.
Mijn Hobby was in 2012 ook zwaarder dan fabrieksopgave, mijn Knaus was in 2017 ook zwaarder dan fabrieksopgave.
Scheelt geen tientallen kilo's, maar toch is het vaak schrikken als je het werkelijke gewicht zou gaan meten.
Bij mij kwam er al gelijk een mover bij, da's ook zomaar 40 Kg.
En dan de standaard spullen aan boord... dan gaat het snel hoor.
Volgens mij kost de aslast verhoging iets van 400 Euro...Past dat in je budget??
Daar kan je later nog wel eens heel veel plezier van hebben..toch de mogelijkheid voor 200 KG extra ruimte...
Of, als je ooit nog eens zou inruilen...
Wie weet..
en...
Is een zwaarder geveerde as werkelijk 29 kg zwaarder???
Dat lijkt wel erg veel verschil, zou je in de Knott catalogus kunnen opzoeken.
Die kan je hier vinden: https://www.knott.de/downloads/trailert ... 018-de.pdf
Lijkt iets minder te zijn, maar toch rond 20 Kg.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: as verzwaring icm b rijbewijs
Zo snel mogelijk je E rijbewijs halen! Ben je van alles af, ook met aanschaf van andere caravans of caravantrekkers in de toekomst.
Re: as verzwaring icm b rijbewijs
Hoe je het ook doet, aan het laadvermogen wat je in het echt over gaat houden zou ik niet genoeg hebben, dus als een andere auto kopen er niet inzit, dan zou ik echt een lichtere caravan aanschaffen.
los daarvan zou ik sowieso E halen, niet voor het gewicht maar voor je ervaring
los daarvan zou ik sowieso E halen, niet voor het gewicht maar voor je ervaring
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: as verzwaring icm b rijbewijs
We gaan de caravantraining volgen van caravantrekker.nl daar heb je denk ik meer aan dan een E rijbewijs. ( kan ik daarna altijd nog doen)
Wij hebben altijd een vouwwagen gehad en ik ben nog eens goed aan het rekenen gegaan maar kom met de beste wil van de wereld niet boven de een kleine 200 kg aan spullen. (Maar we hebben ook meer dan een jaar de wereld rond getrokken met alleen een rugzakje met een kilo 10 dus veel hebben we niet nodig)
Hoeveel lading heeft een gemiddelde carvaner dan bij zich ik heb werkelijk geen idee
Wij hebben altijd een vouwwagen gehad en ik ben nog eens goed aan het rekenen gegaan maar kom met de beste wil van de wereld niet boven de een kleine 200 kg aan spullen. (Maar we hebben ook meer dan een jaar de wereld rond getrokken met alleen een rugzakje met een kilo 10 dus veel hebben we niet nodig)
Hoeveel lading heeft een gemiddelde carvaner dan bij zich ik heb werkelijk geen idee
Volvo XC40 T5 recharge, Knaus 550FSK Südwind 60Y
Re: as verzwaring icm b rijbewijs
RE.gif
dat is altijd een leuke uitdaging, maak maar eens een lijstje met alles en zet de gewichten erachter, wij hebben alleen in de caravan al meer dan 300kg zitten, maar daarbij zit dan ook de extra's die in de caravan ingebouwd zitten, je dient ook wel je caravan leeg echt te wegen om het gewicht te achterhalen en daar gaan velen de fout in is zitten al zwaar boven het gewicht wat op het kenteken staat.
dat is altijd een leuke uitdaging, maak maar eens een lijstje met alles en zet de gewichten erachter, wij hebben alleen in de caravan al meer dan 300kg zitten, maar daarbij zit dan ook de extra's die in de caravan ingebouwd zitten, je dient ook wel je caravan leeg echt te wegen om het gewicht te achterhalen en daar gaan velen de fout in is zitten al zwaar boven het gewicht wat op het kenteken staat.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: as verzwaring icm b rijbewijs
gasflessen 24
water 10
Stroom 15
Voortent 40
Fietsen 0
Voedsel 30
Kleding 3p 40
tafels stoelen ed 30
diversen 30 (koffiezet apparaat, bqq)
219
In de auto
In auto
Voortent 40
Stroom 15
55
Belading caravan 219-55= 164
Meer kon ik niet bedenken
water 10
Stroom 15
Voortent 40
Fietsen 0
Voedsel 30
Kleding 3p 40
tafels stoelen ed 30
diversen 30 (koffiezet apparaat, bqq)
219
In de auto
In auto
Voortent 40
Stroom 15
55
Belading caravan 219-55= 164
Meer kon ik niet bedenken
Volvo XC40 T5 recharge, Knaus 550FSK Südwind 60Y
Re: as verzwaring icm b rijbewijs
RE.gif
als je bij de 164 nu extra gewicht van de caravan bij optelt bijv. door een mover, airco, ingebouwde apparatuur of andere kleinigheden zit je dus al echt aan je max officiële max.
mijn ervaring is dat je echt altijd veel hoger uitkomt dan theoretisch berekent.
als je bij de 164 nu extra gewicht van de caravan bij optelt bijv. door een mover, airco, ingebouwde apparatuur of andere kleinigheden zit je dus al echt aan je max officiële max.
mijn ervaring is dat je echt altijd veel hoger uitkomt dan theoretisch berekent.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 2683
- Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
- Locatie: Den Haag
Re: as verzwaring icm b rijbewijs
Hoi.
Twee maal Primagaz 6kg weegt 21.6 kg.
Gr Wim
Twee maal Primagaz 6kg weegt 21.6 kg.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: as verzwaring icm b rijbewijs
Als ik het leeggewicht van de caravan neem, daarbij tel de opties die ik er op zet af fabriek en de mover. Kom ik uit op 1270 kg, Neem een marge van 50 kg daarop dan zit ik op 1320 kg.Micky schreef: ↑vr 9 nov 2018 10:18RE.gif
als je bij de 164 nu extra gewicht van de caravan bij optelt bijv. door een mover, airco, ingebouwde apparatuur of andere kleinigheden zit je dus al echt aan je max officiële max.
mijn ervaring is dat je echt altijd veel hoger uitkomt dan theoretisch berekent.
Met een 1500 as en de kogeldruk van 80 kg kom ik op een laadvermogen van 260 kg. Met een andere auto komt daar nog 50 kg mij (mag max 1550 hebben)
De belangrijkste voor mij om zo te twijfelen is het gewicht van de 1750 as. Ik heb het nagezocht in de PDF van Knott en deze is echt 29 kg. Dat gaat de komende jaren ten koste van het laadvermogen. Nou ja nog 1 nachtje om er over te slapen
Volvo XC40 T5 recharge, Knaus 550FSK Südwind 60Y