Die caravanmovershop jongens ken ik ook.
En ook ik heb daar vertrouwen in, ze weten echt wel wat.
Dus... benieuwd wat je ervaring wordt.
Die caravanmovershop jongens ken ik ook.
Ik heb geen Alde maar kampeer ook (nog) niet in de winter.erichendri schreef: ↑vr 2 nov 2018 22:58Leuk onderwerp, je ziet in de auto dat bij een defecte dynamo de
accu niet meer geladen wordt, als je dan toch doorrijdt om thuis te komen
merk je dat op een gegeven moment.
De spanning komt dan onder een bepaalde grens, dat allerlei electrische
onderdelen 1 voor 1 uitvallen, bv : de radio, ruitenwissers en de kachelventilator.
Lampen blijven het doen maar gaan zwakker branden.
Nu mijn vraag voor degene die autark op de camping staan.
Werkt de alse nog want deze heeft een waterpomp.
Werkt van de gewone kachel of de combi5 etc de ventilator van het
ringsysteem nog wel zonder dat je aan de stroompaal staat.
Ben nieuwsgierig daar ik ook een keer naar de sneeuw wil met de caravan.
Eric
Ik wil nu juist voorkomen dat de accu leeg is.Ab schreef: ↑za 3 nov 2018 10:55Alle mooie metertjes ten spijt..als de accu leeg is is tie leeg.
En dan ?
Een reservevoorraad voltjes en ampjes is dan de enige oplossing.
Is voor niet al teveel geld te koop in de vorm van een accupack.
Ook bruikbaar om onwillige auto's te starten, telefoons en laptops te laden en banden op te pompen.
Mooi man!PremiumDiscovery schreef: ↑za 3 nov 2018 13:46RE.gif
Ik houd het gewoon bij voldoende elektra kabel
Dus geen gadgets die mij vertellen dat ik moet verkassen... en geen extra batterypack...
Het kan zo simpel en doeltreffend Hoeveel stroom heeft mijn boordaccu nog...... 75 Ah
Ab,is dat daar ook een "gat in de markt"die kabels??Ab schreef: ↑za 3 nov 2018 22:03
Onze ( voor een deel achterhaalde) ervaringen van afgelopen 30 jaar in het vroegere Joegoslavië en de latere diverse nieuwe landjes heeft er wel toe geleid dat we nog steeds veel en lange verlengsnoeren hebben. Bij elkaar meer dan 100 meter.
Maar die steeds minder nodig hebben.
Uiteraard. In elke uithoek van de wereld kan je wel een stuk snoer kopen.eurotrotter schreef: ↑wo 7 nov 2018 11:36Ab,is dat daar ook een "gat in de markt"die kabels??Ab schreef: ↑za 3 nov 2018 22:03
Onze ( voor een deel achterhaalde) ervaringen van afgelopen 30 jaar in het vroegere Joegoslavië en de latere diverse nieuwe landjes heeft er wel toe geleid dat we nog steeds veel en lange verlengsnoeren hebben. Bij elkaar meer dan 100 meter.
Maar die steeds minder nodig hebben.
I.b. kun je die daar ter plaatse,bij de campingshop aanschaffen indien nodig?
Graag gedaan.Abve schreef: ↑do 8 nov 2018 20:19RE.gif en RE.gif RE.gif
Interessante bijdrage Cessna!
Waarom altijd zelfvoorzienend?
Sta je veel op andere plekken dan campings of op campings met zeer weinig voorzieningen?
Een zonnepaneel is zeker een overweging.
Mijn Ctek accolader kan rechtstreeks op een zonnepaneel worden aangesloten ( MPPT), dus daar hoef ik niet meer in te voorzien: https://www.ctek.com/storage/ma/9f15030 ... -NL-NL.pdf
Dus dat is niet zo’n grote stap.
Maar ik vraag mij af wat het rendement voor mij zal zijn.
Vandaar mijn vraag.
De Victron monitoring is duidelijk ‘top of the bill’
Zolang het water opgewarmd moet worden, vloeien de Ampères. Ook tijdens het verpompen van het water door de pads komt er opnieuw koud water in het apparaat= opnieuw vele amps.Chris schreef: ↑do 8 nov 2018 21:08Wat ik nu ook uit Cessna's reactie lees is het verbruik in ampere's voor een Senseo...
Vermoedelijk zit er een inverter aan de 12 volt die er 230 van maakt...
140 Ampere zuipt dat dus.... dat verwachten velen niet denk ik.
Hoe lang verbruikt ie dat.. nou tot de senseo klaar is... geen idee.
En daarbij de accu spanning... zakkend tot zomaar 12 volt... dan kan je een mover actie wel vergeten dus....
Goeie om te onthouden... thanx Cessna ...
Van accu's weet ik wel e.e.a. af... beroepsmatig.cessna182 schreef: ↑vr 9 nov 2018 01:10
Zolang het water opgewarmd moet worden, vloeien de Ampères. Ook tijdens het verpompen van het water door de pads komt er opnieuw koud water in het apparaat= opnieuw vele amps.
De spanningsval naar 12Volt komt door de zware belasting. Eens die weg valt zit de accu weer aan 13V of meer. Tijdens het moveren zal de accuspanning ook stevig zakken hoor, naargelang de belasting. (stoeprandje oprijden bv) . Zit je accuspanning onbelast op of rond de 12V te flirten, dan heb je een ontlade of zelfs defecte accu= Opladen of vervangen.
Nog één belangrijk punt: je moet wel een gepaste accu voorzien die dergelijke langdurige ontlaadstromen aan kan. Een 12V autoaccu van 90Amp is hiervoor niet geschikt. Die gaat er gewoon aan. 4 kopjes koffie (bv ontbijt) onmiddellijk na elkaar produceren haal je niet. Spanningsval onder de 10,5V en de inverter stopt. De hoge stromen trekken de inwendige accuplaten gewoon krom. Ik gebruik een 12V 250amp calcium agm accu. Geen problemen, ook niet tijdens het moveren
Ik koop mijn koffie gewoon bij een benzinepomp en niet alleen omdat ik Senseo niet lekker vind
Deed ik ook wel PD..PremiumDiscovery schreef: ↑vr 9 nov 2018 13:19Ik koop mijn koffie gewoon bij een benzinepomp en niet alleen omdat ik Senseo niet lekker vind