Ervaring SuperB 1200Wh
Ervaring SuperB 1200Wh
ik overweeg om een SuperB batterij in te bouwen, deze nl http://www.super-b.com/nl/product/319/50/50/epsilon-1.
Ik vraag mij af hoe lang deze zijn lading kan behouden.
Ik moet mijn caravan met mover in de stalling zetten, dus batterij zal op 90 a 95 % staan wanneer deze in stalling gaat.
Caravan blijft vervolgens maximaal 8 maanden staan, batterij is ontkoppeld van de caravan gedurende deze tijd.
Wanneer ik caravan terug ophaal moet ik nog steeds de mover kunnen gebruiken.
Zijn er hier forumgebruikers met gebruikservaring van dit type batterij ?
Wat is het verbruik van de BMS tijdens stilstand ?
Ik lees dat je deze in slaapstand kan zetten, maar hoe diep slaapt die dan ?
Ik vraag mij af hoe lang deze zijn lading kan behouden.
Ik moet mijn caravan met mover in de stalling zetten, dus batterij zal op 90 a 95 % staan wanneer deze in stalling gaat.
Caravan blijft vervolgens maximaal 8 maanden staan, batterij is ontkoppeld van de caravan gedurende deze tijd.
Wanneer ik caravan terug ophaal moet ik nog steeds de mover kunnen gebruiken.
Zijn er hier forumgebruikers met gebruikservaring van dit type batterij ?
Wat is het verbruik van de BMS tijdens stilstand ?
Ik lees dat je deze in slaapstand kan zetten, maar hoe diep slaapt die dan ?
Toyota LandCruiser 150 met Hymer/Eriba Nova SL 545 aan de haak
Re: Ervaring SuperB 1200Wh
Ik denk dat het een geweldige accu is.
Maar, gezien de prijs zullen er niet veel ervaringen zijn.
En, helaas geven ze in de Technische info geen interne weerstand op.
Dus je kan niet bepalen of de accu lang zonder laden kan.
M.a.w. of je na 8 maanden nog kan moveren...
Lijkt mij wel, maar net wat ik schrijf.. "Lijkt".
Voor dit soort info zou ik de fabrikant in Hengelo gewoon bellen.
Zij zullen toch wel meer weten....
en... de BMS is een intelligente lader....
Die zal waarschijnlijk wel zo goed zijn dat er geen belasting is in de slaapstand.
Dus... de LiFePO4 niet leegtrekt..
Mooie accu... helaas nog een (te) dure technologie.
Benieuwd of je de koop doorzet.
Maar, gezien de prijs zullen er niet veel ervaringen zijn.
En, helaas geven ze in de Technische info geen interne weerstand op.
Dus je kan niet bepalen of de accu lang zonder laden kan.
M.a.w. of je na 8 maanden nog kan moveren...
Lijkt mij wel, maar net wat ik schrijf.. "Lijkt".
Voor dit soort info zou ik de fabrikant in Hengelo gewoon bellen.
Zij zullen toch wel meer weten....
en... de BMS is een intelligente lader....
Die zal waarschijnlijk wel zo goed zijn dat er geen belasting is in de slaapstand.
Dus... de LiFePO4 niet leegtrekt..
Mooie accu... helaas nog een (te) dure technologie.
Benieuwd of je de koop doorzet.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Ervaring SuperB 1200Wh
RE.gif
Die heeft volgens mij de power extreme x30.
Die heeft volgens mij de power extreme x30.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016
Re: Ervaring SuperB 1200Wh
Dit is idd de accu die ik in de caravan heb staan. Hij is duur maar er is op dit moment geen betere accu te koop. Het de laad en ontlaad capaciteit zijn simpelweg ongeevenaard. Ik heb er een Weaco invereter aanhangen die met gemak 2300W 230V kan leveren en daar heeft de accu helemaal niets van. Als de accu in slaapstand staat staat is hij galvanisch gescheiden van de electronica en kun je hem lang opslaan zonder interne lekstroom. Zo komt de accu ook aan ivm de transport veiligheid. Ik weet niet exact wat het interne verbruik is als het BMS actief is omdat mijn caravan voor de deur altijd aan de spanning hangt. Het enige wat iets stroom zal verbruiken is de ingebouwde bleutooth. Ook die gaat in een soort idle mode als ie lang niet gebruikt word. Hele dure accu maar zijn geld zeker waard.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485
Re: Ervaring SuperB 1200Wh
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485
-
- Berichten: 309
- Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
- Locatie: Rheine (D)
Re: Ervaring SuperB 1200Wh
0,4Ah per dag aan accucapaciteit, ervan uit gaande dan je geen CAN gebruikt (blz 34 van de manual).
Mijn ervaring is, dat een simpele PCB (ProtectionCirbuitBoard) minder verbruikt dan een intelligente actieve BMS (BatteryManagementSystem).
Echter een simpele PCB is niet in staat om de in serie geschakelde cellen fatsoenlijk te balanceren en de laadstroom te temperen indien één van de cellen bijna vol is of als het te koud is.
Mvg,
André
Buien vallen niet.
Re: Ervaring SuperB 1200Wh
RE.gif
Een goed BMS bepaald de levensduur van je accu
Terug naar Super B, ik zou toch even Hengelo bellen want in hetzelfde manual staat dat bij opslag de zelfontlading 1-2% per maand is.
Een goed BMS bepaald de levensduur van je accu
Terug naar Super B, ik zou toch even Hengelo bellen want in hetzelfde manual staat dat bij opslag de zelfontlading 1-2% per maand is.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
- HenkR
- Berichten: 761
- Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
- Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning
Re: Ervaring SuperB 1200Wh
Mijn yellow top 55 blijft gewoon in de caravan en heb al meerdere keren vergeten hem los te koppelen. Tot op heden doet hij het nog steeds na 6 maanden winterstalling. Gaat er zelfs niet altijd helemaal opgeladen in.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.
Re: Ervaring SuperB 1200Wh
@witjesm
Blij dat er iemand gebruikservaring heeft.
Ik heb een kennis gevonden die een dergelijke batterij heeft en ik heb eens één en ander getest, maar sommige zaken zijn mij (noch mijn kennis) duidelijk.
Mijn kennis maakt geen gebruik van de app en het voertuig staat bij stilstand ook op stroom, sluimerverbruik speelt bij hem dus ook geen rol.
Op de batterij staat een drukknop waarmee je de batterij wakker maakt, of je kan de batterij wekken dmv een laadstroom.
Ik kon vervolgens geen verbinding krijgen via de app, telefoon zag batterij wel via bluetooth.
Na wat testen met andere toestellen en her-installeren app, mijn telefoon (oneplus) toch kunnen koppelen met de batterij.
Volgens de handleiding (op het web) moet je de BMS kunnen uitschakelen via de app, en zo de batterij in slaapmodus kunnen zetten.
De handleiding via de app vermeld dit niet.
Dit lukt mij echter niet.
Heb jij daar ervaring mee ?
Lukt het jou om de batterij via de app in slaapstand te zetten ?
Slaapstand via extern contact is mij wel gelukt.
Je ziet reactie op de batterij, groene en rode led branden even, en daarna is er geen communicatie meer mogelijk.
Wanneer de BMS actief is, zie via de app toch een verbruik van 0.04 tot 0.2 ampere, is mijn inziens te hoog voor langdurige stilstand zonder stroom.
Blij dat er iemand gebruikservaring heeft.
Ik heb een kennis gevonden die een dergelijke batterij heeft en ik heb eens één en ander getest, maar sommige zaken zijn mij (noch mijn kennis) duidelijk.
Mijn kennis maakt geen gebruik van de app en het voertuig staat bij stilstand ook op stroom, sluimerverbruik speelt bij hem dus ook geen rol.
Op de batterij staat een drukknop waarmee je de batterij wakker maakt, of je kan de batterij wekken dmv een laadstroom.
Ik kon vervolgens geen verbinding krijgen via de app, telefoon zag batterij wel via bluetooth.
Na wat testen met andere toestellen en her-installeren app, mijn telefoon (oneplus) toch kunnen koppelen met de batterij.
Volgens de handleiding (op het web) moet je de BMS kunnen uitschakelen via de app, en zo de batterij in slaapmodus kunnen zetten.
De handleiding via de app vermeld dit niet.
Dit lukt mij echter niet.
Heb jij daar ervaring mee ?
Lukt het jou om de batterij via de app in slaapstand te zetten ?
Slaapstand via extern contact is mij wel gelukt.
Je ziet reactie op de batterij, groene en rode led branden even, en daarna is er geen communicatie meer mogelijk.
Wanneer de BMS actief is, zie via de app toch een verbruik van 0.04 tot 0.2 ampere, is mijn inziens te hoog voor langdurige stilstand zonder stroom.
Toyota LandCruiser 150 met Hymer/Eriba Nova SL 545 aan de haak
Re: Ervaring SuperB 1200Wh
RE.gif Volgens mij is het bij de door mij geinstalleerde app niet mogelijk de accu in de slaapstand te zetten.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485
Re: Ervaring SuperB 1200Wh
RE.gif RE.gif Bartje, sinds de update van de app in December kan je de accu via de app in slaapstand zetten! Top nieuwe functie zoday de accu er in geen geval uit nog afgekoppeld hoeft te worden tijdens de wintermaanden
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485
Re: Ervaring SuperB 1200Wh
ik heb dit gedaan via een externe drukknop, werkt perfect alleen één pittig detail …
Je kan de batterij niet met diezelfde schakelaar terug wakker maken.
Het wekken van de batterij gebeurd door op een drukknopje van de batterij zelf te duwen (onder het deksel) of de batterij een laadstroom geven.
In mijn Nova zit de Batterij onder de Schaudt elektroblok en ik kan dus niet bij de drukknop komen.
De batterij een laadstroom geven gaat evengoed niet want ik heb een autarkpakket en kan dus niet laden wanneer elektroblok niet actief staat, en daarvoor heeft deze 12 volt nodig.
Ik heb uiteindelijk de beugel waar elektroblok op staat schuin omhoog geplaatst om "op den tast" bij die drukknop op de batterij te raken.
Je kan de batterij niet met diezelfde schakelaar terug wakker maken.
Het wekken van de batterij gebeurd door op een drukknopje van de batterij zelf te duwen (onder het deksel) of de batterij een laadstroom geven.
In mijn Nova zit de Batterij onder de Schaudt elektroblok en ik kan dus niet bij de drukknop komen.
De batterij een laadstroom geven gaat evengoed niet want ik heb een autarkpakket en kan dus niet laden wanneer elektroblok niet actief staat, en daarvoor heeft deze 12 volt nodig.
Ik heb uiteindelijk de beugel waar elektroblok op staat schuin omhoog geplaatst om "op den tast" bij die drukknop op de batterij te raken.
Toyota LandCruiser 150 met Hymer/Eriba Nova SL 545 aan de haak
Re: Ervaring SuperB 1200Wh
Of de App downloaden!
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485
Re: Ervaring SuperB 1200Wh
Maar wanneer de batterij in slaapmodus is, is er geen mogelijkheid om via bluetooth te connecteren.
Tenzij dit in een software update van batterij zou zitten, maar dan is heel het doel van die slaapmodus om zeep.
In de Google play store staan momenteel twee app's voor Super B, bij één staat een afbeelding van de drukknop op de batterij.
Ik denk dat het ontwaken nog altijd hardwarematig moet.
Tenzij dit in een software update van batterij zou zitten, maar dan is heel het doel van die slaapmodus om zeep.
In de Google play store staan momenteel twee app's voor Super B, bij één staat een afbeelding van de drukknop op de batterij.
Ik denk dat het ontwaken nog altijd hardwarematig moet.
Toyota LandCruiser 150 met Hymer/Eriba Nova SL 545 aan de haak
Re: Ervaring SuperB 1200Wh
jawel hoor , als ze in slaapmodus zijn gewoon even op de bewuste icoon van de betreffende battery drukken , dan krijg je de info zonder dat ze uit haar slaap gehaald wordt
ik heb er 2 dergelijke staan
ik heb er 2 dergelijke staan
Re: Ervaring SuperB 1200Wh
Storage temperature long term (> 1 month) +18°C to +28°CBartje schreef: ↑do 1 nov 2018 12:32ik overweeg om een SuperB batterij in te bouwen, deze nl http://www.super-b.com/nl/product/319/50/50/epsilon-1.
Ik vraag mij af hoe lang deze zijn lading kan behouden.
Ik moet mijn caravan met mover in de stalling zetten, dus batterij zal op 90 a 95 % staan wanneer deze in stalling gaat.
Caravan blijft vervolgens maximaal 8 maanden staan, batterij is ontkoppeld van de caravan gedurende deze tijd.
Wanneer ik caravan terug ophaal moet ik nog steeds de mover kunnen gebruiken.
Zijn er hier forumgebruikers met gebruikservaring van dit type batterij ?
Wat is het verbruik van de BMS tijdens stilstand ?
Ik lees dat je deze in slaapstand kan zetten, maar hoe diep slaapt die dan ?
Dus je hoort hem voor de goede orde uit je caravan te halen en hem een plekje in de huiskamer te geven...........tenzij deze stalling lekker warm is.
Laatst gewijzigd door nitro68 op zo 2 jun 2019 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
RAV4 Hybride 4WD + Knaus 500FU "Exclusive"
Re: Ervaring SuperB 1200Wh
Mooie ontwikkeling, helaas prijzig nog.
Voorlopig doe ik met met de service van de stalling, voor 25 euro per jaar aan de druppellader.
Voorlopig doe ik met met de service van de stalling, voor 25 euro per jaar aan de druppellader.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.