nieuwe AGM accu

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
roon2
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 29 nov 2017 12:32

nieuwe AGM accu

Bericht door roon2 » di 10 apr 2018 11:34

Is er iemand die ervaring heeft met de Beaut AGM 65 accu?

Hij is iets goedkoper dan de Yellow Top 55ah maar over de kwaliteit kan ik niets vinden behalve wat er op dit forum al over geschreven is

De kwaliteit van de Yellow top wordt overal geroemd maar dezse deze enigzins in de buurt komen?

Ronald

workel

Re: nieuwe AGM accu

Bericht door workel » di 10 apr 2018 11:36

Geen ervaring mee maar als het prijsverschil klein is zou mijn keuze een Yellow top zijn, die bevalt ons prima.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35779
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: nieuwe AGM accu

Bericht door Chris » di 10 apr 2018 14:38

De Yellowtop heeft MilSpecs.
Militaire specificaties... en dat krijg je echt niet zomaar. Zware eisen.
Alleen al vanwege die MilSpecs heb ik er heel veel meer vertrouwen in.

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: nieuwe AGM accu

Bericht door evr66 » di 10 apr 2018 15:12

Tja, moest ik nu een nieuwe nodig hebben, werd het zonder meer de YT. Bewezen kwaliteit voor een paar tientjes meer. En zoals Chris al aangeeft, die mil-spec krijg je niet zomaar, dan moet het spul wel top in elkaar steken en ook (gedurende langere tijd) de specificaties waar kunnen maken.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Citrorob

Re: nieuwe AGM accu

Bericht door Citrorob » di 10 apr 2018 15:28

Chris schreef:De Yellowtop heeft MilSpecs.
Militaire specificaties... en dat krijg je echt niet zomaar. Zware eisen.
Alleen al vanwege die MilSpecs heb ik er heel veel meer vertrouwen in.

Chris
Alleen de term MilSpecs, daar wordt ik niet koud of warm van.

Tegenwoordig levert bijna iedere moederbord fabrikant (voor computers) MilSpecs moederborden.

Heel vroeger bij een fabrikant van smeervetten gewerkt en daar maakte we ook smeervet op klantspecificatie voor militair gebruik.
We wilde en konden dit alleen maken omdat het in grote hoeveelheden werd afgenomen anders hadden we nooit zulke goedkope rommel willen maken.

Zonder de "Milspecs" te kennen zegt het mij niets.

Gaston
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 3 sep 2017 08:34

Re: nieuwe AGM accu

Bericht door Gaston » di 10 apr 2018 23:30

Ik ben mij ook aan het oriënteren en heb gemerkt dat er verschillende capaciteiten zijn, afhankelijk van de tijd die nodig is om "leeg" te raken. De meeste accuwaarden worden opgegeven bij C20. Dus de capaciteit bij een contante belasting van 20 uur. Een mover doet dat sneller vandaar dat een C2 of korter een betere indicatie geeft voor een mover accu. Een boordaccu heeft juist meer baat bij een C20 of hoger. Ik heb geen volledig datablad van de YT en kan dus niet vergelijken met C30min.

Beaut 65Ah - C20 67Ah - C10 65Ah - C2 24Ah - € 138

YT 55Ah - C20 55Ah - C2 50Ah - € 189 ( als je hem goedkoper uithaalt hoor ik graag waar )

De accu die ik wil kopen is de 100 Ah van Beaut. Ik kijk dan niet naar het gewichtsverschil want dat kan natuurlijk ook een belangrijke factor zijn. Ik wil deze ook als boordaccu gebruiken en dan is de hogere waarde van belang. Tevens is hij goedkoper.
Beaut 100Ah - C20 107Ah - C2 72Ah € 169

Met de Beaut 65Ah kan je overigens prima moveren aldus de ervaringen van mijn broer.
Ford Tourneo Custum
Hobby 495 WFB De Luxe 2018

Ferdi

nieuwe AGM accu

Bericht door Ferdi » wo 11 apr 2018 05:43

Als je broer hem heeft en hij is er tevreden mee, dan kun je de gok wel wagen. Ze staan bij de Wit te koop zag ik laatst.
De specs zien er goed uit. En als gewicht geen grote rol speelt, waarom niet.

Gebruikersavatar
twijland
Berichten: 94
Lid geworden op: di 3 feb 2015 22:16
Locatie: Zoetermeer

Re: nieuwe AGM accu

Bericht door twijland » wo 11 apr 2018 06:26

Ik zelf gebruik een Beaut 24 Ah AGM accu voor mijn mover. Niet de zelfde capacitteit als de accu die u wilt kopen maar over het merk Beaut ben ik wel tevreden. Doet wat het moet doen. Ik laat hem ook gewoon in de caravan staan in de winter en mover zo weer de staling uit. Ik gebruik hem verder niet als boordaccu.
Hobby 450 Uf 1997 | Ford Kuga PHEV 2022

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35779
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: nieuwe AGM accu

Bericht door Chris » wo 11 apr 2018 19:11

Ok, als Mil-Specs niet doorslaggevend is... ( bijzonder...)
De YT heeft denk ik t.o.v. de Beaut het voordeel dat het gespraliseerde cellen heeft, dat is naast super efficient ook nog eens heel trillingsvast.
En.. van de Beaut kan ik nergens de CCA vinden, CCA is de Cold Crancking Amperage.
Een bijna standaard maatgevende factor.
En die CCA is bij de YT's juist zo verbazend goed.
Zelf heb ik 2 YT's beide de 55Ah, model 4.2 dus.
Eentje is uit 2011 en eentje uit 2017.
Optima, de fabrikant van deze accu's geeft een CCA op van 765.
En alom bekend is dat deze waarde veel hoger ligt, om altijd aan de Mil-Specs te voldoen.
Wel, mijn oude heeft een CCA van 1035, en mijn nieuwste een CCA van 1115.
Dat is wel heel veel beter dan de opgave.
Van Beaut kan ik dat nergens vinden dus.

Nog eentje... vrienden hebben een YT die net zo oud is, ook van 2011... en hij is helaas een slordevos, heeft zijn accu al een paar keer volledig leeggetrokken, niet losgekoppeld in de stalling en een lampje aam gelaten tot het vanzelf uitging.
Zijn YT heeft het dus heel zwaar gehad, en toch... na alle aanslagen op de gezondheid van dat ding.. nog een CCA van 875.
Nog steeds boven de fabrieksopgave dus..
Tja.... iedereen weet ondertussen wel dat ik fan ben van deze accu's.
Als de accu in mijn auto het loodje legt komt er ook een Optima in, maar dan een Red top, dat is de startaccu versie.


Foto is van mijn accumeter en de nieuwste van mijn YT's.
YT 4.2.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26511
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: nieuwe AGM accu

Bericht door Ab » wo 11 apr 2018 21:05

Die CCA zegt mij nog niks Chris.
Vlgs welke norm heb je gemeten?
Er zijn er een stuk of zeven. [aschrik.gif]
Behoorlijk verschillend ook.
Ook de temperatuur speelt daarbij een rol.
Ook snap ik je rating niet.
Dat moet toch 875 A zijn ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gaston
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 3 sep 2017 08:34

Re: nieuwe AGM accu

Bericht door Gaston » wo 11 apr 2018 21:26

Chris schreef:
wo 11 apr 2018 19:11
Ok, als Mil-Specs niet doorslaggevend is... ( bijzonder...)
De YT heeft denk ik t.o.v. de Beaut het voordeel dat het gespraliseerde cellen heeft, dat is naast super efficient ook nog eens heel trillingsvast.
En.. van de Beaut kan ik nergens de CCA vinden, CCA is de Cold Crancking Amperage.
Een bijna standaard maatgevende factor.
En die CCA is bij de YT's juist zo verbazend goed.
Zelf heb ik 2 YT's beide de 55Ah, model 4.2 dus.
Eentje is uit 2011 en eentje uit 2017.
Optima, de fabrikant van deze accu's geeft een CCA op van 765.
En alom bekend is dat deze waarde veel hoger ligt, om altijd aan de Mil-Specs te voldoen.
Wel, mijn oude heeft een CCA van 1035, en mijn nieuwste een CCA van 1115.
Dat is wel heel veel beter dan de opgave.
Van Beaut kan ik dat nergens vinden dus.

Nog eentje... vrienden hebben een YT die net zo oud is, ook van 2011... en hij is helaas een slordevos, heeft zijn accu al een paar keer volledig leeggetrokken, niet losgekoppeld in de stalling en een lampje aam gelaten tot het vanzelf uitging.
Zijn YT heeft het dus heel zwaar gehad, en toch... na alle aanslagen op de gezondheid van dat ding.. nog een CCA van 875.
Nog steeds boven de fabrieksopgave dus..
Tja.... iedereen weet ondertussen wel dat ik fan ben van deze accu's.
Als de accu in mijn auto het loodje legt komt er ook een Optima in, maar dan een Red top, dat is de startaccu versie.


Foto is van mijn accumeter en de nieuwste van mijn YT's.
YT 4.2.jpg
Dus Chris, als ik het goed begrijp kan de YT een keer of 6 zoveel stroom leveren als het koud is dan je ooit zal gebruiken? YT is gewoon goed, geen twijfel over mogelijk maar voor minder geld kan je meer huishoud-capaciteit krijgen en ook nog eens voldoende om te moveren. Op mijn caravan zit overigens vering dus ik denk dat het technische voordeel van de YT niet helemaal tot zijn recht zal komen knipoog.gif Ik probeer vooral wat duidelijkheid te scheppen zodat iedereen voor zich de beste keuze kan maken, het is beslist geen dilemma. Eind van de maand komen ze weer op voorraad en dan ga ik een Beaut 100 Ah halen. Groet
Ford Tourneo Custum
Hobby 495 WFB De Luxe 2018

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35779
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: nieuwe AGM accu

Bericht door Chris » wo 11 apr 2018 21:33

975 CCA bij -18C en 1125 koudstartstroom bij 0 Celcius is voor de YT S5.5 dat is de 75 Ah.
765 CCA bij -18C en 870 koudstartstroom bij 0 Celcius is voor de YT S4.2 dat is de 55 Ah.

en die waarden liggen dus veel hoger bij 20 graden celcius..
Mijn meting voor de YT S4.2 al 1115 CCA.

Jammer is alweer dat er geen uniforme metingen zijn.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jaco1
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 26 jul 2017 17:52

Re: nieuwe AGM accu

Bericht door Jaco1 » wo 11 apr 2018 22:24

Wij van WC-eend... Ik wil niemand op stang jagen of tegen de schenen schoppen, maarr..
Wees eens reëel. Welke capaciteit heb je nodig. Vanuit dat punt even kijken wat je wil. Een lichte accu, dan je vakantie geld besteden aan een Lion accu. Maakt die paar kilo niet uit omdat je combinatie een goede gewichtsverhoudig heeft dan kan je kiezen tussen een deep-cycling accu of een semi-tractie voor de helft van het geld. En gaat de deep-cycling echt langer mee? Hij kan beter tegen trillingen? Nou als je caravan dan zo trilt, zou ik daar eerst mijn poen in steken want dan vallen je kastjes ook uit elkaar, enne trilt een auto niet? Die wordt elke dag gebruikt en dan gaat de accu ook bijna 10 jaar mee. Als je elke week met je caravan de camping rondrijdt tot de accu leeg is, dan is een deep-cycling accu het overwegen waard voor de levensduur. Wees reëel hoe vaak komt het voor dat de accu bijna leeg is als de caravan op de plek staat. Ik heb een recreatie accu van 105ah, weegt 23 kilo voor bijna 120 Euro. Dat is 3,5 KILO ZWAARDER dan een 55Ah yellow top van 200 piek Een 55ah recreatie accu weegt nog minder en kost nog geen 100 Euro. Ik denk dat het deep-cycling geneuzel allemaal onzin is en heb na 10 jaar dan liever een verse accu met 2x zoveel capaciteit of meer, omdat de deep-cycling accu accu ook capaciteit verliest door ouderdom.
Oh-ja, ik heb de 105ah niet voor een mover maar omdat ik een paar dagen stand-alone wil kunnen staan. Laat je niet overhalen door verkooppraatjes en ga zelf op onderzoek uit en maak dan een rationele keuzen ipv een emotionele.

Gaston
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 3 sep 2017 08:34

Re: nieuwe AGM accu

Bericht door Gaston » di 17 apr 2018 22:43

De beaut 100Ah is weer op voorraad bij De Wit, ik heb hem meteen besteld. Nu nog wachten op de caravan, nog 1,5 week,,,
Ford Tourneo Custum
Hobby 495 WFB De Luxe 2018

roon2
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 29 nov 2017 12:32

Re: nieuwe AGM accu

Bericht door roon2 » wo 18 apr 2018 15:17

Ik ook vandaag besteld is toch een Yellow top 55ah geworden

Iedereen bedankt voor alle info

Sluys777
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 11 dec 2015 18:40

Re: nieuwe AGM accu

Bericht door Sluys777 » za 16 jun 2018 14:08

Goedemiddag,

Ik gebruikte een Beaut AGM 24AH accu in combinatie met mijn e-go 300 mover, deze mover werd geleverd met een mover light-pakket.
En deze heeft het een dik jaar uitgehouden (wel met het moveren van een circa 2 ton wegende tandemasser) maar was natuurlijk steeds veel te snel leeg.

Na wat zoekwerk ben ik uitgekomen bij een accu-speciaalzaak, deze heeft allerlei soorten accu's en alles afwegende heb ik gekozen voor een Optima YellowTop Y4.2S van 55AH ik wilde eigenlijk een 75AH YellowTop of een 100AH Beaut.

Beaut werd me afgeraden, deze accu's schijnen de beloften vaak niet waar te maken en schijnen niet echt geschikt te zijn voor piekbelasting (starten van de mover kan behoorlijk wat power vragen) maar de 75AH YellowTop bleek helemaal niet nodig.

Ik heb een paar tientjes meer betaald voor de accu dan de gemiddelde internet prijs, maar heb een prima voorlichting gehad en er werd eerst een berekening gemaakt aan de hand van de technische gegevens van de mover en het gewicht van de caravan.
De keuze voor het type accu bepaal je dan op je specifieke behoefte want AGM of Lion accu's zijn echt niet altijd nodig natuurlijk.

En de caravan is nu erg vlot te 'mover-en', heeft het nog nooit zo Easy gehad.

TIPS van de deskundige accu-man van de speciaalzaak....

- druppelladen liever niet, beter eens in de drie maanden doorladen
- caravan een maand of 9 in de stalling....accu eruit
Afbeelding Wilk S3 650DK - Grand Espace 2.0dci 173pk

Gebruikersavatar
duwerke
Berichten: 509
Lid geworden op: do 1 apr 2010 12:34
Locatie: Menen

Re: nieuwe AGM accu

Bericht door duwerke » za 16 jun 2018 15:10

Moet de accu uit de caravan of gewoon afgekoppeld worden?
Ik snap niet goed waarom deze afgekoppeld niet zou mogen blijven zitten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: nieuwe AGM accu

Bericht door evr66 » za 16 jun 2018 15:12

Goede accu gebruiken en tenminste 1 pool afkoppelen volstaat
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Jaco1
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 26 jul 2017 17:52

Re: nieuwe AGM accu

Bericht door Jaco1 » zo 17 jun 2018 11:44

De accu heeft zelfontlading. Voor de levensduur is het beter om hem, als je hem langere tijd niet gebruikt, aan een druppelader te hangen. Kennelijk is de adviseur niet op de hoogte van de moderne acculaders. Die houden de accu op bufferspanning en doen automatisch om de regelmatig even opladen. Zoek maar op Google bij CTEC of Victron.

Ab
Moderator
Berichten: 26511
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: nieuwe AGM accu

Bericht door Ab » zo 17 jun 2018 12:04

Mijn visie..
Het maakt niks uit wat voor accu je erin zet.
Als je maar let op het ene belangrijke feit:
De accu moet de maximale stroom van de mover kunnen leveren.
En als je de accu ook wilt gaan gebruiken als huishoud accu een paar Ah 's extra nemen, naar behoefte. Voorbeeld: mijn Simpark heeft max 230 A nodig.
Sommige lichtgewicht accu's kunnen dat niet leveren.
Verder maakt het niet zoveel uit.
Mijn 1e accu was een hele goedkope va Obelink in combinatie met een Enduro.
Altijd prima gewerkt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Aafke1982
Berichten: 24
Lid geworden op: di 9 mei 2017 18:41

Re: nieuwe AGM accu

Bericht door Aafke1982 » za 13 okt 2018 16:33

twijland schreef:
wo 11 apr 2018 06:26
Ik zelf gebruik een Beaut 24 Ah AGM accu voor mijn mover. Niet de zelfde capacitteit als de accu die u wilt kopen maar over het merk Beaut ben ik wel tevreden. Doet wat het moet doen. Ik laat hem ook gewoon in de caravan staan in de winter en mover zo weer de staling uit. Ik gebruik hem verder niet als boordaccu.
Mag ik vragen hoe zwaar uw caravan is en hoe lang u er mee kunt moveren. Ik heb ook wel oren naar deze accu ;)

Gebruikersavatar
motorfrits
Berichten: 84
Lid geworden op: za 27 dec 2014 21:25

Re: nieuwe AGM accu

Bericht door motorfrits » za 13 okt 2018 21:35

IK heb sinds dit jaar ook zo.n 24 ah accu van Obelink omdat de litium niet kan worden gekoppeld aan de lader van de caravan.
Hij bevalt mij prima, dit jaar geen keer zonder stroom gezeten met de mover en hij laad zich op met de omvormer van de caravan,
Mij caravan weegt normaal 1400 kilo.
Ken er nog wat mensen die ook moveren met de accu, ook geen problemen

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35779
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: nieuwe AGM accu

Bericht door Chris » za 13 okt 2018 21:47

Maar niet om te zeuren....
De ene of de andere accu scheelt nogal in alles hoor.
Je kan eigenlijk wel stellen dat de prijs een goede indicatie voor een accu is.
Hoe duurder hoe meer Hi-Tech...
Direct evenredig..
Hoe goedkoper hoe minder Hi-Tech.

Zo.... nu komt er wat hoor.. whistle.gif

Simpel..
Verwacht van een goedkope accu geen hoge prestatie's, die kan je wel van een dure verwachten.
Daaraan is bijna zeker ook de levensduur gekoppeld...
Puur... kwaliteit in accu's kost simpelweg geld.
Voor een dubbeltje kan je niet vooraan zitten.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16184
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: nieuwe AGM accu

Bericht door Jan van Vijven » zo 14 okt 2018 00:44

RE.gif
Dus duur is goed??? Ik kijk naar gewicht en gemak en dat is duur....voor de rest doen bijna alle accu’s wat ze moeten doen!
Onze UPS batterijen moeten verplicht om de paar jaar vervangen worden voor de classificatie ongeacht de prijs of waar ze vandaan komen, wij doen niet veel onder voor de vliegers...net nog een proefvaartje gedaan met 75 inspecteurs met opmerkingen voor drie weken.

Btw,
Deze testen doen we in jou favorieten productie land....wat een zooitje!
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35779
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: nieuwe AGM accu

Bericht door Chris » zo 14 okt 2018 10:10

RE.gif
Wat?? in Amerika testen..??
Daar zitten de betere producenten.... ik "voel" dat jij anders denkt..... nee, zo zit het niet hoor Jan.
China is een goedkoop productieland, goed voor frutsels, maar ik heb liever Boeing en alles wat daarbij hoort aan fabrikanten... Honeywell, GE, Garret, Collins, Hamilton Standard etc etc.. da's kwaliteit.
en... die accu's dus: Johnson... die maken de YT's.

En ik bedoel met accuprijzen... hoe meer je wilt, lees kwaliteit en gewicht .... hoe meer het kost.
De bekende Power Extreme is een top accu... maar bijbehorende prijs.
Mijn YT is een mooie middenmoter, maar weegt als dieplood.
Een Calcium accu kost ondertussen niet veel meer, maar is zeker niet onderhoudsvrij...
In die stijl gedacht dus..

Dat er aan boord ook gewoon batterijen vervangen moeten worden omdat ze een "Cure Date" hebben is helemaal niet vreemd.
Dat hebben we bij de vogeltjes net zo.
En daar mogen alleen de type gecertificeerde, door de fabrikant met traceable tag geleverde batterijen in... raad eens wat die kosten..
En het ILT zal bij jullie ook net zo'n dikke vinger in de pap willen hebben als bij ons.. logisch vind ik.
Ook wij hebben audits, elke maatschappij waar we voor werken kunnen die gasten sturen.
En, die gaan soms heel ver..mogen zelfs je gereedschaplade opentrekken en tools tellen.... moet exact kloppen, anders kunnen ze zelfs de tent sluiten..
Audits, we hebben er helaas vele per jaar...

( de mooiste is de jaarlijkse controle door Air China... die komen op vrijdagmiddag aan, met meestal 6 man, kijken dan een uurtje of wat rond, schrijven soms een minor opmerking op en gaan dan naar Amsterdam voor het weekend. Maandag maken ze de controle af en vertrekken s'avonds weer naar China...
4 dagen controle..... van wat??? Amsterdam??? hahaha, ik weet wel wat :lol: ... en elk jaar weer :lol: :lol:

oef... dwaal af..
On-Topic....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Movers”