Hefdak open of dicht in de winterstalling?

Plaats reactie
Anoniem

Hefdak open of dicht in de winterstalling?

Bericht door Anoniem » do 13 sep 2018 12:35

Onze Eriba Touring Familia 310 staat nu lekker droog in de winterstalling, in een grote schuur, wind- en regendicht.
Op de huidige plek kan het hefdak niet helemaal open, de hoogte is beperkt. In de Gebruiksaanwijzing van de caravan staat niet expliciet vermeld dat tijdens een lange periode van stilstand het hefdak open moet staan. Alleen iedere drie weken de binnenruimte goed ventileren, het hefdak moet hierbij geopend zijn. De dealer vindt dat het hefdak open moet voor ventilatie en ontlasting van de veer van de hefdakschaar.
Wat doende de meeste Eriba Touring bezitters?

poorbeek
Berichten: 245
Lid geworden op: do 13 apr 2017 14:22

Re: Hefdak open of dicht in de winterstalling?

Bericht door poorbeek » do 13 sep 2018 13:34

Wij hebben hem altijd dicht in de stalling. Deze stalling is wind en waterdicht. Ik ben v d Eribas de enige daar die dak dicht heeft. Heb dit ergens gelezen dat het beyer is.

Sent from my COL-L29 using Tapatalk

Eriba Touring Triton 418, Fortex Explorer, Isabella Shadow, Mini clubman Cooper 1.5

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Hefdak open of dicht in de winterstalling?

Bericht door Diny » do 13 sep 2018 14:44

4 verschillende caravans met hefdak gehad.
Ik heb er nooit bij nagedacht dat dat een probleem kon zijn.

Als de veer ontlast moet worden kun je ook alles los zetten, zonder het hefdak zelf open te zetten.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Hefdak open of dicht in de winterstalling?

Bericht door Nimma » do 13 sep 2018 14:52

Het dak moet zeker dicht, iig heb je dan geen muizen binnen. Ik zet ze al meer dan 20 jaar weg met alles dicht, ook de ramen. En n o o i t een vochtvreter erin, die probeert nl ook het vocht uit de stalling weg te trekken, zinloos dus.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Anoniem

Re: Hefdak open of dicht in de winterstalling?

Bericht door Anoniem » vr 14 sep 2018 07:56

Duidelijke antwoorden. Twijfel nog. Ik zal als proef, het hefdak eerst een paar weken dicht laten en daarna luchten met open dak.

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Hefdak open of dicht in de winterstalling?

Bericht door Diny » vr 14 sep 2018 11:51

Bij het volgende contact met je stallingbaas kun je misschien informeren of er muizen rondlopen.
Die schatjes kunnen door zeer kleine gaatjes.
Zonodig maken ze er zelf eentje om zich lekker warm in je kussens te nestelen. En de nestjes met jongen zijn echt schattig knipoog.gif

Maar nadat ik keutels en nattigheid signaleerde ligt er nu altijd gif in de camper :(

Dit naar aanleiding van de opmerking van Jakkemeier.

Als de stallingbaas het goed vindt dat je de caravan regelmatig lucht is dat mooi meegenomen.

Ik vermoed dat dat lang niet overal is toegestaan!

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Hefdak open of dicht in de winterstalling?

Bericht door Nimma » vr 14 sep 2018 12:29

Luchten is echt niet nodig bij een Touring, nog nooit gedaan en altijd een frisse caravan.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Hefdak open of dicht in de winterstalling?

Bericht door Diny » vr 14 sep 2018 17:20

RE.gif
Bewust luchten heb ik ook nooit gedaan. Is bij geen enkele caravan/camper nodig voor zover ik weet.
Bij de camper kom ik regelmatig, omdat die eens in de ong. 6 weken een etmaal aan de stroom staat.
Even door laten waaien vind ik prettig én kijken of alles nog OK is.
Deed ik trouwens ook bij de caravans; voordeel als je er gemakkelijk bij kunt komen.

Anoniem

Re: Hefdak open of dicht in de winterstalling?

Bericht door Anoniem » vr 28 sep 2018 22:24

De dealer is van mening dat het hefdak in de winterstalling open moet staan, niet alleen voor het luchten van de caravan maar vooral om de veren te ontlasten. Heeft iemand gemerkt, wanneer het hefdak in de winterstalling dichtblijft, de veren die het dak omhoog drukken in het voorjaar slapper zijn geworden?

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Hefdak open of dicht in de winterstalling?

Bericht door Nimma » vr 28 sep 2018 22:29

In 20 jaar met 3 Tourings niks van gemerkt. Ook nog nooit iets van gehoord.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Kasper

Re: Hefdak open of dicht in de winterstalling?

Bericht door Kasper » za 29 sep 2018 09:04

Ik weet niet of de veren van de Eriba en mijn Kip Kompakt hetzelfde zijn, maar ik heb nog nooit gemerkt dat de veren slapper worden. In de winterstalling heb ik het dak altijd naar beneden.

zilvergrijs
Berichten: 113
Lid geworden op: do 17 aug 2017 15:30

Re: Hefdak open of dicht in de winterstalling?

Bericht door zilvergrijs » za 29 sep 2018 11:31

9 jaar een Kip Vision gehad. In de droge stalling altijd dak dicht en nooit problemen gehad met gasveren. En ook niet met het doek of met een muffe lucht, caravan kwam altijd fris uit de stalling. Stalling is van een voormalig Kip dealer, nu Eriba dealer. Alles met een hefdak staat met het dak dicht.
Volvo XC60 T6 Recharge MY2022 met een Tabbert Vivaldi 480 TD Finest Edition 2018.

Kaatje
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 3 dec 2017 16:26

Re: Hefdak open of dicht in de winterstalling?

Bericht door Kaatje » zo 30 sep 2018 15:02

Bij ons idem dito. Ook met de vorige caravan, Kip Vision, altijd het hefdak dicht gehad in de stalling:ging prima, nooit iets gemerkt van slappere veren. Nu met de Troll ook met dicht dak in de stalling gedaan...
Saab 93X Turbo4 XWD met Eriba Touring Troll 542 GT (uit 2018)

Anoniem

Re: Hefdak open of dicht in de winterstalling?

Bericht door Anoniem » zo 30 sep 2018 23:27

Het hefdak van de Kip heeft gasveren en de Eriba stalen spiraal veren en dat is echt een groot verschil. Maar uit jullie verhalen blijkt dat in de winterstalling het hefdak dicht kan blijven. Dankjewel voor de informatie.

Plaats reactie

Terug naar “Eriba”