Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Gebruikersavatar
duwerke
Berichten: 509
Lid geworden op: do 1 apr 2010 12:34
Locatie: Menen

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door duwerke » do 23 aug 2018 23:51

RE.gif
Heb jij niet de brunner vento set?
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Jan Br » vr 24 aug 2018 08:34

RE.gif

Ja en nee. Ik was ook op zoek naar de Titan ventilatorset.
F97A0157-71B7-4125-8E63-C27D4B6B6397.jpeg
Maar deze set kon ik nergens in Nederland kopen, wel in Duitsland en met uitzondering van de witte ventilatorbladen heb ik nu dezelfde set vanuit Duitsland, maar staat er toch weer Brunner op. Het verschil met de in NL leverbare Sets zit in het meegeleverde schakelsetje, je kunt bij deze set ook het toerental regelen, bij de sets in NL mis je die regeling. Verder is de set zoals door mij verkregen in Duitsland exact gelijk, frame en meegeleverde beugeltjes precies dezelfde.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
duwerke
Berichten: 509
Lid geworden op: do 1 apr 2010 12:34
Locatie: Menen

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door duwerke » ma 27 aug 2018 23:35

Spulletjes zijn besteld!

2x 140mm ventilator
Afbeelding

Digitale temptegeling
Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent

Gebruikersavatar
TwanFendt
Berichten: 363
Lid geworden op: do 3 mar 2016 16:05
Locatie: Limburg

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door TwanFendt » di 28 aug 2018 10:37

Voor Jan Br.

Hier had ik hem besteld en met toerenregeling automatisch of manual.

https://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/h-e ... -sc09tz-b/
http://www.buscamperpassie.nl/titan-koe ... ntilators/

En zo zijn er nog meer plaatsen waar ze Titan sets verkopen.

P.s. Mij bevalt het ontzettend goed staat op automatisch en regelt toerental zelf alleen geen start stop, draait dus continu zelf regelend.

Had eerst de W1209 ingebouwd maar vond het steeds starten van de ventilatoren s’ nachts heel vervelend.
Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusief met Fendt Saphir 510 TG, Truma SER mover en Alko ATC + ATC Display.

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Jan Br » di 28 aug 2018 11:02

Ik heb destijds lang gezocht maar kon hem in NL niet vinden, dus toen in Duitsland gekocht tegen nagenoeg dezelfde prijs en had nog wat bonuspunten in te wisselen bij Berger

https://www.fritz-berger.de/artikel/kue ... -120-85352

trouwens het tweede adres wat je noemt, geeft alleen info, maar daar kun je niets kopen.

Ik heb hem hier voor de deur wel geprobeerd, maar in de praktijk nog niet. Geeft duidelijk minder geluid dan mijn oplossing in de vorige caravan, dus heb er wel vertrouwen in.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Dennis72
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 8 aug 2016 14:10

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Dennis72 » di 28 aug 2018 11:40

Ik ben nog een beetje aan het inlezen in de materie, maar ik wil ook zo'n systeem inbouwen. Het systeem is 12 volt, maar in mijn beleving zal je het vooral gebruiken als je op de camping op het lichtnet zit. Hoe kom je aan 12 volt dan? Via een adaptertje? En mag ik aannemen dat ik ergens achter de koelkast wel een stroomdraadje kan splitten?
Bürstner Fun Sportiv 435 TN / Peugeot 3008 Allure 1.2 PureTech

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Jan Br » di 28 aug 2018 11:48

Er zijn twee mogelijkheden.

Je kunt er een 12 volt trafootje tussen zetten, dan draait hij dus alleen als je op de camping bent en aangesloten op het lichtnet. Dat is trouwens prima, want als je rijdt dan is er meer dan voldoende luchtverplaatsing. In mijn caravan was er in ieder geval niet eenvoudig bereikbaar een 12 volt aansluiting.

In mijn geval staat er naast de koelkast nog een ladekastje en daarnaast staat de accu van de mover. Even laden uit het lade kastje en een 12 volt voeding rechtstreeks op de accu naar de ventilatorset.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
duwerke
Berichten: 509
Lid geworden op: do 1 apr 2010 12:34
Locatie: Menen

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door duwerke » di 28 aug 2018 11:48

Meestal vind je achter de koelkast 2 aansluitingen 12v
1 met dikke draden voor de koelkast op 12v te doen werken.
En een andere met fijne draden waar de koelkast verlichting op zit. Deze staat vast op spanning. Deze is perfect te gebruiken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door graaf » zo 2 sep 2018 05:02

graaf schreef:
wo 4 okt 2017 01:02
Micky schreef:RE.gif

doen 2 degelijke niet exact hetzelfde scratch.gif
@ Micky
Scheelt enorm in de "doorspuiing". Alle obstakels in de luchtweg (inlaatrooster-vliegengaas beneden-branderhuis-verwarmingselementen (2) condensor- koelvinnen boven- vliegengaas boven en uitlaatrooster boven) moeten overwonnen worden...met 2 extra inblaas ventilatoren verplaats je de lucht met tenminste dubbele energie. Ik dacht aanvankelijk dat het koelvermogen misschien licht zou verbeteren, maar die twee extra beneden maakte toch wel veel uit. Ik kon het verschil merken als ik de onderste 2 uit zette....Wel zijn die 2 stilstaande ventilatoren beneden weer extra obstakels voor de ventilatoren boven in dat geval.... scratch.gif
Ik wil nog even terug komen op de discussie twee of vier ventilatoren en ook op het wel of niet via een clixon op de koelvinnen geschakeld.
Wij staan inmiddels meerdere weken op camping Bled in Slovenië en hadden hier vrijwel iedere dag temperaturen boven de 30 graden! Ik heb verse vlees en vis ingevroren in het vriesvakje van onze koelkast. Toen het steeds 33-34 graden werd heb ik de ventilatoren op continue gezet, en na enkele dagen bemerkte ik dat de koelvinnen buiten het vriesvakje volledig met doorzichtig ijs waren dichtgevroren! Na even ontdooien de ventilatoren weer op thermostaat gezet. Want dit gaat toch te hard. Waarmee ik wil zeggen. Als je je warmte goed kwijt kan is je koelcapaciteit subliem!
Bijlagen
7B424D86-7EA9-473F-AFE0-262881817BF0.jpeg
Dichtgevroren koelvinnen buiten het vriesvakje
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
tonh
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 30 mei 2018 16:55
Locatie: Groningen

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door tonh » ma 3 sep 2018 17:57

Mijn 25 jaar oude koelkast, in de Knaus Azur, liet het tot dit jaar afweten, niet dat hij het niet deed, maar vleeswaren kon je er niet in bewaren.
Tot dit jaar.
Ik heb van 3 stuks 12Volt computer ventilatoren een unit gemaakt, waarbij de ventilatoren alle drie in serie staan.
Deze worden bediend door een thermoschakelaar die bij 30 graden inschakelt.
Het geheel werkt autonoom en is gemonteerd achter het bovenste rooster van de koelkast en werkt op 12 Volt.
In Jip en Janneke taal, als het achter de koelkast warmer wordt dan 30 graden gaan wij draaien.
De koelkast heeft het nog nooit zo goed gedaan in de vier jaar dat we deze caravan hebben, ondanks het feit dat we dit jaar buitentemperaturen hadden van 38 graden.
Ik weet niet of overdag de koelkast de ventilatoren nodig had, maar dat is niet interessant.
Warm? wij draaien.
knipoog.gif
Groet
Ton
Je kunt niet verdwalen, alle wegen zitten aan elkaar vast.

Gaston
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 3 sep 2017 08:34

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Gaston » do 24 jan 2019 22:19

Wat een leuke reacties allemaal door techneuten en gewone gebruikers! Afgelopen jaar had ik de koelkast op gas en op een lage stand gezet. Als ik dan buiten naast de KK zat hoorde ik het gas een beetje maar het viel op dat het niet uitging. Onderste rooster eraf gehaald maar het gasvlammetje bleef maar aanstaan. Nu heb ik geen thermometer bij mij en ijs bleef ijs en niet geheel onbelangrijk, mijn bier was lekker koel. Ik koop ook altijd bier in blik, dan hoef ik het glas niet te koelen maar dat terzijde.

Wat ik wil zeggen is dat als het bier koel is niet wil zeggen dat de koelkast niet te hard hoeft te werken en onnodig veel stroom of gas gebruikt. Meestal betaal ik per kWh en dan heb je zo een setje er best snel uit. Functionele gadgets zijn altijd leuk dus ik ga voor een temperatuur regeling. Eens kijken of ik die dan met het Hobby TFT paneel kan schakelen, ik wil hem wel uit kunnen zetten of op lage snelheid.
Ford Tourneo Custum
Hobby 495 WFB De Luxe 2018

Citizen Kane
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 11 jul 2018 19:50

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Citizen Kane » za 30 mar 2019 23:03

Heerlijik, zo'n topic wat compleet uit de hand loopt na 1 vraag. Waarbij mensen eigenlijk niet alleen hun antwoord maar ook hun kennis en ervaring delen. Het heeft mij aan het zoeken gezet.

We zijn natuurlijk niet het enige land in de wereld. En al helemaal niet het warmste. Als we het dan al eens te warm krijgen (Lees: warmer als 25 graden) barst hier de hel los... "HELP HET IS WARM!"

In andere landen is wat wij meemaken natuurlijk peanuts. De meeste Amerikanen/Australiers met een camper/campertrailer hebben met heel wat andere omstandigheden te dealen. Google "RV Fridge Fan" voor hoe anderen er over denken.

Persoonlijk zeg ik (als antwoord op de vraag van OP: zeker: een hulpje kan geen kwaad, hoe goed je koelkast ook is, of hoe koud je bier ook is. Voor mij wordt het een viertal 12 cm ventilatoren met een clixon regeling via een pc-fan controller (zo eentje met een klein draaiknopje om de snelheid te regelen) en een clixon regeling met een driestandenschakelaar voor "Auto,/Off/Continuous" regeling, al was het maar "just because we can".

Waar ik wel over loop te dubben is de aanvoer van koude lucht. Die KÚN je natuurlijk uit het onderste rooster laten komen. Maar de meeste caravans hebben wel een gat in de bodem (voor afvoer van gaslekken) waarbij natuurlijk de lucht ónder de caravan kouder is als de lucht uit de voortent (bij een KK aan de voortentkant). Als je toch geen gas gebruikt, is dan het afdekken van het onderste rooster niet veel effectiever als ventilatoren in het onderste rooster plaatsen? Voer je met een een dicht rooster aan de voorkant niet veel koudere lucht aan van onderaf onder de caravan?

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door graaf » zo 31 mar 2019 03:18

RE.gif
Ik heb via mijn werk veel met ventilatie te maken gehad. Bouwkundig, maar ook installatietechnisch. Veel mensen spreken van ventileren,
maar ik propageer de term "doorspuien". Dus er kan alleen sprake zijn van ventilatie als er evenveel lucht IN kan als er ook UIT kan.
Een raam open zetten in een badruimte na het douchen heeft vrijwel geen zin, als je ook niet bijvoorbeeld een deur binnen open zet om lucht
toe te laten. In corporatieland is dit altijd een heikel thema met betrekking toch vocht en schimmel in toiletten, douches en keukens.

Bij diepvries installaties in winkels en supermarkten is men met dit fenomeen goed bekend. De koelmachines staan in aparte ruimtes met (middels
ventilatoren) geforceerde lucht IN-laat en geforceerde Uit-laat roosters. Na de wet op de geluidshinder (1987) mochten deze koelmachines en hun
ventilatoren geen overlast binnen, maar ook niet buiten veroorzaken. Ik heb voor de 1,5/2/3 Pk koelmachines destijds een verplaatsbare omkasting
ontwikkeld voor zowel binnen als buiten toepassing met bij de inlaat- en uitlaatzijde een geluids-labyrint en met extra VL-50 ventilatoren (op de
condensor van een koelmachine zit zelf ook al een (kleinere) ventilator). Als je er binnen of buiten naast stond kon je hem niet eens horen opstarten.
Daarom noemde ik deze omkasting(en) "Fluisterbox"

In feite doen we met het bijplaatsen van ventilatoren hetzelfde op kleinere schaal. Dat nog twee extra ventilatoren onder bij de inlaatroosters de
koelcapaciteit zou verbeteren had ik wel verwacht, maar compleet dichtvriezen van de koelvinnen NAAST het koelvak, zo als ik in de post hier boven
liet zien overtreft mijn verwachtingen. Vandaar dat ik mede-forummers probeer hiervoor enthousiast te maken
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door karelV » zo 31 mar 2019 11:14

Wij hebben vooralsnog geen ventilators nodig achter de SuperSlimtower koelkast....knop staat op 1/3 aan en het water bevriest nog in de koelkast voorin.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door graaf » zo 31 mar 2019 13:52

RE.gif
@ Karel. Hetgeen dus volgens mij enkel aangeeft dat bij slimtowers een hele goede doorstroom van ventilatie lucht voorhanden is! Als je bij de meeste (condensatie) koelkasten in caravans de roosters verwijdert zie je een wir-war aan componenten van de thermische 230 en 12 volt verwarmingsbuis en daaronder het minuscule kommetje van het gasbrandertje. Weinig ruimte tussen de achterwand van de koelkast en de caravanwand. Maar dat is niet de hoofd oorzaak denk ik. Bovenin zit horizontaal een zwarte condensor met koelvinnen waar de koelkast z’n warmte moet zien kwijt te spelen. Bij een goede onbelemmerde doorstroming zal dat ook wel lukken maar de manier van inbouwen in de meeste caravans is dat een breekpunt.

De vorige Hobby van PD had net als jij aangeeft totaal geen extra ventilatie nodig. In de dubbelasser nu zou dat minder zijn, en hij gaat ook ventilatoren toevoegen. Ben eigenlijk wel benieuwd naar wat er dan “anders” is bij z’n huidige slimtower ????
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door PD » zo 31 mar 2019 14:23

RE.gif
Wat er anders is... de vorige was een slimtower met dakuitvoer terwijl de nieuwe een superslimtower is met wanduitvoer.

Met name de dakuitvoer vs wanduitvoer lijkt me een essentieel verschil. Ik ga deze zomer in Spanje ervaren of de ventilatoren benodigd zijn; zo niet dan haal ik ze er weer uit.

Momenteel is het 2 C in de koelkast.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Fred N
Berichten: 1873
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Fred N » zo 31 mar 2019 20:52

Wij hebben vooralsnog geen ventilators nodig achter de SuperSlimtower koelkast....knop staat op 1/3 aan en het water bevriest nog in de koelkast voorin.
Deze periode in maart is geen vergelijkingsmateriaal met de zomermaanden waar ook de nachten niet afkoelen, dat scheelt ook nog een stuk of de nachten fris zijn.

Wij zijn net terug van 14 dagen Zuid Frankrijk bij Avignon en de Mont Ventaux en daar vroor het tot -4 graden en overdag ruim 20 graden.
Koelkast deed het perfect zonder ventilator.
In augustus zal het 100% anders zijn.

In de wintermaanden (Oostenrijk en Duitsland) plak ik mijn roosters zelfs voor 100% af en blijft alles nog ijskoud.
Maar in de zomer in de maanden Juni en September in Zuid Europa heb ik de ventilatoren al jaren nodig en wordt het soms nog niet koud genoeg.
Soms bevriezen de waterijsjes niet eens meer in het vriesvak.

Ook de plaatsing van de caravan is van groot belang, sta je onder bomen of in de volle zon.
Wij staan het liefst in de volle zon.
Dat zijn allemaal factoren die meespelen van de koeling van je koelkast.

Ik wil alleen maar zeggen iedere situatie is weer anders, je kan niet zeggen mijn koelkast koelt goed.
Je weet nooit hoe en waar iemend staat en waar hij/ zij genoegen mee neemt met de koeling.

iyyna
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 13 mei 2019 21:07

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door iyyna » wo 15 mei 2019 10:22

Hoi,
Wij hebben een knaus 500qdk van 2017 met extra gtoote kk met diepvries nu vorig jaar naar spanje geweest en de kk koelde niet zo als het moets ( bier van niet koud 🥵) dus bellen naar de winkel waar ik de caravan gekocht heb daar zijden ze van zet hem op gas dan is de koeling beter heelaas niet ok dan terug zetten van stand 6 naar 2 niet echt een verschil ben na een maand thuis gekommen en heb zitten rond vragen en bellen of wel een ventilator of niet de meningen verschillen ongeloofelijk veel
Dit jaar terug spanje en ik ga de proef doen met ventilators heb nu 2 x 140mn 12v voor boven aan
Hopelijk nu wel koud bier 🤤🤪🤪
Bijlagen
DB0DC5DF-0749-4498-AC6A-828B954CF9B7.png

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door WillyL » wo 15 mei 2019 12:27

Dat bij een slimtower dikwijls niet echt een extra zetje nodig is door een ventilator heeft mijns inziens veel te maken met de extra 'schouw'. Door de hoogte van de koelkast is de natuurlike flow beter te stimuleren. Warme lucht stijgt van nature en door de hogte zal dit nog beter lukken.
Een extra zetje kan wel nooit kwaad.
RE.gif dank voor deze tekst. Ik gdat zeker in mijn caravan bewaren en toepassen.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Vino » wo 15 mei 2019 20:41

Nieuwe caravan gekocht.De vraag van de dealer was:Met ventilatoren voor extra koeling, zonder garantie dat dit ook werkelijk zo is,of zonder extra ventilatoren maar dat de koelkast koelt volgens opgave van de fabrikant.Het verschil in prijs was 30 Euro.Maar als extra advies zonder kosten:Haal het bovenste rooster er uit om het effect van een gevoelsmatige betere koeling te verkrijgen.M.a.w.als er een oplossing zou zijn vanaf fabriek om deze onzin te voorkomen door een paar onnozele pc.venilatoren in te bouwen was de keuze snel gemaakt.Het voordeel van het huidige koelsysteem heeft dus ook zijn nadelen volgens Johan Cruu8f.
Doe er je voordeel mee.Koop een dure camper van 80.000 Euro en zet deze niet waterpas dan heb je een"herrie"koelkast met een gekoeld witte wijntje van 14 graden.

Salute,

Vino.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door WillyL » za 18 mei 2019 10:21

Vino, horden kampeerders hebben inmiddels tot grote tevredenheid en met meer dan gevoelsmatige indruk een betere koeling in de caravankoelkast.
Natuurlijk kan je het rooster weghalen wanneer het heel warm wordt, maar dat is eerlijk gezegd geen zicht.
Verder, indien je geen twee linkerhandden of rechterhanden hebt (voor een linkshandige) is het installeren van een ventilatortje geen rocketscience.
Neerbuigend doen over de 'onnozele' computerventilatortjes is ook wat misplaatst. Die verplaatsen heus wel wat lucht.

In normale omstandigheden is de koeling inderdaad voldoende, maar bij wat extremere situaties vele maal beter met een extra zetje. Bovendien zal je verbruik danig dalen dat je achterkleinkinderen ook nog gelukkig zullen zijn dat je het milieu wat helpt om het nefaste effect van absobtiekoelkasten wat te temperen (lees grootverbruiker van electriciteit).
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Chris » za 18 mei 2019 14:24

Vino schreef:
wo 15 mei 2019 20:41
Nieuwe caravan gekocht.De vraag van de dealer was:Met ventilatoren voor extra koeling, zonder garantie dat dit ook werkelijk zo is,of zonder extra ventilatoren maar dat de koelkast koelt volgens opgave van de fabrikant.Het verschil in prijs was 30 Euro.Maar als extra advies zonder kosten:Haal het bovenste rooster er uit om het effect van een gevoelsmatige betere koeling te verkrijgen.M.a.w.als er een oplossing zou zijn vanaf fabriek om deze onzin te voorkomen door een paar onnozele pc.venilatoren in te bouwen was de keuze snel gemaakt.Het voordeel van het huidige koelsysteem heeft dus ook zijn nadelen volgens Johan Cruu8f.
Doe er je voordeel mee.Koop een dure camper van 80.000 Euro en zet deze niet waterpas dan heb je een"herrie"koelkast met een gekoeld witte wijntje van 14 graden.

Salute,

Vino.

Effe er tegenin..
Als je de schema's van Dometic koelkasten USA bekijkt zitten daar wel ventilatoren in.
Zelfs het model wat in mijn Duitse caravan zit is in de USA in gebruik.... MET ventilator.... af fabriek.
Waarom hier in Europa niet ????
Geen idee, schiet mij maar lek...
Jammer dat ik wel gezocht heb naar een foto van zo'n amerikaan aan de achterkant, wilde wel eens weten waar dat ding zit .n.l
Maar, dat heb ik nou weer niet gevonden helaas..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Vino » za 18 mei 2019 21:40

Vreemd,dat de fabrikanten van de caravans dit opgefokte probleem,niet aanpakken.Voor een paar tientjes zou het gevoelsmatig probleem opgelost zijn?Indien ik een caravan koop en de dealer zegt de caravan is wel 50 euro duurder want er zit een propellertje achter de afvoer van de koeling koop ik deze caravan dan?Indien het propellertje niet aanwezig is koop ik deze caravan dan niet?Het zijn inderdaad hele domme jongens die de ontwikkeling van de caravans in de gaten houden.Het gemak gaat voor het ongemak.Een caravan zonder trekhaak zou ik ook niet kopen.een caravan zonder propellertje achter de koeling koop ik wel. Doe er je voordeel mee.

Met vriendelijke groet.

Gebruikersavatar
Meul1975
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 10:31

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Meul1975 » wo 29 mei 2019 10:33

Dit ding ingebouwd https://www.gigatronic.nl/Titan-TTC-SC22-Multi-koeler en ik moet zeggen het werkt perfect [coldwithsnow.gif]
Erg gebruiksvriendelijk qua inbouwen en geen gaten boren in je rooster of frame gewoon met haakjes vastmaken, echt super handig.
Ik heb alleen een gaatje moeten boren voor de bekabeling.
Toyota Avensis T27 2015 147PK Knaus 450 FU sport 2015

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Chris » wo 29 mei 2019 12:03

RE.gif
Leuke constructie...maar ik heb heel bewust voor langzaam lopende fans gekozen.
Mijn fannetjes van 14 cm. draaien 900 RPM.
De Titans max 2800 RPM...en of dat nog stil is??

Ik heb de schakel temperaturen ook wat hoger ingesteld. Een absorptie kk moet ook weer niet teveel afkoelen.
Maar zeker functioneel...biertje blijft koud thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”