klein model mobiele airco

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
StevenD
Berichten: 366
Lid geworden op: zo 13 apr 2014 19:08
Locatie: Tiel

klein model mobiele airco

Bericht door StevenD » ma 6 aug 2018 19:16

Beste allen,

De zomervakantie zit er weer op en ben alweer een beetje bezig met volgend jaar. We zijn in Zuid-Frankrijk geweest met van die "heerlijke"hoge temperaturen 's avonds. Nu is het plan om de gaskachel eruit te halen en op deze plaats een klein model mobiele airco te plaatsen. Ik wil graag voor het slapen de warmte uit de caravan halen.

Zijn er geschikte kleine modellen die op de plaats van de kachel passen? weenie.gif

Ik wil geen Eurom en een dakairco vind ik te kostbaar voor onze caravan.

Vr gr Steven
Volvo V60 Momentum 2.0 T, 203pk/320nm, met een Knaus Azur 495 TF

willianv
Berichten: 1092
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: klein model mobiele airco

Bericht door willianv » ma 6 aug 2018 20:42

Dakairco laten inbouwen in een bestaand luik misschien een optie? Dan kan deze overgebouwd worden naar een volgende caravan. Het originele dakluik plaats je dan terug.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Momenteel weer caravan- en camperloos….

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: klein model mobiele airco

Bericht door Micky » ma 6 aug 2018 20:44

StevenD schreef:
ma 6 aug 2018 19:16
Beste allen,

De zomervakantie zit er weer op en ben alweer een beetje bezig met volgend jaar. We zijn in Zuid-Frankrijk geweest met van die "heerlijke"hoge temperaturen 's avonds. Nu is het plan om de gaskachel eruit te halen en op deze plaats een klein model mobiele airco te plaatsen. Ik wil graag voor het slapen de warmte uit de caravan halen.

Zijn er geschikte kleine modellen die op de plaats van de kachel passen? weenie.gif

Ik wil geen Eurom en een dakairco vind ik te kostbaar voor onze caravan.

Vr gr Steven
de Eurom kost 500 euro, ik ken persoonlijk geen mobiele airco voor dit geld, die ook daadwerkelijk goed werken, dan denk ik dat het zonde van het sloopwerk en het geld is.
de Euro bouw je niet in en kun je altijd verkopen, die zijn zelfs 2de hands nog behoorlijk aan de prijs.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
duwerke
Berichten: 509
Lid geworden op: do 1 apr 2010 12:34
Locatie: Menen

Re: klein model mobiele airco

Bericht door duwerke » ma 6 aug 2018 21:04

Die eurom koelt idd maar stoort heel erg de buren.
Ik weet dat dit niet je eigen probleem is.
Op onze vorige camping hebben ze snachts de mensen wakker gemaakt met de vraag om eindelijk dat ding af te zetten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: klein model mobiele airco

Bericht door Paul » ma 6 aug 2018 21:18

Er zit nog een nadeel aan het eruit halen van je kachel, bij eventuele verkoop kan dat ervoor zorgen dat hij niet of voor een lager bedrag verkoopt.
Er zijn zat mensen die wel een kachel willen op gas en je caravan dan laten staan.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: klein model mobiele airco

Bericht door Micky » ma 6 aug 2018 21:36

duwerke schreef:
ma 6 aug 2018 21:04
Die eurom koelt idd maar stoort heel erg de buren.
Ik weet dat dit niet je eigen probleem is.
Op onze vorige camping hebben ze snachts de mensen wakker gemaakt met de vraag om eindelijk dat ding af te zetten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik weet niet welke zij hebben dan, onze buren hadden een nieuwe Eurom 2401 (2400 is het oude model) die hoor je zelfs nauwelijks als je er naast staat
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
duwerke
Berichten: 509
Lid geworden op: do 1 apr 2010 12:34
Locatie: Menen

Re: klein model mobiele airco

Bericht door duwerke » ma 6 aug 2018 21:44

Re!
Zal wel het vorige model zijn.
Vorig jaar hadden ze deze ook al. Toen stonden wij er schuin voor en wanneer het savonds stuk werd op de camping hoorden we dat ding ook.
Best storend als je dan nog op je gemakje een wijntje wil drinken.
In onze caravan hoorden we het niet.
Wanneer er een tentje bij je caravan staat kan dat zeer hinderlijk zijn voor deze personen die erin slapen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent

Gebruikersavatar
deemster07
Berichten: 943
Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
Locatie: Ooststellingwerf

Re: klein model mobiele airco

Bericht door deemster07 » ma 6 aug 2018 22:24

Wij gebruiken die airco nu drie jaar en hij bevalt goed. Dit jaar stond de buiten unit op de bosjes gericht, we stonden toevallig aan het einde van een straatje. Vorige jaren stond er een dakairco naast te brullen dus ja dan hoef ik me niet te schamen met deze airco.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank thumbup.gif ), Dethleffs 460T 1999

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: klein model mobiele airco

Bericht door Micky » ma 6 aug 2018 23:17

duwerke schreef:Re!
Zal wel het vorige model zijn.
Vorig jaar hadden ze deze ook al. Toen stonden wij er schuin voor en wanneer het savonds stuk werd op de camping hoorden we dat ding ook.
Best storend als je dan nog op je gemakje een wijntje wil drinken.
In onze caravan hoorden we het niet.
Wanneer er een tentje bij je caravan staat kan dat zeer hinderlijk zijn voor deze personen die erin slapen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Wij hebben 24 uur per dag 3 ventilatoren aangehad om een beetje koel te blijven, die maken meer lawaai dan de Eurom.



Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
StevenD
Berichten: 366
Lid geworden op: zo 13 apr 2014 19:08
Locatie: Tiel

Re: klein model mobiele airco

Bericht door StevenD » ma 6 aug 2018 23:30

Dank voor de reacties tot nu toe.
Een dakairco vind ik te kostbaar voor ons oude beestje.
De ervaringen met de Eurom zijn zeer wisselend. Het heeft mij i.i.g. niet kunnen overtuigen.

Wij hadden ook 24/7 ventilatoren draaien, maar het is alleen warmte verplaatsing. Met deze temperaturen vonden wij het niet afdoende.
Volvo V60 Momentum 2.0 T, 203pk/320nm, met een Knaus Azur 495 TF

Gebruikersavatar
duwerke
Berichten: 509
Lid geworden op: do 1 apr 2010 12:34
Locatie: Menen

Re: klein model mobiele airco

Bericht door duwerke » di 7 aug 2018 08:33

Re Re!
Dat zal dan wel in de caravan zijn en niet er buiten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: klein model mobiele airco

Bericht door Micky » di 7 aug 2018 08:44

RE.gif

nee, buiten op tafel en in de avond nacht/ hingen ze in de raamopeningen en dur ook alf buiten.
overigens hebben we verschillende airco's rondom ons gehad deze vakantie en ik snap echt niet waar mensen over klagen, het maakt echt zo weinig geluid, maar goed wij staan dan ook in een drukke omgeving, daar hoor je wel meer dan alleen vogels, de Eurom doet maar 55Db
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Rene_13
Berichten: 1001
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 15:48

Re: klein model mobiele airco

Bericht door Rene_13 » di 7 aug 2018 09:03

Wat ik me afvraag van die splitairco is hoelang ie goed werkt?

Hier stond een Duitser met een wat oudere 2400 (gok een jaar of 3) ik heb em naar zijn bevindingen gevraag maar hij niet zo heel enthousiast.
Had het over bijvullen van vloeistof en dat ie dan weĺ weer beter zou gaan doen.

Staan nu naast een caravan met een nagelnieuwe 2401 en die maakt minder geluid dan de cycliden op dit eiland. Daar heeft dus niemand last van.

Rijzen bij mij de volgende vragen.
Wie van hier heeft het ding langer dan 2 jaar? En wat is jullie ervaring.
Waar kan je zoiets laten bijvullen?

Verstuurd vanaf mijn NOKIA 3310 met Tapatalk

Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
thumbup.gif

koning

Re: klein model mobiele airco

Bericht door koning » di 7 aug 2018 10:11

Op de plek van de kachel, die je er uit wilt halen, zou je een 2e hands bankairco kunnen plaatsen.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: klein model mobiele airco

Bericht door erichendri » di 7 aug 2018 11:18

En niet teveel weghalen zodat bij verkoop de kachel weer terug gemonteerd kan worden.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: klein model mobiele airco

Bericht door Leentje » di 7 aug 2018 11:31

Als eens aan de Maxair gedacht? Een ventilator in een dakluik verwerkt. Kan ook in doorzichtige variant. Kan net genoeg zijn om aangenaam bij te slapen.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Dnka
Berichten: 56
Lid geworden op: zo 16 aug 2015 10:09

Re: klein model mobiele airco

Bericht door Dnka » di 7 aug 2018 15:01

Wij hebben de binnenzijde van de truma kachel in onze Fendt 465 uit 2016 laten verwijderen en daar een Dometic freshwell 3000 bank airco laten plaatsen die ook kan verwarmen. Bij binnenkomst zie je dus nog de omkasting van de kachel.

De kachel later , bij eventuele verkoop / inruil, terug plaatsen is met de gaten die in de bodem zijn gemaakt niet mogelijk.
Alleen nog tijdens de zomer gebruikt. Er gaat nu een uitblaas via de kast omhoog maar dat moet deze winter aangepast worden. Liefst alle drie de uitstroom openingen naar boven voor een meer natuurlijke koud / warmte werking.
Als kachel hebben wij , gelukkig, nog geen ervaring. Komt vermoedelijk in september. Al moet ik hierbij vermelden dat dan de vloerverwarming meestal voldoende is.
O.ja om het omgeving geluid te beperken hebben wij aan de kant van de airco ook een stuk tochtflap aan de caravan.( Bij de uitblaas dus)

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: klein model mobiele airco

Bericht door iemand » di 7 aug 2018 15:48

RE.gif ik ben wel ff benieuwd naar foto vd inbouw
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10950
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: klein model mobiele airco

Bericht door dieseltijger » wo 8 aug 2018 23:29

Ik heb hier een truma sapphir bankairco in gebruik. Het apparaat is "verpakt" in een soort tempex behuizing - voor de geluidsdemping. Ik heb naderhand bij de uitblaasopening aan de onderzijde een truma demper geplaatst. Daardoor kan het ding ook 's nachts werken, de buren horen alleen een zacht gesuis. Dat is bij dakairco's vaak wel anders.

Bevalt het? Ehm...een dakairco blaast middenin van boven naar beneden koele lucht. Dus je zit in een keer goed qua koudeverdeling. Ik heb het ding naderhand aan de achterzijde laten inbouwen, en het doortrekken van slangen naar voren is een kostbare zaak. De drie uitstroomopeningen zitten dus achterin de caravan en blazen naar voren en opzij.

Overdag in de blakende zon wordt het wel koeler - maar de airco kan niet alle energie die de zon in jouw caravan pompt wegfietsen. Staat de caravan beschut of 's nachts dan is het een ander verhaal: de koeling is prima, de fanspeed kan op de laagste stand en je hoort zacht geruis en wat zacht gebrom als de compressor aanslaat. Eindresultaat: een prima nachtrust voor zowel mijzelf als de buren.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

klein model mobiele airco

Bericht door Jan van Vijven » do 9 aug 2018 08:17

RE.gif

Die slangen naar boven brengen is niet zo kostbaar hoor, beetje knutselen en klaar, waarna de koeling perfect is!

Maar deze info is enigszins off topic, de TS zit hier niet op te wachten, lees even de vraag.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
StevenD
Berichten: 366
Lid geworden op: zo 13 apr 2014 19:08
Locatie: Tiel

Re: klein model mobiele airco

Bericht door StevenD » vr 10 aug 2018 21:14

Een bankairco is ook een mooie oplossing, maar te kostbaar voor onze caravan.
Volvo V60 Momentum 2.0 T, 203pk/320nm, met een Knaus Azur 495 TF

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: klein model mobiele airco

Bericht door Micky » vr 10 aug 2018 21:44

RE.gif

hangt er vanaf hoe je het bekijkt, uitbouwen en meenemen naar de volgende caravan stelt niets voor, ik wilde hem ook in onze kip bouwen, echter door de dubbele bodem en wanden in de bankkasten gaat het niet passen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Robertolini
Berichten: 401
Lid geworden op: vr 23 sep 2016 16:17

Re: klein model mobiele airco

Bericht door Robertolini » za 11 aug 2018 00:07

Hier ook een Truma bankairco comfort...koelt perfect met lage uitstroom openingen, naar boven gericht middels roostertjes.
Ik heb in al de buizen dempers geplaatst die het blaasgeluid aanzienlijk reduceren, maar slapen met de airco aan is niet te doen..blijf de brom van de compressor horen.
Ik ga na de vakantie nog meer dempers plaatsen in de slangen en ga kijken of ik de airco zelf meer kan isoleren...
Ford Kuga 150pk St-Line
Gechipt naar 190 pk

Hobby 540 FU 2021, lekker compleet 😋

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: klein model mobiele airco

Bericht door blefke » za 11 aug 2018 00:11

duwerke schreef:
ma 6 aug 2018 21:44
Re!
Zal wel het vorige model zijn.
Ik heb het vorige model en gebruik deze al 4 jaar..
Nog nooit een klacht gehad.
Maakt inderdaad geluid, maar absoluut niet storend, anders had ik wel commentaar gekregen..
Daarbij spreek ik altijd mijn buren aan, dat ik een airco heb en mochten ze last hebben, mij dit dan meteen doorgeven... mrgreen.gif




Blefke

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: klein model mobiele airco

Bericht door Niels83 » za 11 aug 2018 01:09

Eigenlijk.ben ik wel benieuwd of er iemand ook antwoord heeft op de vraag.

Een kleine mobiele airco?
Het is voor jullie fijn dat jullie iets anders hrbben. Maar daar werd niet naar gevraagd.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”