Hoe krijg ik de combinatie stabieler? - Bandendruk en stuiteren

Weinsberg
Berichten: 525
Lid geworden op: di 14 jun 2011 11:01

Hoe krijg ik de combinatie stabieler? - Bandendruk en stuiteren

Bericht door Weinsberg » wo 11 jul 2018 09:16

Heeft iemand het al eens ervaren dat een caravan gaat stuiteren als de banden druk 4.5 is ipv 4.0 wanneer load index ruim voldoende is voor caravan ? Lijkt mij toch echt minimaal verschil te zijn. Op papier wellicht een waarheid, maar of dit in praktijk ook zo is ?? Hoor graag jullie bevindingen

Citrorob

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?

Bericht door Citrorob » wo 11 jul 2018 09:27

opwouters schreef:
di 10 jul 2018 14:31
....................., anders zou de caravan kunnen gaan 'stuiteren'.
Als een caravan of wel ander voertuig dan ook gaat stuiteren bij (te) harde banden, dan werkt de schokdemping niet.

Bij een harde band wordt het comfort minder en in extreme gevallen heb je minder grip. Dit doordat de band ronder wordt waar deze normaal een vlak stuk heeft waar deze contact heeft met de weg. Daartegenover staat dat de rolweerstand weer minder is.

Daarom is het goed om een juiste bandenspanning aan te houden.
Een te zachte band is onveilig en onzuinig. Daarom bij twijfel beter iets te hard dan te zacht.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?

Bericht door Ab » wo 11 jul 2018 09:41

Er gaat niks stuiteren.
Onder bestelbusjes zitten dezelfde banden.
Op de heenweg met 1500 kg vracht erin.
Leeg terug.
Met dat gewichtsverschil zou je toch van de weg af stuiteren?
Ik kan melden dat je daar totaal niets van merkt.
Maar je hebt wel altijd het maximum draagvermogen van de banden ter beschikking.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?

Bericht door Micky » wo 11 jul 2018 10:39

Toch ben ik van mening dat te harde banden wel degelijk slecht kunnen zijn voor de opbouw en scheurtjes kunnen veroorzaken.
Stuiteren kan best met goede dempers zeker als je caravan in een soort cadans komt door een golvend wegdek, maar of dat te maken heeft met de Bandendruk, zou ik niet weten.


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Weinsberg
Berichten: 525
Lid geworden op: di 14 jun 2011 11:01

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?

Bericht door Weinsberg » wo 11 jul 2018 10:48

RE.gif

Dus jij denkt dat je met een druk verschil in banden de opbouw kunt beschadigen ? Lijkt me te ver gezocht.

Citrorob

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?

Bericht door Citrorob » wo 11 jul 2018 10:53

Micky schreef:
wo 11 jul 2018 10:39
Toch ben ik van mening dat te harde banden wel degelijk slecht kunnen zijn voor de opbouw en scheurtjes kunnen veroorzaken.
Stuiteren kan best met goede dempers zeker als je caravan in een soort cadans komt door een golvend wegdek, maar of dat te maken heeft met de Bandendruk, zou ik niet weten.


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Dit is nu precies wat goede schokdempers tegen gaan.
Nu zijn er in het verleden caravanbouwers geweest (en wellicht nu nog wel) die schokdempers onnodige en kostenverhogende dingen vonden. scratch.gif

Citrorob

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?

Bericht door Citrorob » wo 11 jul 2018 10:58

Weinsberg schreef:
wo 11 jul 2018 10:48
RE.gif

Dus jij denkt dat je met een druk verschil in banden de opbouw kunt beschadigen ? Lijkt me te ver gezocht.
Dit is een excuus dat Hobby in het verleden heeft gebruikt en daarom mocht je toen ook geen C banden van Hobby monteren.
Was voor ons een reden om daar na onze eerste Hobby verder van het merk weg te blijven.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?

Bericht door meeder » wo 11 jul 2018 11:18

Ik zit qua bandenspanning tussen de aanbevolen bandenspanning van de fabrikant en de maximale bandenspanning zoals vermeld op de band in. Kip geeft 3 bar op en de banden mogen 3,4 bar hebben. De maximale belasting per band is bij 3,4 bar 690kg en de caravan mag 1300kg wegen waarbij hij bij ons in de praktijk tussen 1150kg en 1200kg op de schaal brengt.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?

Bericht door Micky » wo 11 jul 2018 12:16

Weinsberg schreef:RE.gif

Dus jij denkt dat je met een druk verschil in banden de opbouw kunt beschadigen ? Lijkt me te ver gezocht.
Ja daar ben ik van overtuigd


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?

Bericht door Micky » wo 11 jul 2018 12:26

Citrorob schreef:
Micky schreef:
wo 11 jul 2018 10:39
Toch ben ik van mening dat te harde banden wel degelijk slecht kunnen zijn voor de opbouw en scheurtjes kunnen veroorzaken.
Stuiteren kan best met goede dempers zeker als je caravan in een soort cadans komt door een golvend wegdek, maar of dat te maken heeft met de Bandendruk, zou ik niet weten.


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Dit is nu precies wat goede schokdempers tegen gaan.
Nu zijn er in het verleden caravanbouwers geweest (en wellicht nu nog wel) die schokdempers onnodige en kostenverhogende dingen vonden. scratch.gif
Daar ben ik het niet mee eens, mijn nieuwe auto’s hebben nieuwe schokbrekers, toch stuitert mijn Passat met 18” en platte banden veel meer dan de Passat’s met 17” dat voel je heel duidelijk dus elke ribbel wordt veel harder doorgegeven aan de auto, dit is vergelijkbaar met een harder opgepompte band, ook met de 4x4 autos merk je dit heel goed als je veel lucht uit de banden laat voor terrein rijden, als je na de tijd op deze zachte banden naar de pomp rijdt voel je heel duidelijk minder stugge bewegingen in het interieur.
Logisch ook want naast de schokbrekers werkt de band ook als demping, dat mag toch geen verrassing zijn.
Dus de hardere bewegingen die aan de opbouw worden doorgegeven zorgen voor scheurende delen bijv. om het voorraam, maar ook het plaatwerk om de lamp boven de deur is een bekende plek die kan gaan scheuren in dergelijke situaties.



Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Weinsberg
Berichten: 525
Lid geworden op: di 14 jun 2011 11:01

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?

Bericht door Weinsberg » wo 11 jul 2018 12:45

RE.gif

appels met peren , je vergelijkt twee verschillende banden maten. De 17 inch heeft een hogere wang dan de 18 inch waardoor je meer voelt met grotere inches, dus geen vergelijk in mijn ogen met een drukverschil in eenzelfde band

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?

Bericht door meeder » wo 11 jul 2018 12:47

RE.gif
Dat is mijn gevoel ook hierbij. In de stalling worden de banden hard opgepompt en als ik vergeet de bandenspanning lager te zetten voor ik weg rij dan is de combinatie niet echt lekker stabiel (natuurlijk is hij dan ook leeg en heeft dat ook effect).

Gebruikersavatar
deemster07
Berichten: 943
Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
Locatie: Ooststellingwerf

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?

Bericht door deemster07 » wo 11 jul 2018 13:39

Ab schreef:Er gaat niks stuiteren.
Onder bestelbusjes zitten dezelfde banden.
Op de heenweg met 1500 kg vracht erin.
Leeg terug.
Met dat gewichtsverschil zou je toch van de weg af stuiteren?
Ik kan melden dat je daar totaal niets van merkt.
Maar je hebt wel altijd het maximum draagvermogen van de banden ter beschikking.
Nou dat weet ik niet hoor. Ik merk wel degelijk verschil bij een geladen of lege bus....vooral als ik zo’n nieuwe bus mee heb van een verhuurbedrijf....
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank thumbup.gif ), Dethleffs 460T 1999

Citrorob

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?

Bericht door Citrorob » wo 11 jul 2018 13:41

Micky schreef:
wo 11 jul 2018 12:26
Daar ben ik het niet mee eens, mijn nieuwe auto’s hebben nieuwe schokbrekers, toch stuitert mijn Passat met 18” en platte banden veel meer dan de Passat’s met 17” dat voel je heel duidelijk dus elke ribbel wordt veel harder doorgegeven aan de auto, dit is vergelijkbaar met een harder opgepompte band, ook met de 4x4 autos merk je dit heel goed als je veel lucht uit de banden laat voor terrein rijden, als je na de tijd op deze zachte banden naar de pomp rijdt voel je heel duidelijk minder stugge bewegingen in het interieur.
Logisch ook want naast de schokbrekers werkt de band ook als demping, dat mag toch geen verrassing zijn.
Dus de hardere bewegingen die aan de opbouw worden doorgegeven zorgen voor scheurende delen bijv. om het voorraam, maar ook het plaatwerk om de lamp boven de deur is een bekende plek die kan gaan scheuren in dergelijke situaties.

Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Je herkent/weet duidelijk niet het verschil tussen vering, demping en stuiteren. mrgreen.gif

Een hogere wang en zachter bandenspanning geven meer vering en dus comfort.
Daardoor voel je ribbels minder met de 17".

Stuiteren is een gevolg van een slechte demping. Jouw 18" stuiteren dan ook niet maar veren minder in. Dat is echt volledig iets anders.
Als jouw 18" zouden stuiteren dan zou dat direct betekenen dat je ook minder grip zou hebben met je 18" banden met een lage wang dan met de 17".
Dat lijkt mij niet het geval. I.i.g. hoop ik voor je dat je grip niet minder is met de 18" anders zou ik ze snel vervangen door de 17". whistle.gif

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?

Bericht door meeder » wo 11 jul 2018 14:11

Of het stuiteren of minder inveren is maakt voor het uiteindelijke effect niet veel uit. Overmatige trillingen of schokken door stuiteren cq minder inveren lijkt mij niet goed.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Hoe krijg ik de combinatie stabieler? - Bandendruk en stuiteren

Bericht door Micky » wo 11 jul 2018 16:13

Weinsberg schreef:RE.gif

appels met peren , je vergelijkt twee verschillende banden maten. De 17 inch heeft een hogere wang dan de 18 inch waardoor je meer voelt met grotere inches, dus geen vergelijk in mijn ogen met een drukverschil in eenzelfde band
Nee, dat is Juist het punt wat ik maken wil, dat niet alleen de dempers zijn voor het dempen maar dat een verschil in stugheid van de banden ook meespeelt in de mate van doorgeven van schokken in de auto/caravan Afbeelding

Het 4x4 voorbeeld bevestigt het nog eens bij dezelfde band met meer en minder druk.

@Citrorob, ik begrijp dat heel goed, jij begrijpt mijn punt blijkbaar niet mrgeen.gif (komt wellicht omdat ik met stuiteren van mijn Passat bedoelde schokt) mrgreen.gif

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?

Bericht door Ab » wo 11 jul 2018 17:50

deemster07 schreef:
wo 11 jul 2018 13:39
Ab schreef:Er gaat niks stuiteren.
Onder bestelbusjes zitten dezelfde banden.
Op de heenweg met 1500 kg vracht erin.
Leeg terug.
Met dat gewichtsverschil zou je toch van de weg af stuiteren?
Ik kan melden dat je daar totaal niets van merkt.
Maar je hebt wel altijd het maximum draagvermogen van de banden ter beschikking.
Nou dat weet ik niet hoor. Ik merk wel degelijk verschil bij een geladen of lege bus....vooral als ik zo’n nieuwe bus mee heb van een verhuurbedrijf....
Natuurlijk is daar een groot verschil tussen.
Qua rijden, bochtenwerk en remmen.
Maar stuiteren?
Nog nooit iets van gemerkt.
Ook niet bij de caravan.
De banden zitten vrij hoog in het draagvermogen.
Toch altijd op 4.5 bar.
Aanhangers hetzelfde verhaal.
2500 kg erop of leeg, het loopt gewoon rustig mee achter de auto.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

HanK
Berichten: 793
Lid geworden op: vr 27 jan 2012 19:19
Locatie: Einde A9

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler? - Bandendruk en stuiteren

Bericht door HanK » wo 11 jul 2018 19:21

Ben het met Mickey eens. Mijn banden waren te hard , daardoor kreeg je dat stuitergedrag, vooral de bermzijde kant.
Resultaat mrgreen.gif , de zijwand was een 1.5 cm verzakt aan de disselkant. Heeft mij wel wat gekost!
Kan het natuurlijk niet bewijzen maar banden waren opgepompt tot de max. waarde ,wat op de band staat.
Echter, dat geldt niet voor een lichtere caravan belasting. Voor het max. gewicht ( incl. belading), gaf de fabrikant van die band een lagere waarde op. Ik ben er dus van overtuigd dat de verzakking een gevolg was van een te hard opgepompte band.
Renault Kangoo II 1.2 TCe en Trigano Silver 310 TDL

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler? - Bandendruk en stuiteren

Bericht door Micky » wo 11 jul 2018 19:29

RE.gif

Bermzijde omdat de wegen aan de zijkant doorgaans minder vlak zijn dan naar de midden van het wegdek en het effect (gevolg) daar dus groter is thumbup.gif

Valt het jullie ook op dat als je net de fietsbanden lekker hard hebt opgepompt dat het stuur veel meer trilt in je handen dan toen je al een tijdje dacht dat je banden te zacht waren? knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

HanK
Berichten: 793
Lid geworden op: vr 27 jan 2012 19:19
Locatie: Einde A9

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler? - Bandendruk en stuiteren

Bericht door HanK » wo 11 jul 2018 21:01

[image]
D77FEFF0-EF7C-4197-BE1E-CA3745D71937.jpeg
[/image]
Dit is een tabel van een band, waarin je ziet dat de bandenspanning afhankelijk is van de belading ( caravangewicht + inhoud)
Renault Kangoo II 1.2 TCe en Trigano Silver 310 TDL

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler? - Bandendruk en stuiteren

Bericht door meeder » wo 11 jul 2018 23:05

Leuke tabel. Op de banden van onze caravan met Loadindex 95 staat dat de maximale druk 3,4 bar is en de maximale belasting 690kg. Ik dacht altijd dat die 690kg dan ook bij die 3,4 bar zou zijn maar volgens deze tabel is dat bij 2,9 bar dus de 3,0 bar die Kip voorschrijft is dan dus ook correct.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler? - Bandendruk en stuiteren

Bericht door Ab » wo 11 jul 2018 23:06

Ja. Waarbij geldt, dat te weinig draagvermogen niet best is..
Teveel draagvermogen kan geen kwaad.
Schade aan een caravan door te harde banden.
Je hoort dat vaker.
Ik geloof daar niets van.
Zou toch ook te gek voor woorden zijn..
1 keer iets te hard over een drempel en je hebt schade als caravans zo fragiel in elkaar zaten.
Het is wel een heel handig excuus voor optredende schade.. mrgreen.gif

@ Mees..
Die tabel zegt totaal niets over jouw banden.
Daarvoor geldt weer een heel andere tabel.
Voor de mijne ook. Daar moet 4.5 bar in.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Citrorob

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler? - Bandendruk en stuiteren

Bericht door Citrorob » do 12 jul 2018 11:30

Micky schreef:
wo 11 jul 2018 16:13

@Citrorob, ik begrijp dat heel goed, jij begrijpt mijn punt blijkbaar niet mrgeen.gif (komt wellicht omdat ik met stuiteren van mijn Passat bedoelde schokt) mrgreen.gif
Je moet het beestje dan wel bij de juiste naam noemen. knipoog.gif

Te harde schokken doorgeven is geen demping probleem maar een vering probleem.
Dat kan door (te) harde banden.

Stuiteren is een demping probleem en geeft ook gelijk een wegliggingsprobleem.

Dat er caravanbouwers zijn die zulke slechte caravans maken dat banden die een 0,5 bar harder zijn dan voorgeschreven de caravan uit elkaar doen stuiteren is een andere discussie.

Mees

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler? - Bandendruk en stuiteren

Bericht door Mees » do 12 jul 2018 11:52

Sorry Ab, ik heb geen tabel geplaatst.

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Hoe krijg ik de combinatie stabieler? - Bandendruk en stuiteren

Bericht door Stigter » do 12 jul 2018 13:09

Ab bedoelde meeder, die gaat voor zijn caravan uit van de geplaatste tabel.

Tabel is een voorbeeld en niet bedoelt om de juiste bandenspanning af te lezen voor onze caravans.

2,7 bar lijkt mij te weinig voor een caravan van 1500 KG.
Groet Arnold

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”