Gewichtsvragen

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Gewichtsvragen

Bericht door Niels83 » wo 13 jun 2018 00:05

Hallo.

Ik heb wat vragen over het gewicht en beladen.
- wat weegt een oude (1983) caravan koelkast ongeveer.
- het keukentje is relatief zwaar hoe compenseren jullie dat? Boven de andere as heb ik een kleding kast en gaskachel. Achter de gaskachel heb ik mijn gereedschap ed . Daarboven wat kleding niet echt een compensatie voor de keuken invetaris.
- weet iemand een weeg brug in amersfoort? Liefst rond de isselt (voor ds mede amersfoorters)
- mij n trekhaak geeft 50 kilo aan de caravan max 75kilo ik wilde ergens daar tussen in beladen. Kan dat?
- maken hulpveren iets uit voor de maximale kogeldruk?
- wordt er vaak gecontroleerd op overbelading ed? Het liefst blijf ik onder de max maar stel het geheel is 50 kilo zwaarder heb ik dan een probleem?

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Gewichtsvragen

Bericht door Ab » wo 13 jun 2018 08:37

Niet als je bijv. 80 kg kogeldruk realiseert.
Die 80 kg wordt lading van de auto.
Gewogen wordt er bij controles op gewicht onder de 3 assen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Gewichtsvragen

Bericht door Niels83 » wo 13 jun 2018 15:53

RE.gif

Maar dat is met mijn maximale kogeldruk niet zo verstandig lijkt mij..
Laatst gewijzigd door Trina op do 14 jun 2018 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Gewichtsvragen

Bericht door meeder » wo 13 jun 2018 16:13

Wij hebben een Toyota Auris gehad met een maximale kogeldruk van 55kg. In de praktijk reden wij met ±70kg rond zonder problemen. Dat het bij de ene auto goed gaat hoeft niet te betekenen dat het met een andere auto ook goed gaat.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Gewichtsvragen

Bericht door meeder » wo 13 jun 2018 16:35

re.gif
Als er bij een controle gewogen wordt telt de kogeldruk niet bij de caravan mee omdat de combinatie in zijn geheel gewogen wordt. Of het altijd verstandig is om op de limiet te zitten is een hele andere discussie maar dat doet niets af aan de juistheid van het antwoord van Ab.

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Gewichtsvragen

Bericht door Peter 1969 » wo 13 jun 2018 16:50

Niels83 schreef:
wo 13 jun 2018 00:05
Hallo.

Ik heb wat vragen over het gewicht en beladen.
- wat weegt een oude (1983) caravan koelkast ongeveer.
- het keukentje is relatief zwaar hoe compenseren jullie dat? Boven de andere as heb ik een kleding kast en gaskachel. Achter de gaskachel heb ik mijn gereedschap ed . Daarboven wat kleding niet echt een compensatie voor de keuken invetaris.
- weet iemand een weeg brug in amersfoort? Liefst rond de isselt (voor ds mede amersfoorters)
- mij n trekhaak geeft 50 kilo aan de caravan max 75kilo ik wilde ergens daar tussen in beladen. Kan dat?
- maken hulpveren iets uit voor de maximale kogeldruk?
- wordt er vaak gecontroleerd op overbelading ed? Het liefst blijf ik onder de max maar stel het geheel is 50 kilo zwaarder heb ik dan een probleem?
-Tegenwoordig wegen ze 13 kg. Ik zou aannemen < 25 kg.
- Kleding al in kledingkast doen ipv weekendtassen in auto, gereedschap daar is prima oplossing
- Auto kenteken, trekhaak en dissel hebben een max, de laagste waarde moet je aanhouden. 5-10 kg meer zal niet snel leiden tot bekeuringen of schade.
- nee, maar als de auto doorzakt is het verstandig die te installeren voor de stabiliteit van de auto
- Naar verluid wordt pas bekeurd bij 10 % overbelading. 50 kilo teveel is niet erg teveel tenzij je caravan 500 kg weegt :-)

Wat betreft de weegbrug : overweeg eens een wieldruk meter zoals https://www.obelink.nl/reich-caravanweg ... gJUT_D_BwE
Dan kun je mooi verschillen L/R zien en compenseren, neuswieldruk en totaal gewicht. Ik heb zelf de indruk dat een verschil van een aantal tiental kg L/R niet heel veel uitmaakt met een wieldruk van gemiddeld 600 kg. Je moet proberen dat verschil zo min mogelijk te maken, maar exact 0 hoeft niet en zal ook wel erg moeilijk zijn om te realiseren. Die Reich caravan wieldrukmeters zijn trouwens ook niet heel nauwkeurig, scheelt ook wel een aantla tiental kgs. Maar je ziet wel of de balans L/R teveel afwijkt.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gewichtsvragen

Bericht door Micky » wo 13 jun 2018 17:11

@TS

Ook ik adviseer gewoon wat hoger te gaan zitten, zeker op 70KG, de trekhaak kan het wel hebben ben ik van overtuigt, je combi wordt er veiliger van echt waar, geloof niet de oliedomme verhalen die soms rondgaan hier op het forum van mensen die stellig beweren dat de kogeldruk alleen maar is om te voorkomen dat de caravan achterover kiept als je erin stapt zonder dat hij aangekoppeld is thumbup.gif

als je met de kogeldruk zoals geschreven erg ver doorhangt, kun je hulpveren plaatsen, ik ben er persoonlijk geen voorstander van, maar heel veel hier wel, met de caravan erachter ziet het er mooier uit, maar de rest van het jaar vind ik het persoonlijk wat nadelig, maar kwaad kan het zeker niet thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: Gewichtsvragen

Bericht door vso1 » wo 13 jun 2018 19:03

Belading/kogeldruk heeft invloed op het rijgedrag.

Probeer altijd op je assen (auto of aanhanger) het meeste gewicht te zetten.
rijbewijs B is max 3500KG rijden.

Stel je auto is 1200kg en mag maximaal 1950kg beladen zijn, en je aanhanger (caravan) is 950 leeg en 1200kg max, kogeldruk is 50kg
Dan mag de totale combinatie niet meer wegen als 1950(max auto)+1200(max caravan) = 3150 ja volgens je rijbewijs mag meer. (10% is dan 300kg)
Kogeldruk word bij de auto geteld dus als je caravan 1250kg weegt (zonder auto) kan kan je met de lading verschuiven en die 50kg op je "kogel" laten rusten.
Want die 50kg word bij de auto geteld.

Extreem voorbeeld: als je 100/150 kg op je kogel zet, + kofferbak vol met "zware" spullen dan heb je kans dat je voorwielen minder grip hebben en laat daar nu net de aandrijving zitten in de meeste auto's. gevolg is dat je grip verliest en bij "nat' weer of stijle helling je banden meer slippen (sneller slijten) en je dus sneller kans hebt op ongelukken. De regelgeving(wet) is gericht op vermindering bij ongelukken dus denk na..

Overgens de kans dat je gepakt word is klein, toch is het handig om te meten/weten .. het is zonde als je eigendommen moet achterlaten.


Paar "hacks" zijn:
- vul je banden met stikstof (2.50 per band bij de kwikfit ofzo, met anwb pas minder) dit beperkt slijtage en "leegloop" maar
- Reken op "lekke band" en zorg dat je de spullen kan .. (of neem ze niet mee en reken op de wegenwacht.. betaal je toch voor? maar ja daar zijn weer kosten aan verbonden. spullen in de kofferbak dus "waterdicht" en makkelijk verplaatsbaar.
- https://www.hbm-machines.com/producten/ ... eegschaal/ (bagage wegers gaan tot 30 a 50kg)
- weeg je gasflessen (gewicht min leeggewicht (vermeld op fles) = restant inhoud en zet ze in je kofferbak
- stop geen eten in de caravan koelkast .. bewaar dit in de auto (koeltas met pakkenvruchtensap ingevroren paar dagen van te voren)
- in de caravan "volumeuze" dingen .. zoals kussens en ander licht gewicht spullen.
- leeg je watertank,wc,boiler (1l water = 1kg) dus 5l boiler en 5l wc, 5l water = 15kg
- pocketveren bed (zwaar)
- neuswiel in de auto 10 tot 15kg
- tenstokken vervangen (staal door aluminium)
- reserve wiel caravan --> auto

Maar over het algemeen is het vrij lastig om "overgewicht" te hebben, als je gewoon niet te gek doet. Echter verkeerd beladen (is slingerende caravan) is veel makkelijker.
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Gewichtsvragen

Bericht door Chris » wo 13 jun 2018 19:15

RE.gif
Tentstokken vervangen... Staal >> Aluminium.
Wel een heel mooi idee maar de winst is niet groot.
Ik dacht ook zo, mijn luifel heeft een stalen frame...
Vraag ik aan de fabrikant of dat ook in Alu geleverd kon worden.
Dat kon niet... niet sterk genoeg... en ook de gewichtsbesparing was verrassend weinig.
Volledig luifelframe in Staal of Alu scheelt maar 9 kg.!!
Dat hebben ze aangetoond op een weegschaal zelfs.. zelf gezien dus.
En een volledig luifelframe is bijna gelijk aan een tentframe.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: Gewichtsvragen

Bericht door vso1 » wo 13 jun 2018 19:25

RE.gif

tja 9kg is niet niks, overgens als je "bespaart" zou dan een airtent (geen stokken) dan wel intressante besparing opleveren ?

maar op de KG gelet.
Als je echt gewicht zou willen besparen kan je een "laminaat" van wedi/qboard + triplex kunnen overwegen.
630 kg / m3 voor spaanplaat. Denk dat je snel 100kg van je caravannetje kan besparen.. maar de prijs vs moeite + winst ? hmm als ik geld teveel heb en ruimte om dit te doen dan zou ik het overwegen als projectje.
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Gewichtsvragen

Bericht door Chris » wo 13 jun 2018 19:31

Gewichtsverdeling is al een oeroud en vaak besproken item op dit forum.

Voor de vuist weg kan je makkelijk stellen:
1e Probeer de zware dingen zoveel mogelijk in de auto te krijgen, en dan als het kan ook nog zo ver mogelijk naar voren in de auto.
2e De officiele kogeldruk is het laagste gewicht wat op de trekhaak/dissel/kentekenbewijs staat.
Kom je daar dus 2x 75kg tegen en 1x 50kg, dan geldt 50kg !
Officieel... maarrrr.
Er is een marge voor een weegfout... dus als jij hoger zit met de kogeldruk... b.v. 65Kg, zal niemand daar moeilijk over doen.
TENZIJ.. daarmee het max gewicht van de auto zwaar wordt overschreden.
en verder..
In Nederland houden we van polderen... zo ook met caravan gewichten.
De kogeldruk wordt b.v. niet bij het caravangewicht gerekend maar bij het autogewicht.
Dus als jou caravan b.v. 1100 Kg max mag wegen zit je door die kogeldruk eigenlijk al op (voorbeeld) 1165kg.
En ook die 1100KG ( max aslast) mag nog een weegfout hebben.

Verder ga ik niet want dan krijg ik ruzie hier...maar je kan zelf al wat rekenen...
En bedenk... beter je kogeldruk te hoog dan te laag.

Ter verduidelijking... de gewicht hier genomen zijn fictief... ik weet jou gewichten niet.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Gewichtsvragen

Bericht door Chris » wo 13 jun 2018 19:33

vso1 schreef:
wo 13 jun 2018 19:25
RE.gif

tja 9kg is niet niks, overgens als je "bespaart" zou dan een airtent (geen stokken) dan wel intressante besparing opleveren ?
Ik denk het niet, daar zitten zware luchtslangen in ( brandweerslang)

maar op de KG gelet.
Als je echt gewicht zou willen besparen kan je een "laminaat" van wedi/qboard + triplex kunnen overwegen.
630 kg / m3 voor spaanplaat. Denk dat je snel 100kg van je caravannetje kan besparen.. maar de prijs vs moeite + winst ? hmm als ik geld teveel heb en ruimte om dit te doen dan zou ik het overwegen als projectje.
Hier snap ik niks van.. welke spaanplaat heb je het over ??? er zit nauwelijks spaanplaat in een caravan denk ik.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: Gewichtsvragen

Bericht door vso1 » wo 13 jun 2018 19:36

RE.gif

bij mij zit er in de sprite geloof ik aardig wat spaanplaat .. misschien dat het in nieuwere caravans vervangen is ?
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Gewichtsvragen

Bericht door VIP » wo 13 jun 2018 19:36

Ik ben een groot TEGENstander van adviezen om gasflessen te vervoeren in de auto boos.gif

Lekker in de disselbak laten staan en minder risico hebben bij een ongeluk of aanrijding.

Liever wat anders in de auto dan gasflessen.
Laatst gewijzigd door VIP op wo 13 jun 2018 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Gewichtsvragen

Bericht door VIP » wo 13 jun 2018 19:39

vso1 schreef:
wo 13 jun 2018 19:36
RE.gif

bij mij zit er in de sprite geloof ik aardig wat spaanplaat .. misschien dat het in nieuwere caravans vervangen is ?
Spaanplaat trekt vocht aan en gaat uitzetten.

Wellicht bedoel je OSB constructieplaat.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Gewichtsvragen

Bericht door Chris » wo 13 jun 2018 19:43

vso1 schreef:
wo 13 jun 2018 19:36
RE.gif
bij mij zit er in de sprite geloof ik aardig wat spaanplaat .. misschien dat het in nieuwere caravans vervangen is ?
Ik denk idd dat je daarin niet correct bent.
Spaanplaat is veel te zwaar om in onze hutjes gebruikt te worden.
Daarnaast is het nog eens erg gevoelig voor vocht, het zuigt als een malle.
En, Spaanplaat heeft de onaangename gas werking.
Nee, de vloer, wanden en kastjes in jou Sprite is al uitgevoerd in lichtgewicht spul hoor.
Wel waar is dat "lichtgewicht" in de jaren nog lichter is geworden.

En... laat de gasflessen nou AUB in de disselbak staan, daar staan ze vast !
In de auto is een heel slechte optie, zo niet de slechtste!
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: Gewichtsvragen

Bericht door vso1 » wo 13 jun 2018 20:01

RE.gif

En... laat de gasflessen nou AUB in de disselbak staan, daar staan ze vast !
In de auto is een heel slechte optie, zo niet de slechtste!
[/quote]
Nu ik weet zeker dat er delen spaanplaat zijn, of dat orgineel is laat ik dan wel in het midden, Overgens was het doel meer lcht(er) spul nog lichter maken.

Overgens wel benieuwd waarom gas in de auto slecht zou zijn? met vouwwagen deden we niet anders. overgens met licht gewicht flessen is dit ook misschien minder noodzakelijk. ik heb liever dat als ik bij mijn banden moet dat ik minder zorgen hoef te maken over de kofferbak inhoud (en dus nat mag worden) ..
Laatst gewijzigd door Trina op do 14 jun 2018 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd. Lees de quoteregel!
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Gewichtsvragen

Bericht door VIP » wo 13 jun 2018 20:13

Veiligheid, zie mijn post van 19:36 uur
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
dennisb
Berichten: 493
Lid geworden op: wo 3 aug 2016 17:23
Locatie: KWK

Re: Gewichtsvragen

Bericht door dennisb » wo 13 jun 2018 20:42

Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst
Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc

Volvodriver

Re: Gewichtsvragen

Bericht door Volvodriver » wo 13 jun 2018 20:47

Bij gasflessen in een kofferbak bestaat de kans dat zich in de kofferbak gas ophoopt. In de Disselbak zijn voorzieningen aanwezig dat het gas kan "ontsnappen". Daarnaast is de disselbak er de plaats voor. (Behalve bij sommige Engelse caravans die daar een speciale ruimte voor hebben aan de zijkant.)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Gewichtsvragen

Bericht door Chris » wo 13 jun 2018 20:55

En nog eentje..
Tijdens een aanrijding zou een gasfles in de auto zomaar een ongeleid projectiel door de auto kunnen worden.
Helemaal bij hatchback's, stationcars etc. waar eigenlijk geen degelijke afscherming is tussen kofferbak en passagiers compartiment.
Of tussen de voor en achterstoelen op de grond... net zo link.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gewichtsvragen

Bericht door Micky » wo 13 jun 2018 20:57

RE.gif weenie.gif

hoeveel zwaarder is die fles, dan een zware koffer of een Koelbox die gevuld is.... ik heb altijd het bagagenet ertussen als er zware dingen in de kofferbak liggen, alles ligt vast en eventueel vergrendeld, schuiven kan dus niet, waarbij het dus ook geen echt projectiel kan worden bij een aanrijding
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Gewichtsvragen

Bericht door PD » wo 13 jun 2018 20:58

Volvodriver schreef:
wo 13 jun 2018 20:47
Bij gasflessen in een kofferbak bestaat de kans dat zich in de kofferbak gas ophoopt. In de Disselbak zijn voorzieningen aanwezig dat het gas kan "ontsnappen". Daarnaast is de disselbak er de plaats voor. (Behalve bij sommige Engelse caravans die daar een speciale ruimte voor hebben aan de zijkant.)
Inderdaad, gasflessen horen niet in de auto !
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gewichtsvragen

Bericht door Micky » wo 13 jun 2018 21:28

bij een aanrijding van redelijke kracht, ben ik behoorlijk zeker dat een gasfles uit de dissel van de caravan wordt geslingerd, dat bandje met die schroefjes in de wand stelt zoals we allemaal weten niet veel voor, de klep van de dissel ook niet.
ik denk dat wellicht in dezelfde situatie een goed vastgelegde gasfles in de kofferbak beter op zijn plek blijft en daardoor dus wellicht een kleiner gevaar is dan in de dissel om eerlijk te zijn.
kwam gewoon zo even in me op, ben benieuwd naar de reacties en als ik een nieuwe fles haal (of ik laat hem vullen), neem ik hem ook mee in de auto, hoe doen jullie dat allemaal dan?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Gewichtsvragen

Bericht door PD » wo 13 jun 2018 21:35

RE.gif
Een nieuwe fles haal ik idd met de auto en dan staat de fles klem achter de voorstoel en achterbank. Dit doe ik 1 a 2x per seizoen.
Met de caravan rijden we minstens 25x retour en ook veel grotere afstanden; dan neem ik geen risico van gaslekkage in de auto.

Simpel een kwestie van risicobeperking thumbup.gif

Dat de gasfles bij een aanrijding mogelijk uit de disselbak wordt geslingerd, vind ik geen probleem. Hij komt dan zeker niet in de auto knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”