Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door cadance » za 30 sep 2017 14:40

[quote]ie hulpmiddelen?
Bericht door morjos » za 30 sep 2017 09:34

Cadance, op 2.5m gaat hij je langs omwegen sturen, want dat is de breedte van een truck, en wij zijn maar met auto-caravan.
Morjos bedankt voor de info.
We gaan het zeker proberen. Maar dat gaat nu nog eventjes duren.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door wolf » za 30 sep 2017 18:22

al een aantal verplaatsingen met Google Maps gedaan en dit bevalt me heel goed, zeker nu de roamingkosten weggevallen zijn.

Ik ben toch steeds passagier en heb niets anders te doen, stroomverbruik valt goed mee en in geval van nood, heb ik een powerpack bij de hand
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Keesje
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 16 mei 2012 10:32
Locatie: waterland

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Keesje » ma 2 okt 2017 09:32

Michelin heeft ook een heel goede navigatie app met de mogelijkheid een caravanmodus in te schakelen.

Mvrgr.Kees

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door wolf » ma 2 okt 2017 12:40

michelin moet ik ook eens proberen, bedankt voor de info.

EDIT: alleen voor IOS weenie.gif
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Hans Roolant
Berichten: 61
Lid geworden op: do 8 sep 2016 11:48
Locatie: Brunssum

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Hans Roolant » zo 11 mar 2018 16:09

ycv schreef:Tja. En Tom Tom truck...stuurt je gewoon Door Luik...niet op de heenweg... Dan moet je eromheen....Nee...Op de terugweg... Dat ding koop je dan up tot date bij TLN en dat wordt heel vaak per jaar geüpdatet. scratch.gif en je mag helemaal niet Door Liege met een caravan....Ja...t staat 1x aangegeven...buren in de straat kregen een bekeuring
Is niet alleen verboden voor caravans, maar voor alle motorvoertuigen langer dan 6 meter! Maar een betere tip, houd op de terugweg voor Luik richting Aken aan, lekker rustige autoweg, en via Aken/Heerlen/ richting Maastricht kom je bij klaverblad Kerensheide weer op de A2 ! Op de heenweg hetzelfde, A2 Kerensheide, Heerlen/Aken aanhouden dan Luik, kom je een stuk voorbij Luik weer op de route! Ik ga regelmatig die kant uit, woon daar in de buurt dus...

martijn v o

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door martijn v o » zo 11 mar 2018 18:08

Ik gebruik Igo8 inmiddels al weer een jaar of drie, zit in de vaste navigatie van de auto kun je verkrijgen op windows en android.
Kaarten updates gaan relatief goedkoop en makkelijk.
Je kunt ook eigen POI's invoeren zoals bijvoorbeeld Archies campings.
Tevens kan ik de navigatie ook instellen op een vrachtwagen, de ervaring leert dat de rijtijden goed kloppen, maar dat hij je met in de vrachtwagen modus wel door Luik en de te lage tunnel bij Parijs stuurt.

enige nadeel is dat er geen TMC op zit, maar ik gebruik ok Googel maps op de telefoon en die heeft dat weer wel.
Of eigenlijk zit het er wel op, maar ik krijg dat niet werkend.

Grootste voordeel: Het dievengilde is niet zo enthousiast van deze navigatie daardoor zit deze er al weer een tijdje in.

Abve

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Abve » zo 11 mar 2018 18:53

Hans Roolant schreef: Is niet alleen verboden voor caravans, maar voor alle motorvoertuigen langer dan 6 meter! Maar een betere tip, houd op de terugweg voor Luik richting Aken aan, lekker rustige autoweg, en via Aken/Heerlen/ richting Maastricht kom je bij klaverblad Kerensheide weer op de A2 ! Op de heenweg hetzelfde, A2 Kerensheide, Heerlen/Aken aanhouden dan Luik, kom je een stuk voorbij Luik weer op de route! Ik ga regelmatig die kant uit, woon daar in de buurt dus...
Dit begrijp ik niet helemaal:
Is de door jou voorgestelde route niet een heel stuk omrijden?
Je bedoelt via Aken en de N3 naar Verviers en dan oversteken naar de A26, ten zuiden van Luik?
Of...?

Gebruikersavatar
Theo de Man
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 4 jan 2015 12:22
Locatie: Thuvine

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Theo de Man » di 13 mar 2018 12:38

E25/ E40 aanhouden richting vliegveld luik tot Alleur/Locin dan weer richting Luxemburg.. en dan bij Bastogne eraf de N4 op en binnendoor naar Martelange (rijd als een speer gewoon 100km) om te tanken en alcohol ,nooit echt druk en genoeg tankstations.
Sorento 3.3 & Adria Adora 572ut met Fortex Aronde luifel , E&P 6 steuns levelsysteem.
"" keep your friends close but your enemies closer ""

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Peter 1969 » di 13 mar 2018 16:54

Hier ook in de auto's gewoon nog losse Tomtom's die prima voldoen. Volgens mij als je hoofdwegen blijft volgen - waarover vrachtverkeer rijdt - kun je je ook niet vastrijden. Alleen de laatste lokaalweggetjes naar een camping kunnen voor verrassingen zorgen, maar andere caravannners komen daar toch immers ook....

Als backup heb ik HEREwego op de telefoon en tablet(s). Dat vind ik ook handig als ik de auto in een grote onbekende buitenlandse stad achterlaat, om die zorgelozer weer te vinden na een dagje rondlopen.

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door JanPunne » di 13 mar 2018 17:51

Voor dat laatste stukje gebruiken we juist de borden van de camping.
Die geven altijd de beste route.
En soms staat er als het laatste stukje problemen kan opleveren een aparte vermelding daarvan met de gemakkelijkste aanrijroute op de website zodat je niet vastloopt in een dorpje of landweggetje.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Richardve
Berichten: 3
Lid geworden op: di 15 mei 2018 07:13

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Richardve » ma 11 jun 2018 14:16

Hoi ik gebruik eigenlijk altijd google maps is up to date en laat veel zien.
Als ik naar het buitenland ga dan will ik nog wel eens een tomtom er naast zetten doen het altijd is wel oud.
Voordeel van tomtom als je de kaart oproept tijden het rijden zie je ook wat leuk is om te bekijken kun je gratis updaten en downloaden.
Maar sinskort een caravan gekocht en nu gebruik ik michelen route planner die houd rekening met een caraven.
Eigenlijk gebruik ik ze alle drie wel samen.

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Peter 1969 » ma 11 jun 2018 20:28

En ze hebben allemaal wel voor en nadelen. Ik heb net een nieuwe tomtom ( met de oude units moest ik steeds kaarten kopen, nu gratis ) en moet wel zeggen dat zij wel de meeste informatie snel overzichtelijk en begrijpelijk in een scherm kunnen stoppen. Dat is ook een kunst.

Veel apps e.d. doen het best goed, maar daar kan ik niet wennen aan ontbreken van bijv. rijstroken hulp dat ik op buitenlandse knooppunten vaak erg nuttig vind. Of andere gegevens zoals aankomst tijd, huidige tijd, kilometers tot doel, kilometers tot volgende tankstations en vooral GPS snelheid. Met caravan kijk ik eigenlijk alleen daar en niet op auto snelheidsmeter.

Abve

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen

Bericht door Abve » di 12 jun 2018 05:43

Voor het plannen van een route maak ik regelmatig gebruik van de TomTom MyDrive-app, geinstalleerd op m’n IPad en laptop.
Hierop kun je o.a. de lengte, breedte en hoogte van je combinatie instellen waarna het systeem hiermee uiteraard rekening houdt bij het maken van een route. Als je dan ook nog bijv. ‘ het vermijden van tolwegen’ instelt, krijg je leuke routes die goed te berijden zijn. Je kunt bovendien de voorgestelde route aanpassen door één of meerdere routepunten aan te brengen.
Op deze wijze bepaal je precies welk weggetje je je wilt rijden en bovendien haalbaar is met je combinatie. Hellingpercentages worden overigens niet vermeld.
Twijfel je, kijk je even op Streetview.
Daarna verstuur je de route(s) via Bluetooth naar je navigatiesysteem.
Al met al erg gebruikersvriendelijk, ook omdat je extra POI’s kunt instellen.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door PD » di 12 jun 2018 05:50

Ik heb sinds vorige week een Garmin Camper 660 LMT-D waarin ik vast de afmetingen en het gewicht van onze combi heb ingevoerd. Afgelopen weekend direct getest en het werkt super ! De auto-navi leidde me in Edam via een te smal ophaalbruggetje maar de Garmin leidde me er mooi omheen met de combi.

Deze Garmin heeft standaard ook alle ACSI campings aan boord en deze zijn erg gebruiksvriendelijk opvraagbaar. Gelukkig heeft Garmin nu ook de rijstrookaanduiding goed op orde en wordt zelfs ook het bord van de afslag in zijn geheel mee weergegeven (in dat laatste vond ik TomTom voorheen nog voorop lopen).

Grappige bijkomstigheid: je kunt in de weergave kiezen uit verschillende comb's... je ziet dan daadwerkelijk een auto met caravan op je scherm rijden ipv bijv. een pijl knipoog.gif
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (57.51 KiB) 1852 keer bekeken
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ferdi

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Ferdi » di 12 jun 2018 06:23

De Garmin Camper 660 LMT-D zijn ze nu aan het uit verkopen voor €199,- omdat deze is opgevolgd door de 770 € 334,-


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door PD » di 12 jun 2018 06:28

RE.gif
Ik heb vorige week € 177,- betaald bij Bol.com incl. Lifetime updates.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ferdi

Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Ferdi » di 12 jun 2018 06:29

Re, Nog beter ik zie dat hij nu op €199,- staat bij Bol.com


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Henri Berends » di 12 jun 2018 06:56

Ben na onze recente trip naar Italië er zeker van dat je niet om een specifieke navigatie voor camper/caravan-navigatie heen kan. In zowel Italië en het gebied ten zuiden van Koblenz hebben we weer wat weggetjes gereden waar ik - met de wetenschap van nu- met mijn combi eigenlijk niet zou hebben gereden. scratch.gif
Wat mij tegenvalt is de hoge prijs. Maar lees nu dat de Garmin Camper 660 LMT-D - Europa flink in prijs is gedaald.
Bij Bol.com lag er nog eentje voor € 199,-- op voorraad. Deze heb ik gelijk maar geclaimd.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door PD » di 12 jun 2018 07:03

Ferdi schreef:
di 12 jun 2018 06:29
Re, Nog beter Afbeelding ik zie dat hij nu op €199,- staat bij Bol.com
Typisch Bol.com... Daar zitten veelal verschillende aanbieders onder met verschillende prijzen :(
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
apejoekie
Berichten: 952
Lid geworden op: wo 13 mar 2013 13:48

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door apejoekie » di 12 jun 2018 07:48

Waar ik benieuwd naar ben is de file informatie van de Garmin. Daarin was TT beduidend beter. Garmin maakte voorheen alleen gebruik van TMC, is dat inmiddels veranderd?

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.

hobbyjan
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 28 okt 2015 14:11
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door hobbyjan » di 12 jun 2018 07:56

ik heb een Garmin voor vrachtwagens aangeschaft, met de gedachte waar vrachtwagens kunnen komen , kunnen wij ook komen.

Wat blijkt nu in mijn Ladrover Discovery 4 SDV6 HSE zit een fijnmazig net in de voorruit verwerkt, waardoor de Garmin niet of nauwelijks kan ontvangen..

Iemand hier ervaring of een oplossing voor?
caravan: Fendt 560 SF Saphir 2017, Truma SER Mover, Omnistor 6200 450 luifel.
auto:Landrover Al-New Discovery 2.0 SD4 HSE 240

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door meeder » di 12 jun 2018 07:57

Garmin heeft tegenwoordig toestellen met een DAB+ ontvanger waardoor de update frequentie van de verkeersinformatie nagenoeg gelijk is aan die van TomTom.
Het grote verschil is dat Garmin een zeer beperkte dataset heeft waardoor de kwaliteit van de informatie nog steeds niet in de schaduw kan staan van TomTom Live traffic.

Ik heb zowel een Garmin met DAB+ en een TomTom met Live Traffic en qua navigatie wint Garmin het met gemak maar qua verkeersinformatie is TomTom nog steeds de duidelijke winnaar voor mij.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door PD » di 12 jun 2018 07:57

RE.gif RE.gif
Ik heb ook een Disco 4 HSE met voorruitverwarming maar de Garmin Camper heeft er geen last van.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

hobbyjan
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 28 okt 2015 14:11
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door hobbyjan » di 12 jun 2018 08:11

Ik krijg uiteindelijk wel een ontvangst, nadat ik het snoer helemaal uitrol en bij een zijruit houdt...
Dan is het net of mijn vrouw bezig is de was op te hangen in de auto.. scratch.gif
caravan: Fendt 560 SF Saphir 2017, Truma SER Mover, Omnistor 6200 450 luifel.
auto:Landrover Al-New Discovery 2.0 SD4 HSE 240

Gebruikersavatar
Mstuniek
Berichten: 691
Lid geworden op: zo 14 jan 2007 20:42
Locatie: In het westen des lands

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Mstuniek » di 12 jun 2018 08:57

Ook de Camper 660 LMT-D aangeschaft bij de ANWB incl verzenden 192.95 euro.
Heb tevens nog een Garmin 3760.
Alles ziet er verder goed uit, alleen Smartphone link wil niet erg, iets met Google account en Premium services.
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV

Plaats reactie

Terug naar “Routes”