Buisfan als alternatieve 'airco'?

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Joppnl
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 22 aug 2016 18:24
Locatie: Kuuk aan de Maas

Buisfan als alternatieve 'airco'?

Bericht door Joppnl » wo 23 mei 2018 17:14

Goeden,

vorig jaar voor t eerst met de caravan op pad geweest en TOEN het eenmaal mooi weer was...sjonge...wat kan het heet worden in een caravan...

Natuurlijk .. een airco zou te gek zijn maar dat is even geen optie.

Wat me vorig jaar op viel was dat het in de caravan echt heet was (ook 's avonds / 's nachts) terwijl het buiten wel lekker was.

Dus lijkt me een manier om de buitenlucht --> binnen te krijgen een stap in de goede richting (en nee...natuurlijk absoluut geen alternatief voor een airco... awhoea.gif )

Wat me een grappig projectje lijkt is om mbv een aanzuigventilator de lucht van onder de caravan naar binnen te zuigen : gat in de bodem vd caravan, bv in een bankkast, en dan daar een slang op, buisfan en dan een uitstroomopening (of meerdere) in de caravan, bv ook vanuit de bankkast(en).

Bv met deze buisfan : https://www.conrad.nl/p/buis-inschuifve ... -cm-551321

Nou meen ik dat Truma(?) ook een systeem gehad heeft (of nog heeft?) waarbij een kachel met zoiets uitgerust kan worden maar geen idee wat daar de ervaringen mee zijn.

Maar...in 't algemeen...zou dit zin hebben om zoiets op deze manier te gaan maken? Iemand ervaring met het aanzuigen van lucht van onder de caravan?
Als de thuiskomst het hoogtepunt van de vakantie is dan is er iets fout gegaan.....

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Buisfan als alternatieve 'airco'?

Bericht door evr66 » wo 23 mei 2018 17:31

Zoals je aangeeft geen alternatief voor airco, maar denk wel dat je de warmte sneller kwijt bent. Alternatief: truma airmix. Er zijn ook ventilatoren die je in een dakluik kunt plaatsen, zal ongeveer hetzelfde effect hebben zonder dat je gaten in de cvan hoeft te zagen.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Buisfan als alternatieve 'airco'?

Bericht door Conradi » wo 23 mei 2018 17:32

Natuurlijk kan dat, echter de hoeveelheid lucht die je zo binnenkrijgt is beperkt.

Onze arko bestond uit een tafelventilator die we op het dak in de opening van een dakraampje legden. Die blies de koele avondlucht heerlijk naar binnen :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Buisfan als alternatieve 'airco'?

Bericht door iemand » wo 23 mei 2018 17:34

Je idee is prima, kzou alleen wel een ventilator kiezen die weinig lawaai maakt en evt nog in snelheid te variëren is.

Ik heb ringverwarming en heb daar de "Airmix voor de Trumavent" aan toegevoegd.
Ook buiten de hete zomer een aanrader om de frisse lucht te kunnen regelen.

kun je hier bekijken.. halverwege de pagina "Airmix voor de Trumavent ingebouwd."
https://avento.weebly.com/knutselpagina.html

Nu zomers prima luchtverversing.
Tevens een manier om icm vloerverwarming te temperatuur te regelen, door gedeeltelijk frisse lucht van onder de caravan aan te zuigen.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Buisfan als alternatieve 'airco'?

Bericht door Chris » wo 23 mei 2018 20:16

Nou.. die airmix..
Lang geleden had ik dat ook, in mijn eerste Sudwind.
Ik kan nou niet echt zeggen dat dit het ei van columbus was.
Klopt natuurlijk wel dat de lucht onder de caravan minder warm is, de zon heeft er niet op staan branden, maar om nou te zeggen dat het binnen koeler wordt...
Echt niet... ( misschien een klein beetje.)
De flow door de pijpen v.d. kachel is dan ook niet alles lijkt mij.
Beter een dikke fan neerzetten denk ik.
Ook een fan in het dakluik... warme lucht naar binnen blazen.. wil je niet.
Tja..andere optie's zijn schaars..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Buisfan als alternatieve 'airco'?

Bericht door evr66 » wo 23 mei 2018 20:49

RE.gif mikt die fan in het dakluik niet de warme lucht naar buiten? Ging ik eigenlijk van uit
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Buisfan als alternatieve 'airco'?

Bericht door Ab » wo 23 mei 2018 20:56

Dat gaat vanzelf toch ?
Alleen openzetten volstaat.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Buisfan als alternatieve 'airco'?

Bericht door evr66 » do 24 mei 2018 07:34

Jawel, ik geloof wel dat het met fan wat sneller zou gaan.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Joppnl
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 22 aug 2016 18:24
Locatie: Kuuk aan de Maas

Re: Buisfan als alternatieve 'airco'?

Bericht door Joppnl » do 24 mei 2018 10:32

Bedankt voor jullie reacties, tips en adviezen...


@iemand: als ik goed naar de foto's kijk dan zie ik (als ik t goed zie) dat nadat je het ronde gat gezaagd hebt de zaak met iets zwarts hebt bewerkt (??)

Wat is dat geweest?

En in het algemeen: als ik een gat door de bodem maak hoe moet ik het dan bewerken om de bodem te beschermen?

Afkitten met butylkit heb ik hier op t forum al geleerd ( thumbup.gif ) maar het hout?

Bedankt voor de tips alvast/wederom!
Als de thuiskomst het hoogtepunt van de vakantie is dan is er iets fout gegaan.....

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Buisfan als alternatieve 'airco'?

Bericht door Jan van Vijven » do 24 mei 2018 12:25

Ik gebruik daar zwarte tectyl uit een spuitbus voor. Zwart zodat je kan zien dat er overal wat zit.
In de caravan even een plankje op het gat en dan van buiten spuiten.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Buisfan als alternatieve 'airco'?

Bericht door WillyL » do 24 mei 2018 12:57

Ik heb een trumavent geïnstalleerd. Het was wat werk omdat de ventilator achter de kachel op een andere plaats moest komen en de voorgestelde plaats niet mogelijk was. Hij hangt nu met wat geluidsisolerende mousse of rubber tegen de zijwand van de kast en een relatief lange flexiebele buis (aluminium) om de frisse buitenlucht tot bij de trumavent te krijgen.
Al bij al wat gepruts maar toch afdoend.
Voordeel van de trumavent is dat je tijdens koelere nachten een heel klein beetje buitenlucht kan bijmengen en toch lekker warmte hebt van het vuur.
In de leiding van de verwarming naar de ventilator heb ik ook een vrij groot gat gemaakt. Dat sluit ik in de zomer af zodat de buitenlicht vrij aangezogen wordt. Tijdens tussenseizoen zuigt de lucht nu een deel uit de ruimte in kast achter de verwarming en wordt die wat afgekoeld.

Tijdens de zomer en bij het verlaten van de caravan gaat de trumavent op buitenstand en de trumaventilator op zijn hardst. Veel lawaai maar toch iets verse lucht binnen die op dat ogenblik koeler is dan de opgewarmde lucht in de caravan.



Wat ik wel niet snap is dat mensen dikwijls een caravan kopen die niet dwarsdoorheen kan verlucht worden, maw een met een volledig gesloten voor- of achterwand.
Koeling in de zomer verloopt heel vlot indien je 2 tegenoverliggende vensters kunt open zetten in de windrichting en dat gaat moeilijk met een gesloten wand. Maar dat is mijn mening en allicht niet gedeeld door vele anderen.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Buisfan als alternatieve 'airco'?

Bericht door WillyL » do 24 mei 2018 13:00

Terloops, je kan ook een buisfan monteren, vergeet dan wel niet die af te sluiten met een stevig (metalen) muggengaas om ongedierte buiten te houden.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Joppnl
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 22 aug 2016 18:24
Locatie: Kuuk aan de Maas

Re: Buisfan als alternatieve 'airco'?

Bericht door Joppnl » do 24 mei 2018 14:11

Top, dank je.

Ik denk wel dat mijn caravan/kachel te oud is voor een Truma airvent, ik heb ook geen ringverwarming, alleen dus een kachel.

Maar ik ga eens experimenteren met een buisventilator...ik denk dat deze t gaat worden, is net een wat beter model (kogellagers, schijnt stil te zijn en een lange levensduur te hebben) en ik probeer t eerst los liggend met wat slangen door de 'hut' voordat ik er een definitieve versie van maak.

Ik heb (nog) geen idee of deze fan te regelen is maar misschien met huis/tuin/keuken-dimmer is ie te regelen...even proberen....

https://www.conrad.nl/p/buis-inschuifve ... mm-1384673
Als de thuiskomst het hoogtepunt van de vakantie is dan is er iets fout gegaan.....

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Buisfan als alternatieve 'airco'?

Bericht door Chris » do 24 mei 2018 14:40

RE.gif

Als je geen ringverwarming hebt is een Trumavent idd geen optie.
Daarvoor heb je juist die ringverwarming nodig.
Dus jou optie met de buisfan.. is zo gek nog niet.
Zal een veel directere inblaas in de caravan hebben.
Zorg wel voor afdoende insecten en ongedierte afscherming.
En... of je deze makkelijk regelbaar kan maken.... hangt erg af van de motor.
Is het een synchroonmotor dan kan je wel eens minder succes hebben.

Evengoed... Suc6

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Buisfan als alternatieve 'airco'?

Bericht door Ab » do 24 mei 2018 17:26

In de laatste KCK staat een klein apparaatje.
Het is getest door hun, en het verlaagd de omgevingstemperatuur met ongeveer 5 graden, als je het richt op jezelf of op je bed.
Het is maar 17 cm in het vierkant.
Het werkt met water, wat heel fijn verneveld wordt en wat dan meteen verdampt.
Verdamping onttrekt warmte.
Ik denk dat je daar meer aan hebt dan een ventilator.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Buisfan als alternatieve 'airco'?

Bericht door Jeffr » do 24 mei 2018 18:24

Wij laten binnen kort een maxxfan deluxe in een bestaande dakluik zetten.
Kan lucht blazen en afvoeren.
Kan ook tijdens regen open blijven .
Mijn ouders zijn hier zéér te spreken over in hun camper.
thumbup.gif
Geen Caravan.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Buisfan als alternatieve 'airco'?

Bericht door WillyL » do 24 mei 2018 20:29

Per slot is je 'persoonlijke' airco ook maar een kwestie van koelte te halen uit verdampen van water, in casu zweet...
Door een goede luchtcirculatie te creëren rond je lichaam zakt de temperatuur hiervan en krijg je dus ook koelte.
Vandaar dat ik het doorstromen van (buiten)lucht doorheen de caravan trouwens erg belangrijk vind. Dat genereert mede een koelte door verdamping.
Het kunstmatig (lees vrij energie-onvriendelijk) koelen is een oplossing maar gewoon wat wind maken (geen achterklap wel te verstaan) met een ventilator is een andere. Kies of een grote traagdraaiende ventilator, of een stille (computer)fan.

Plaats de buis ev. boven het fornuis, dan kan het tevens dienst doen als afzijgkap. Zorg dan wel voor een ventilator die in 2 richtingen kan werken. Eventueel hierop een (demonteerbare) bocht zetten, dan kan je het binnenblazen richten in de richting van de plaats waar jullie op een moment zitten of liggen.

In een vorige caravan had ik iets dergelijks (afzuigopening) die in de zijwand naar buiten ging en een rooster met schuine lamellen. Geen gedoe met een opening in het dak.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: Buisfan als alternatieve 'airco'?

Bericht door vso1 » do 24 mei 2018 21:02

tja er zijn aardig wat mogelijkheden ..

het nadeel van een buisfan is dat het erg gericht is en redelijk lawaaierig is.

je zou een coolbox kunnen bouwen zoals plaatje hieronder die zijn stiller en efficienter (met de buis ventilator)
Afbeelding
let wel .. op youtube staan veel van deze "airco's" en er zijn veel ontwerpen, de effectiefste doen dag(en) met een zak ijs.


Eigenlijk zou je beter gebruik kunnen maken van het venturi effect,

Afbeelding
pak een frisdrankfles, zuip hem leeg en de dop word de bovenkant afgesneden zodat de ring die overblijft tegelijkertijd een "moer" is.
dit is een stroomloze oplossing waarbij 3 tot 5 graden "verkoeling" mogelijk is, daarnaast is het zeer makkelijk transporteerbaar & demontabel.

Of een dubbel dak zoals bij tenten (beschermdak) (wel aardig prijzig)
Afbeelding
denk wel dat dit voor paar euro (paar elektra buizen en wat witte spuitverf v.d action bv en een tarp van 5x3m ? alleen als je het doet .. beter dat het bv aan 1 kant "losschiet" dan dat je schade krijgt door heftige (ruk) winden bij afwezigheid.
Het dubbele dak creert een luchtlaag die isoleert en door temperatuur verschil tussen het doek en caravan dak zal de laag bewegen en dus koeler aanvoelen.

en "evaporitive cooler" maakt men simpel met stuk gaas, afzuigkap filter(s) of aquarium filter
https://www.youtube.com/watch?v=DJN3lwVLGxs
Nadeel van dit is dat het wel wat "werk" vereist en vocht onder de ventilator zal ophopen.. dus opvangen van het water in een teiltje is wel handig. .

En een combinatie https://www.youtube.com/watch?v=iXS_SkuADJM (venturi effect met blazer)

ps computer ventilators verplaatsen relatief "weinig" lucht om een ruimte te koelen echter genoeg om een verwarming effectiever te laten werken.
daarom zijn "server" ventilators ook vele malen krachtiger. (en lawaaiiger).
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Joppnl
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 22 aug 2016 18:24
Locatie: Kuuk aan de Maas

Re: Buisfan als alternatieve 'airco'?

Bericht door Joppnl » vr 25 mei 2018 09:53

@vso1 : blij.gif thumbup.gif blij.gif

geweldig om te zien...... maar voor mij voor de 'gevorderde knutselaar' .. maar leuk om te zien dat die opties er zijn en wie weet...mocht de buisventilator tegen vallen..... stap 2..... whistle.gif
Als de thuiskomst het hoogtepunt van de vakantie is dan is er iets fout gegaan.....

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: Buisfan als alternatieve 'airco'?

Bericht door vso1 » vr 25 mei 2018 23:11

RE.gif

graag gedaan, als je het "simpel" wilt houden koop dan bv 125mm buisfan en verloopjes (bij de hemelwater/riool afdeling) van 125mm naar 100 of 80mm
(ring verwarming is wellicht 60mm) door de verloop van groot naar klein zal het koelings effect maximaliseren.. (dit is het idee van de frisdrank airco)

Misschien dat de buisfan zich laat dimmen met een "draaidimmer" die je er simpel tussenplugt, als de dimmer werkt (nog nooit geprobeert) .. kan je wellicht hoog aanzuigen .. voordeel hiervan met een langzaamdraaiende fan bij koud weer (en dus verwarmen) effectiever van je verwarming gebruik maakt.

overgens ik denk hierbij aan Afbeelding
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Joppnl
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 22 aug 2016 18:24
Locatie: Kuuk aan de Maas

Re: Buisfan als alternatieve 'airco'?

Bericht door Joppnl » za 26 mei 2018 10:23

@vso1: waar heb je die buisfan gezien?

Die ik op t oog heb heeft niet zo'n mooi voetje..... thumbup.gif

(is natuurlijk wel weer zelf te maken maar als t zo kant/klaar kan...makkelijker)

Dus als lucht 'ge-compressed' wordt (door naar een kleinere diameter te gaan) dan wordt de lucht koeler?

Enig idee hoeveel graden dat zou schelen? (en dan wordt t de afweging: of koelere lucht maar wat minder of niet koelere lucht en wat meer....)
Als de thuiskomst het hoogtepunt van de vakantie is dan is er iets fout gegaan.....

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: Buisfan als alternatieve 'airco'?

Bericht door vso1 » za 26 mei 2018 19:08

Joppnl schreef:
za 26 mei 2018 10:23
@vso1: waar heb je die buisfan gezien?

Die ik op t oog heb heeft niet zo'n mooi voetje..... thumbup.gif

(is natuurlijk wel weer zelf te maken maar als t zo kant/klaar kan...makkelijker)
ik maak je het makkelijker (klik op de link)
https://www.karwei.nl/assortiment/zoeke ... ventilator
125 mm = 25,- of 23, voor voor 100mm
Dus als lucht 'ge-compressed' wordt (door naar een kleinere diameter te gaan) dan wordt de lucht koeler?

Enig idee hoeveel graden dat zou schelen? (en dan wordt t de afweging: of koelere lucht maar wat minder of niet koelere lucht en wat meer....)
hoeveel graden tja dat hangt van zoveel factoren af dat dit "onmogelijk"
begin je met 125mm of 100mm ? en reduceer je tot 80,60,40mm ? waar haal je de lucht vandaan ? binnen of buiten de caravan.

Kijk even terug naar de "frisdrank doe-het-zelf" plaatje, die doen het zonder compressie al met 3 tot 5 graden koeler zeggen ze zelf.

o en "bevochtigen" kan je ook met dit ;)
https://www.hornbach.nl/shop/UBBINK-Mys ... 7oQAvD_BwE

deel je wel de foto's van je project en je bevindingen ? alles start ergens en zonder fouten leer je niks
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Joppnl
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 22 aug 2016 18:24
Locatie: Kuuk aan de Maas

Re: Buisfan als alternatieve 'airco'?

Bericht door Joppnl » za 26 mei 2018 20:47

aaah..kijk eens aan...

die fan had ik niet gevonden, wel 1 bij Conrad maar die kost bijna t dubbele. Wel heeft die alle specificaties beschikbaar zoals capaciteit en geluidsproductie en dat kom ik bij de IVC Air niet te weten maar misschien in de winkel en dan kiezen op basis van de gegevens.

Ja...zal tzt verslag doen, kan even duren ... (heb redelijk lange 'doorlooptijd' zie mijn projectje '7-polig koelkast experimentje' wat meer dan een jaar heeft geduurd (caravan staat nl normaal in de stalling...dat klust wat langzamer..) whistle.gif

Die luchtbevochtiger...grappig idee om dat te combineren met de fan.... thumbup.gif


In ieder geval , allen nogmaals bedankt voor alle tips!
Als de thuiskomst het hoogtepunt van de vakantie is dan is er iets fout gegaan.....

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: Buisfan als alternatieve 'airco'?

Bericht door vso1 » za 26 mei 2018 21:48

sommige webwinkels zijn duurder omdat ze "doorverkopen" ipv eigen voorraad. (bol.com)
anderen zijn gewoon duur zoals conrad.
Vaak loont het de moeite om even door te zoeken.

De foto's van doe het zelf oplossingen die ik eerder toonde haalde je eigenlijk de "coolbox" ertussenuit .. maar als je de verneveler plaats haal wel weer wat winst
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Buisfan als alternatieve 'airco'?

Bericht door Niels83 » za 26 mei 2018 23:21

Koude lucht daalt tegenover warme lucht.

Het buissysteem op de verwarming waar jij op doelt zit op de grond. Voor verwarming perfect want de lucht steigt. Koud lucht blijft laag.

Ik vermoed dat het weinig gaat brengen.

Tafel ventilatoren zijn erg fijn. Ik gebruikte zs zelfs in mijn tent. Grote bij voordeel is dat muggen een wind vrije plek willen om te kunnen vliegen...

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”