oplossing voor krakende koppeling?
Re: oplossing voor krakende koppeling?
Ja.. We gaan daar eens over nadenken.
150 Nm frictie op de kogel . Dat is iets meer dan de kracht die je nodig hebt om een M12 boutje goed vast te draaien met een ringsleuteltje van 25 cm lang..
De arm die aan die kogel zit is de afstand hart kogel hart as. Gemiddeld nemen we daar effe 400 cm voor.
Het aangrijpmoment van 150 Nm zit op een arm van 4 cm.
Dat betekend dat er ter plaatse van de wielen van de caravan nog maar 1,5 Nm over is .
Dat is een kracht die je met 1vinger moeiteloos weg kunt duwen.
Natuurlijk... alle beetjes helpen. Maar stel je er niet teveel van voor. Om 1500 kg caravan uit een slinger te halen is er 1000 keer meer nodig.
Stoor je je dus echt heel erg aan dat gekraak dan kan je de dure koppeling op marktplaats zetten en geld overhouden om er een gewone koppeling op te zetten. Heel veel mis je echt niet behalve het kraken.
150 Nm frictie op de kogel . Dat is iets meer dan de kracht die je nodig hebt om een M12 boutje goed vast te draaien met een ringsleuteltje van 25 cm lang..
De arm die aan die kogel zit is de afstand hart kogel hart as. Gemiddeld nemen we daar effe 400 cm voor.
Het aangrijpmoment van 150 Nm zit op een arm van 4 cm.
Dat betekend dat er ter plaatse van de wielen van de caravan nog maar 1,5 Nm over is .
Dat is een kracht die je met 1vinger moeiteloos weg kunt duwen.
Natuurlijk... alle beetjes helpen. Maar stel je er niet teveel van voor. Om 1500 kg caravan uit een slinger te halen is er 1000 keer meer nodig.
Stoor je je dus echt heel erg aan dat gekraak dan kan je de dure koppeling op marktplaats zetten en geld overhouden om er een gewone koppeling op te zetten. Heel veel mis je echt niet behalve het kraken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: oplossing voor krakende koppeling?
RE.gif ik rijd nu 1 jaar zonder frictie koppeling en merk geen enkel verschil met de 20 jaar daarvoor
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: oplossing voor krakende koppeling?
RE.gif
Scheelt je dus een paar 100 in de aanschaf kerstduim.gif
Scheelt je dus een paar 100 in de aanschaf kerstduim.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: oplossing voor krakende koppeling?
Het punt is, dat er meestal standaard eentje gemonteerd wordt.
En je om mij onduidelijke redenen die ook nodig hebt voor een tempo100 sticker.
En je om mij onduidelijke redenen die ook nodig hebt voor een tempo100 sticker.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: oplossing voor krakende koppeling?
Ik heb me al vaak afgevraagd wat die twee kleine cupjes in zo'n stabilisator nu eigenlijk kunnen uitrichten.
Vergelijk ze eens met de vier stevige klauwen bij de remmen van je auto.
De berekening van Ab bevestigt mijn vermoeden dat je van zo'n stabilisator niet veel moet verwachten.
Vergelijk ze eens met de vier stevige klauwen bij de remmen van je auto.
De berekening van Ab bevestigt mijn vermoeden dat je van zo'n stabilisator niet veel moet verwachten.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
Re: oplossing voor krakende koppeling?
RE.gif
Je mag er wel veel van verwachten hoor, namelijk comfort, de combi wordt rustiger, veiliger? nee geloof ik niet echt in, het zal een ietsepietsje uitmaken, merk je het verschil niet, dan geen kopen, scheelt geld net als met trillende banden op de auto, de een merkt het wel de ander niet.
Je mag er wel veel van verwachten hoor, namelijk comfort, de combi wordt rustiger, veiliger? nee geloof ik niet echt in, het zal een ietsepietsje uitmaken, merk je het verschil niet, dan geen kopen, scheelt geld net als met trillende banden op de auto, de een merkt het wel de ander niet.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: oplossing voor krakende koppeling?
Allemaal leuk en aardig wat Bovag en Caravantrekker schrijven, maar de fabrikant hoor ik daar niet over.janoniem schreef:RE.gif
Een dealer controleert het frictiemoment met een losse 50 mm kogel waarop een momentsleutel geplaatst kan worden.
De kogel moet bij een door de fabrikant voorgeschreven moment, géén verdraaiing vertonen wanneer aan de momentsleutel wordt gedraaid.
Gebeurt dat wel, dan moet het frictiemateriaal vervangen worden.
Bron: BOVAG Werkplaatshandleiding
Volgens deze pagina van Caravantrekker ligt het moment tussen de 120 en 150 Nm.
Is het anders dan verneem ik dat graag.
De fabrikant houdt het bij de slijtage indicator, is deze rood dan de pads vervangen.
Frans
Re: oplossing voor krakende koppeling?
Kom nou techneutenAb schreef:Ja.. We gaan daar eens over nadenken.
150 Nm frictie op de kogel . Dat is iets meer dan de kracht die je nodig hebt om een M12 boutje goed vast te draaien met een ringsleuteltje van 25 cm lang..
De arm die aan die kogel zit is de afstand hart kogel hart as. Gemiddeld nemen we daar effe 400 cm voor.
Het aangrijpmoment van 150 Nm zit op een arm van 4 cm.
Dat betekend dat er ter plaatse van de wielen van de caravan nog maar 1,5 Nm over is .
Dat is een kracht die je met 1vinger moeiteloos weg kunt duwen.
Is er nou niemand die ziet dat Ab hier een grote denkfout maakt.
Ab, de "m" in Nm staat voor meter.
De waarde wordt dus gemeten op 1 meter uit het draaipunt en niet op de 4 cm.? die jij noemt.
Bij een momentkracht van 150Nm. is de (wrijvings)kracht op het frictiemateriaal van de koppeling waarvan de kogel 5 cm. dik is (100/5)*150 = 3000 N(ewton); zeg maar 300kg.
Op 4 m. afstand blijft er van dat draaimoment nog (100/400)*150 = 37,5 N. over; zeg maar 3.75kg.
Die 3.75 kg. lijkt niet veel maar dient er voor om beginnende slingering te voorkomen. Als de slingering zich eenmaal heeft ingezet, en het frictiemateriaal zijn grip dus heeft verloren op de kogel, dan is de functie van de antislingerkoppeling vrijwel nul!
.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: oplossing voor krakende koppeling?
RE.gif
Er is toch niemand die er inhoudelijk op reageert? we hebben op jou gewacht
De cijfers geloof ik allemaal wel, ik gebruik mijn gezonde verstand, een antislingerkoppeling voorkomt geen ongeval, werkt comfort verhogend, meer hoef ik er niet eens van te weten, ik zal er op elke caravan 1 kopen, waarom? niet omdat het moet, maar omdat het kan, baat het niet dan schaadt het ook niet, bij de eerste vervuiling zijn de berekeningen al afwijkend...
Er is toch niemand die er inhoudelijk op reageert? we hebben op jou gewacht
De cijfers geloof ik allemaal wel, ik gebruik mijn gezonde verstand, een antislingerkoppeling voorkomt geen ongeval, werkt comfort verhogend, meer hoef ik er niet eens van te weten, ik zal er op elke caravan 1 kopen, waarom? niet omdat het moet, maar omdat het kan, baat het niet dan schaadt het ook niet, bij de eerste vervuiling zijn de berekeningen al afwijkend...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: oplossing voor krakende koppeling?
Zoals met winterbanden; baat t niet, dan schaad t niet. kerstduim.gifMicky schreef:RE.gif
Scheelt je dus een paar 100 in de aanschaf kerstduim.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: oplossing voor krakende koppeling?
RE.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: oplossing voor krakende koppeling?
DE werking van de stabilisator heeft niets met de mate van slijten van de frictievoering te maken.FWalraven schreef: De fabrikant houdt het bij de slijtage indicator, is deze rood dan de pads vervangen.
Frans
Deze zullen tot het eind dezelfde waarde behouden,de indicator zegt alleen iets over de hoeveelheid frictie materiaal wat er nog voorhanden is.
Een auto ( of caravan) met bijna versleten remvoering kan,op een remmentestbank ,nog steeds een goede remvertraging hebben.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: oplossing voor krakende koppeling?
RE.gif
Klopt helemaal, sterker nog, ijzer op ijzer remt het best, alleen niet lang.
Maar daar ging het mij niet om. Het ging er mij om, hoe komt de Bovag/Caravantrekker aan die waardes?
Van de fabrikant, eigen onderzoek?
Zeg het maar.
Frans
Klopt helemaal, sterker nog, ijzer op ijzer remt het best, alleen niet lang.
Maar daar ging het mij niet om. Het ging er mij om, hoe komt de Bovag/Caravantrekker aan die waardes?
Van de fabrikant, eigen onderzoek?
Zeg het maar.
Frans
Re: oplossing voor krakende koppeling?
RE.gif
In het document van Al-Ko staat er dat het maximum remmoment van de voeringen 300Nm is.
Bron : https://www.franssen-remorques.fr/media ... 082012.pdf Zie pagina 18.
In Duitse technische bladen gaan ze zelfs tot 320Nm.
In het document van Al-Ko staat er dat het maximum remmoment van de voeringen 300Nm is.
Bron : https://www.franssen-remorques.fr/media ... 082012.pdf Zie pagina 18.
In Duitse technische bladen gaan ze zelfs tot 320Nm.
Re: oplossing voor krakende koppeling?
RE.gif
Het remmoment van de voeringen kan maximaal 300 Nm bedragen.
Wat is dan de afkeurnorm?
Frans
Het remmoment van de voeringen kan maximaal 300 Nm bedragen.
Wat is dan de afkeurnorm?
Frans
Re: oplossing voor krakende koppeling?
Kogel met spiritus schoonmaken en weg gekraak. Met name mijn vorige hut kraakte op de weinig gebruikte kogel. Die is inmiddels ook ervaren en kraakt sowieso niet meer. Maar heb altijd een kwart litertje spiritus in de disselbak staan
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo
Re: oplossing voor krakende koppeling?
RE.gif
Hier altijd een spuitbus remmenreiniger in de dissel en ook nooit gekraak op de kogel.
Hier altijd een spuitbus remmenreiniger in de dissel en ook nooit gekraak op de kogel.
Caravan die getrokken wordt door een auto
Re: oplossing voor krakende koppeling?
Mijn hutten hadden allemaal een fictie koppeling.
Winterhof, Alko, de oude Sanders met de arm.
En allemaal kraken.... tot je iets meer gang hebt.
Dus in de wijk met wegrijden, maar op de doorgaande weg en de snelweg heb ik er weinig tot geen last meer van.
Het is me best zo..
Kraken bij vertrek betekend dus eigenlijk meer van : Hoera, de hut hangt er weer achter, we vertrekken weer. kerstduim.gif kerstduim.gif
Winterhof, Alko, de oude Sanders met de arm.
En allemaal kraken.... tot je iets meer gang hebt.
Dus in de wijk met wegrijden, maar op de doorgaande weg en de snelweg heb ik er weinig tot geen last meer van.
Het is me best zo..
Kraken bij vertrek betekend dus eigenlijk meer van : Hoera, de hut hangt er weer achter, we vertrekken weer. kerstduim.gif kerstduim.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: oplossing voor krakende koppeling?
Jij hebt ook geen caravan, alleen in je dromen kerstwhoehoehaha.gif kerstwhoehoehaha.gifChris schreef:Mijn hutten hadden allemaal een fictie koppeling.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: oplossing voor krakende koppeling?
RE.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: oplossing voor krakende koppeling?
Sorry hoor... schreifvoudje.... en te laat gezien om te korrisjerenDaphne schreef:Jij hebt ook geen caravan, alleen in je dromen kerstwhoehoehaha.gif kerstwhoehoehaha.gifChris schreef:Mijn hutten hadden allemaal een fictie koppeling.
FRICTIE !!!! kerstwhoehoehaha.gif kerstwhoehoehaha.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: oplossing voor krakende koppeling?
Ik gebruik ook al enige jaren de Stabifix, en die kraakt soms een beetje.
Ik weet van het kunnen smeren en het plastik zakje.
Maar een beetje kraken is inderdaad dat onze sleurhut mee heeft kunnen komen.
Want hij kraakt alleen als we rustig op de camping manoeuvreren.
Jammer dat Sanders inmiddels zo op leeftijd is dat hij ze niet meer laat maken.
Er zit een stelmogelijkheid op om met een momentsleutel de bronzen koppeling af te stellen.
Weet iemand het koppel daarvan?
Ik weet van het kunnen smeren en het plastik zakje.
Maar een beetje kraken is inderdaad dat onze sleurhut mee heeft kunnen komen.
Want hij kraakt alleen als we rustig op de camping manoeuvreren.
Jammer dat Sanders inmiddels zo op leeftijd is dat hij ze niet meer laat maken.
Er zit een stelmogelijkheid op om met een momentsleutel de bronzen koppeling af te stellen.
Weet iemand het koppel daarvan?
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
Re: oplossing voor krakende koppeling?
Ik zie zojuist een reactie van "Expert Joop" voorbijkomen waar ook het plastic zakje wordt genoemd.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
Re: oplossing voor krakende koppeling?
RE.gif
Gelukkig hebben wij dit forum, waar de echte doorgewinterde kenners zitten, dus, gewoon opschuren en de boel schoonhouden/maken en er is geen gekraak... en dit allemaal zonder knutselmiddeltjes, ook wel lapmiddelen genoemd
Gelukkig hebben wij dit forum, waar de echte doorgewinterde kenners zitten, dus, gewoon opschuren en de boel schoonhouden/maken en er is geen gekraak... en dit allemaal zonder knutselmiddeltjes, ook wel lapmiddelen genoemd
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 514
- Lid geworden op: wo 18 mar 2015 17:58
- Locatie: Haarlem
Re: oplossing voor krakende koppeling?
KRAKEN het klinkt als muziek in mijn oren,weet ik teminste dat ik weer op vacantie ben
En dat de hut er lekker strak achter blijft hangen kerstduim.gif
En dat de hut er lekker strak achter blijft hangen kerstduim.gif