Loiblpass

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Plaats reactie
advanbrunschot
Berichten: 92
Lid geworden op: vr 24 jul 2015 21:08

Loiblpass

Bericht door advanbrunschot » ma 2 okt 2017 18:40

Dit jaar zijn we via Klagenfurt naar Slovenie gereden, vraag me niet welke route. De TomTom stond op vermijden snelwegen en die volg ik dan trouw. Vandaar dat ik geen plaatsen kan noemen, via een mooie maar steile route kwamen we dan aan op de top van de Loibl Pass. Controle aan de grens en wat bleek, ik had die route niet mogen/kunnen rijden met de caravan. Dit leverde me een boete op van €25, ik mocht dan nog wel doorrijden. Ik heb onderweg geen verbodsbord gezien, maar dit argument leverde niets op.
Dus wees gewaarschuwd en kies een andere weg.
Fendt Saphir 510 TG (2008)
Renault Talisman Estate 150EDC Intens (2016)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Loiblpass

Bericht door Ab » ma 2 okt 2017 21:35

Dat verbodsbord staat er wel degelijk..
Verboden voor personenwagens met aanhangers.
Op wegenkaarten wordt dit ook aangegeven.
Tomtom weet niet of er wel of niet een aanhanger of caravan achter de auto hangt. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Loiblpass

Bericht door Hans1954 » ma 2 okt 2017 21:42

Blijkbaar heb je een bord gemist. https://de.wikipedia.org/wiki/Loiblpass
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Willem_uit_Goes
Berichten: 336
Lid geworden op: di 21 aug 2012 21:58
Locatie: Goes, Zeeland

Re: Loiblpass

Bericht door Willem_uit_Goes » ma 2 okt 2017 23:34

O, mag die niet meer met een aanhanger?

Ik heb die vroeger nog meermaals gereden met 18 meter / 25 ton en 192 ouderwetse pekaatjes. Ging ook altijd, dus het kán wel degelijk.

Ooit zelfs eens drie dagen noodgedwongen vast gestaan boven aan de grens omdat aan de Oostenrijkse kant de pas dicht was wegens hevige sneeuwval.
Eriba Nova 540FB, bouwjaar 1995
[album]http://tinyurl.com/8snqv4y[/album]

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Loiblpass

Bericht door Ab » di 3 okt 2017 00:12

Heel vroeger ? 35 jaar geleden stond ik er ook onderaan bij de Oostenrijkse kant..en toen mocht het ook al niet. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Loiblpass

Bericht door eurotrotter » di 3 okt 2017 11:55

RE.gif Dan zullen ze wel speciaal voor jou n bord weggezet hebben knipoog.gif .ik heb m in het verleden ook verschillende malen genomen met de vrachtwagen.
Ov je er happig op moet zijn is wat anders,vooral de Joegoslavische kant was erg steil en smal.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Loiblpass

Bericht door PMT » di 3 okt 2017 12:08

@Ab Ik dacht me te herinneren dat juist auto's met caravans destijds verwezen werden naar de Loiblpas, omdat die wel hoger maar minder steil is dan de Wurzenpas. Of moesten die nog verder oostwaarts rijden?
In 1973 reden wij met een Peugeot 104 via de Wurzenpas naar Plitvice en ik negeerde het bord dat je moest terugschakelen naar zijn 1. Na een paar bochten kwam ik dus stil te staan en moest achteruit naar een stukje waar het minder steil was om opnieuw te beginnen. Veel Turken onderweg op vakantie naar hun vaderland rijdend in een Ford Transit met een metershoge lading op hun imperiaal redden het ook niet. Zij werden vervolgens tegen betaling naar de top gesleept door een Nederlander die daar een restaurant had met zijn Oostenrijkse vrouw. Voor het sleepwerk had ie een dikke Amerikaan. Was goed zakendoen voor hem.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Loiblpass

Bericht door eurotrotter » di 3 okt 2017 20:36

PMT schreef: In 1973 reden wij met een Peugeot 104 via de Wurzenpas naar Plitvice en ik negeerde het bord dat je moest terugschakelen naar zijn 1. Na een paar bochten kwam ik dus stil te staan en moest achteruit naar een stukje waar het minder steil was om opnieuw te beginnen. Veel Turken onderweg op vakantie naar hun vaderland rijdend in een Ford Transit met een metershoge lading op hun imperiaal redden het ook niet. .
Das niet zo slim dan,van die Turken die daar over de Wurzenpass gingen,de meest voor de hand liggende route voor hen is ,als ze vanuit Duitsland komen,om via Graz te rijden en dan bij leibnitz/Sentilj Jugoslavie(nu Slovenie) in te gaan.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Loiblpass

Bericht door Hans1954 » di 3 okt 2017 21:11

RE.gif De Oostenrijkse A9 is pas in 2004 helemaal opengesteld voor het verkeer. Juist het stuk dat toen openging gold daarvoor als heel erg gevaarlijk. Nog gevaarlijker was het voor Turken op weg naar Turkije (en terug). Op dit punt reden ze al 10 tot 12 uur in overbeladen busjes met te veel passagiers. Concentratie verslapte enz. en er kwamen ernstige ongelukken. Misschien fatalisme maar geen hond trok zich van die ongelukken iets aan. In Joegoslavië hadden ze met name op de Autoput (een 3-baansweg) een even groot aantal ongelukken met dodelijke afloop. Uiteraard met gevolg dat deze drukke, maar zeer gevaarlijke weg, regelmatig afgesloten werd. De Joegoslavische Politie ging er toe over om auto's met een Nederlands- of Duits kenteken waar blijkbaar Turken in zaten naar een parkeerterrein te leiden. Daar kregen ze dan een parkeerbonnetje met een tijdstip er op. Eerst na 8 uur stoptijd mochten ze dan weer verder. Uiteraard werd er hel en verdoemenis geschreeuwd over discriminatie. Het was echter gewoon een maatregel om mensen tegen zichzelf te beschermen. Toen werd de uitwijk over de Wúrzenpass gevonden. Was wel schrikken want zo'n puist op de weg hadden ze niet verwacht. En vele auto's haalde de klim niet. Zoals al gezegd kwamen er al snel "behulpzame lieden" die de Turken wel even naar boven sleepte. De dank was groot tot het moment van betalen van de gepeperde rekening. kwam: Ats. 3000 oftewel €218.00. En voordat er afgetikt werd ging de kabel niet van de auto. Ze hadden heel goede sloten die Oostenrijkers. Dit duurde tot aan 1991 omdat toen de Karawankentunnel openging. Turken hebben vanwege de oorlog in Joegoslavië de eerste jaren deze route toch niet gereden.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Loiblpass

Bericht door Ab » wo 4 okt 2017 00:40

Ik moet het nog eens nakijken..
Mogelijk haal ik de Loibl en de Wurzenpas door elkaar.
Ik werd bij de een of de andere teruggestuurd en moest omrijden naar de andere pas.
Het was een heel avontuur om in Joegoslavië te komen in die tijd..
Ook de passen over het Velebit gebergte waren best heftig met 100 pk en zo'n 6000 kg treingewicht. :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Loiblpass

Bericht door PMT » wo 4 okt 2017 14:32

Prachtig stuk naar de kust Ab die D23. Hebben wij een paar keer in 2012 gereden toen we net boven Senj stonden (in Sibinj) Voor de gemiddelde huidige auto met caravan is het nog steeds een pittige route.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Abve

Re: Loiblpass

Bericht door Abve » za 9 dec 2017 15:29

Ab schreef:Ik moet het nog eens nakijken..
Mogelijk haal ik de Loibl en de Wurzenpas door elkaar.
Ik werd bij de een of de andere teruggestuurd en moest omrijden naar de andere pas.
Het was een heel avontuur om in Joegoslavië te komen in die tijd..
Ook de passen over het Velebit gebergte waren best heftig met 100 pk en zo'n 6000 kg treingewicht. :lol:
Hoe zit dit nu dan precies?
Zowel de Wurzen- als Loiblpas zijn voor caravans verboden.
Kun je nu alleen nog over de Karawanken-Autobahn of is er nog een leuke ( uitdagende) bergpas als alternatief om naar Slovenië te rijden? kerstmutszwaai.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Loiblpass

Bericht door Ab » za 9 dec 2017 17:00

Ik zou het niet weten, die kant rijden we nooit meer de laatste 20 jaar.
Steile passen vermijd ik ook als het even kan.
Niet omdat ik bang ben om niet boven te komen, maar naar beneden is een veel groter probleem met de caravan.
Ik heb geen systeem wat de remmen van de caravan beschermt tegen veel te heet worden.
Door schade en schande kan een mens soms wijs worden..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
TouranDriver455ts
Berichten: 966
Lid geworden op: za 17 okt 2009 13:30
Locatie: Koggenland, Westfriesland

Re: Loiblpass

Bericht door TouranDriver455ts » ma 11 dec 2017 02:19

Mijn laatste ervaring met de Loibl en Würzenpas stamt uit 1966. Toen ben ik op de motor Jawa 250 met een vriend op een Zündapp KS 80 naar het toenmalige Joegoslavië gereden. Bestemming Camping Borik in Zadar. Heen via de Loiblpas en terug via de Würzenpas.
Wat ik mij herinner is dat de wegen ter plekke toen bestonden uit steenslag of karrensporen. Ergens halverwege werden auto's en combinaties opgewacht door een lokale uitbater van een restaurant of i.d. die ze dan als ze strandden, met zijn Unimog naar boven sleepte. Uiteraard tegen een ruime vergoeding.
De beklimming en afdaling van deze beide passen is mij bijgebleven als "gekkenwerk". Maar in 1966 was ik 19 jaar en wel in voor een avontuur.
Hoe de huidige situatie daar nu is weet ik uiteraard niet maar dat de overgang van Oostenrijk naar de overkant zal hoe dan ook behoorlijk steil zijn.
Staan op de voetsteunen zal heden ten dage niet meer aan de orde zijn.
In mijn herinnering was Camping Borik in Zadar een prima plek om te verblijven evenals de camping in Starigrad/Paclenica. Ergens halverwege Senj en Zadar.
VW Touran 2.0 TDI DSG 103 Kw/140 PK "beter is de vijand van goed"

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Loiblpass

Bericht door Ab » ma 11 dec 2017 09:56

Tja..tijden veranderen.
Borik is in mijn beleving een supersaaie en verouderde camping in een minder fraaie omgeving.
Tenminste..dat was 10 jaar geleden zo.
De paswegen zijn vrij kort na jouw rit geasfalteerd.
Ik meen in 1970 of zoiets.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Routes”