Piepschuim / tempex isolatie voldoende voor de winter?

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans
Plaats reactie
Grietje
Berichten: 8
Lid geworden op: di 19 sep 2017 18:31

Piepschuim / tempex isolatie voldoende voor de winter?

Bericht door Grietje » wo 20 sep 2017 11:15

IMG_5916.JPG
Mijn vriend en ik hebben net een mooie ouderwetse red cedar stacaravan gekocht van 10x3.50. Echt een schatje met hele mooie erker. Bij de verkoop werd ons verteld dat de stacaravan winterklaar is met overal dubbelglas, een geïsoleerde vloer (piepschuim + isolatiefolie), en geïsoleerde muren. Het dak weten we niet. Echter bij het opknappen kwamen we erachter dat er piepschuimisolatie in de wandjes zit. Ik kwam al op het forum tegen dat dit heel gebruikelijk is bij oude stacaravans. Heeft iemand ervaring of dit voldoende is om het in de winter behaaglijk warm te houden in de caravan?

Wij zijn heel benieuwd! We zaten er al aan te denken om de muren met kurk te behangen voor extra isolatiewaarde en daar overheen te schilderen. Maar misschien is dat niet nodig of is het zelfs beter om alles te strippen en opnieuw te isoleren.

Wii willen namelijk graag de woonkamer en badkamermuren opnieuw bekleden en het zou zonde zijn als we na 1 winter erachter komen dat we de boel beter moeten isoleren :-)

Geen idee of het uitmaakt maar de stacaravan wordt verwarmd met een oliekachel, evt willen we kleine ruimtes bijverwarmen met een losse electrische verwarming.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7066
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Piepschuim / tempex isolatie voldoende voor de winter?

Bericht door karelV » wo 20 sep 2017 11:30

Als je een goede tip wilt dan zou ik kiezen voor XPS Blauwplaat isolatie. Deze is te verkrijgen voor zowel muur/wand-dak en vloer. Kost wel een paar centen meer maar dan heb je gewoon de beste isolatie die er is. Werkt met overlapping dus geen kieren en gemakkelijk op maat te maken dmv mes of zaag. Verkrijgbaar in verschillende diktes.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Grietje
Berichten: 8
Lid geworden op: di 19 sep 2017 18:31

Re: Piepschuim / tempex isolatie voldoende voor de winter?

Bericht door Grietje » wo 20 sep 2017 11:55

Dus jij zou zeker alle wanden opnieuw isoleren?

nerood

Re: Piepschuim / tempex isolatie voldoende voor de winter?

Bericht door nerood » wo 20 sep 2017 12:03

Als dit de isolatie is, is dit niet oké.
Er zitten overal kieren tussen de latten en de tempex platen.
Het materiaal moet goed passend tussen de latten zitten.

Misschien de kieren dichten met pur schuim. Dit is wel een karwei, je moet daarna het overtollig schuim wegsnijden na droging.

Kiep70
Berichten: 316
Lid geworden op: zo 27 apr 2014 22:06
Locatie: Brabant

Re: Piepschuim / tempex isolatie voldoende voor de winter?

Bericht door Kiep70 » wo 20 sep 2017 12:22

Zoals op de foto nu te zien is heb je eigenlijk nul isolatie. De tempex [eps] isoleert maar moet sowieso strak aansluiten op het hout. Zoals Karel voorstelt kun je beter naar een harde persing plaat gaan. Wanneer je vraagt naar PIR isolatie en deze strak tussen het hout zaagt heb je het maximale gedaan. Succes met het project en veel plezier met de aanwinst thumbup.gif
Gr. Chris
Volvo XC90 < Fendt 515 sg
herinneringen die je later wilt hebben moet je nu maken

Grietje
Berichten: 8
Lid geworden op: di 19 sep 2017 18:31

Re: Piepschuim / tempex isolatie voldoende voor de winter?

Bericht door Grietje » wo 20 sep 2017 12:44

De foto is inderdaad de huidige situatie, we hebben een origineel kastje losgemaakt, waarachter dit zichtbaar werd.

En wat vinden jullie van het idee om het geheel te isoleren met kruk op rol? Dat zou je gemakkelijk over de houten binnenwanden kunnen lijmen en vervolgens schilderen en voor in de badkamer kun je dit zelfs vochtdicht maken door kurk te impregneren.

Dat zou een makkelijkere klus zijn, maar anders zullen we toch het binnenplaatwerk los moeten gaan halen om de boel goed te isoleren, want het is wel de bedoeling dat we hier een tijd plezier aan gaan beleven, ook in de winter!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Piepschuim / tempex isolatie voldoende voor de winter?

Bericht door Micky » wo 20 sep 2017 12:51

Kurk op rol is nooit voldoende, je wilt zo dik mogelijk tempex exact op maat maken, dan kun je goed toeven in de winter, het zijn de kosten niet en met een stanleymes insnijden en afbreken gaat heel snel.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Grietje
Berichten: 8
Lid geworden op: di 19 sep 2017 18:31

Re: Piepschuim / tempex isolatie voldoende voor de winter?

Bericht door Grietje » wo 20 sep 2017 13:03

Duidelijk verhaal.. He verdorie, dat wordt nog wel een klusje. Maargoed, ben allang blij dat we er nu achter gekomen zijn en niet nadat er alweer een mooi nieuw behangetje op de muren zit. Nog wel een vraag dan meteen, wat zouden jullie doen met de vloer en het plafond, als we dan toch bezig zijn. Ik ga er gemakshalve vanuit dat dit ongeveer eenzelfde verhaal zal zijn. De onderkant hebben we ook nog niet dichtgezet, dus daar zouden we ook nog eea kunnen doen.

Gebruikersavatar
HarrieK
Berichten: 532
Lid geworden op: zo 5 jan 2014 23:32
Locatie: Oldambt

Re: Piepschuim / tempex isolatie voldoende voor de winter?

Bericht door HarrieK » wo 20 sep 2017 13:13

Ik zou alles aan de binnenkant los maken ( kun je gelijk zien of er vocht problemen zijn ) alles opnieuw isoleren met tempex ( zo strak mogelijk inmeten ) en navragen of je een dampremmende laag nodig hebt. De wanden kun je eventueel met badkamergeschikte gipsplaten afwerken ( zijn vochtbestendig ) Vervolgens kan je de gipsplaat afwerken met latex,kurk of weet ik veel wat je allemaal leuk vind. Wat belangrijk is hou rekening met voldoende ventilatie.

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Piepschuim / tempex isolatie voldoende voor de winter?

Bericht door Taan » wo 20 sep 2017 13:16

Vloer en plafond zijn volgens mij nog belangrijker dan de wanden qua isolatie. Warmte gaat tenslotte vooral omhoog en kou naar beneden.
Als je toch aan de klus bent zou ik vloerverwarming zeker overwegen.

Wel opletten hoe het zit met dampvorming enzo. Je wilt geen vochtproblemen veroorzaken in je houten caravan.

Gaan jullie er permanent wonen?
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Piepschuim / tempex isolatie voldoende voor de winter?

Bericht door sailor wim » wo 20 sep 2017 13:30

Hoi Grietje
Het advies van Chris is goed pir is een doorontwikkelde pur isolatielaag.
Het te isoleren vlak geheel vullen met de plaat en net te brede naden vullen met purschuin uit een bus.
En na doorharden afsnijden.
Maar nu nog een belangrijke aanvulling.
Om houtrot van het frame te voorkomen moet er binnen een dampremmende laag komen van dik plasticfolie die kan je nieten aan de staanders en daarna de naden aftapen..
Aan de buitenkant is voldoende ventilatie door de naden van de cedarplanken.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Piepschuim / tempex isolatie voldoende voor de winter?

Bericht door Micky » wo 20 sep 2017 14:17

De vloer hoef je niets aan te doen als hij rondom dicht gemaakt is met wat roosters voor de ventilatie, dak verwacht ik ook niet om eerlijk te zijn.

Het kan heel goed zijn dat de wanden van de kamer wel goed geïsoleerd zijn, ik kan me niet voorstellen dat hij zo nieuw gebouwd is, de redcedars uit de jaren 80 waren al heel goed geïsoleerd


Verzonden vanaf mijn iPhone 7+ met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Piepschuim / tempex isolatie voldoende voor de winter?

Bericht door Ab » wo 20 sep 2017 14:30

Je moet je afvragen of het werk om in feite de hele caravan te slopen en opnieuw weer opbouwen met andere isolatie opweegt tegen iets minder olieverbruik.
Warm krijg je in de winter zelfs een tent wel..
Mits de kachel voldoende capaciteit heeft hoef je echt geen kou te lijden in onze Nederlandse winters met amper vorst.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Grietje
Berichten: 8
Lid geworden op: di 19 sep 2017 18:31

Re: Piepschuim / tempex isolatie voldoende voor de winter?

Bericht door Grietje » wo 20 sep 2017 15:08

Ahh.. @Micky je hebt gelijk! Na jouw reactie ben ik meteen even wezen kijken en heb ik de muur ernaast losgemaakt. Het ziet er naar uit dat er een inbouwkast heeft gezeten die eruit is gesloopt. In het kamertje ernaast zit er ook zo'n kast. Een stukje verderop zitten de tempexplaten wel netjes pas in hun vakjes.

Ik denk dan ook dat we de slaapkamer wel opnieuw gaan isoleren in z'n geheel en dat we in de woonkamer een kruklaag gaan lijmen zodat we zonder al teveel moeite wel extra isolatie hebben. We moeten de oliekachel nog uittesten, maar volgens mij moet dat wel goedkomen.

We gaan het nog even laten bezinken. Als er nog meer goede tips zijn, altijd welkom! Dat nemen we gewoon mee als we onze keuze gaan maken. Ik ben in ieder geval al heel blij met zoveel reacties en ervaringen, heel fijn!

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Piepschuim / tempex isolatie voldoende voor de winter?

Bericht door WillyL » wo 20 sep 2017 16:16

Hopelijk gebruik je een kacheltje met schouw en luchtaanvoer van buitenaf.
Anders heel goed ventileren en een goede CO-melder plaatsen!
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Grietje
Berichten: 8
Lid geworden op: di 19 sep 2017 18:31

Re: Piepschuim / tempex isolatie voldoende voor de winter?

Bericht door Grietje » wo 20 sep 2017 16:18

@Willy L dat hebben we inderdaad. Voor ons ook nieuw een oliekachel, maar we gaan etgewoon uitproberen en zien wel of het bevalt.

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Piepschuim / tempex isolatie voldoende voor de winter?

Bericht door janvijn » wo 20 sep 2017 18:56

Beste Grietje,-
Uit de geschreven reacties kun je al een hoop opmaken,er worden echter soms hele, maar ook halve waarheden geschreven.
*de caravan is op dit moment geisoleerd met Polystyreen plaat (tempex in de volksmond) dat is een plaat opgebouwd uit bolletjes die een open struktuur hebben. Daardoor nemen deze vocht op, niet alleen door bv. een lekage maar ook uit de hoge relatieve vochtigheid van de lucht in de caravan. Er vindt nl. altijd een transport plaats van deze lucht (ook door de wanden, en plafond) naar buiten.
* In de Polystyreen ( met de open struktuur) zal deze lucht een dauwpunt bereiken, dat is het punt dat de lucht gaat condenseren, omdat de lucht in dat gebied sterk afkoelt. De isolatie zal dat vocht opnemen omdat het een open struktuur bevat, en zal daardoor isolatiewaarde verminderen (verliezen). Dit kan je opvangen door een dampdichte laag bv. PE folie aan te brengen tussen de isolatie en de binnewandafwerking.
* De wandafwerking met kurk heeft nauwelijks tot geen invloed op de isolatiewaarde van de wand.
* Wat wel invloed heeft is de toepassing van een andere soort isolatieplaat, zoals door sommige al aangegeven, dit kan zijn Roofmate, Polyurethaan,of PIR platen. Deze kenmerken zich door dat ze in tegenstelling tot polystyreen (tempex) een gesloten struktuur hebben en daarom geen vocht opnemen die de isolatiewaarde doet verminderen. De isolatiewaarde van dit soort platen t.o.v. Tempex is bij toepassing van gelijke dikte wel 30 tot 40% hoger en heeft daarom wel invloed.
* Je zou bv. ook kunnen denken om dit voorlopig alleen in de ruimtes te doen waar je toch al een nieuwe binnenwand afwerking wil aanbrengen, deze platen zijn wel iets duurder maar geven ook een veel hoger rendement.
* Wat eerder werd geschreven om vochtwerende (groene) gipsplaat te gebruiken in sanitaire ruimtes is wel goed, maar die kun je zeker in die ruimte niet alleen maar afwerken met latex of zoals je zelf aangeeft kurk en impregneren dat zal niet vochtbestendig zijn, laat staan een waterdichte afwerking geven die voor een sanitaire ruimte noodzakelijk is.

Met vriendelijke groet
Jan Vijn

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7066
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Piepschuim / tempex isolatie voldoende voor de winter?

Bericht door karelV » wo 20 sep 2017 19:04

RE.gif

Perfect uitgelegd Jan,kan niet beter. thumbup.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Grietje
Berichten: 8
Lid geworden op: di 19 sep 2017 18:31

Re: Piepschuim / tempex isolatie voldoende voor de winter?

Bericht door Grietje » vr 22 sep 2017 16:08

Fijn! Dank jullie wel voor alle reacties. We gaan nu eerst met het mooie weer even wat schilderwerk aan de buitenkant doen, daarna gaan we hiermee aan de slag. Ik laat jullie weten welke keuze we uiteindelijk gaan maken en hoe dit bevalt :-)

Grietje
Berichten: 8
Lid geworden op: di 19 sep 2017 18:31

Re: Piepschuim / tempex isolatie voldoende voor de winter?

Bericht door Grietje » di 17 okt 2017 12:58

We hebben er uiteindelijk voor gekozen om de hele caravan opnieuw te isoleren. Een dankbare klus want tot onze verbazing zat maar op sommige plekken de isolatie goed voor wat het waard is, maar er waren ook genoeg plekken waar zelfs helemaal geen isolatie zat. De gehele voorkan miste bijvoorbeeld isolatie. Als isolatiemateriaal hebben we gekozen voor 400mm glaswol omdat dit het makkelijkste werkt om vierkante hokjes op te vullen zonder kieren. De onderkant hebben we met ditzelfde materiaal extra geïsoleerd met 10 cm dik glaswol afgewerkt met een dampopenfolie om te voorkomen dat vocht tussen de oude en nieuwe isolatie blijft zitten aangezien de piepschuimlaag aan de onderkant was afgewerkt met een soort landbouwzeil.

Ik las in een ander topic dat goed isoleren kan zorgen voor vochtproblemen in de caravan. Wij hebben geen ventilatieroosters erin zitten (was blijkbaar ook niet nodig als er soms wandjes tussen zitten zonder isolatie). Daarom hebben we ervoor gekozen om:
- te investeren in een goede luchtontvochtiger (we zitten te denken aan een Woods)
- bij het vervangen van ons slaapkamerraam hebben we meteen een ventilatierooster toegevoegd
- badkamerraam hebben we enkelglas gelaten en zullen we zoveel mogelijk open houden

Verder staat er een yurt naast onze stacaravan dus we zullen vaak genoeg heen en weer lopen voor frisse lucht. Anders moeten we in de loop van de tijd nog extra ventilatieroosters toevoegen.

Emma&Ed
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 29 jun 2018 12:58

Re: Piepschuim / tempex isolatie voldoende voor de winter?

Bericht door Emma&Ed » vr 5 okt 2018 10:15

Een verlate reactie: inderdaad is de aanbevolen blauwe platen de beste isolatie. Ik weet niet hoeveel ruimte jullie hebben, maar deze isolatie is van 1 cm tot 20cm te koop. Afwerken met isoflex folie is ook heel handig. Makkelijk te verwerken en bij 22 lagen een RW waarde van 2,5. Ik heb in Frankrijk mijn hele houten huis ( 1000 meter hoogte) geisoleerd met styrofoam platen en folie. Rollen folie daar zijn spotgoedkoop vergeleken met Nederland( rol 1,50x15 meter 69,00) ik neem het daarom ook mee voor isolatieklussen hier. Wordt daar zeer veel gebruikt. Denk wel aan ventilatieroosters!

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Piepschuim / tempex isolatie voldoende voor de winter?

Bericht door Knaus440 » vr 5 okt 2018 15:53

Een reactie op de late reactie knipoog.gif
Is het goed willen isoleren van een aluminium stacaravan eigen geen onbegonnen werk?
Na 7-8 jaar regelmatig weekenden in onze stacaravan, tussen 15 februari en 15 december, is het voor mijn gevoel onbegonnen werk echt goed te kunnen isoleren. Natuurlijk, ik heb slaapkamers wanden en plafonds ook geisoleerd met glaswol, onderkant dicht gemaakt met 12 cm dikke platen piepschuim en aluminium wand, waterleidingen gewapend met thermolint en buisisolatie, grotere kachel met ring verwarming gemonteerd. Maar met echte kou leef je in een aluminium wind en regen afscherming met dak. Goede kachels, ventilatie, maken het aangenaam leven.
Met buiten een 5-8 graden vorst, zit ik liever op de toilet thuis. Hoeveel isolatie er nu ook is. Ik heb dus geaccepteerd dat het een beetje op " zoals vroeger thuis in ons huisje tegen de Waddenzee dijk" was. Ben er groot geworden, maar de keuken en woonkamer waren de warmste plekken.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

RonAlmere
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 8 nov 2019 15:00
Locatie: Almere

Re: Piepschuim / tempex isolatie voldoende voor de winter?

Bericht door RonAlmere » vr 8 nov 2019 17:32

Beetje late reactie, maar beter laat dan nooit. Isoleren van de wanden is al goed omschreven. Maar wat betreft de vloer? Koude vloer geeft koude voeten en dan is de lol er wel af. Mijn stacaravan (waar we permanent wonen) staat op een vloer van tegels. De ruimte tussen tegels en vloer voor 3/4 opgevuld met schelpjes. De zijkanten afgedicht met kunststof platen. Weinig ventilatieopeningen gemaakt. De schelpen zorgen ervoor dat het droog blijft. Werkt perfect. Maar tja, nooit tevreden dus ik denk dat ik binnen toch een stukje elektrische vloerverwarming ga plaatsen. Succes met de isoleer klussen!
Willerby Rio stacaravan. Met grote aangebouwde serre.
Omgebouwd tot All-Electric met warmtepompsysteem en pelletkachel.
Hele jaar in gebruik als mantelzorgwoning.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Piepschuim / tempex isolatie voldoende voor de winter?

Bericht door Micky » vr 8 nov 2019 19:17

RE.gif

wonen jullie in een blikken stacaravan, of in een chalet? want dat maakt nogal verschil
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

RonAlmere
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 8 nov 2019 15:00
Locatie: Almere

Re: Piepschuim / tempex isolatie voldoende voor de winter?

Bericht door RonAlmere » za 9 nov 2019 17:50

Goede vraag. Ben net lid. Zal eens zien of ik dat bij mijn gegevens ingevoerd krijg. Wij hebben 2 jaar geleden een Willerby Rio gekocht. Buitenzijde is aluminium. Omgebouwd tot Mantelzorgwoning met grote serre er tegen aan. Al het gas is er uit. Is nu All_Electric met warmtepompsysteem voor verwarming/koeling. Voor als het echt koud wordt ook een palletkachel geplaatst.
Willerby Rio stacaravan. Met grote aangebouwde serre.
Omgebouwd tot All-Electric met warmtepompsysteem en pelletkachel.
Hele jaar in gebruik als mantelzorgwoning.

Plaats reactie

Terug naar “Stacaravans”